Ελλάκτωρ: Η κομβική σημασία της ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, οι διαγωνισμοί και η πίεση χρόνου

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Ελλάκτωρ: Η κομβική σημασία της ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, οι διαγωνισμοί και η πίεση χρόνου
Ο όμιλος Ελλάκτωρ, στην ενδιάμεση συνοπτική χρηματοοικονομική πληροφόρηση για την περίοδο από 1 Ιανουαρίου έως 30 Σεπτεμβρίου 2020, σημείωνε ότι «στις Παραχωρήσεις, η κυκλοφορία μειώθηκε σημαντικά μετά την πλήρη εφαρμογή των περιοριστικών μέτρων μετακίνησης στις 23.03.2020.»

Ολοκληρώνεται σταδιακά το διοικητικό «παζλ» στις θυγατρικές του ομίλου Ελλάκτωρ με τον χρόνο προφανώς να πιέζει καθώς έρχονται σημαντικοί διαγωνισμοί το προσεχές διάστημα και οι εκκρεμότητες είναι ακόμα πολλές.

Χτες, έγινε γνωστή και η νέα σύνθεση του Δ.Σ. της εταιρείας Ακτωρ Παραχωρήσεις με πρόεδρο τον κ. Ευθ. Μπουλούτα, διευθύνοντα σύμβουλο τον κ. Γ. Συριανό, ενώ ως μέλη-σύμβουλοι συμμετέχουν ο κ. Γιόκαρης, η κα. Νιτσοπούλου και ο κ. Τούμπουρος.

Μιας θυγατρικής που επίσης έχει ιδιαίτερη σημασία για τον όμιλο. Όχι μόνο έχει υπό την ομπρέλα της τα «χρυσοφόρα» έργα στις παραχωρήσεις (Αττική Οδός, Ολυμπία Οδός, Μορέας, Γέφυρα Ρίο-Αντίρριο, Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου κ.λπ.) που προσφέρουν δεκάδες εκατομμύρια ευρώ σε μερίσματα στον όμιλο ή και αποτελούν εγγυήσεις για να είναι «ανοιχτή» η πρόσβαση σε τραπεζικά δάνεια και ομολογιακές εκδόσεις, αλλά είναι και αυτή που συμμετέχει και σε διαγωνισμούς που προωθούνται με το μοντέλο της σύμβασης παραχώρησης.

Μεταξύ αυτών βέβαια, «φιγουράρει» η Εγνατία Οδός, με τη νέα ημερομηνία υποβολής προσφορών μετά τις τελευταίες εξελίξεις να έχει οριστεί στη 1 Απριλίου 2021, αν και οι κοινοπραξίες που τελικά δώσουν θα το παρών στην ιδιωτικοποίηση του ΤΑΙΠΕΔ για την παραχώρηση του οδικού άξονα πρέπει να «κλείσουν» μέσα στις επόμενες ημέρες. Τούτο καθώς υπάρχει περιθώριο έως την 1η Μαρτίου για τη σύσταση των κοινοπραξιών οπότε και θα φανεί «ποιος όμιλος θα κατέβει αλλά και ποιος θα πάει με ποιον». Κατά συνέπεια, τα περιθώρια στενεύουν αν και βέβαια οι αποφάσεις θα ληφθούν συνολικά από το γκρουπ Ελλάκτωρ.

Βέβαια, η ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις (που έχει αναλάβει και τη διαχείριση της Μαρίνας Αλίμου) είχε συμμετάσχει και στη διαδικασία του διαγωνισμού για την υποθαλάσσια σήραγγα Σαλαμίνας-Περάματος, ενώ μέσω αυτής ο όμιλος Ελλάκτωρ θα κατέβει σε πολλούς διαγωνισμούς όπως ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης, οι επεκτάσεις της Αττικής Οδού, έργα ΣΔΙΤ, κτηριακά (όπως φοιτητικές εστίες και σχολικές μονάδες κ.λπ.), συμπράξεις δημοσίου και ιδιωτικού τομέα σε απορρίμματα κ.λπ.

Μάλιστα, σε παλιότερες ετήσιες χρηματοοικονομικές καταστάσεις η Ακτωρ Παραχωρήσεις ανέβαζε τον συνολικό προϋπολογισμό των projects που δυνητικά θα διεκδικήσει σε περίπου 3,5 δις ευρώ, ενώ άφηνε πάντα ανοιχτό παράθυρο για πιθανή αύξηση συμμετοχής της σε υφιστάμενες συμβάσεις παραχώρησης εφόσον κάποιος εταίρος από-επενδυθεί.

Ο όμιλος Ελλάκτωρ, στην ενδιάμεση συνοπτική χρηματοοικονομική πληροφόρηση για την περίοδο από 1 Ιανουαρίου έως 30 Σεπτεμβρίου 2020, σημείωνε ότι «στις Παραχωρήσεις, η κυκλοφορία μειώθηκε σημαντικά μετά την πλήρη εφαρμογή των περιοριστικών μέτρων μετακίνησης στις 23.03.2020. Η μείωση της κυκλοφορίας στους αυτοκινητοδρόμους οδήγησε σε μείωση των εσόδων του κλάδου των Παραχωρήσεων στο 9μηνο του 2020 κατά 15% ή 27,6 εκατ. ευρώ σε σχέση με το 9μηνο του 2019. Εντούτοις, λόγω των ταμειακών διαθεσίμων καθώς και των αποθεματικών λογαριασμών που συμβατικά διατηρούν τα έργα Παραχώρησης, εκτιμάται ότι δεν υπάρχει επίδραση στην ομαλή συνέχιση δραστηριοτήτων και οι δανειακές υποχρεώσεις θα καταβληθούν στον προβλεπόμενο συμβατικό χρόνο».

Στην ανακοίνωση μεγεθών 9μήνου, ο όμιλος σημείωνε ότι «στις Παραχωρήσεις τo EBITDA διαμορφώθηκε σε €100 εκατ. το 9μηνο του 2020, έναντι €122 εκατ. το 9μηνο του 2019, μειωμένο κατά 19%, επηρεαζόμενο από το lockdown. Τον Απρίλιο’20 η μείωση της κυκλοφορίας στην ΑΤΤΙΚΗ ΟΔΟ άγγιξε το 72%, ενώ παρατηρήθηκε σταδιακή βελτίωση από τον Μάιο 2020 (-37%) μέχρι τον Αύγουστο (-8%). Τα πρόσθετα μέτρα για την αντιμετώπιση του COVID-19 επηρέασαν αρνητικά την κυκλοφορία τον Σεπτέμβριο και τον Οκτώβριο, κατά τη διάρκεια των οποίων η κυκλοφορία σημείωσε μείωση κατά 12% και 13% αντίστοιχα».

Πέραν της υγειονομικής κρίσης, το κομμάτι «παραχωρήσεις» αποτελεί ισχυρό αυτού για τον όμιλο που γενικότερα έχει αυξημένο μερίδιο στον τομέα αυτό έναντι του ανταγωνισμού. Πλην όμως, θεωρείται κομβικό το «κλείσιμο» εκκρεμοτήτων (οικονομικός έλεγχος, ενίσχυση κεφαλαίων και ρευστότητας, αποφάσεις για συμμετοχή σε διαγωνισμούς κ.λπ.) ώστε να αρχίσει να «ξετυλίγεται το κουβάρι της επόμενης ημέρας».

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider