Υπ. Ναυτιλίας: Μελέτη σκοπιμότητας - Χρηματοοικονομική ανάλυση για «πράσινα» καύσιμα, χρηματοδοτήσεις και συνδέσεις στην ελληνική ακτοπλοΐα

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Υπ. Ναυτιλίας: Μελέτη σκοπιμότητας - Χρηματοοικονομική ανάλυση για «πράσινα» καύσιμα, χρηματοδοτήσεις και συνδέσεις στην ελληνική ακτοπλοΐα
Η ανάδειξη εναλλακτικών επιλογών/τεχνολογιών για τη λειτουργία των επιβατηγών πλοίων δεδομένων των απαιτήσεων των Ταμείων της Ε.Ε. που αποκλείουν τη χρηματοδότηση οποιασδήποτε τεχνολογίας που χρησιμοποιεί ορυκτά καύσιμα. Αναζήτηση κατάλληλου χρηματοοικονομικού μοντέλου.

Στην επιλογή συμβούλου, μεταξύ 3 πιθανών γραφείων (ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗ ΑΝΑΛΥΣΙΣ, REMACO, DELOITTE) που θα υποβάλουν προσφορά για το έργο παροχής υπηρεσιών με τίτλο: «Μελέτη σκοπιμότητας - Χρηματοοικονομική ανάλυση» (στο πλαίσιο της Ενταγμένης Πράξης: «Σύμβουλοι υποστήριξης ΥΝΑΝΠ για τις θαλάσσιες μεταφορικές συνδέσεις») προχωρά το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής.

Αντικείμενο του έργου

Αντικείμενο του έργου αποτελεί η υποστήριξη του Υπουργείου στην ανάδειξη εναλλακτικών επιλογών / τεχνολογιών για τη λειτουργία των επιβατηγών πλοίων στο ελληνικό ακτοπλοϊκό δίκτυο δεδομένων των απαιτήσεων των Ταμείων της Ε.Ε. που αποκλείουν τη χρηματοδότηση οποιασδήποτε τεχνολογίας που χρησιμοποιεί ορυκτά καύσιμα κατά την πρόωση του πλοίου.

Ειδικότερα, ο ανάδοχος θα προβεί:

  • στην εκπόνηση μελέτης σκοπιμότητας - τεχνικής εφικτότητας περί χρήσης μη ορυκτών καυσίμων στο ακτοπλοϊκό δίκτυο (σε ήδη επιλεγμένες από το Υπουργείο διαπεριφερειακές και ενδονησιωτικές δρομολογιακές γραμμές) καθώς δεν έχουν ακόμα καθιερωθεί οι σχετικές τεχνολογίες στο ελληνικό πεδίο
  • στην ανάδειξη των οικονομικών παραμέτρων της εν λόγω δράσης μέσω της εκπόνησης χρηματοοικονομικής ανάλυσης η οποία θα καταλήξει στο απαραίτητο χρηματοοικονομικό μοντέλο.

Ο στόχος

Όπως αναφέρεται σε σχέση με τον στόχο της δράσης αυτής, στο εγκεκριμένο κείμενο του ΕΣΠΑ 2021-2027 αλλά και του Προγράμματος Μεταφορές 2021-2027 προβλέφθηκε προς χρηματοδότηση η διασφάλιση της προσβασιμότητάς και ενίσχυση της συνδεσιμότητας των νησιών, που περιλαμβάνει τη βελτίωση των υποδομών πλέγματος λιμένων νησιωτικών περιφερειών και την ανάπτυξη δικτύου περισσότερο πράσινων ακτοπλοϊκών συνδέσεων σε άγονες γραμμές (που θα υποστηρίζονται από «πράσινα» πλοία).

Η Διεύθυνση Θαλασσίων Συγκοινωνιών (ΔΘΣ) του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής (ΥΝΑΝΠ) είναι αρμόδια, μεταξύ άλλων, για τη διαχείριση του ακτοπλοϊκού δικτύου της χώρας. Ανταποκρινόμενη στις σύγχρονες επιταγές για περιορισμό ή ακόμα και πλήρη αντικατάσταση της χρήσης των ορυκτών καυσίμων στον τομέα των μεταφορών προτίθεται να χρηματοδοτήσει ήδη επιλεγμένες από το Υπουργείο διαπεριφερειακές και ενδονησιωτικές δρομολογιακές γραμμές με επιβατηγά πλοία που δεν χρησιμοποιούν ορυκτά καύσιμα για την κίνηση (πρόωση) και λειτουργία τους.

