Γερμανία: Νέα οικονομική ατζέντα θέτει στον Σολτς το SPD

Newsroom
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Γερμανία: Νέα οικονομική ατζέντα θέτει στον Σολτς το SPD
Aντίστροφη μέτρηση είκοσι ημερών τρέχει από σήμερα όχι μόνο για τακτικό, ετήσιο συνέδριο του κυβερνώντος κόμματος των Σοσιαλδημοκρατών (SPD), αλλά και για την πιθανή αναζωπύρωση της ενδοκυβερνητικής κόντρας στον τρικομματικό συνασπισμό.

Aντίστροφη μέτρηση είκοσι ημερών τρέχει από σήμερα όχι μόνο για τακτικό, ετήσιο συνέδριο του κυβερνώντος κόμματος των Σοσιαλδημοκρατών (SPD), αλλά και για την πιθανή αναζωπύρωση της ενδοκυβερνητικής κόντρας στον τρικομματικό συνασπισμό σε σχέση με την οικονομική πολιτική εν μέσω ύφεσης στη Γερμανία και ανοικτών διεθνών μετώπων.

Το συνέδριο του κόμματος του Γερμανού Καγκελαρίου, Όλαφ Σολτς, το SPD έχει προγραμματιστεί για τις 8-10 Δεκεμβρίου στο Βερολίνο και πέρα από την αναμενόμενη ανανέωση της θητείας των προέδρων του κόμματος, Λαρς Κλίνγκμπεϊλ και Σάσκια, θα υπάρξουν και καινοτομίες στο πρόγραμμα.

Συγκεκριμένα, οι Σοσιαλδημοκράτες θέλουν:

  • Να αυξήσουν τους φόρους για τους πλούσιους και τους κληρονόμους
  • Να χαλαρώσουν το «φρένο του χρέους»
  • Να συστηθεί ένα ταμείο κρατικού πλούτου
  • Να προχωρήσει μεταρρύθμιση της επιτροπής για τον κατώτατο μισθό.

«Γνωρίζουμε ότι αυτό δεν αρέσει σε όλους», δήλωσε ο ένας εκ των δύο προέδρων του SPD, Κλίνγκμπεϊλ. Μάλιστα, ο γενικός γραμματέας του FDP, Μπιζάν Τζιρ-Σαράι, ξεκαθάρισε ότι πολλά από αυτά δεν θα γίνουν με τους Φιλελεύθερους. «Οι άνθρωποι και οι επιχειρήσεις στη χώρα μας δεν χρειάζεται να ανησυχούν, διότι αυτός ο συνασπισμός δεν θα εφαρμόσει τα πράγματα που αποφασίζονται εκεί».

Οι οικονομολόγοι την έχουν επίσης επικρίνει. «Συνολικά, αυτή η βασική πρόταση είτε μοιάζει με λαϊκιστικό πρόγραμμα αναδιανομής, είτε είναι στην καλύτερη περίπτωση μια ακόμη απόδειξη της εκτεταμένης άγνοιας στον τομέα της φορολογικής πολιτικής», δήλωσε ο πρώην πρόεδρος του Γερμανικού Συμβουλίου Οικονομικών Εμπειρογνωμόνων, Λαρς Φελντ, ο οποίος είναι τώρα σύμβουλος οικονομικής πολιτικής του υπουργού Οικονομικών Κρίστιαν Λίντνερ (FDP).
Άλλοι οικονομολόγοι, ωστόσο, επαίνεσαν τα σχέδια. Ο οικονομολόγος Άχιμ Τρούγκερ λέει πως «κατ' αρχήν, αυτό είναι ένα βήμα προς τη σωστή κατεύθυνση». Η Handelsblatt παρέχει μια επισκόπηση των απαιτήσεων και των εκτιμήσεων των οικονομολόγων.

Το SPD υπόσχεται ότι θέλει να μειώσει την επιβάρυνση του 95% των πολιτών. Επιπλέον, πρόκειται να αυξηθούν οι επενδύσεις στην εκπαίδευση και την ψηφιοποίηση. Για να χρηματοδοτηθούν όλα αυτά, οι Σοσιαλδημοκράτες θέλουν να βάλουν τους πλούσιους να πληρώσουν. Μια "προσωρινή εισφορά κρίσης" πρόκειται να εφαρμοστεί σε όλους όσοι υπόκεινται σε φόρο περιουσίας.

