Διεθνή
05-02-2021 | 16:00

Τα 7 «σκάνδαλα» που συνδέθηκαν με την Amazon του Τζεφ Μπέζος

Μοιράσου το
Τα 7 «σκάνδαλα» που συνδέθηκαν με την Amazon του Τζεφ Μπέζος

Δεν έχουν περάσει παρά μόνο λίγες ημέρες από την ανακοίνωση της αποχώρησης του Jeff Bezos από το «τιμόνι» της Amazon, και ο πλανήτης ήδη ανασύρει από την μνήμη του, τους λόγους για τους οποίους ο εκκεντρικός δισεκατομμυριούχος ήταν επί χρόνια το νο1 θέμα συζήτησης στον επιχειρηματικό κόσμο.

Ίσως ο ίδιος ο Bezos, να ήθελε να τον θυμούνται μόνο για το ανεπανάληπτο success story της εταιρείας του. Τα πράγματα όμως, δυστυχώς γι’ αυτόν, δεν είναι καθόλου έτσι.

Η εργοδοτική και επιχειρηματική ηθική του Jeff Bezos

Η συμπεριφορά του Jeff Bezos προς τους εργαζόμενους του δεν έχει βρεθεί λίγες φορές στο στόχαστρο, και πιθανότατα χωρίς ίχνος αδικίας για το «χειρότερο αφεντικό του πλανήτη», όπως έχει χαρακτηριστεί. 

Άλλωστε, θα ήταν πραγματικά απορίας άξιον αν ο Bezos, από ένα μέσο εταιρικό στέλεχος, είχε καταφέρει μέσα σε λίγα χρόνια να γίνει «αυτοδημιούργητος» μεγιστάνας, βαδίζοντας με «τον σταυρό στο χέρι» και συμπονώντας τους υφιστάμενους του.

Αλλά, συγκεκριμένα για τον Bezos, έχουν καταγραφεί ιστορίες εργασιακής «φρίκης» που ξεπερνούν κάθε άλλη περίπτωση. Προσωπικές προσβολές, ύβρεις και απειλές προς τους άμεσα συνεργάτες του, είναι μάλλον το πιο «αθώο» ατόπημα του Bezos.

 

 

Η χρήση των τεχνολογικών επιτευγμάτων της Amazon, δεν έχει τύχει πάντοτε καλής κριτικής. Ίσως γιατί δεν είναι πάντοτε όσο χρειάζεται διαφανής.

Το 2018, ξέσπασε στις ΗΠΑ έντονη συζήτηση επ’ αφορμή του Rekognition, του ηλεκτρονικού συστήματος αναγνώρισης προσώπου της εταιρείας. Συγκεκριμένα, η Amazon συμφώνησε για την χρήση του συστήματος, και παρείχε υλικό και τεχνική καθοδήγηση στην Υπηρεσία Μετανάστευσης των ΗΠΑ. Αν και μόνο η προοπτική αυτής της συμφωνίας είχε προκαλέσει την αντίδραση των ίδιων των εργαζομένων της Amazon, η εταιρεία φέρεται να προχώρησε στην προμήθεια του εξοπλισμού σε μια σειρά πόλεις των ΗΠΑ, χωρίς όμως να έχει πριν εγκριθεί από το Κογκρέσο η χρήση μιας τέτοιας τεχνολογίας από τις κρατικές αρχές, γεγονός που θέτει ακόμα και ζητήματα συνταγματικών ελευθεριών.

Είναι άγνωστο αν η έλευση του Andy Jassy στο «τιμόνι» της Amazon θα αλλάξει το ηθικό και αξιακό πλαίσιο μέσα στο οποίο κινείται στρατηγικά και τακτικά η εταιρεία –ίσως να είναι και αμφίβολο.

Το μόνο σίγουρο είναι πως οι επιχειρηματικές πρακτικές του Jeff Bezos δεν θα λείψουν σε κανέναν: ούτε στο καταναλωτικό κοινό, ούτε στους εργαζόμενους, ούτε και στον ίδιο τον κόσμο των επιχειρήσεων.

Με πληροφορίες από mashable.com

Φωτογραφίες από GettyImages/Ideal Image

Το άρθρο του παραπάνω «εργαζόμενου», είναι απλά ένα ανάμεσα στα πολλά, που η Amazon, πληρώνει τους υπαλλήλους της να γράφουν στα social media, επαινώντας την κι επιτιθέμενοι σε όποιον γράφει αρνητικά σχόλια γι’ αυτήν. Αυτή η ανορθόδοξη τακτική για την βελτίωση της δημόσιας εταιρικής εικόνας, αρχικά αποκαλύφθηκε από το τεχνολογικό e-μαγκαζίνο TechCrunch, και φυσικά ποτέ δεν διαψεύστηκε ουσιαστικά, καθώς όλοι οι εν λόγω λογαριασμοί, περιείχαν πλάι στο ονοματεπώνυμο το πρόθεμα Amazon FC ambassador

Θέλοντας να διασκεδάσει την συνεχιζόμενη κριτική για τις εργασιακές συνθήκες στην Amazon, ο επίσημος λογαριασμός της εταιρείας στο Twitter, δημοσίευσε άρθρο εργαζόμενου (ή «εργαζόμενου») της, σε κέντρο διαλογής δεμάτων, στο οποίο αναφέρεται το πόσο «καλές» είναι οι συνθήκες εργασίας, αλλά και επιτίθετο σε κάθε έναν που ασκεί κριτική στην Amazon, διότι, λέει, πως στο ενδεχόμενο που τελικά θα εκνευριζόταν από αυτές ο Jeff Bezos, τότε θα μπορούσε να αντικαταστήσει όλους τους εργαζόμενους με… ρομπότ, που άλλωστε δεν απαιτούν και δεν απεργούν.

