Παγκόσμια κρίση στους αιθέρες - Ποιες εταιρείες «πετούν» Boeing 737 Max, καμία ελληνική

Viber Whatsapp Μοιράσου το
Παγκόσμια κρίση στους αιθέρες - Ποιες εταιρείες «πετούν» Boeing 737 Max, καμία ελληνική
Μακραίνει ο κατάλογος των χωρών που καθηλώνουν τα Boeing 737 Μax 8 & 9.

Δεν υφίσταται ελληνική αεροπορική εταιρεία, αδειοδοτημένη από την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας, που να διαθέτει στον στόλο της αεροσκάφη τύπου Boeing 737-8 MAX και 737-9 MAX, ανακοίνωσε η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) στον απόηχο της συντριβής του αεροσκάφους των Αιθιοπικών Αερογραμμών κοντά στην πρωτεύουσα της Αιθιοπίας, Αντίς Αμπέμπα, την Κυριακή, τέσσερις μήνες μετά από παρόμοιο δυστύχημα στο ίδιο μοντέλο αεροσκάφους της Lion Air στην Ινδονησία.

Σύμφωνα, ωστόσο, με τον διοικητή της ΥΠΑ, Κ. Λιντζεράκο, ήδη από το βράδυ της Τρίτης εδόθη εντολή απαγόρευσης πτήσεων των συγκεκριμένων αεροσκαφών στον ελληνικό εναέριο χώρο, στο πλαίσιο ευρωπαϊκής οδηγίας.

«Η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας, δίνοντας προτεραιότητα στην ασφάλεια των πτήσεων και εναρμονισμένη πλήρως με την Ευρωπαϊκή Νομοθεσία και Κανονισμούς, μετά και τη σχετική οδηγία του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Ασφάλειας Αεροπορίας (EASA), απαγόρευσε από της 12ης Μαρτίου 2019 και ώρα 21:00 τις πτήσεις των αεροσκαφών τύπου Boeing 737-8 MAX και 737-9 MAX στον Ελληνικό Εναέριο Χώρο», αναφέρεται στην ανακοίνωση της ΥΠΑ. Επίσης, σημειώνεται πως δεν υφίσταται ελληνική αεροπορική εταιρεία, αδειοδοτημένη από την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας, που να διαθέτει στον στόλο της αεροσκάφη των εν λόγω τύπων αναφέρει χαρακτηριστικά η ανακοίνωση.

Ποιες χώρες καθήλωσαν τα Boeing 737 ΜΑΧ 8

Πέραν βέβαια της Ελλάδας, ο κατάλογος με τις χώρες που απαγορεύουν τα αεροσκάφη Boeing 737 Max 8 και Max 9 όλο και μακραίνει. Μετά τη Γερμανία και τη Βρετανία που ανακοίνωσαν ότι κλείνουν τον εναέριο χώρο τους για τα συγκεκριμένα αεροσκάφη, ακολούθησε η Ιταλία αλλά και η Γαλλία.

Επιπλέον, η Ιρλανδία έκλεισε τον εναέριο χώρο της στα Boeing 737 Max ως «προληπτικό μέτρο» μετά τα δύο δυστυχήματα με αυτού του είδους το αεροσκάφος, σε διάστημα λίγων μηνών, όπως ανακοίνωσε η ιρλανδική Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (IAA). Και η ολλανδική κυβέρνηση έδωσε εντολή να κλείσει ο εναέριος χώρος της για τα Boeing 737 Max, όπως μετέδωσε το πρακτορείο ειδήσεων ANP.

Ανάλογες αποφάσεις έλαβαν η Πολωνία, που διέταξε το κλείσιμο του εναέριου χώρου της και την καθήλωση του στόλου των αεροσκαφών, η Αυστρία που ανακοίνωσε ότι καθηλώνει τα αεροσκάφη Boeing 737 Max για λόγους ασφαλείας μέχρι νεωτέρας, επισημαίνοντας ότι «η ασφάλεια είναι η κύρια προτεραιότητα στην αεροπλοϊα» αλλά και η Νορβηγία, όπου η Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας γνωστοποίησε ότι κλείνει τον εναέριο χώρο της Νορβηγίας στα Boeing 737 Max, όπως μετέδωσε το κρατικό τηλεοπτικό δίκτυο NRK.

