Τα ζητήματα ασφάλειας, άμυνας και οι εξελίξεις στην ευρύτερη περιοχή μας, ήταν το κύριο αντικείμενο της συζήτησης του Κυριάκου Μητσοτάκη με τον Πρόεδρο της Γαλλίας Εμμανουέλ Μακρόν.

Η Γαλλία είναι αποφασισμένη να ενισχύσει την παρουσία της στην περιοχή μας, ενώ κομβικής σημασίας θεωρείται η Εταιρική Στρατηγική Σχέση στην οποία έκαναν αναφορά οι δύο ηγέτες, όπως εξηγούν κυβερνητικές πηγές. 

«Πρόκειται για μια σχέση η οποία θα διαμορφωθεί και θα επιτρέψει στις δυο χώρες να αναβαθμίσουν ακόμη περισσότερο τις ήδη στενές σχέσεις. Στη συνάντηση τέθηκαν βασικοί άξονες που θα εξειδικευθούν στις συναντήσεις που θα ακολουθήσουν, μεταξύ άλλων, ανάμεσα στους υπουργούς Εξωτερικών και ‘Αμυνας», τονίζουν από την κυβέρνηση. Σύμφωνα με το Μέγαρο Μαξίμου, όμως, το βασικό είναι ότι υπάρχει κοινή οπτική γύρω από μια σειρά θεμάτων που αφορούν την ασφάλεια και τη σταθερότητα στην περιοχή και με βάση αυτή θα καθοριστούν όλα (κοινές ασκήσεις κλπ) στο επόμενο διάστημα. Άλλωστε οι επαφές είναι πολύ στενές σε όλα τα επίπεδα, μεταξύ αυτών και μεταξύ του Ν. Δένδια και του Γάλλου ΥΠΕΞ Ζαν Υβ Λε Ντριαν. 

Στη συνάντηση έγινε, ακόμα, μια εκτίμηση της κατάστασης με στόχο την εξομάλυνση και τη μείωση των εντάσεων στην ευρύτερη περιοχή, έλεγε κυβερνητικό στέλεχος που συμμετείχε στις συζητήσεις. Ενώ ο Κυριάκος Μητσοτάκης ανέφερε σε δημοσιογράφους αμέσως μετά τη συνάντηση: «Εξακολουθούμε να μιλάμε με την Τουρκία, χτίζουμε διεθνείς συμμαχίες, ενισχύουμε την αποτρεπτική μας δύναμη. Το ένα δεν αναιρεί το άλλο. Θα ήταν ανεπίτρεπτο αν δεν κάναμε και τα τρία».

 Όσον αφορά το θέμα της Λιβύης, σύμφωνα με κυβερνητικές πηγές, υπάρχει συναντίληψη ανάμεσα σε Ελλάδα και Γαλλία στη βάση και των συμπερασμάτων της ΕΕ. Εκτιμήθηκε ότι η κατάσταση στη Λιβυη είναι ρευστή ενώ συζητήθηκε και η δραστηριότητα της Τουρκίας όπως και η δεδομένη πρόθεση της ελληνικής διπλωματίας να ακυρώσει το «μνημόνιο» Τουρκίας-Λιβύης. «Η Γαλλία έχει αντίληψη τι κάνει η Τουρκία στη Λιβυη με μεταφορά συγκεκριμένου τύπου μαχητών. Η Γαλλία θεωρεί ότι η Τουρκία παραβιάζει τη Συμφωνία του Βερολίνου», σύμφωνα με κυβερνητικές πηγές.

Η συνάντηση με τον πρόεδρο της Total

Σημαντική ήταν η συνάντηση του Πρωθυπουργού  με τον CEO της Total Πατρίκ Πουγιάν. Ηταν η πρώτη φορά που συναντάται ο Πρωθυπουργός με την Total και η κουβέντα αφορούσε θέματα υδρογονανθράκων σε Ελλάδα, Κύπρο και Λιβυη όπου η Total έχει σημαντική διείσδυση και είναι αυτόνομος παίκτης στην περιοχή μας. Συζητήθηκαν και οι έρευνες στο οικόπεδο της Κύπρου και στην Ελλάδα.

Ο Κυριάκος Μητσοτάκης θέλει να έχει ίδια αντίληψη για το πως βλέπει η Τοtal τα πράγματα στην ευρύτερη περιοχή και σε Λιβυη και Κύπρο. Πρόθεσή του είναι η αποκατάσταση διαύλων επικοινωνίας με όλους τους σημαντικούς παίκτες σε όλα τα επίπεδα: είτε σε ιδιωτικό τομέα, είτε σε δημόσιο, είτε σε οργανισμούς.

Οι επιχειρηματίες

Ο πρωθυπουργός συναντήθηκε με εκπροσώπους από 24 γαλλικές πολυεθνικές εταιρείες στους τομείς της ενέργειας, της άμυνας, κατασκευών, διαχείρισης απορριμμάτων, τεχνολογίας, ασφάλισης, τουρισμού, ποτών και φαρμάκου. Ευχαρίστησε για την υποστήριξη που έδειξε ο γαλλικός επιχειρηματικός κόσμος στην Ελλάδα κατά τη διάρκεια της κρίσης και κάλεσε τις εταιρείες να εκμεταλλευτούν της ευκαιρίες που ανοίγονται.

Αρκετές από τις πολυεθνικές είπαν πως είτε δεν είχαν παρουσία είτε είχαν απογοητευτεί από τις προσπάθειες τους να επενδύσουν στην Ελλάδα στο παρελθόν, αλλά μίλησαν για ένα καινούριο άνεμο που φυσάει στην Ελλάδα και εξέφρασαν την επιθυμία τους να ξαναέρθουν στην Ελλάδα τώρα που υπάρχει μια κυβέρνηση που ακούει και κινείται γρήγορα. Μίλησαν για αλλαγή του επενδυτικού κλίματος και ένα “can do attitude”. Συζητήθηκαν ευκαιρίες για βιώσιμο τουρισμό, αναβάθμιση υποδομών, καινοτόμα πρότζεκτ σε ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, και εκσυγχρονισμό του συστήματος εναέριας κυκλοφορίας. 

Η συζήτηση έκλεισε με την υπόσχεση του MEDEF (French Business Confederation) να οργανώσει σύντομα επισκεψη Γαλλικών πολυεθνικών στην Ελλάδα.

Τι θα γίνει με τις φρεγάτες

Όσον αφορά τις δύο φρεγάτες Belharra που ενδιαφέρουν την Ελλάδα, υπάρχουν γύροι επαφών ανάμεσα στα δυο υπουργεία Άμυνας. Είναι μια τεχνική συζήτηση που γίνεται και υπάρχει μια προσήλωση της ελληνικής πλευράς ότι θα είναι μια διαδικασία government to government, μια διαφανής σχέση αγοράς, ωστόσο δεν υπάρχει κάποιο χρονοδιάγραμμα, ενώ γνωστή η πίεση που δέχονται τα ελληνικά δημοσιονομικά. Σημειωτέον, το κόστος είναι εξαιρετικά υψηλό, υπερβαίνοντας το 1 δις ανά φρεγάτα. 

Πηγή: Reader.gr