Ο φόρος περιουσίας 45% εφαρμόζεται από ένα φορολογητέο εισόδημα 277.826 ευρώ- για τα έγγαμα ζευγάρια είναι διπλάσιο. Το SPD δεν έχει δώσει λεπτομέρειες σχετικά με το ύψος του φόρου. Το κόμμα θέλει επίσης να διατηρήσει τον φόρο αλληλεγγύης, τον οποίο σήμερα πληρώνουν μόνο οι υψηλόμισθοι.

«Ένας υψηλότερος φόρος εισοδήματος για τα πολύ υψηλά εισοδήματα δεν έχει μόνο νόημα για την καταπολέμηση της ανισότητας, αλλά είναι επίσης απαραίτητος εάν θέλουμε να ανακουφίσουμε τα χαμηλότερα και μεσαία εισοδήματα και να εκπληρώσουμε τα απαραίτητα κρατικά καθήκοντα», δήλωσε ο Τρούγκερ.

Ο πρόεδρος του Γερμανικού Ινστιτούτου Οικονομικών Ερευνών (DIW), Μαρσέλ Φράτσερ, θεωρεί επίσης λογική μια μεγαλύτερη επιβάρυνση των υψηλών εισοδημάτων. Ωστόσο, αντιμετωπίζει κριτικά μια προσωρινή εισφορά για την κρίση.

«Το γερμανικό κράτος δεν χρειάζεται περισσότερα χρήματα σε εφάπαξ βάση, αλλά σε μόνιμη βάση για τα επόμενα δέκα χρόνια, προκειμένου να καταστήσει την προστασία του κλίματος, τις υποδομές, το εκπαιδευτικό σύστημα και την καινοτομία στη Γερμανία ικανές για το μέλλον», δήλωσε ο Φράτσερ.

Ο οικονομικός σύμβουλος του Γερμανού ΥΠΟΙΚ, Λαρς Φελντ, από την άλλη πλευρά, θεωρεί ότι οι προτάσεις SPD είναι επιζήμιες. Θα βλάψουν τις επενδυτικές δραστηριότητες των προσωπικών εταιρειών, των αυτοαπασχολούμενων και των ατομικών επιχειρήσεων. «Θα ήταν επομένως το αντίθετο από ό,τι χρειάζεται, ιδίως στο σημερινό αδύναμο αναπτυξιακό περιβάλλον», δήλωσε.

Ο πρόεδρος του Ifo, Κλέμενς Φιστ, βλέπει επίσης μια σύγκρουση στόχων μεταξύ της επιθυμίας για αναδιανομή από τη μία πλευρά και της οικονομικής ανάπτυξης και αποτελεσματικότητας από την άλλη. Η αύξηση του φόρου στα υψηλά εισοδήματα θα επηρέαζε επίσης «ιδίως τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, οι οποίες θα αντιδρούσαν με λιγότερες επενδύσεις και λιγότερη απασχόληση». Συγκεκριμένα, ο Φιστ, ανέφερε πως αν κάποιος θέλει να αποδεχθεί αυτό το κόστος για περισσότερη αναδιανομή είναι μια πολιτική απόφαση. Πιο αναλυτικά, οι βασικές προτάσεις του SPD έχουν ως εξής:

1. Μεταρρύθμιση του φόρου κληρονομιάς

Το SPD επισημαίνει ότι υπάρχει ανισορροπία στον φόρο κληρονομιάς από την τελευταία μεταρρύθμιση: Όσο υψηλότερη είναι η κληρονομούμενη περιουσία, τόσο χαμηλότερος είναι ο φόρος σε ορισμένες περιπτώσεις. Το κόμμα επιθυμεί, επομένως, να αυξηθούν τα αφορολόγητα ποσά.

«Η ιδιοκατοικούμενη οικογενειακή κατοικία θα παραμείνει στο μέλλον ανέγγιχτη», αναφέρει η βασική πρόταση των Σοσιαλδημοκρατών. «Ταυτόχρονα, θα μεταρρυθμίσουμε τον φόρο κληρονομιάς και δωρεάς, ώστε οι πολυεκατομμυριούχοι και οι δισεκατομμυριούχοι να συνεισφέρουν περισσότερο στο κοινό καλό». Αυτό θα πρέπει να επιτευχθεί κυρίως με την κατάργηση των προνομίων για τους κληρονόμους εταιρειών.

