Καύσιμα: Ασύμφορο το γέμισμα του ρεζερβουάρ -Πληγή για την οικονομία το ακριβό diesel

Πένη Χαλάτση
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Καύσιμα: Ασύμφορο το γέμισμα του ρεζερβουάρ -Πληγή για την οικονομία το ακριβό diesel
Οι υψηλές τιμές στα καύσιμα συνεχίζουν να πλήττουν καταναλωτές και επιχειρήσεις με το κόστος γεμίσματος ενός μεσαίου ρεζερβουάρ να έχει φθάσει τα 100 ευρώ.

Οι υψηλές τιμές στα καύσιμα συνεχίζουν να πλήττουν καταναλωτές και επιχειρήσεις με το κόστος γεμίσματος ενός μεσαίου ρεζερβουάρ να έχει φθάσει τα 100 ευρώ ενώ οι τιμές στο πετρέλαιο κίνησης απειλούν να εκτροχιάσουν την ανάπτυξη ολόκληρης της οικονομίας.

Παρά το γεγονός ότι τα τελευταία δημοσιοποιημένα στοιχεία του υπουργείου Ανάπτυξης δείχνουν ελάχιστη πτώση της τάξης των 2-3 λεπτών στην απλή αμόλυβδη και στο πετρέλαιο κίνησης (κάτι που αποδίδεται στην ισοτιμία ευρώ/δολαρίου η οποία διαμορφώνεται στο 1,07 και όχι τόσο στην τιμή του Brent η οποία παραμένει στα 117 δολάρια το βαρέλι), σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα οι τιμές εξακολουθούν να είναι πιο αυξημένες.

Συγκεκριμένα, στο τέλος της εβδομάδας, η μέση πανελλαδική τιμή της απλής αμόλυβδης διαμορφώθηκε στα 2,266 ευρώ το λίτρο και του diesel κίνησης στα 1,853 ευρώ το λίτρο ενώ την προηγούμενη εβδομάδα η μέση τιμή ήταν στα 2,258 για την αμόλυβδη και στα 1,881 για το diesel κίνησης. Στα νησιά, οι τιμές εξακολουθούν να είναι ακόμη πιο αυξημένες με τη μέση τιμή στις Κυκλάδες να διαμορφώνεται στα 2,469 ευρώ (κάτι που σημαίνει ότι σε ορισμένα πρατήρια μπορεί να ξεπερνά και τα 2,6 ευρώ το λίτρο) και στα Δωδεκάνησα στα 2,399 ευρώ το λίτρο.

Η κυβέρνηση έχει θέσει στη φαρέτρα της μια σειρά από μέτρα και παρεμβάσεις όπως είναι η επιδότηση μέσω του fuel pass και η έκπτωση 15 λεπτών στο diesel κίνησης αλλά οι ολοένα αυξανόμενες τιμές και ο πεπερασμένος χαρακτήρας των παρεμβάσεων αδυνατούν να εξομαλύνουν την κατάσταση. Οι υψηλές τιμές ενθαρρύνουν φαινόμενα παραβατικότητας και νοθείας καυσίμων ενώ σειρά έχουν πάρει η καταναλωτές μέσω του κινήματος «δεν πληρώνω» όπου γεμίζουν το ρεζερβουάρ και φεύγουν χωρίς να πληρώσουν.

Η πρόεδρος της Ένωσης Βενζινοπωλών Αττικής Μαρία Ζάγκα μιλώντας σε τηλεοπτικά κανάλι ανέφερε ότι «Κανείς δεν ξέρει πόσο θα συνεχιστεί αυτό. Το μόνο που ξέρουμε, από τη Δευτέρα αυτή τη βδομάδα άρχισαν να πέφτουν ελαφρώς οι τιμές. Μπορεί να έχει παίξει μεγάλο ρόλο η ισοτιμία ευρώ – δολάριο, ή η επίσκεψη της κυβέρνησης στα διυλιστήρια. Έχουν πέσει πολύ τα λίτρα στα μαγαζιά μας, με αποτέλεσμα να χάνει και η κυβέρνηση. Το παρεμπόριο βασιλεύει. Δεν μπορούμε να πούμε εμείς τα ονόματα. Όταν νοθεύουν και έχουν πειραγμένες αντλίες υπάρχει δόλος. Αυτό πρέπει να το γνωρίζει ο καταναλωτής», σημείωσε σχετικά.

Ακριβό diesel: Η κρυφή πληγή της οικονομίας

Η τιμή της βενζίνης θεωρείται ένας από τους πιο σημαντικούς δείκτες για την πορεία όλων των κρίσιμων κλάδων, από την υγεία μέχρι την εθνική οικονομία αλλά το πετρέλαιο κίνησης παίζει σημαντικότερο ρόλο όταν μιλάμε για ανάπτυξη καθώς είναι το κύριο καύσιμο στις μεταφορές, τη ναυτιλία, την εξόρυξη, τη μεταποίηση και τη γεωργία.

