Η Κίνα, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα και η μετά Ταμείου Ανάκαμψης... προσεδάφιση

Δήμητρα Καδδά
Viber Whatsapp
Μοιράσου το

Τι σχέση έχει η Κίνα με το Ταμείο Ανάκαμψης; Είναι ο πιο μεγάλος αποδεκτής κονδυλίων της ΕΕ. Όχι με την έννοια των κεφαλαίων που θα διανείμουν οι Βρυξέλλες έως το 2026. Εκεί τα πρωτεία τα κατέχει η Ελλάδα, αφού δικαιούται το υψηλότερο ποσό ως αναλογία του ΑΕΠ της (18 δισ. ευρώ επιδοτήσεων).

Η Κίνα είναι πρώτη σε ένα άλλο, πιο «πολύτιμο» σπρίντ: στον αγώνα για το ποια χώρας οι επιχειρήσεις θα πάρουν τελικά το πιο μεγάλο κομμάτι της «πίτας»  των κονδυλίων, προμηθεύοντας πρώτες ύλες, εξοπλισμό και ό,τι άλλο χρειάζονται στην Ευρώπη για τις επενδύσεις. Μάλιστα η Κίνα πήρε τα πρωτεία από την Γερμανία οι επιχειρήσεις της οποίας προηγουμένως λάμβαναν το πιο μεγάλο μέρος της «πίτας». Τώρα η Γερμανία κατατάσσεται δεύτερη. Και κάτι ακόμη: στην τρίτη θέση είναι οι ΗΠΑ...

Ίσως όλα αυτά εξηγούν και γιατί μπαίνει φρένο στις κινεζικές εισαγωγές. Και ειδικά στα αυτοκίνητα...

Για την Ελλάδα πάντως στο άμεσο μέλλον δεν θα αλλάξουν πολλά. Οι εισαγωγές αυξήθηκαν με αιχμή τον ακριβό εξοπλισμό για τα έργα του Ταμείου Ανάκαμψης, πολλά εκ των οποίων είναι επίσης από τη Κίνα όπως τα πράσινα λεωφορεία. Τι θα γίνει αν μπουν φραγμοί; Τότε απλά θα εισάγουμε πράσινο εξοπλισμό από τη Γερμανία (όπως ήδη κάνουμε ειδικά για την πράσινη ενεργειακή μετάβαση)  ή από κάπου αλλού. Το αποτέλεσμα παραμένει το ίδιο για το ελληνικό ισοζύγιο.

Το έλλειμμα στο εξωτερικό ισοζύγιο και η απώλεια υπεραξίας από τα κονδύλια της ΕΕ παραμένει. Η Ευρώπη δίνει στην Ελλάδα (ΕΣΠΑ, ΚΑΠ και για τα χρόνια αυτά Ταμείο Ανάκαμψης ) με «πλάτη» από τα κράτη που είναι οι καθαροί δωρητές (πχ Γερμανία με το τεράστιο πλεόνασμα στο εμπορικό ισοζύγιο). Και ένα μεγάλο μέρος των επιδοτήσεων θα επιστρέψει σε αυτούς. Πάντα αυτό γινόταν. Κυρίως στο ΕΣΠΑ που έχουμε τώρα λησμονήσει λόγω του Ταμείου Ανάκαμψης αλλά ίσως να μείνουμε μόνο με αυτό μετά το 2026 (τουλάχιστο σε επίπεδο επιδοτήσεων). Και έως τότε ας πράξουμε τα μέγιστα για να πιάσει τόπο το πακέτο της ΕΕ. Γιατί οι έρευνες που γίνονταν τα χρόνια που είχαμε μόνο ΕΣΠΑ έδειχναν πως η Ελλάδα τότε είχε μία από τις χαμηλότερες υπεραξίες πανευρωπαϊκά εξαιτίας ακριβώς αυτής της αδυναμίας να καλύψει από εγχώριες δυνατότητες τις ανάγκες των επενδύσεων.

Προς το παρόν για το Ταμείο Ανακαμψης το μόνο που έχουμε για να δούμε πόσο θα ωφελήσει είναι οι εκ των προτέρων εκτιμήσεις των Βρυξελλών (έγιναν το 2021). Υπολόγιζαν πως, από το υπέρογκο πακέτο των 36 δισ. ευρώ, μπορεί να υπάρξει ώθηση από 3,3% έως 4,4% στο ελληνικό ΑΕΠ ανάλογα με το πόσο αποδοτικά θα διανεμηθούν τα χρήματα (με επιπλέον ώθηση από τις μεταρρυθμίσεις που τότε δεν προσμετρούνταν στο λογαριασμό). Να θυμίσουμε και πως έχουμε πάνω από 2% άνοδο του ΑΕΠ ετησίως με  ώθηση κατά το ήμισυ τουλάχιστο λόγω των ίδιων έργων (προφανώς πάλι αυτή η επίδοση είναι πάρα πολύ καλή σε μία ΕΕ που παλεύει με τη στασιμότητα). Αλλά καθώς ακόμη (λόγω όσων περάσαμε με τη κρίση) είμαστε στον «πάτο» της ΕΕ σε όρους κατά κεφαλήν ΑΕΠ προσαρμοσμένο σε μονάδες αγοραστικής δύναμης (δηλαδή το στοίχημα της σύγκλισης είναι μπροστά μας), θα πρέπει να προετοιμασθούμε για μετά το  2026 αξιοποιώντας την ευκαιρία όλοι, και στη δημόσια αλλά και στην ιδιωτική «σφαίρα». Γιατί η... προσεδάφιση μετά το 2026 μπορεί να είναι απαιτητική, αλλά και γιατί πολλοί κίνδυνοι διεθνώς ελλοχεύουν...