Αντίστοιχα μέτρα είχαν ήδη ανακοινώσει η Αυστραλία, η Μαλαισία και η Σιγκαπούρη. Την ίδια στιγμή και η κινεζική Υπηρεσία Αεροπορίας ζήτησε και αυτή από τις κινεζικές αεροπορικές εταιρείες να διακόψουν τις πτήσεις των Boeing 737 Max 8 μέχρι να υπάρξει επιβεβαίωση από τις αμερικανικές αρχές και την Boeing ότι έχουν ληφθεί μέτρα που διασφαλίζουν την αποτελεσματικότητα και την ασφάλεια των πτήσεων. Μεταξύ των κινεζικών εταιρειών που διαθέτουν αυτό το μοντέλο αεροσκάφους είναι οι Air China, Hainan Airlines και Shanghai Airlines.

Οι ινδονησιακές αρχές αποφάσισαν επίσης να απαγορεύσουν προσωρινά τις πτήσεις των αεροσκαφών αυτών που ανήκουν στις εταιρείες Lion Air και Garuda.

Η απόφαση της Αυστραλίας επηρεάζει μόνο τις εταιρείες Singapore Airlines, Silk Air και Fiji Airways καθώς προς το παρόν καμία αυστραλιανή αεροπορική εταιρεία δεν διαθέτει αυτό το μοντέλο στον στόλο της.

Ο διευθυντής της υπηρεσίας ασφάλειας πολιτικής αεροπορίας του Βιετνάμ Ντιν Βιέτ Θανγκ δήλωσε ότι οι βιετναμέζικες αεροπορικές εταιρείες δεν θα χρησιμοποιήσουν αυτό το μοντέλο αεροσκάφους της Μπόινγκ.

Το υπουργείο Μεταφορών της Νότιας Κορέας ανακοίνωσε επίσης την καθήλωση των αεροσκαφών της Easter μέχρι την πραγματοποίηση των αναγκαίων ελέγχων.

Ο μεξικανικός αερομεταφορέας Aeroméxico ανακοίνωσε ότι αναστέλλει τις πτήσεις των έξι αεροσκαφών Boeing 737 MAX 8 που διαθέτει στον στόλο του ωσότου να λάβει σαφείς πληροφορίες σχετικά με την έρευνα για τη συντριβή αεροπλάνου της Ethiopian Airlines.

H αεροπορική εταιρεία της Αργεντινής Aeorlineas Argentinas ανακοίνωσε «την προσωρινή αναστολή της εμπορικής εκμετάλλευσης» των πέντε Boeing 737 MAX 8 που διαθέτει.

Οι αρχές της Ινδίας έχουν επιβάλει επιπλέον μέτρα ασφαλείας στις ομάδες συντήρησης εδάφους και στο πλήρωμα των αεροσκαφών. Δύο ινδικές εταιρείες χρησιμοποιούν το Boeing 737 MAX 8: η Spicejet (12 αεροσκάφη) και η Jet Airways (5 αεροσκάφη), όμως η εταιρεία αυτή έχει διαβεβαιώσει ότι κανένα από τα συγκεκριμένα αεροπλάνα δεν είναι σε λειτουργία αυτή την περίοδο.

Παράλληλα και η εταιρεία TUI Airways επιβεβαίωσε πως όλα τα αεροπλάνα 737 MAX 8 που βρίσκονται αυτή τη στιγμή στο Ηνωμένο Βασίλειο έχουν καθηλωθεί.

Στο Όσλο η εταιρεία Norwegian Air ανακοίνωσε πως θα καθηλώσει προσωρινά τα αεροπλάνα Boeing 737 MAX 8 που διαθέτει ακολουθώντας τη συμβουλή των ευρωπαϊκών κανονιστικών αρχών εναέριας κυκλοφορίας.