Ο σχεδιασμός της Υπηρεσίας είναι αρχικά να επιβεβαιωθεί τεκμηριωμένα η εφικτότητα του εγχειρήματος σε τεχνικό και χρηματοοικονομικό επίπεδο υπό τους περιορισμούς αλλά και αξιοποιώντας τις δυνατότητες του ισχύοντος νομοθετικού πλαισίου.

Ακολούθως, θα προβεί σε έκδοση προσκλήσεων για τη χρηματοδότηση, μέσω διαγωνιστικής διαδικασίας, ενός μέρους των ακτοπλοϊκών συνδέσεων της χώρας με τους όρους και τις προϋποθέσεις που θα προκύψουν από τα αποτελέσματα των μελετών του παρόντος.

Ενδεικτικά οι προϋποθέσεις θα αφορούν στις περιβαλλοντικές απαιτήσεις ως προς το καύσιμο του πλοίου, την αυτονομία του πλοίου η οποία θα θέσει περιορισμούς στη μέγιστη απόσταση που μπορεί να διανύσει το πλοίο χωρίς ανεφοδιασμό ώστε να ληφθεί υπόψη στο σχεδιασμό του δρομολογίου κλπ.

Η μεθοδολογία

Το έργο υλοποιείται εντός έξι μηνών από την ημερομηνία υπογραφής της Σύμβασης. Για την επίτευξη των στόχων του έργου ο ανάδοχος θα προβεί στις ακόλουθες ενέργειες:

  1. Συλλογή στοιχείων σχετικά με την κίνηση επιβατών και φορτίων και πιθανοί περιορισμοί που αφορούν σε επιλεγμένες διαπεριφερειακές και ενδονησιωτικές δρομολογιακές γραμμές.
  2. Αναγνώριση των χαρακτηριστικών και παραμέτρων διαφοροποίησης των δρομολογιακών γραμμών και ομαδοποίηση αυτών στη βάση κοινών χαρακτηριστικών.
  3. Ανάδειξη με επιστημονική τεκμηρίωση της πλέον ενδεδειγμένης τεχνολογικής λύσης, με βάση τις απαιτήσεις των Κανονισμών, στις συγκεκριμένες δρομολογιακές γραμμές του ελληνικού ακτοπλοϊκού δικτύου. Η λύση θα αφορά τύπους πλοίων, τεχνολογία κυρίων και βοηθητικών μηχανών, είδη (μη ορυκτών) καυσίμων κλπ.
  4. Προσέγγιση των ενδιαφερόμενων μερών σχετικά με τις τεχνολογικές λύσεις και την εφαρμογή τους στις συγκεκριμένες δρομολογιακές γραμμές.
  5. Ανάδειξη των κατάλληλων συνδυασμών εναλλακτικών καυσίμων και τύπων πλοίων για τις συγκεκριμένες ομάδες δρομολογιακών γραμμών του ελληνικού ακτοπλοϊκού δικτύου. Οι λύσεις θα αφορούν τύπους πλοίων, τεχνολογία κύριων και βοηθητικών μηχανών, είδη (μη ορυκτών) καυσίμων κλπ. Ενδεικτικά, θα ληφθούν υπόψη στοιχεία όπως χωρητικότητα επιβατών και οχημάτων, τυπικό προφίλ λειτουργίας, ενεργειακές ανάγκες στα επιμέρους τμήματα του τυπικού προφίλ λειτουργίας, μέση ταχύτητα πλεύσης και προσέγγισης λιμένος, χρόνοι ελλιμενισμού και ανεφοδιασμού, τρόποι αποθήκευσης και εφοδιασμού.
  6. Παράθεση παραμέτρων οικονομικών στοιχείων (κόστους κτήσεως και λειτουργίας) των πλοίων που είναι ικανά να εκτελέσουν τα δρομολόγια.
  7. Μελέτη κόστους-οφέλους που θα αξιολογήσει την εφικτότητα των προτεινόμενων λύσεων και θα αναδείξει την τελική τεχνολογική λύση, που οδηγεί στην προκήρυξη γραμμών υπηρεσιών γενικού οικονομικού συμφέροντος.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Μονάδες Αποβλήτων: «Βγήκε» προκήρυξη 242 εκατ. ευρώ στη Θεσσαλονίκη – Προσφορές στις 17/02

Real Estate – Logistics: «Κλείνουν» και «ψήνονται» μεγάλα deals με funds στο φίνις του 2022

Υπ. Υποδομών & Μεταφορών: Ξεκινάει διαγωνισμός 38,45 εκατ. ευρώ για τις «e-apallotriosis»

gazzetta
gazzetta reader insider insider