Όλες οι ειδήσεις

18:02

Wall Street: Οι επενδυτές αναμένουν ότι θα κλείσει το 2025 με θετικό πρόσημο

17:38

Κόσοβο: Χωρίς προβλήματα διεξάγονται οι βουλευτικές εκλογές

17:26

Ένοπλη ληστεία σε πρακτορείο τυχερών παιχνιδιών στον Ταύρο

17:08

Τουρκία: Η Κεντρική Τράπεζα θα επεκτείνει βασικό χαρτοφυλάκιο ομολόγων για λόγους «ευελιξίας»

16:54

Βρετανία και Γερμανία υπογράφουν συμφωνία ύψους 70 εκατ. δολαρίων για κινητά συστήματα πυροβολικού

16:34

Ισπανία: Καταρρακτώδεις βροχές και πλημμύρες κοντά στη Μάλαγα

16:27

Έβρος: Διακόπτεται εκ νέου η κυκλοφορία των φορτηγών στον κόμβο του Ορμενίου και το Τελωνείο των Κήπων

16:13

Άνδρας στο Γκύζη μαχαίρωσε τη σύζυγό του στον λαιμό και έπεσε από την ταράτσα

16:05

Τηλεοπτική συνέντευξη Μητσοτάκη τη Δευτέρα στις 20:00

16:00

Ρέθυμνο: Νεκρός 67χρονος στα Χανιά, όταν το αυτοκίνητο που οδηγούσε έπεσε σε γκρεμό δεκάδων μέτρων

15:42

Σομαλία: Η αναγνώριση της Σομαλιλάνδης από το Ισραήλ «απειλεί» τη σταθερότητα της περιοχής

15:20

Ζελένσκι: Η διασφάλιση της ειρήνης εξαρτάται από τους εταίρους μας - Ζητά περισσότερη πίεση στη Μόσχα

15:13

Μετ΄ εμποδίων η επιστροφή των εκδρομέων στην Αθήνα

14:39

Κικίλιας: Διαχρονικός μοχλός ανάπτυξης η ναυτιλία

14:31

Πιερρακάκης: Η οικονομία μετά το Ταμείο Ανάκαμψης

14:14

Μαρινάκης για αγροτικές κινητοποιήσεις: Ο ειλικρινής διάλογος - και μόνο αυτός - θα φέρει τις λύσεις

14:07

Κίνα: Παρά τον εμπορικό πόλεμο το 2025 κατέγραψε κέρδη

14:00

Σιδηρόδρομος: «Αλλαγή σελίδας» στις Μεταφορές και μεγάλες επενδύσεις με τη συμφωνία Δημοσίου /Hellenic Train

13:44

Σουηδία-Φινλανδία: Η καταιγίδα Γιοχάνες στοίχισε τη ζωή σε τρεις ανθρώπους

13:41

Βρετανία: Συμφωνία με Ανγκόλα και Ναμίμπια για επιστροφές παράτυπων μεταναστών

13:37

Σκέρτσος: 4 πλεονάσματα που κατακτήσαμε και 8 ελλείμματα που πρέπει να θεραπεύσουμε

13:33

Amazon: Εγκαταλείπει το σχέδιο για παραδόσεις μέσω drones στην Ιταλία

13:21

Κοντογεώργης: Εθνικός στόχος η ισόρροπη ανάπτυξη της ελληνικής περιφέρειας

13:18

Μοσχόβου: Ο επαναπατρισμός μπορεί να αποτελέσει μια πραγματική ευκαιρία για την Ελλάδα που θέλουμε να χτίσουμε

12:57

Πρωτοψάλτης: Η κτηνοτροφία σε δοκιμασία

12:45

Λαβρόφ: Τυχών ανάπτυξη Ευρωπαίων στρατιωτών στην Ουκρανία θα τους καταστήσει νόμιμους στόχους για τη Ρωσία

12:26

Γαλλία: Πέθανε η θρυλική ηθοποιός Μπριζίτ Μπαρντό

12:11

Διάσωση 108 μεταναστών που επέβαιναν σε ξύλινη λέμβο νότια της Γαύδου

12:08

Ο «σκιώδης στόλος» στο στόχαστρο

11:57

Καθοριστικό το 2026 για το αεροδρόμιο Καστελίου Κρήτης

gazzetta
gazzetta reader insider insider