Αισιόδοξη για τις δυνατότητες της χώρας μας στον τομέα ανάπτυξης των βιντεοπαιχνιδιών εμφανίζεται η κυρία Κωνσταντίνα Μπεθάνη, ιδρύτρια της Tenebra Studios τονίζοντας όπως παράλληλα πως, για να επιτευχθεί ο στόχος, απαιτείται μια μεταρρυθμιστική προσπάθεια που θα συνδέεται με μια ολοκληρωμένη αναπτυξιακή στρατηγική. Μιλώντας στο insider.gr αναφέρει πως είναι θετικό το γεγονός πως τα τελευταία χρόνια τα βιντεοπαιχνίδια έχουν ενσωματωθεί σε αρκετά μεγάλο βαθμό στην ζωή και την κουλτούρα των Ελλήνων, ξεπερνώντας τη δαιμονοποίηση που υπήρχε στο παρελθόν. Τέλος, δίνει έμφαση στο Το "σοβαρό gaming” (serious gaming), δηλαδή τα παιχνίδια που αναπτύσσονται με βασικό στόχο όχι την ψυχαγωγία αλλά την εκμάθηση, καθώς εκτιμά πως είναι ένας τομέας που γνωρίζει μεγάλη ανάπτυξη τα τελευταία χρόνια.

Πόσο εύκολη αλλά και εφικτή είναι η ανάπτυξη βιντεοπαιχνιδιών στην Ελλάδα; Ποιες είναι οι προκλήσεις που αντιμετωπίζετε;

Στη χώρα μας υπάρχουν όλες οι προϋποθέσεις για την ανάπτυξη της βιομηχανίας των βιντεοπαιχνιδιών καθώς διαθέτουμε άριστα καταρτισμένους προγραμματιστές και άλλους επαγγελματίες, ενώ τα τελευταία χρόνια ολοένα και περισσότερα εκπαιδευτικά ιδρύματα δημιουργούν τμήματα ειδικά για game development. Ο συγκεκριμένος κλάδος δεν απαιτεί μεγάλη επένδυση σε εξοπλισμό και υποδομές, απευθύνεται δε σε παγκόσμιο κοινό καθώς το προϊόν είναι ψηφιακό. Εξάλλου, καθώς η Ελληνική αγορά είναι μικρή, η στόχευση των Ελληνικών εταιρειών ανάπτυξης βιντεοπαιχνιδιών αναγκαστικά απευθύνεται και στο εξωτερικό. Η Tenebra Studios από την ίδρυσή της το 2006 εξασφάλισε συνεργασίες με μεγάλες τεχνολογικές εταιρείες όπως η Sony και κατάφερε να δραστηριοποιείται και στην αγορά της Κίνας αναπτύσσοντας παιχνίδια τα οποία διατίθενται μέσω των appstores των Huawei και Xiaomi.

Στην Ελλάδα τα τελευταία χρόνια μεγάλη ανάπτυξη έχει γνωρίσει ο τομέας των εκπαιδευτικών παιχνιδιών, αλλά και οι διαδραστικές εφαρμογές για διαφημιστικούς σκοπούς.  Τεχνολογίες που χρησιμοποιούνται κατά κόρον στο gaming όπως η επαυξημένη και η εικονική πραγματικότητα αξιοποιούνται για να προσελκύσουν το ενδιαφέρον του κοινού για μια υπηρεσία ή κάποιο προϊόν. Ωστόσο, οι περισσότεροι εν δυνάμει πελάτες δεν κοστολογούν σωστά τις υπηρεσίες μια εταιρείας που αναπτύσσει ψηφιακό διαδραστικό λογισμικό, θεωρώντας ότι η ανάπτυξη ενός βιντεοπαιχνιδιού προσομοιάζει με αυτήν της δημιουργίας ενός video, πράγμα το οποίο φυσικά είναι εντελώς εσφαλμένο.