Σήμερα, η τιμή του ντίζελ είναι υψηλότερη από ό,τι ήταν το 2008 όταν οι τιμές του πετρελαίου έφτασαν τα 147 δολάρια (έναντι των 110 στα οποία κυμαίνονται τον τελευταίο καιρό). Έτσι, ενώ η υψηλή τιμή του πετρελαίου είναι σίγουρα ένας σημαντικός παράγοντας που συμβάλλει στη σημερινή έλλειψη ντίζελ, δεν αποτελεί το μοναδικό κριτήριο.

Η ζήτηση για diesel έχει σημειώσει κατακόρυφη άνοδο καθώς ο κόσμος αφήνει πίσω του την πανδημία, με τη βιομηχανία και τον τουρισμό να ανακάμπτουν ενώ η ικανότητα διύλισης σε πολλές αγορές δεν έχει καταφέρει μέχρι στιγμής να συμβαδίσει με την αύξηση της ζήτησης. Ενδεικτικό είναι ότι π.χ στις ΗΠΑ από την αρχή της πανδημίας, τουλάχιστον 13 διυλιστήρια έχουν κλείσει ή έχει μειωθεί η παραγωγική τους ικανότητα. Εν τω μεταξύ, η ζήτηση για καύσιμα αεριωθουμένων (το οποίο είναι επίσης ένα μεσαίο απόσταγμα) έχει αυξηθεί, δημιουργώντας περαιτέρω πίεση στην αγορά καυσίμων. Εκτός από όλα αυτά, οι κυρώσεις στη Ρωσία έχουν αφαιρέσει σημαντικό μέρος του ντίζελ από τη διεθνή αγορά ενώ η Ευρώπη, η οποία παραδοσιακά εισάγει περίπου ένα εκατομμύριο βαρέλια ντίζελ ημερησίως από τη Ρωσία, φαίνεται να είναι η πιο εκτεθειμένη στο πρόβλημα καθώς αγωνίζεται να βρει νέες πηγές για αυτό το ζωτικό καύσιμο. Το Ηνωμένο Βασίλειο, το οποίο έχει ήδη επιβάλει κυρώσεις στο ρωσικό ντίζελ, αντιμετωπίζει επίσης έλλειψη και βασίζεται στην ΕΕ για να συνεχίσει να το εισάγει προκειμένου να αποφευχθεί μια παγκόσμια έλλειψη.

Αξίζει να σημειωθεί ότι το diesel έχει μεγαλύτερη ενεργειακή πυκνότητα σε σχέση με άλλα υγρά καύσιμα, που σημαίνει ότι παράγει περισσότερη ενέργεια ανά μονάδα όγκου. Αυτό το καθιστά το ιδανικό καύσιμο για μεγαλύτερα οχήματα που διανύουν μεγάλες αποστάσεις ή επιδίδονται σε πιο ενεργοβόρες εργασίες. Τροφοδοτεί τον περισσότερο γεωργικό και κατασκευαστικό εξοπλισμό και μεταφέρει σχεδόν όλα τα προϊόντα που καταναλώνουμε. Χρησιμοποιείται επίσης σε γεννήτριες ντίζελ που χρησιμοποιούνται συχνά ως πηγή εφεδρικής ηλεκτρικής ενέργειας για τα πάντα, από νοσοκομεία έως επιχειρήσεις κοινής ωφέλειας.

Η διεθνής αγορά έχει κατανοήσει την κρισιμότητα της κατάστασης, παρά το γεγονός ότι τα περιθώρια ελιγμών είναι περιορισμένα. Ο Thomas Nimbley, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του διυλιστηρίου PBF Energy, δήλωσε ότι οι περισσότεροι από αυτούς που γνωρίζουν την κατάσταση κάνουν ό,τι περνάει από το χέρι τους για να μετατρέψουν κάθε σταγόνα βενζίνης σε ένα γαλόνι καυσίμου αεροσκαφών ή diesel.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Καύσιμα: Οι υψηλές τιμές «καίνε» τη ζήτηση – Σε θέση μάχης η αγορά, νέα μέτρα επεξεργάζεται η κυβέρνηση

Η κυβέρνηση εξετάζει νέα μέτρα για τα καύσιμα, ανέφερε ο Οικονόμου

Γεωργιάδης: Υπεγράφησαν νέα πρόστιμα για την αισχροκέρδεια στα καύσιμα

gazzetta
gazzetta reader insider insider