Το 2019, μια καταγγελία, έρχεται να αποδείξει πως μπροστά στην φρενήρη ανάπτυξη της, η Amazon δεν ορρωδεί προ ουδενός: στην προσπάθεια της να απαγκιστρωθεί από τις μεγάλες μεταφορικές εταιρείες (FedX, UPS etc.) σύναψε συμφωνίες με αμφιβόλου ποιότητας μικρές εταιρείες ανά τις ΗΠΑ. Εταιρείες που δεν υπόκειντο σε κανένα ποιοτικό έλεγχο και που κάτω από το καθεστώς πίεσης για γρήγορη παράδοση των δεμάτων της Amazon, ήταν διατεθειμένες να… θυσιάσουν την ασφάλεια της ζωής και των οδηγών αλλά και τυχαίων περαστικών. Σε ένα τέτοιο συμβάν, μια 84χρονη σκοτώθηκε από μεταφορέα της Amazon. Ο πρώην manager της εταιρείας, Brittain Ladd, είχε ερωτηθεί για το γεγονός και είχε πει πως το θέμα συζητήθηκε εσωτερικά και είχαν αποφασίσει πως μπροστά στις εμπορικές ανάγκες, το ρίσκο… αξίζει τον κόπο.

Σε μια άλλη περίπτωση, η –ούτως ή άλλως αμφιλεγόμενης φήμης- θυγατρική της Amazon, Ring, εταιρεία που ασχολείται με συστήματα οικιακής ασφάλειας (κάμερες, θυροτηλέφωνα κλπ.), κατηγορήθηκε για το γεγονός ότι τέσσερις εργαζόμενοι της αποπειράθηκαν να αποκτήσουν πρόσβαση σε προσωπικά βίντεο πελατών της εταιρείας, εκμεταλλευόμενοι τον εξοπλισμό που η ίδια η Ring τους είχε εγκαταστήσει. Ήδη από τον Γενάρη του 2019, είχε δημοσιοποιηθεί αναφορά στο Intercept πως η Ring επέτρεπε σε εργαζόμενους της να έχουν πλήρη πρόσβαση σε μη-κρυπτογραφημένο υλικό πελατών της. Η εταιρεία, αρνήθηκε να σχολιάσει τις καταγγελίες, λέγοντας πως αφορούν «προσωπικά ζητήματα».

Σε μια παρόμοια υπόθεση, η Amazon κατηγορήθηκε πως εργαζόμενοι στην θυγατρική Alexa, που προσφέρει εργαλεία για την μέτρηση και βελτίωση της επισκεψιμότητας, όχι μόνο είχαν πρόσβαση σε συνομιλίες των πελατών αλλά και στις διευθύνσεις των σπιτιών τους μέσω τεχνολογίας εντοπισμού τοποθεσίας, γνωρίζοντας ακόμα και το πότε ξυπνούν, πότε κοιμούνται κλπ.

Μόλις την άνοιξη του 2020, κι ενώ ήδη μαινόταν η πανδημία COVID-19, η Amazon απέλυσε δύο εργαζόμενους της, που άσκησαν κριτική δια μέσω twitter, στο γεγονός ότι στις αποθήκες της εταιρείας δεν τηρούνταν κανένα μέτρο προστασίας από τον κορονοϊό. Χωρίς να σχολιάζει το γεγονός καθ’ αυτό, η Amazon απέλυσε τους εργαζόμενους λέγοντας διά στόματος του εκπροσώπου τύπου, Drew Herdener, πως «παραβίασαν τον εσωτερικό κανονισμό». Αντίστοιχη όμως ήταν η αντιμετώπιση και ενός τρίτου εργαζόμενου που διαμαρτυρήθηκε για την κατάσταση. Η αντίδραση της Amazon σε κατεύθυνση «λύσης» του προβλήματος ήταν να μοιράσει μάσκες στους εργαζόμενους και να ξεκινήσει τις θερμομετρήσεις. Από την άλλη, προσλαμβάνοντας επιπλέον 75.000 εργαζόμενους στις αποθήκες της για να ανταπεξέλθει στην αυξημένη ζήτηση του lockdown, είναι άγνωστο κατά πόσο τα μέτρα εφαρμόζονται αποτελεσματικά.

Δεν έχουν περάσει πολλά χρόνια από τo 2013, όταν είχαν βγει στο φως της δημοσιότητας καταγγελίες εργαζομένων από τις αποθήκες της Amazon Γερμανίας, με τις εργασιακές συνθήκες που περιγράφονταν να είναι κάτι μεταξύ sweat shop σε κάποια χώρα της Νοτιοανατολικής Ασίας και… στρατοπέδου καταναγκαστικής εργασίας: Απαγόρευση διαλείμματος και επίσκεψης στην τουαλέτα, ατελείωτες ώρες δουλειάς όπου ακόμα κι ο ψίθυρος ήταν λόγος αυστηρής επίπληξης, ή ακόμα και σωματική βία από security ακραίου… παρουσιαστικού και ακροδεξιών αντιλήψεων, που ήταν υπεύθυνοι για την «φύλαξη» των –στην πλειοψηφία τους- μεταναστών εργαζομένων.

Αλλά ακόμα κι αν μπορεί κάποιος να ισχυριστεί πως ο Bezos δεν θα μπορούσε να έχει γνώση και, πόσο μάλλον, προσωπική ανάμιξη στην παραπάνω κατάσταση, δεν θα μπορούσε να ισχύει το ίδιο για όλες τις περιπτώσεις που η Amazon έγινε αντικείμενο καταγγελιών για τα πεπραγμένα της– και δεν είναι και λίγες...
 

Προηγούμενο
Επόμενο

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.