Δεν προλάβαμε στην Ελλάδα να δούμε απελευθέρωση στη χρήση του ντίζελ σε όλη την επικράτεια και σύντομα τα δεδομένα αναμένεται να αλλάξουν ριζικά. Το σκάνδαλο με τις εκπομπές ρύπων της Volkswagen στους ντιζελοκινητήρες, πέρα από την αναταραχή στα χρηματιστήρια και τις μετοχές των αυτοκινητοβιοηχανιών και την τεράστια ζημιά που θα επιφέρει στην ναυαρχίδα της γερμανικής βιομηχανίας, αλλάζει το τοπίο στην τεχνολογία της αυτοκίνησης. 

Τα επιστημονικά δεδομένα δείχνουν εδώ και καιρό ότι η τεχνολογία ντίζελ δεν είναι και η καλύτερη επιλογή για τον περιορισμό των εκπομπών από κινητήρες καύσης. Οι βενζινοκινητήρες παραμένουν ασύγκριτα πιο καθαροί, όπως και αυτοί που βασίζονται στο υγραέριο η το φυσικό αέριο, ενώ τα υβριδικά και ηλεκτρικά οχήματα αποτελούν σαφώς το μέλλον στον κλάδο.  

Οι επιπτώσεις 

Η επιλογή της VW να «καλύψει» τις υπερβολικές εκπομπές ρύπων από τους πετρελαιοκινητήρες της στην αγορά των ΗΠΑ αποκαλύφθηκε και υπάρχει ανησυχία ότι και άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες μπορεί να έχουν καταφύγει σε αντίστοιχες πρακτικές. Το βέβαιο είναι ότι με τα σημερινά δεδομένα, οι πετρελαιοκινητήρες δεν είναι σε θέση να ανταγωνιστούν άλλες τεχνολογίες στο επίπεδο των ρύπων. 

Το δεδομένο αυτό αποτελεί ράπισμα και για την ίδια την ΕΕ και τις εποπτικές της αρχές, οι οποίες είχαν ενθαρρύνει την εξάπλωση των ντιζελοκίνητων αυτοκινήτων, με αποτέλεσμα σήμερα να αποτελούν το 35% του συνολικού αριθμού των αυτοκινήτων στην Ευρώπη. Κάτι τέτοιο έγινε εφικτό μέσω της μείωσης των φόρων κατανάλωσης στο πετρέλαιο ντίζελ σε σχέση με τη βενζίνη σε ολόκληρη σχεδόν την Ευρώπη (πλην της Μ. Βρετανίας) και των σχετικά χαλαρών περιβαλλοντικών προτύπων για τους κινητήρες ντίζελ, που επιτρέπουν υψηλότερες εκπομπές οξειδίων του αζώτου και βλαβερών σωματιδίων. 

Στη χώρα μας πρόσφατα οι κινητήρες ντίζελ συμπεριλήφθηκαν σε αυτούς που δικαιούνται μειωμένα ή και μηδενικά τέλη κυκλοφορίας, λόγω υποτιθέμενων χαμηλών εκπομπών ρύπων. Κάτι τέτοιο ήδη συζητιόταν πριν το σκάνδαλο VW να αλλάξει και αναμένεται ότι σύντομα θα δούμε σχετικά μέτρα. 

Άλλωστε, το «πράσινο» ρυθμιστικό πλαίσιο της Ευρώπης είχε επικεντρωθεί στις εκπομπές CO2 (όπου οι εκπομπές του ντίζελ είναι χαμηλές), μέχρι το τέλος του έτους όμως θα τεθούν σε ισχύ οι αυστηρές προδιαγραφές Euro 6 σχετικά με τις εκπομπές σε οξείδια του αζώτου (NOx) και σωματίδια αιθάλης. 

Το νέο τοπίο στην αυτοκινητοβιομηχανία 

Το σκάνδαλο της VW και οι αναμενόμενες αλλαγές στους ελέγχους στην Ευρώπη αναμένεται ότι θα ενισχύσει τις αυτοκινητοβιομηχανίες της Ιαπωνίας και τη χρήση υβριδικών κινητήρων και ηλεκτροκινητήρων. Δεν είναι τυχαίο ότι ο στόλος αυτοκινήτων της Ιαπωνίας διέθετε σε ποσοστό 21% υβριδικά και ηλεκτρικά οχήματα -περισσότερα από οποιαδήποτε άλλη χώρα στον κόσμο. Στην Ευρώπη, μόνο η Νορβηγία και η Ολλανδία κατέγραφαν ικανοποιητικά ποσοστά, 12,8% και 11,3%, αντίστοιχα. 

Αντίστοιχα, και οι ευρωπαϊκές εταιρείες αναμένεται να στραφούν πιο δυναμικά σε νέες, πιο φιλικές προς το περιβάλλον τεχνολογίες. Η τεχνογνωσία ήδη υπάρχει και το μόνο που χρειάζεται είναι μεγαλύτερη έμφαση από την πλευρά τους. 

Από την άλλη, η χρήση ντίζελ σίγουρα θα περιοριστεί δραστικά, ενώ ειδικά για τη VW, τα στοιχεία είναι ανησυχητικά, παρά το γεγονός ότι διαθέτει τεχνογνωσία και στην ηλεκτροκίνηση. Το πλήγμα στο κύρος της είναι πολύ μεγάλο, η οικονομική ζημιά ακόμα μεγαλύτερη, ενώ δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι αποτελεί μια από τις λίγες εταιρείες που επιμένει να κυκλοφορεί και να προμοτάρει κινητήρες υψηλού κυβισμού (σε ντίζελ ή βενζίνη).