Πριν από λίγη ώρα μάλιστα και ο υπουργός Μεταφορών του Καναδά ανακοίνωσε ότι σύμφωνα με τα νέα δεδομένα δεν θα επιτρέπουν στα Boeing 737 Max 8 or 9 να απογειώνονται και να πετούν στον καναδικό εναέριο χώρο. Σε αντίστοιχη κίνηση προχώρησε και το Ιράν

Μεγάλες φουρτούνες για την Boeing

Σε αντίθεση με τις υπόλοιπες χώρες, οι ΗΠΑ εμμένουν στην απόφασή τους να μην απαγορεύσουν τις πτήσεις του Boeing 737 MAX-8. «Μέχρι στιγμής η εξέταση της υπόθεσης δεν δείχνει κανένα πρόβλημα στην απόδοση και δεν μας δίνει κανένα λόγο να ζητήσουμε την ακινητοποίηση αυτού του αεροσκάφους», διαβεβαίωσε η ομοσπονδιακή υπηρεσία πολιτικής αεροπορίας των ΗΠΑ (FAA) σε ανακοίνωσή της. Εξάλλου «οι άλλες αρχές (πολιτικής) αεροπορίας δεν μας έδωσαν κανένα δεδομένο που να δικαιολογεί ένα τέτοιο μέτρο», συνέχιζε η ανακοίνωση.

Ωστόσο η FAA διαβεβαίωσε ότι δεν θα διστάσει να λάβει «άμεσα και προσήκοντα» μέτρα, αν εντοπιστεί κάποιο πρόβλημα μετά την εξέταση των δεδομένων της πτήσης 302 των Ethiopian Airlines μετά την ανάλυση των μαύρων κουτιών του αεροσκάφους.

Επιλέγοντας να μην καθηλώσει στο έδαφος το στόλο των Boeing 737 MAX 8 η FAA στηρίζει την αμερικανική εταιρεία κατασκευής αεροσκαφών, αγνοώντας το σταδιακό κλείσιμο του εναέριου χώρου παγκοσμίως στα αεροσκάφη αυτά. Η εταιρεία σε συνομιλία που είχε με τον πρόεδρο Τραμπ διαβεβαίωσε ότι τα αεροπλάνα της είναι απολύτως ασφαλή.

Αξίζει να αναφερθεί ότι διενεργείται έρευνα και για τα δύο αεροπορικά δυστυχήματα και μέχρι στιγμής δεν υπάρχουν στοιχεία που να τα συνδέουν. Το γεγονός όμως ότι μέσα σε ένα χρόνο καθώς και έπεσαν δύο ίδια αεροπλάνα της Boeing καθώς και οι ομοιότητες μεταξύ των περιστατικών προκαλεί ανησυχία. «Είναι πολύ ύποπτο», τόνισε η Μέρι Σκιάβο, ειδική σε θέματα αεροπλοϊας και πρώην γενική επιθεωρήτρια του αμερικανικού υπουργείου Μεταφορών, στο CNN. «Έχουμε ένα ολοκαίνουργιο αεροσκάφος που έπεσε δυο φορές μέσα σ’ ένα χρόνο. Είναι λογικό να σημαίνουν καμπανάκια συναγερμού στην αεροπορική βιομηχανία, αφού δεν μπορεί να συμβαίνει αυτό». Ακόμη μεγαλύτερη αίσθηση προκαλεί το γεγονός ότι και οι δύο πτήσεις συνετρίβησαν λίγα μόνο λεπτά μετά την απογείωσή τους.

Στην περίπτωση της Lion Air στο επίκεντρο της έρευνας βρέθηκε ένα νέο σύστημα ασφαλείας που εγκαταστάθηκε στο αεροπλάνο MAX 8, το Maneuvering Characteristics Augmentation System ή πιο απλά (MCAS), το οποίο ρίχνει αυτομάτως την μύτη του αεροπλάνου προς το κάτω αν τα δεδομένα που υπάρχουν δείχνουν ότι βρίσκεται σε κίνδυνο. Η τελευταία εκδοχή του 737 είχε ενισχυμένα χαρακτηριστικά αυτόνομης πτήσης, για τα οποία όμως κάποιοι πιλότοι ανέφεραν ότι δεν είχαν ενημερωθεί. Το συνδικάτο των Αμερικανών πιλότων, ΑΡΑ, κατηγόρησε τη Boeing ότι δεν ενημέρωσε σωστά τις αεροπορικές εταιρείες και τους πιλότους για το νέο λογισμικό ελέγχου του 737 MAX κι ότι η εκπαίδευση των τελευταίων ήταν ανεπαρκής. Αλλά η Boeing απέρριψε τις αιτιάσεις, υποστηρίζοντας ότι αν οι πιλότοι της Lion Air είχαν ακολουθήσει σωστά όλες τις γνωστές σε εκείνους διαδικασίες δεν θα υπήρχε πρόβλημα.

