Ψυχρολουσία επιφύλαξε στην Κυβέρνηση η δεύτερη έκθεση ενισχυμένης μεταμνημονιακής εποπτείας της Κομισιόν, καθώς στέλνει σήμα για «πάγωμα» των 120 δόσεων για χρέη προς την εφορία και τα ασφαλιστικά ταμεία, ενώ προειδοποιεί και για τις επιπτώσεις που θα έχει η αύξηση του κατώτατου μισθού στις επενδύσεις, στις εξαγωγές και στο σύνολο της οικονομίας.

Όπως αναφέρεται στο επίμαχο απόσπασμα της έκθεσης, η ελληνική Κυβέρνηση ενημέρωσε την Ε.Ε. ότι δεν σκοπεύει να προχωρήσει στο άμεσο μέλλον σε αλλαγές στα σχήματα εξόφλησης οφειλών με δόσεις, καθώς απαιτείται περαιτέρω τεχνική ανάλυση και επεξεργασία.

Η Επιτροπή υπογραμμίζει από την πλευρά της ότι είναι σημαντικό να αποφευχθούν κίνδυνοι στα δημόσια έσοδα και να περιφρουρηθεί η κουλτούρα πληρωμών, καθώς αυτά αποτέλεσαν τους βασικούς στόχους των προγραμμάτων προσαρμογής.

Ωστόσο, σύμφωνα με πηγές του υπουργείου Εργασίας, η ρύθμιση για τα Ταμεία θα προχωρήσει κανονικά, καθώς ήδη έχει προαναγγελθεί από την ηγεσία του υπουργείου αλλά και από τον ίδιο τον πρωθυπουργό.

Όπως επισημαίνεται, θα χρειαστεί λίγος χρόνος ακόμη για τις τεχνικές λεπτομέρειες και συνεπώς η ρύθμιση δεν θα ενεργοποιηθεί στις αρχές Μαρτίου, όπως προέβλεπε το αρχικό χρονοδιάγραμμα.

Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, η ρύθμιση δε θα επηρεάσει αρνητικά την κουλτούρα πληρωμών και αυτό είναι κάτι που έχει γίνει γνωστό και στους θεσμούς. «Εξάλλου οι παρατηρήσεις τους κάθε φορά που επίκεινται ρυθμίσεις είναι αυτού του τύπου» σημειώνουν. 

Επιφυλάξεις για τον κατώτατο μισθό

Στην έκθεση η Κομισιόν διατυπώνει επιφυλάξεις και για το νέο αυξημένο κατώτατο μισθό, προειδοποιώντας πως υπάρχει κίνδυνος κάμψης της οικονομικής ανάπτυξης και έξαρσης της ανασφάλιστης εργασίας.

Η Ευρωπαική Επιτροπή σημειώνει πως η αύξηση ήταν υψηλότερη από αυτήν που προτάθηκε (10,9% έναντι 5%-10% που πρότεινε η επιτροπή σοφών), ενώ ειδικά για τους νέους έφτασε στο 20% (εφόσον υπολογιστεί και η επιδότηση των εισφορών).

Αναφέρεται μάλιστα πως μία τέτοια αύξηση στο κόστος εργασίας, «θα μπορούσε» να οδηγήσει σε μείωση της απασχόλησης των νέων σε ποσοστό 2% έως 4%.

Σε ότι αφορά το επίμαχο ζήτημα των τριετιών, οι Βρυξέλλες υπογραμμίζουν πως οι υπάρχουσες προσαυξήσεις βάσει της αρχαιότητας διατηρήθηκαν. Ωστόσο, παραμένουν παγωμένες. Αναφερόμενοι στις νομοθετικές παρεμβάσεις του 2013-2014, οι Ευρωπαίοι επισημαίνουν πως αυτές εισαγάγουν την απαίτηση να οριστεί ο νέος νόμιμος κατώτατος μισθός ως «μοναδική τιμή αναφοράς».

«Κατ’ αρχήν, αυτό θα έπρεπε να συνεπάγεται την κατάργηση των συμπληρωματικών παροχών αρχαιότητας - τριετιών. Όμως η νομική ερμηνεία της διάταξης αυτής δεν είναι απλή και οι ελληνικές αρχές διευκρίνισαν με εγκύκλιο ότι μια τέτοια μνεία της «μοναδικής τιμής αναφοράς» αποκλείει τη δυνατότητα διαφοροποίησης του κατώτατου μισθού με βάση την ηλικία (π.χ. εργαζομένων), αλλά δεν καταργεί τις τριετίες».

Συστήνεται τέλος στην κυβέρνηση να αξιολογήσει τις άμεσες συνέπειες της αύξησης των κατώτατων μισθών στην αγορά εργασίας, παρακολουθώντας παράλληλα την ευρύτερη εξέλιξη των συλλογικών διαπραγματεύσεων όσο και τα αποτελέσματα των διαιτητικών αποφάσεων.

Ειδικά για τις αποφάσεις του ΟΜΕΔ, η έκθεση επισημαίνει πως θα πρέπει να παρακολουθούνται και να αξιολογούνται κατά τη διάρκεια του 2019, ώστε οι εξελίξεις να ληφθούν υπόψη στις μελλοντικές αποφάσεις αναθεώρησης του κατώτατου μισθού, από τον Ιούνιο του 2020 και μετά.