Προς την εταιρεία DIMAND φαίνεται να «γέρνει» ο διαγωνισμός αναφορικά με τη στέγαση των Δικαστηρίων του Πειραιά, όπως σχετικά πρόσφατα έχει αναφέρει το insider.gr, ωστόσο, η «αντίπαλη» πλευρά των Ισραηλινών δεν εγκαταλείπει την προσπάθεια και συνεχίζει τον δικαστικό «αγώνα». Ο οποίος, μάλλον θα κριθεί προσεχώς και σε νέες συνεδριάσεις της αρμόδιας αρχής.
Ειδικότερα, κρίσιμες διεργασίες βρίσκονται σε εξέλιξη στον διαγωνισμό για νέο κτιριακό συγκρότημα, αξίας έως 80,954 εκατ. ευρώ. Στο πλαίσιο της διαγωνιστικής διαδικασίας που έχει ξεκινήσει το υπουργείο Δικαιοσύνης και ειδικότερα το Ταμείο Χρηματοδότησης Δικαστικών Κτηρίων (ΤΑΧΔΙΚ) προκρίθηκε η προσφορά της DIMAND έναντι της αυτής της Golden Horizon (επενδυτικός φορέας ισραηλινών συμφερόντων) που έχει προτείνει το κτήριο Κεράνη επί της οδού Πειραιώς.
Προηγείται η Dimand, ένσταση από Golden Horizon
Όπως αναφέρεται σε απόφαση του ΤΑΧΔΙΚ έχει υποβληθεί ένσταση επί του αποτελέσματος του διαγωνισμού, ο σχετικός φάκελος θα μελετηθεί εκ νέου από τη νομικό σύμβουλο του κράτους στο υπουργείο Δικαιοσύνης, ενώ θα διενεργηθεί αυτοψία στα δύο προτεινόμενα ακίνητα την ερχόμενη Δευτέρα, παρουσία του προέδρου του δικηγορικού συλλόγου Πειραιά. Επίσης καλούνται οι εκπρόσωποι των δύο εταιρειών που συμμετείχαν στη διαδικασία να παραστούν με φυσική παρουσία ή με υπόμνημα, σε συνεδρίαση του διοικητικού συμβουλίου του ΤΑΧΔΙΚ.
Όπως σημειώνεται στο σχετικό έγγραφο, έχουν προηγηθεί η από 12/12/2022 έκθεση της αρμόδιας επιτροπής διενέργειας και αξιολόγησης του διαγωνισμού, η από 6/2/2023 έκθεση της εκτιμητικής επιτροπής του διαγωνισμού, το από 8/2/2023 πρακτικό της επιτροπής διενέργειας και αξιολόγησης του διαγωνισμού περί της καταλληλότητας του ακινήτου της συμμετέχουσας στο διαγωνισμό εταιρείας με την επωνυμία «HUB 204 ΜΟΝΟΠΡΟΣΩΠΗ ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗΣ ΚΑΙ ΕΚΜΕΤΑΛΛΕΥΣΗΣ ΑΚΙΝΗΤΩΝ» (Dimand, με πρόταση για οικόπεδο δικής της ιδιοκτησίας στην περιοχή του Αγίου Διονυσίου Πειραιά, όπου και έχει προωθήσει το project της «πράσινης» αστικής ανάπλασης των πρώην εγκαταστάσεων της καπνοβιομηχανίας Παπαστράτος), και την από 10/2/2023 ένσταση της έτερης συμμετέχουσας εταιρείας με την επωνυμία «GOLDEN HORIZON INVESTMENTS».
Τα παραπάνω διαδραματίζονται ενώ οι προθεσμίες τρέχουν. Σε παλιότερη διακήρυξη του διαγωνισμού για τη στέγαση των δικαστηρίων Πειραιά γίνονταν αναφορά σε κτήριο επιφάνειας 30.000 τ.μ. (με απόκλιση συν – πλην 5%), με ανώτατο προϋπολογισμό 80,954 εκατ. ευρώ, αλλά και σε συμμετοχή 63,810 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης (και τα 17,144 από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων).
Ο ανάδοχος έχει την υποχρέωση να διαμορφώσει το ακίνητο καταλλήλως, με φροντίδα, ευθύνη και δαπάνη του, ώστε αυτό να μεταβιβαστεί στον αγοραστή ως τελικό προϊόν ολοκληρωμένο, «με το κλειδί στο χέρι».
