H πετρελαϊκή βιομηχανία αρχίζει να αποτινάζει τις αρνητικές επιπτώσεις από τη μεγαλύτερη κάμψη που σημείωσε τα τελευταία χρόνια καθώς, σύμφωνα με τον όμιλο Wood Mackenzie, για πρώτη φορά εδώ και τρία χρόνια διπλασιάζονται οι εγκρίσεις για τα projects και τις επενδύσεις και αυξάνονται οι δαπάνες για γεωτρήσεις.

Οι εταιρείες θα δώσουν το πράσινο φως για πάνω από 20 οικόπεδα με πιθανά κοιτάσματα πετρελαίου και φυσικού αερίου, ένας αριθμός αρκετά αυξημένος σε σύγκριση με τα εννέα που ίσχυαν το 2016, όπως ανέφερε σε σχετική ανακοίνωση η εταιρεία την Τετάρτη.

Οι εταιρείες γεωτρήσεων λαμβάνοντας ώθηση από τις εταιρείες εκμετάλλευσης σχιστολιθικού αερίου στις ΗΠΑ θα αυξήσουν επίσης τις δαπάνες τους κατά 3% στα 450 δις. δολάρια  για νέες έρευνες και για την ανάπτυξη των projects, τα οποία βρίσκονται ήδη σε εξέλιξη, ύστερα από δύο χρόνια περικοπών.

Οι προοπτικές είναι πιο αισιόδοξες ύστερα από 2,5χρόνια ύφεσης οι οποίες οδήγησαν σε χρεοκοπία αρκετές εταιρείες και ανάγκασαν εκείνες που επέζησαν να κάνουν περικοπές εκατομμυρίων δολαρίων, να «παγώσουν» projects και να δουν τα κέρδη τους να μειώνονται σημαντικά. Ακόμη, οι παραγωγοί επαναδιαπραγματεύθηκαν συμβόλαια προκειμένου να «στριμώξουν» τους προμηθευτές και να μειώσουν τα έξοδα. Αυτές οι εξελίξεις και η ανοδική πορεία των διεθνών τιμών ύστερα από την απόφαση του ΟPEC στις 30 Νοεμβρίου για μείωση της παραγωγής βοηθούν τη βιομηχανία να ανακάμψει.

«Είμαστε συγκρατημένα αισιόδοξοι», αναφέρει ο Malcolm Dickson, αναλυτής της Wood Mackenzie και προσθέτει ότι «πιστεύουμε ότι έχουμε βγει από αυτό τον κύκλο». Όπως επεσήμανε, περίπου το ένα τρίτο από τα οικόπεδα που θα εξερευνηθούν είναι υποθαλάσσια και αυτά συνήθως έχουν το μεγαλύτερο κόστος για να εξερευνηθούν. Οι εταιρείες έχουν καταφέρει να μειώσουν το κόστος σε ορισμένα projects στον κόλπο του Μεξικού και να τα καταστήσουν επικερδή με τις τιμές του πετρελαίου να ξεπερνούν τα 40 δολάρια το βαρέλι, αναφέρει ο Dickson. Σημειώνεται ότι φέτος η τιμή του brent κυμάνθηκε σε επίπεδα άνω των 50 δολαρίων.

Μεταξύ των σημαντικών project που αναμένονται συγκαταλέγονται το έργο της Exxon Mobil στη Γουιάνα της Νότιας Αμερικής, το έργο της Royal Dutch Shell στον Κόλπο του Μεξικό, και το έργο της Petrobras Brasileiro στη Βραζιλία.

Ωστόσο και μετά το 2017, υπάρχουν ακόμη αρκετά projects τα οποία ισοσκελίζουν ακόμη και το κόστος άνω των 60 δολαρίων το βαρέλι. Σύμφωνα με το Wood Mackenzie, από τα 40 μεγαλύτερα υποθαλάσσια έργα που αναμένεται ότι θα εγκριθούν, περίπου τα μισά έχουν απόδοση μικρότερη του 15% με την τιμή να κυμαίνεται στα 60 δολάρια το βαρέλι.

Η αύξηση των δαπανών συντελείται πιο γρήγορα στις ΗΠΑ όπου οι εταιρείες μπορούν να ανταποκριθούν πιο άμεσα στις υψηλότερες τιμές του πετρελαίου. Σύμφωνα με τη σχετική έκθεση, οι δαπάνες στα χερσαία projects τείνουν να αυξηθούν κατά 23% στα 61 δις. δολάρια αν και δεν λείπουν οι περιπτώσεις κρατών όπου οι δαπάνες αυτές μειώνονται όπως είναι για παράδειγμα στο Ηνωμένο Βασίλειο.

Σε μια γενική θεώρηση, ενώ οι προοπτικές για αύξηση των δαπανών το 2017 βελτιώνονται, παραμένουν κατά 40% κάτω σε σχέση με το 2014, όπως αναφέρει o όμιλος Wood Mackenzie. To ίδιο συμβαίνει και με τις εγκρίσεις των projects οι οποίες είναι λιγότερες από τις 40 που αποτελούσαν το μέσο όρο για την περίοδο 2007-2014.