Ο κλάδος μας είχε ανέκαθεν τη δυνατότητα για remote εργασία και συνεργασίες με χώρες του εξωτερικού

Καθώς η Tenebra Studios εδράζει στην Αθήνα και δραστηριοποιείται τα τελευταία 14 χρόνια στην Ελλάδα, έχει αντιμετωπίσει όλα τα προβλήματα που δημιούργησε η κρίση. Μας απασχολούν ζητήματα τα οποία περιλαμβάνουν, όχι περιοριστικά, το φορολογικό πλαίσιο, ευκαιρίες και πρόσβαση σε χρηματοδοτικά εργαλεία και επενδύσεις, σύνδεση με τη βιομηχανία στο εξωτερικό και εξωστρέφεια. Στα πλαίσια της τελευταίας έχουμε αναλάβει πρωτοβουλίες για την προώθηση του κλάδου διοργανώντας ομίλιες, εκπαιδευτικά σεμινάρια και τεχνολογικές εκδηλώσεις.

Μας απασχολεί, τέλος, η αναζήτηση νέων συνεργατών και η έρευνα, γεγονός το οποίο μας οδήγησε να απασχοληθούμε στην εκπαίδευση σε ιδιωτικούς εκπαιδευτικούς ομίλους και δημόσια Πανεπιστήμια.

Κωσταντίνα Μπεθάνη - Tenebra Studios

Βλέπουμε πολλά και μεγάλα gaming studios να έχουν την έδρα τους σε γειτονικές χώρες. Θα μπορούσε και η Ελλάδα να προσελκύσει αντίστοιχες εταιρείες; Αν ναι, υπό ποιες προϋποθέσεις;

Έχουν τεθεί οι βάσεις, καθώς όπως προαναφέρθηκε έχουν δημιουργηθεί σχολές σχετικές με το αντικείμενο, επομένως ήδη υφίσταται ένα άρτια εκπαιδευμένο ανθρώπινο δυναμικό. Παράλληλα, είναι θετικό το γεγονός πως τα τελευταία χρόνια τα βιντεοπαιχνίδια έχουν ενσωματωθεί σε αρκετά μεγάλο βαθμό στην ζωή και την κουλτούρα των Ελλήνων, ξεπερνώντας τη δαιμονοποίηση που υπήρχε στο παρελθόν.

Τα προβλήματα για την προσέλκυση εταιρειών ανάπτυξης βιντεοπαιχνιδιών συνδέονται με την περιορισμένη αποτελεσματικότητα των μηχανισμών προσέλκυσης επενδύσεων, όπως ενδεικτικά το ασαφές και συνεχώς μεταβαλλόμενο ρυθμιστικό και φορολογικό πλαίσιο, η γραφειοκρατία και οι χρονοβόρες αδειοδοτικές διαδικασίες, η περιορισμένη κινητροδότηση των επιχειρήσεων και άλλα. Ορισμένες γειτονικές χώρες κινούνται με σημαντικά γρηγορότερο βήμα απ’ ό,τι η δική μας. Απαιτείται συνεπώς μια μεταρρυθμιστική προσπάθεια που θα συνδέεται με μια ολοκληρωμένη αναπτυξιακή στρατηγική.

Πώς επηρεάζει τον κλάδο σας η πανδημία του κορονοϊού; Τι αλλαγές φέρνει στους gamers αλλά και στης εταιρείες;

Ο κλάδος μας είχε ανέκαθεν τη δυνατότητα για remote εργασία και συνεργασίες με χώρες του εξωτερικού, καθώς αφορά σε ψηφιακά προϊόντα, επομένως η μετάβαση έγινε σχετικά γρήγορα και χωρίς ιδιαίτερες δυσκολίες.

Η πανδημία του κορονοϊού ανάγκασε τον κόσμο να περιοριστεί εντός οικίας  και να στραφεί σε εναλλακτικές μορφές διασκέδασης, που ενδεχομένως να μην τους ενδιέφερε παλαιότερα. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι τα βιντεοπαιχνίδια. Ο τζίρος των εταιριών του κλάδου μας έμμεσα ή άμεσα αυξήθηκε καθώς νέοι παίκτες προστίθενται καθημερινά, ενώ οι παλιοί καταναλώνουν περισσότερο.

