Χωρίς τη λήψη ειδικών μέτρων, πέραν των γενικών κανόνων πρόληψης και υγιεινής, συνεχίζουν τη λειτουργία τους τα τραπεζικά καταστήματα στην Ελλάδα, ωστόσο, είναι ευθύνη όλων να περιορίσουν τις συναλλαγές στα φυσικά καταστήματα.

Το κλείσιμο των τραπεζών αποτελεί «ταμπού» -ιδίως στη χώρα μας που βίωσε την τραυματική τραπεζική αργία του 2015. Η μη κανονική λειτουργία του τραπεζικού συστήματος μπορεί να προκαλέσει μαζική ανάληψη μετρητών (bank run) και για τον λόγο αυτό ούτε σε χώρες που έχουν πληγεί σοβαρά από την πανδημία, όπως η Ιταλία, δεν έχουν επιβληθεί περιοριστικά μέτρα. Πηγές του κλάδου, ωστόσο, διαβεβαιώνουν στο insider.gr ότι «εάν χρειαστεί, ιδίως σε περίπτωση κρούσματος σε κατάστημα, αυτό θα σφραγιστεί».

Κανείς, πάντως, δεν θα πρέπει να υποτιμά τους κινδύνους που ελλοχεύουν στις συναθροίσεις σε δημόσιους χώρους, και τα καταστήματα των τραπεζών δεν αποτελούν εξαίρεση. Υπό συνθήκες γενικευμένης ανησυχίας, μάλιστα, για την εξάπλωση του κοροναϊού, η μαζική προσέλευση στα καταστήματα για ανάληψη μετρητών θα μπορούσε να αποτελέσει εστία επίσπευσης της διάδοσης της νόσου. Εκτός από τον κίνδυνο στον οποίο εκθέτει τον εαυτό του και τους οικείους τους κάθε πελάτης, εκθέτει σε κίνδυνο και τους εργαζομένους στις τράπεζες που δεν έχουν άλλη επιλογή από το εξυπηρετούν το κοινό καθημερινά και σύμφωνα με το προβλεπόμενο ωράριο.

Η τραπεζική αργία που διαδέχθηκε το δημοψήφισμα τον Ιούλιο του 2015 άφησε πίσω της μια σημαντική παρακαταθήκη: τις χρεωστικές κάρτες. Κάθε πολίτης, από τον νεότερο έως τον πιο ηλικιωμένο, έχει στη διάθεσή του τη χρεωστική του κάρτα για να κάνει αναλήψεις ή πληρωμές στα ΑΤΜ, χωρίς να απαιτείται να επισκεφθεί το κατάστημα.

Η λύση βρίσκεται στο κινητό ή τον υπολογιστή μας

Την ίδια ώρα, εναλλακτικά δίκτυα συναλλαγών όπως το internet banking ή το mobile banking μας επιτρέπουν να πραγματοποιούμε όλες τις καθημερινές μας συναλλαγές από τον υπολογιστή ή το κινητό μας, χωρίς κανέναν απολύτως λόγο να εισέλθουμε στο κατάστημα. Σημειώνεται ότι σήμερα υπάρχουν στη χώρα 4 εκατ. ενεργοί χρήστες εναλλακτικών τραπεζικών δικτύων, πελάτες δηλαδή που πραγματοποιούν τουλάχιστον μία ενχρήματη συναλλαγή μηνιαίως. Πλέον οι τράπεζες προσφέρουν ακόμη και δυνατότητα να αιτηθεί κάποιος δάνειο ή έκδοση πιστωτικής κάρτας μέσω Internet, γεγονός που «λύνει» τα χέρια των πελατών υπό συνθήκες κρίσης όπως αυτές που βιώνουμε τις τελευταίες ημέρες.

Αρμόδιες πηγές αναφέρουν, πάντως, ότι προς το παρόν δεν παρατηρείται ιδιαίτερα αυξημένη συναλλακτική κίνηση μέσω internet/mobile banking που θα μπορούσε να αποδοθεί στην πανδημία του κορονoϊού. Συγκεκριμένα, αναφέρουν ότι παρατηρείται σε ετήσιο επίπεδο αύξηση 15% περίπου σε όρους συναλλαγών και 10% σε όρους αξίας -κάτι που δεν φαίνεται να συνιστά σημείο των καιρών αλλά φυσιολογική αυξητική τάση στη χρήση των εναλλακτικών δικτύων.

Ακόμη και οι επιχειρήσεις χρησιμοποιούν σε μεγάλο ποσοστό τις υπηρεσίες internet banking, τις οποίες οι ελληνικές τράπεζες εξελίσσουν συνεχώς με στόχο την ακόμη μεγαλύτερη διείσδυση στην ελληνική αγορά. Σε αρκετές περιπτώσεις, προσφέρεται δυνατότητα εξυπηρέτησης της επιχείρησης από εξειδικευμένους υπαλλήλους που έρχονται σε επαφή με τον πελάτη μέσω βιντεοκλήσης και ανταποκρίνονται στις εξειδικευμένες του ανάγκες.