Στην παραδοχή μιας… προαναγγελθείσας αποτυχίας προχώρησε την Τρίτη ο υπουργός Οικονομίας, Γιώργος Σταθάκης, ο οποίος σημείωσε ότι ο στόχος εσόδων 50 δισ. από τις αποκρατικοποιήσεις που είχε τεθεί στη συμφωνία της Ελλάδας με τους δανειστές της τον περασμένο Αύγουστο δεν βγαίνει. Τώρα η κυβέρνηση εκτιμά ότι τα έσοδα μπορούν να φτάσουν τα 15 δισ. ευρώ, αλλά σύμφωνα πάντα με τον κ. Σταθάκη πιο ρεαλιστικές είναι οι προσδοκίες για περίπου 6 με 7 δισ. ευρώ.

«Πιστεύω πως όλοι συμφωνούμε ότι η ιδέα για 50 δισ. ευρώ από τις αποκρατικοποιήσεις βρίσκεται πολύ μακριά από την πραγματικότητα», παραδέχθηκε ο υπουργός από το βήμα επιχειρηματικού συνεδρίου στο Βερολίνο αντηχώντας τις εκτιμήσεις πολλών στελεχών της αγοράς που είχαν εκφράσει από την πρώτη στιγμή τη δυσπιστία τους σχετικά με τον στόχο των αποκρατικοποιήσεων. Ειδικά για φέτος ο στόχος των 3 δισ. ευρώ που είχε τεθεί φαίνεται «άπιαστος» και πλέον γίνεται αγώνας για τα 2 δισ. ευρώ, καθώς το πρόγραμμα βρίσκεται έτσι και αλλιώς σε καθυστέρηση, με σχεδόν όλες τις αποκρατικοποιήσεις να μετατίθενται χρονικά.

Τα μόνα εξασφαλισμένα έσοδα για φέτος προέρχονται από τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια που ανέλαβε η κοινοπραξία Fraport-Κοπελούζου. Η καταβολή του τιμήματος των 1,2 δισ. ευρώ αναμένεται να γίνει στο τέλος του χρόνου. Επιπλέον 280 εκατ. ευρώ αναμένεται να εισρεύσουν στα κρατικά ταμεία από την πώληση του ποσοστού του δημοσίου στον ΟΛΠ στην κινεζική Cosco. Από εκεί και πέρα τίποτα δεν είναι βέβαιο, ενώ κάποιες ιδιωτικοποιήσεις είναι σχεδόν σίγουρο πως πάνε για το 2017.

Εντός των επόμενων ημερών αναμένεται να ξεκινήσουν και οι διαπραγματεύσεις με τους ιδιώτες μετόχους που κατέχουν το 45% του ΔΑΑ «Ελευθέριος Βενιζέλος» για την παράταση της σύμβασης παραχώρησης του αεροδρομίου κατά 20 χρόνια, από το 2026 στο 2046. Σημειώνεται ότι το 40% του ΔΑΑ ελέγχεται από την AviAlliance, η οποία αποτελεί επενδυτικό βραχίονα του καναδικού συνταξιοδοτικού ταμείου PSP και το 5% από τον όμιλο Κοπελούζου. Το υπόλοιπο 55% ελέγχεται από το Ελληνικό Δημόσιο με το 30% να έχει μεταφερθεί στο ΤΑΙΠΕΔ για να πουληθεί το επόμενο διάστημα και σίγουρα μετά την επέκταση της σύμβασης παραχώρησης. Το έσοδο εφόσον ολοκληρωθεί η συμφωνία αναμένεται να φτάσει τα 200 εκατ. ευρώ.

Άγνωστο παραμένει ακόμη το πότε θα προχωρήσει η διαδικασία πώλησης του 17% του ΔΕΣΦΑ που δεν θα αποκτήσει η αζέρικη Socar για να δοθεί το «πράσινο φως» από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού. Οι δύο διεκδικητές είναι η ιταλική Snam και η κοινοπραξία της βελγικής Fluxys με την ισπανική Enagas, ενώ, σύμφωνα με πληροφορίες, τον Ιανουάριο ξεκίνησε η διαδικασία due diligence από τις δύο εταιρείες. Για τον υπολογισμό του τιμήματος, άρα και των εσόδων, είναι σημαντικός ο καθορισμός των τιμολογίων φυσικού αερίου από το υπουργείο Ενέργειας.

Για το 2017 φαίνεται ότι μετατίθεται και η πώληση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και της ΕΕΣΤΥ (Ελληνική Εταιρεία Συντήρησης Σιδηροδρομικού Τροχαίου Υλικού) μετά από την τελευταία παράταση που δόθηκε στις διαγωνιστικές διαδικασίες. Η υποβολή των δεσμευτικών προσφορών ορίστηκε στις 31 Μαΐου 2016.

Κανένα έσοδο δεν αναμένεται εντός του 2016 και από την αξιοποίηση του χώρου του πρώην αεροδρομίου του Ελληνικού παρότι ο υπουργός Οικονομικών Ευκλείδης Τσακαλώτος θεωρεί ότι είναι πιθανή η κύρωση της σχετικής σύμβασης από τη Βουλή τον Σεπτέμβριο του 2016. Η επίσημη προθεσμία λήγει τον Νοέμβριο του 2016. Σε αυτό το μέτωπο κρίσιμο κρίνεται το θέμα της άδειας καζίνο. Πάντως, η εταιρεία Ελληνικό ΑΕ που έχει την κυριότητα του ακινήτου έχει νέο διοικητικό συμβούλιο και είναι έτοιμη να ξεκινήσει ξανά τις συζητήσεις με την κοινοπραξία της Lamda Development με στόχο τη βελτίωση της υφιστάμενης σύμβασης για να ξεκινήσει η διαδικασία αδειοδότησης.

Άμεσα έσοδα μπορούν να έλθουν από την πώληση από το ΤΑΙΠΕΔ ποσοστού 6% που κατέχει το δημόσιο στον ΟΤΕ. Εφόσον ολοκληρωθεί η διαδικασία το δημόσιο προσδοκά σε έσοδα της τάξης των 300 εκατ. ευρώ.

Αυτό που θα παίξει καθοριστικό ρόλο για το αν τελικά τα έσοδα εντός του 2016 θα φτάσουν τα 2 δισ. ευρώ είναι η πορεία των μικρότερων αποκρατικοποιήσεων, όπως η πώληση του Αστέρα Βουλιαγμένης σε κοινοπραξία της τουρκικής Dogus και κρατικών funds από Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και Κουβέιτ, καθώς και διάφορα τουριστικά ακίνητα όπως το Ποσείδι της Χαλκιδικής.