Mεγάλοι  που δραστηριοποιούνται στην ευρύτερη αγορά του λιανεμπορίου, ετοιμάζονται να κάνουν την είσοδο τους στις πωλήσεις ειδών σουπερμάρκετ μέσω διαδικτύου, ένα «παρθένο» κομμάτι με πολλά περιθώρια ανάπτυξης.

Η αυξητική τάση που ακολουθεί ο κλάδος αποτυπώνεται στους αριθμούς. Το 2014 ο τζίρος των ειδών σουπερμάρκετ μέσω διαδικτύου στην Ελλάδα ανήλθε στα 11 εκατ. ευρώ, το 2015 οι Έλληνες δαπάνησαν τo ποσό των 20 εκατ. ευρώ, ενώ μέχρι το 2020 το ποσό αυτό θα εκτοξευθεί στα 383 εκατ. ευρώ.

Σύμφωνα δε, με τις εκτιμήσεις της Convert Group, εξειδικευμένης εταιρείας συμβούλων για θέματα ηλεκτρονικού εμπορίου και ηλεκτρονικού επιχειρείν, τα 209 εκατ. ευρώ εκ των 383 εκατ. ευρώ θα πραγματοποιούνται από τα eshops που θα έχουν αναπτύξει οι μεγάλες αλυσίδες του κλάδου.

Τα υπόλοιπα 44 εκατ. ευρώ θα προέρχονται από τα eshops μικρότερων παραδοσιακών αλυσίδων, τα 71 εκατ. ευρώ θα αντιστοιχούν στον τζίρο των σούπερμάρκετ που λειτουργούν αποκλειστικά μέσω διαδικτύου και τα 59 εκατ. ευρώ θα είναι ο τζίρος για τα είδη σούπερμάρκετ που θα πραγματοποιούν τα ηλεκτρονικά πολυκαταστήματα.

Σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, ο βασικός λόγος που κάνει τους Έλληνες να στρέφονται στα ηλεκτρονικά super markets είναι η εξοικονόμηση χρόνου και ακολουθούν η ύπαρξη online προσφορών με χαμηλές τιμές και η ποικιλία προϊόντων που μπορεί να μην διατίθενται σε συνoικιακά super markets.

Το προφίλ αυτών των καταναλωτών είναι κυρίως νέοι οικογενειάρχες με μικρά παιδιά, νεαρά ζευγάρια ή εργένηδες που ζουν στα αστικά κέντρα, φανατικοί των ηλεκτρονικών μέσω και φανατικοί e-shoppers, καθώς και κυνηγοί προσφορών και εκπτώσεων. Σε μεγάλο βαθμό αυτό οφείλεται στο ότι προς το παρόν τα ηλεκτρονικά σουπερμάρκετ στην Ελλάδα εξυπηρετούν μόνο μεγάλα αστικά κέντρα και λιγότερο την επαρχία.

Όσον αφορά τα προϊόντα που προτιμούν να αγοράζουν μέσω ηλεκτρονικών σουπερμάρκετ περιλαμβάνουν κυρίως προϊόντα εκτός της κατηγορίας των τροφίμων όπως προϊόντα προσωπικής υγιεινής, απορρυπαντικά, καθαριστικά για το σπίτι, βρεφικά προϊόντα, είδη για κατοικίδια, είδη σπιτιού και δευτερευόντως αναψυκτικά, καφέδες και συσκευασμένα τρόφιμα.

Οι νέοι παίκτες της αγοράς

Σήμερα παρουσία στιw online πωλήσεις ειδών σουπερμάρκετ έχουν η ΑΒ με το ΑΒ CLICK2SHOP, η Care Market, το Welovesupermarket , το E-fresh, αλλά και yoda.gr που έκανε την εμφάνιση του τον περασμένο Νοέμβριο. 

Το yoda.gr, αποτελεί ένα αμιγώς online supermarket, χωρίς την ύπαρξη φυσικού καταστήματος, το οποίο ξεκίνησε επίσημα τη λειτουργία του τον Νοέμβριο και στόχο έχει τη διεύρυνση του συνόλου της αγοράς του online λιανεμπορίου στην Ελλάδα. Ο επιχειρηματίας Γιάννης Χήτος στην προσπάθεια του αυτή πλαισιώνεται από δυο ικανά και έμπειρα στελέχη από τον κλάδο του λιανεμπορίου τους: Βασίλη Στασινούλια και Γιάννη Ανδρικόπουλο.

Η φιλοσοφία της δημιουργίας του yoda.gr ακολουθεί την ευρωπαϊκή τάση των online supermarket, τα οποία καταλαμβάνουν σήμερα από 5% έως 10% του συνόλου της λιανικής στην ΕΕ, τάση η οποία παρουσιάζει μεν δυναμική στην Ελληνική αγορά, ωστόσο ακόμα κατέχει  αισθητά μικρό ποσοστό που δεν ξεπερνά το 1%.

Η κεντρική ιδέα του βασίζεται στην παροχή ποιοτικών προϊόντων καθημερινής χρήσης για τους καταναλωτές, μέσα από μια εύχρηστη ηλεκτρονική πλατφόρμα, με ιδιαίτερη έμφαση στην αξιοπιστία της διανομής. Σύμφωνα με τη διοίκηση της εταιρείας φιλοδοξεί να εξελιχθεί, μέσα στην επόμενη τριετία, σε ένα σημαντικό «παίκτη» της online αγοράς.

Όπως αναφέρουν στελέχη της αγοράς η μέση απόδειξη των e-αγορών προϊόντων σούπερ μάρκετ είναι υπερτριπλάσια από τη μέση απόδειξη σε ένα φυσικό δίκτυο καθώς, ανέρχονται στα 80 ευρώ ανά παραγγελία έναντι 25 ευρώ που είναι το μέσο καλάθι στα φυσικά δίκτυα.

Aξίζει να σημειωθεί ότι από τις μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ μόνο η AB Βασιλόπουλος δίνει την δυνατότητα online αγορών, ενώ δεν αποκλείεται τα βήματα της να ακολουθήσουν και ο Όμιλος Παντελιάδη μέσω των My Market και μετά την απόκτηση του δικτύου της Βερόπουλος.