Λάδι στη φωτιά έρχεται να ρίξει κι ένα νέο δημοσίευμα της Wall Street Journal, το οποίο αναφέρει ότι η αναβάθμιση ενός προγράμματος λογισμικού για το σύστημα ελέγχου πτήσης στα συγκεκριμένα αεροσκάφη, η οποία κάποιοι εικάζουν ότι έπαιξε ρόλο στην πτώση του αεροσκάφους, καθυστέρησε εν μέρει εξαιτίας του «shutdown» της ομοσπονδιακής κυβέρνησης.

Η εταιρεία δεν έχει μέχρι στιγμής προβεί σε κάποια σχετική ανακοίνωση παρότι ερωτήθη από αμερικανικά μέσα. Το σίγουρο είναι όμως ότι τόσο η καθήλωση όσο και η πρακτική ορισμένων αεροπορικών, όπως η Norwegian Airlines, που αναφέρουν ότι θα ακολουθήσουν την δικαστική οδό για να αποζημιωθούν από την Boeing για την ακύρωση τόσων πτήσεων, αναμένεται να προκαλέσει μεγάλα προβλήματα σε μια από τις μεγαλύτερες κατασκευάστριες αεροσκαφών στον κόσμο.

Ποιες αεροπορικές πετούν Boeing 737 MAX

Να σημειωθεί ότι το Boeing 737 MAX είναι το τελευταίο μοντέλο στην μακρά γραμμή παραγωγής της οικογένειας 737 της Βoeing, των αεροσκαφών δηλαδή στενού σώματος. Το 737 MAX κέρδισε τις εντυπώσεις για την προηγμένη αεροδυναμική του και τους αποδοτικούς κινητήρες. Στην πραγματικότητα, το 737 παραμένει το αεροπλάνο με τις καλύτερες πωλήσεις όλων των εποχών, ενώ η νέα έκδοση MAX έγινε το αεροπλάνο που πουλήθηκε πιο γρήγορα στην ιστορία της Boeing. Σύμφωνα με τα διεθνή μέσα η Boeing έχει πουλήσει περίπου 15.000, 737 από τη δεκαετία του 1960, σχεδόν το ένα τρίτο της οποίας είναι η παραλλαγή MAX. H σειρά μάλιστα 737 ΜΑΧ είναι αυτή με τις γρηγορότερες πωλήσεις στην ιστορία της Boeing έχοντας μέχρι στιγμή δεχτεί 4.700 παραγγελίες από περισσότερους από 100 πελάτες παγκοσμίως. Εξ αυτών βέβαια μόνο τα 350 είναι Boeing 737 Max 8 , τα οποία διαθέτουν 54 αεροπορικές εταιρείες, σύμφωνα με την υπηρεσία πολιτικής αεροπορίας των ΗΠΑ (FAA).

Σύμφωνα με την επίσημη ιστοσελίδα της Boeing το 737MAX έχουν προμηθευτεί αυτές οι εταιρείες. Ωστόσο δεν διευκρινίζεται ποιες έχουν προμηθευτεί το 737 MAX 8 κι 9 κι όχι το 737 ΜΑΧ 7 ή ΜΑΧ 10.

  • Norwegian Air
  • Air China
  • SpiceJet
  • Southwest Airlines
  • Icelandair
  • FlyDubai
  • Air Italy
  • TUI
  • LOT Polish Airlines
  • Aero Mexico
  • Oman Air
  • SmartWings
  • Aerolinas Argentinas
  • Lion Air
  • Corendon Airlines
  • China Southest
  • Ethiopian Airlines
  • Air Canada
  • Garuda Indonesia
  • United Airlines
  • American Airlines
  • Xiamen Airlines
  • WestJet
  • Turkish Airlines
  • SCAT Airlines
  • China Eastern
  • Shanghai Airlines
  • Shenzhen Airlines
  • Jet Airways
  • Okay Airways
  • GOL
  • SilkAir
  • S7 Siberia Airlines
  • Copa Airlines
  • Lucky Air
  • Sunwing Airlines
  • Hainan Airlines
  • Mauritania Airlines International
  • Shandong Airlines
  • 9 Air
  • Fiji Air
  • Enter Air
  • Cayman Airways
  • Comair

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider