Κριτική στην υπερφορολόγηση της οικονομικής δραστηριότητας ασκεί ο ΣΕΒ, επισημαίνοντας τις δυσμενείς επιπτώσεις στην επιχειρηματικότητα, την απασχόληση αλλά και τελικά, τα ίδια τα έσοδα του Δημοσίου.

Στο εβδομαδιαίο δελτίο οικονομικών εξελίξεων του συνδέσμου, επισημαίνονται χαρακτηριστικά παραδείγματα αστοχίας στα φορολογικά έσοδα, παρά την υπέρμετρη σε ορισμένες περιπτώσεις αύξηση των φορολογικών συντελεστών τα προηγούμενα χρόνια. Ενδεικτικά, ο ΣΕΒ αναφέρεται στον «φόρο πολυτελείας» του άρθρου 17 του Ν3833/2010, ο οποίος θεσπίστηκε στο πρώτο κύμα μέτρων αντιμετώπισης της κρίσης, επιβάλλεται σε ακριβά αυτοκίνητα και τζιπ, ιδιωτικά αεροπλάνα, χρυσά ρολόγια, ακριβά κοσμήματα κλπ. και τροποποιήθηκε τουλάχιστον 15 φορές. Το Δημόσιο προσδοκούσε από αυτό τον φόρο ετήσια έσοδα άνω των 120 εκατ. ευρώ, αλλά τελικά εισπράττει σε ετήσια βάση (στοιχεία 2013) 5,17 εκατ. ευρώ (δηλαδή περίπου 4,3% της εκτιμώμενης από το ΓΛΚ ετήσιας απόδοσης), ενώ το 2014 η απόδοση ήταν περίπου 7 %.

Για τα αλκοολούχα ποτά, ο ΣΕΒ επικαλείται μελέτη του ΙΟΒΕ, η οποία καταγράφει πέντε αυξήσεις των ειδικών φόρων κατανάλωσης και του ΦΠΑ την περίοδο 2009-2010, οδηγώντας σε υπερδιπλασιασμό της φορολογικής επιβάρυνσης. Οι φόροι πλέον αποτελούν τα 2/3 της τιμής λιανικής των οινοπνευματωδών ποτών. Η αύξηση της τιμής οδήγησε σε μείωση της ζήτησης και αντίστοιχη ενίσχυση της νοθείας και του λαθρεμπορίου, ενώ το 2014 τα έσοδα του κράτους από τον ειδικό φόρο οινοπνεύματος έχουν υποχωρήσει σε επίπεδα χαμηλότερα του 2009. Το ίδιο ισχύει για τα έσοδα του κράτους από τη φορολογία καπνού και τα τέλη κυκλοφορίας των αυτοκινήτων.

Αντίθετα, σύμφωνα με τον ΣΕΒ, η μείωση των ασφαλιστικών εισφορών που εφαρμόστηκε πέρυσι, οδήγησε σε βελτίωση των μισθών, ενώ σε συνδυασμό με την αύξηση της απασχόλησης είχε αμελητέα επίπτωση στα έσοδα από ασφαλιστικές εισφορές.

Με αυτό το σκεπτικό, ο Σύνδεσμος προεξοφλεί ότι η επιβολή ειδικού τέλους στα παιχνίδια του ΟΠΑΠ δεν θα οδηγήσει σε βελτίωση των εσόδων του Δημοσίου, αλλά σε στροφή προς την παράνομη αγορά και κλείσιμο πρακτορείων.

Ο ΣΕΒ κάνει λόγο τέλος, για τεράστιο πλήγμα από την αδυναμία διασφάλισης της ομαλής λειτουργίας του σιδηρόδρομου στην Ειδομένη (σ.σ. λόγω της κατάληψης της γραμμής από παράτυπους μετανάστες) καθώς, όπως αναφέρει, επιχειρήσεις όπως η Hewlett Packard αναγκάζονται να μεταφορτώνουν container που βρίσκονται στον Πειραιά όχι σε τραίνα της ΤΡΑΙΝΟΣΕ η οποία ήδη μετράει ζημιές άνω των 2 εκατ. ευρώ, αλλά σε πλοία με προορισμό λιμάνια άλλων χωρών, όπως το λιμάνι Κόπλερ της Σλοβενίας.

«Η προοπτική αποχώρησης των επιχειρήσεων που διάλεξαν τον Πειραιά ως πρώτο βήμα για δυνητικές επενδύσεις, θα σημάνει και το άδοξο τέλος μιας προσπάθειας εδραίωσης της Ελλάδας ως διαμετακομιστικού κέντρου, με παράλληλη εγκατάσταση δραστηριοτήτων μεταποίησης η οποία σέρνεται εδώ και χρόνια με ελληνικούς ρυθμούς, αλλά έχει καταφέρει σταδιακά να παρακάμψει εμπόδια που αλλού φυσικά θα είχαν λυθεί εντός πενταλέπτου», καταλήγει ο ΣΕΒ.