Ακόμα και εντός του CDU - CSU, υπάρχει συμπάθεια για μια τέτοια μεταρρύθμιση. Ο φόρος κληρονομιάς με τα προνόμια για τους κληρονόμους των εταιρειών έχει από καιρό ανάγκη μεταρρύθμισης, λέει ο οικονομολόγος Τρούγκερ. Ο ίδιος επαινεί την πρόταση του SPD για την καθιέρωση ενός ελάχιστου φόρου. Αν αυτός ήταν 15% και ταυτόχρονα υπήρχαν γενναιόδωρες δυνατότητες αναβολής, «αυτό δεν θα επιβάρυνε υπερβολικά τις επιχειρήσεις, αλλά θα αύξανε τα φορολογικά έσοδα κατά τουλάχιστον ένα ποσό μεσαίου δισεκατομμυρίου ευρώ μεσοπρόθεσμα», λέει ο Τρούγκερ.

Ο πρόεδρος του Ifo, Κλέμενς Φιστ έχει παρόμοια άποψη. Δεν ενδιαφέρεται πρωτίστως για την αύξηση των εσόδων, αλλά για τη μείωση της σημερινής άνισης μεταχείρισης μεταξύ των ιδιωτών κληρονόμων και των κληρονόμων των εταιρειών. «Κατά τη γνώμη μου, θα ήταν επομένως σωστό να μειωθούν οι απαλλαγές για τα περιουσιακά στοιχεία των επιχειρήσεων, αλλά να μειωθούν σημαντικά οι φορολογικοί συντελεστές», δήλωσε ο Φιστ.

«Με φορολογικούς συντελεστές της τάξης του δέκα τοις εκατό, τα περιουσιακά στοιχεία των επιχειρήσεων θα μπορούσαν επίσης να φορολογηθούν χωρίς δυσανάλογη οικονομική ζημία».

2. Χαλάρωση του φρένου χρέους

«Το φρένο του χρέους στη σημερινή του μορφή έχει καταστεί κίνδυνος θέσης και ευημερίας για τη Γερμανία», αναφέρει η πρόταση του SPD. «Θέλουμε να αλλάξουμε τους κανόνες για το χρέος, ώστε να είναι δυνατές περισσότερες επενδύσεις στην παραγωγική ικανότητα της οικονομίας - υποδομές, προστασία του κλίματος, ψηφιοποίηση, εκπαίδευση».

Ο έπαινος για αυτό προέρχεται από τον επικεφαλής του DIW, Φράτσερ, ο οποίος δηλώνει πως «το SPD αναγνωρίζει ότι η Γερμανία αντιμετωπίζει τεράστιες προκλήσεις που καθιστούν επειγόντως αναγκαία την αναστολή του φρένου χρέους», δήλωσε. Κατά την άποψή του, ωστόσο, η προτεινόμενη μεταρρύθμιση του φρένου χρέους θα μπορούσε να είναι «πιο φιλόδοξη και πιο συνεπής».

Οι Σοσιαλδημοκράτες επισημαίνουν ότι μια θεμελιώδης μεταρρύθμιση του φρένου χρέους θα απαιτούσε τροποποίηση του βασικού νόμου. Δεν διαφαίνεται πλειοψηφία για κάτι τέτοιο, καθώς η CDU/CSU το απορρίπτει. Ως εκ τούτου, το SPD θέλει αρχικά να κάνει μόνο μικρές διορθώσεις, για παράδειγμα στον υπολογισμό της οικονομικής συνιστώσας. Ωστόσο, το πόσο μεγάλο οικονομικό περιθώριο ελιγμών θα επιφέρει αυτό είναι αμφισβητήσιμο.

Ο Τρούγκερ πιστεύει ότι μια τέτοια αλλαγή είναι ρεαλιστική και αναγκαία. «Είναι αλήθεια ότι το φρένο χρέους αφήνει πολύ μικρό τακτικό περιθώριο για δημόσιες επενδύσεις και οικονομική σταθεροποίηση», δήλωσε ο οικονομολόγος.

Ο οικονομολόγος Φελντ διαφωνεί. Επισημαίνει ότι πολλές κρατικές επενδύσεις δεν αποτυγχάνουν λόγω χρημάτων, αλλά λόγω των μακροχρόνιων διαδικασιών σχεδιασμού και έγκρισης. «Ουσιαστικά, οι υποστηρικτές μιας μεταρρύθμισης του φρένου χρέους ενδιαφέρονται απλώς να δημιουργήσουν περισσότερο χρέος προκειμένου να πραγματοποιήσουν περαιτέρω κοινωνικοπολιτικά οφέλη», δήλωσε.