Σημειώνεται ότι η Dimand απέκτησε το ακίνητο με το οποίο μετέχει στη διαδικασία τον Ιούνιο του 2020, έναντι συνολικού τιμήματος 2,180 εκατ. ευρώ. Πρόκειται για ακίνητο 17.050 τ.μ. εντός του οποίου βρίσκεται διώροφο διατηρητέο κτήριο μεταλλικό με χρήση αποθηκών. Βρίσκεται στην περιοχή του Αγίου Διονυσίου του δήμου Πειραιώς και καταλαμβάνει το σύνολο του οικοδομικού τετραγώνου 204 επί των οδών Χαϊδαρίου, Μεθώνης, Φωκίωνος και Παπαστράτου.
Ο αρχικός σχεδιασμός της εταιρείας για το ακίνητο αυτό ήταν η αποκατάσταση - ανακαίνιση του διατηρητέου και η ανάπτυξη σύγχρονου συγκροτήματος γραφείων καθώς και ενός πάρκου με αθλητικές εγκαταστάσεις για δημόσια χρήση και με προδιαγραφές της πιστοποίησης LEED.
Η προσπάθεια για τη στέγαση των δικαστηρίων Πειραιώς έχει ξεκινήσει εδώ και δύο δεκαετίες. Ο σε εξέλιξη διαγωνισμός είναι ο δεύτερος. Ο πρώτος (τέλος του 2021) ακυρώθηκε λόγω των εκατέρωθεν προσφυγών μεταξύ των δύο υποψηφίων που και πάλι ήταν η Dimand και η Golden Horizon.
Τα χαρακτηριστικά
Όπως αναφέρονταν σε παλιά διακήρυξη, το ζητούμενο ακίνητο θα πρέπει να περιλαμβάνει ή να πρόκειται να περιλάβει ένα αυτοτελές κτίριο, κείμενο εντός ενός ενιαίου οικοδομικού τετραγώνου.
- Να βρίσκεται πλησίον γραμμής τραμ ή γραμμής Ο.Α.Σ.Α. ή γραμμής υπόγειου ή υπέργειου σιδηροδρόμου.
- Να απέχει από τον κεντρικό λιμένα Πειραιά κατ’ ανώτατο όριο χίλια πεντακόσια (1.500) μέτρα.
- Να βρίσκεται πλησίον κεντρικής οδικής αρτηρίας με άμεση σύνδεση με τον λιμένα Πειραιά και την πόλη των Αθηνών, καθώς και με άμεση πρόσβαση σε Εθνικές Οδούς.
- Να παρέχει ασφαλή πρόσβαση και αποχώρηση σε μεταγωγικά οχήματα εντός εσωτερικού αυλείου χώρου.
- Να παρέχει χώρο στάθμευσης τουλάχιστον δύο μεταγωγικών οχημάτων εντός εσωτερικού αυλείου χώρου.
- Να διαθέτει τoυς απαιτούμενους σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις χώρους στάθμευσης. Σε κάθε περίπτωση, το τελικό παραδοτέο κτίριο θα πρέπει να συνοδεύεται από τουλάχιστον τριακόσιες (300) θέσεις στάθμευσης, εκ των οποίων οι εκατόν πενήντα (150) στεγασμένες, εντός του κτιρίου ή σε απόσταση πεντακοσίων (500) μέτρων από αυτό, ακόμη και εάν σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις απαιτούνται λιγότερες θέσεις. Σε περίπτωση που από τις κείμενες διατάξεις απαιτείται μεγαλύτερος αριθμός στεγασμένων θέσεων, το τελικό παραδοτέο κτίριο θα πρέπει να καλύπτει και την απαίτηση αυτή.
- Να διαθέτει ελάχιστο ύψος ορόφων 3,80 μ., έτσι ώστε να είναι δυνατή η δημιουργία αιθουσών ακροατηρίων, οι οποίες στο μεγαλύτερό τους μέρος να έχουν το ύψος αυτό.
- Η χρήση γης κατά το χρόνο της υποβολής της προσφοράς να επιτρέπει τη χρήση διοίκησης - γραφείων.
Ενεργειακή απόδοση
Το κτίριο να έχει ενεργειακή κατανάλωση τουλάχιστον 20% χαμηλότερη από τα κατώτατα όρια που έχουν οριστεί για την κατασκευή κτιρίων σχεδόν μηδενικής κατανάλωσης ενέργειας (NZEB). Για το σκοπό αυτό, το κτίριο να είναι εξοπλισμένο με θερμομόνωση, υλικά και τεχνολογίες ενεργειακής αποτελεσματικότητας, καθώς και συστήματα ΑΠΕ που θα μειώνουν την κατανάλωση πρωτογενούς ενέργειας και θα στηρίζουν την πράσινη ανάπτυξη μέσω ενεργειακά αποδοτικών μέτρων.