Τι είναι το λεγόμενο “serious gaming” και πώς εμπλέκεται η εταιρεία σας σε αυτό;

Το "σοβαρό gaming” (serious gaming), δηλαδή τα παιχνίδια που αναπτύσσονται με βασικό στόχο όχι την ψυχαγωγία αλλά την εκμάθηση, είναι ένας τομέας που γνωρίζει μεγάλη ανάπτυξη τα τελευταία χρόνια. Τα εκπαιδευτικά παιχνίδια αποτελούν, επίσης, μια ανερχόμενη τάση στον κλάδο της τηλεκπαίδευσης που έλαβε και μεγάλη ώθηση πρόσφατα με την εξάπλωση της πανδημίας του κορονοϊού και τον αναγκαστικό περιορισμό.

Η Tenebra Studios έχει αναπτύξει παιχνίδι για τον σχολικό εκφοβισμό (Bullying)  το οποίο έχει βραβευθεί σε πανευρωπαϊκό διαγωνισμό, ενώ στο πλαίσιο της Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης και στηρίζοντας την πρωτοβουλία της Πολιτείας #DigitalSolidarityGR για τη διευκόλυνση της εργασίας και της ψυχαγωγίας από το σπίτι, προχώρησε στη δωρεάν διάθεση εκπαιδευτικού βιντεοπαιχνιδιού με θέμα την εκμάθηση όρων θετικών επιστημών  για παιδιά Δημοτικού.

Παράλληλα, η Tenebra Studios σε συνεργασία με τα Τμήματα Λογοθεραπείας και Πληροφορικής του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων συμμετέχει ως Τεχνικός Υπεύθυνος στην εκπόνηση εργασίας με σκοπό τη μελέτη των γνωστικών διαταραχών με τη χρήση της εικονικής πραγματικότητας (VR), ενώ συμμετείχε σε έρευνα του Πανεπιστημίου Λευκωσίας σχετικά με τους τρόπους με τους οποίους μπορεί να επιτευχθεί η εκμάθηση της ελληνικής ως δεύτερης / ξένης γλώσσας μέσα από σοβαρά βιντεοπαιχνίδια. 

Τέλος, η εταιρεία βρίσκεται στη διαδικασία της ανάπτυξης εκπαιδευτικών εφαρμογών για τους πρόσφυγες στην Ελλάδα αλλά και το body positivity σε εφήβους που θα ανακοινωθούν άμεσα.

Η εταιρεία σας ξεκίνησε το 2006. Πού βρίσκεστε σήμερα και ποια είναι τα μελλοντικά σας σχέδια;

Ύστερα από τόσα χρόνια με εμπειρίες θετικές αλλά και αρνητικές, εστιάζουμε στην υψηλότερη προστιθέμενη αξία των προϊόντων και υπηρεσιών μας, στη βελτίωση της ανταγωνιστικότητάς μας και στην περαιτέρω εξάπλωση του δικτύου των παγκόσμιων συνεργασιών μας. Τα άμεσα σχέδια περιλαμβάνουν την κυκλοφορία του Fair-to-play endless runner παιχνιδιού για κινητά τηλέφωνα με τον τίτλο «Endless Hero», την κυκλοφορία του rhythm game με τίτλο «Polymusic», όπου ο χρήστης μπορεί να παίξει χρησιμοποιώντας τα μουσικά κομμάτια που έχει αποθηκευμένα στο κινητό του αλλά και του retro adventure σε στυλ παιχνιδιών εποχής Nes, Master System με τίτλο «Garden Clerk». Όλα τα προαναφερθέντα βρίσκονται στο τελικό στάδιο ανάπτυξης και αναμένεται να κυκλοφορήσουν σύντομα στα αντίστοιχα appstores. Για περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να επισκεφτείτε τα social media ή το επίσημο site της εταιρείας www.tenebrastudios.com.