3. Ταμείο κρατικού πλούτου για περισσότερες επενδύσεις

«Θέλουμε να ενισχύσουμε το κράτος ως στρατηγικό επενδυτή», αναφέρει η πρόταση του SPD. Με ένα κρατικό ταμείο για τη Γερμανία, ο στόχος είναι να υποστηριχθούν επενδύσεις σε υποσχόμενα κλιματικά ουδέτερα επιχειρηματικά μοντέλα και καινοτομίες, συμπεριλαμβανομένων στρατηγικά σημαντικών νεοφυών επιχειρήσεων στη φάση της ανάπτυξης, με πρόσθετα κεφάλαια.

Ο πρόεδρος της Ένωσης Startup, Κρίστιαν Μίλε, χαιρετίζει τα σχέδια για αυξημένες επενδύσεις. «Πρέπει να διευκολύνουμε την πρόσβαση των νεοφυών επιχειρήσεων σε επιχειρηματικά κεφάλαια, προκειμένου να παραμείνουμε ανταγωνιστικοί ως επιχειρηματικός τόπος - γι' αυτό το Ταμείο της Γερμανίας είναι μια καλή ιδέα», δήλωσε ο Μίλε.

Ο εκπρόσωπος των νεοφυών επιχειρήσεων επικρίνει την εστίαση σε κλιματικά ουδέτερα επιχειρηματικά μοντέλα. Προκειμένου να αποκτήσει πραγματική δυναμική, το ταμείο θα πρέπει να κινητοποιήσει τα κεφάλαια των ιδιωτικών θεσμικών επενδυτών για επιχειρηματικά κεφάλαια και «να απομακρυνθεί από τους περιορισμούς στα κλιματικά ουδέτερα επιχειρηματικά μοντέλα και τις στρατηγικής σημασίας νεοφυείς επιχειρήσεις. Το κράτος δεν είναι ο καλύτερος επιχειρηματίας, τόνισε ο Μίλε. «Και δεν είναι επίσης ο καλύτερος επενδυτής».

4. Αύξηση του κατώτατου μισθού

Μετά την αύξηση του κατώτατου ωρομισθίου στα 12 ευρώ, η επιτροπή που αποτελείται από εκπροσώπους των εργοδοτών και των εργαζομένων θα πρέπει να αποφασίσει και πάλι για τα βήματα προσαρμογής. Ωστόσο, η αύξηση στα 12,41 ευρώ από το 2024 και στα 12,82 ευρώ από το 2025 που αποφάσισε η επιτροπή τον Ιούνιο δεν είναι αρκετή για το SPD.

Στο οικονομικό του πρόγραμμα, ανακοινώνει ότι θέλει να επανεξετάσει τις ρυθμίσεις - με δύο τρόπους:

Πρώτον, πρόκειται να διερευνηθεί το πεδίο εφαρμογής της οδηγίας της ΕΕ για τον κατώτατο μισθό. Αυτή συνιστά το 60% του μέσου εισοδήματος των εργαζομένων ως -αν και μη δεσμευτικό- σημείο αναφοράς για τους εθνικούς κατώτατους μισθούς.

Η κοινοβουλευτική ομάδα των Πρασίνων μόλις ψήφισε πρόταση για τον καθορισμό του 60% του διάμεσου μισθού για εργαζόμενους πλήρους απασχόλησης ως κατώτατου ορίου για τον κατώτατο μισθό. Με βάση τις μισθολογικές αυξήσεις που προβλέπει η Bundesbank, ο κατώτατος μισθός θα πρέπει τότε να αυξηθεί στα 14,24 ευρώ μικτά ανά ώρα το 2024 και στα 14,82 ευρώ μικτά ανά ώρα το 2025.

Ωστόσο, το SPD θέλει επίσης να εξετάσει τους κανόνες της Επιτροπής. Αυτό αποσκοπεί στο γεγονός ότι η πιο πρόσφατη απόφαση της Επιτροπής ελήφθη μόνο με τη ψήφο της προέδρου και ενάντια στη βούληση των συνδικαλιστικών εκπροσώπων. Αυτό δεν ήταν η πρόθεση όταν η απόφαση επεστράφη στην Επιτροπή, δήλωσε ο Ομοσπονδιακός Καγκελάριος, Όλαφ Σολτς στο συνέδριο των συνδικάτων NGG στη Βρέμη τη Δευτέρα. «Δεν μπορούμε να το αφήσουμε να επαναπαυτεί στις δάφνες του». Μια δυνατότητα θα ήταν να αλλάξει η βάση εργασίας της Επιτροπής, ώστε οι αποφάσεις να λαμβάνονται μόνο με πλειοψηφία δύο τρίτων.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Γερμανία: Στον «αέρα» η παραγωγή των νέων μονάδων ηλεκτροπαραγωγής με καύσιμο το φυσικό αέριο

gazzetta
gazzetta reader insider insider