Τη σπουδαιότητα του χρηματοοικονομικού αλφαβητισμού στην ευημερία των πολιτών της χώρας μας, αναδείξαν οι συμμετέχοντες στο 3ο Συνέδριο Χρηματοοικονομικού Αλφαβητισμού που πραγματοποιήθηκε σήμερα, Πέμπτη, στο Χρηματιστήριο Αθηνών.

Το συνέδριο διοργάνωσε το Ινστιτούτο Χρηματοοικονομικού Αλφαβητισμού με πρωτοβουλία του προέδρου του, κ. Νικόλαου Φίλιππα, καθηγητή Χρηματοοικονομικής του Πανεπιστημίου Πειραιά. Στόχος είναι η συνειδητοποίηση της σπουδαιότητας του χρηματοοικονομικού αλφαβητισμού, αλλά και την υλοποίηση των αναγκαίων δράσεων για την ενίσχυσή του, ιδιαίτερα στις πιο ευαίσθητες κοινωνικές ομάδες.

Ομιλητές από τον ακαδημαϊκό, πολιτικό, οικονομικό χώρο, αλλά και από την Πολιτεία, επισήμαναν τις δράσεις που απαιτούνται για την αντιμετώπιση του Χρηματοοικονομικού Αναλφαβητισμού, ο οποίος είναι υπαρκτός σε όλο το φάσμα της ελληνικής κοινωνίας. Ανέδειξαν, μεταξύ άλλων, καίρια ζητήματα όπως ο αναλφαβητισμός των εφήβων, η υπερχρέωση της ελληνικής κοινωνίας, η άμβλυνση του μισθολογικού χάσματος μεταξύ των φύλων, καθώς και την ανάγκη προώθησης του χρηματοοικονομικού αλφαβητισμού μέσω εθνικών στρατηγικών στην εκπαίδευση αλλά και των αναγκαίων μεταρρυθμίσεων.

«Ο χρηματοοικονομικός αναλφαβητισμός πλήττει κυρίως τους οικονομικά αδύναμους», τόνισε ο κ. Φίλιππας από το βήμα τους συνεδρίου και υπογράμμισε τη σημασία της εισαγωγής των βασικών οικονομικών εννοιών στην εκπαίδευση ήδη από το Δημοτικό. Μέσω της Interamerican και των πρωτοβουλιών που έχει αναλάβει στο πεδίο αυτό, το Χρηματοοικονομικό Ινστιτούτο έχει «μπει» σε 15 σχολεία από όλη τη χώρα και έχει μοιράσει τις δύο εκδόσεις για παιδιά που αφορούν στη χρηματοοικονομική εκπαίδευση. Ανάλογες πρωτοβουλίες έχουν ληφθεί και στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, με διαλέξεις σε πέντε πανεπιστήμια και 1500 φοιτητές.

«Η ανισότητα στη γνώση δημιουργεί ανισότητα στις οικονομικές συμβάσεις», σημείωσε ο Πρύτανης του Πανεπιστημίου Πειραιώς, καθηγητής Άγγελος Κόττιος. «Όλες οι φούσκες στην οικονομική ιστορία οφείλονται στη συμπεριφορά της αγέλης, η οποία είναι αποτέλεσμα της άγνοιας», τόνισε ο πρύταξης και εξήγησε ότι η οικονομική εκπαίδευση στην Ελλάδα πάσχει, σε όλες τις εκπαιδευτικές βαθμίδες. 

Τις επιπτώσεις που έχει η ασυμμετρία της οικονομικής γνώσης στην ισοτιμία των αμοιβών μεταξύ των δύο φύλων αναφέρθηκε εκτενώς η βουλευτής Αθηνών της ΝΔ, Όλγα Κεφαλογιάννη. «Η σύγχρονη Ελληνίδα πλήττεται όσο ποτέ από την ανεργία, τις χαμηλές αμοιβές, την ανασφάλιστη εργασία και τη συρρίκνωση του κοινωνικού κράτους. Ο Χρηματοοικονομικός αλφαβητισμός, μπορεί να επιφέρει ιδιαίτερα θετικά αποτελέσματα ακόμη και στον τομέα επίτευξης της ισότητας των φύλων», επισήμανε η ίδια. Σύμφωνα με πρόσφατες μελέτες, μόνο το 49% των γυναικών στο Ηνωμένο Βασίλειο γνωρίζουν πώς λειτουργεί ο ανατοκισμός,  συγκριτικά με το  75% των ανδρών. Και στις Ηνωμένες Πολιτείες, το 32% των γυναικών με χαμηλά επίπεδα χρηματοοικονομικού αλφαβητισμού είναι πιθανό να παρουσιάζουν στρεβλές συμπεριφορές σχετικά με την χρήση πιστωτικών καρτών, ανέφερε η κ. Κεφαλογιάννη.

Σε ένα νέο, σχετικά, εργαλείο που έχει θέσει η Πολιτεία στη διάθεση των οφειλετών, τα Γραφεία Ενημέρωσης και Υποστήριξης Δανειοληπτών αναφέρθηκε ο Ειδικός Γραμματέας Ιδιωτικού Χρέους, κ. Φώτης Κουρμούσης. Τα τελευταία χρόνια έχουν θεσπιστεί νόμοι για την αντιμετώπιση των υποχρεωμένων νοικοκυριών και των επιχειρήσεων και τα εν λόγω γραφεία παρέχουν δωρεάν ενημέρωση και συμβουλές στους οφειλέτες σεβόμενοι την εμπιστευτικότητα των δεδομένων τους. «Είναι σημαντικό οι πολίτες να γνωρίζουν τα εργαλεία που παρέχονται ώστε να τα αξιοποιούν σωστά», σημείωσε ο κ. Κουρμούσης, κάνοντας αναφορά στο φαινόμενο των κόκκινων δανείων που αποτελεί σοβαρό ζήτημα της ελληνικής κοινωνίας σήμερα.

«Στόχος του Χρηματιστηρίου Αθηνών είναι, εκτός από την καλή εταιρική διακυβέρνηση, να προωθήσει τη δημιουργία χρηματοοικονομικά υπεύθυνων πολιτών», δήλωσε με τη σειρά του ο κ. Βασίλειος Γκόβαρης, Επιτελικός Διευθυντής Χρηματοοικονομικών του Ομίλου Χρηματιστηρίου Αθηνών. Το Χρηματιστήριο Αθηνών φιλοξένησε την εκδήλωση στην προσπάθειά του να συμβάλλει στην εκπαίδευση των πολιτών, κάτι που αποτελεί «μακροχρόνια επένδυση, όπως είπε ο κ. Γκόβαρης. 

Παράλληλα, η διδάκτωρ του Πανεπιστημίου Πειραιώς και διδάκτωρ του Πανεπιστημίου Πειραιά και επιστημονική συνεργάτιδα του Ινστιτούτου Χρηματοοικονομικού Αλφαβητισμού, Βάσια Τζώρα, παρουσίασε τα αποτελέσματα μέτρησης του χρηματοοικονομικού αλφαβητισμού 15χρονων μαθητών που έχουν ήδη βιώσει 8-9 χρόνια στην κρίση με ολιστική προσέγγιση της έρευνας του ΟΟΣΑ (2016). Στην έρευνα συμμετείχαν 3.028 μαθητές από 94 σχολικές μονάδες από όλη την Ελλάδα. Συνολικά υπάρχει εκπροσώπηση από όλες τις περιφέρειες (13 περιφέρειες) της Ελλάδας ενώ υπάρχει εκπροσώπηση από 38 νομούς. Σημειώνεται, ότι για τη διεξαγωγή της έρευνας λήφθηκε υπουργική έγκριση διεξαγωγής από το Υπουργείο Παιδείας Έρευνας και Θρησκευμάτων (ΥΠ.Π.Ε.Θ). 

Βάσει των αποτελεσμάτων που παρουσίασε η κ. Τζώρα, η χρηματοοικονομική εκπαίδευση κρίνεται αναγκαία όταν οι σημερινοί 15χρονοι μαθητές στην Ελλάδα δεν λαμβάνουν επιμόρφωση χρηματοοικονομικών ζητημάτων, ενώ σε άλλες χώρες λαμβάνουν. Για το λόγο αυτό είναι απαραίτητη η συγγραφή σύγχρονων εκπαιδευτικών συγγραμμάτων καλύπτοντας θέματα δανεισμού, αποταμίευσης και γενικών εννοιών χρηματοοικονομικής διοίκησης. Τέλος, κρίνεται αναγκαία η συγκρότηση επιτροπής για την υλοποίηση Εθνικής Στρατηγικής Χρηματοοικονομικού Αλφαβητισμού.