Αίτημα ΥΠΕΝ στις Βρυξέλλες για δημοπρασίες ΑΠΕ με μπαταρία – Στις ράγες ο 1ος διαγωνισμός

Κώστας Δεληγιάννης
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Αίτημα ΥΠΕΝ στις Βρυξέλλες για δημοπρασίες ΑΠΕ με μπαταρία – Στις ράγες ο 1ος διαγωνισμός
Επιστολή του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας τις επόμενες ημέρες στις Βρυξέλλες, για να εξασφαλιστεί «πράσινο φως» στις αλλαγές που θα διευρύνουν τον διαθέσιμο ηλεκτρικό «χώρο». «Πρεμιέρα» των δημοπρασιών τον Μάιο, με τον διαγωνισμό για έργα 200 MW με μπαταρία, που προβλέπει το υφιστάμενο σχήμα.

Τη διαδικασία έγκρισης από την Κομισιόν ενός από τα πλέον βασικά μέτρα για τη διεύρυνση του διαθέσιμου ηλεκτρικού «χώρου», επιδιώκει να εκκινήσει όσο το δυνατόν πιο σύντομα το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Σε αυτό το πλαίσιο, το ΥΠΕΝ σχεδιάζει να στείλει μέσα στις επόμενες ημέρες σχετική επιστολή στις Βρυξέλλες, ώστε να ξεκινήσουν οι σχετικές διαβουλεύσεις.

Το μέτρο αυτό -το οποίο όπως και οι υπόλοιπες παρεμβάσεις περιλαμβάνονται στο υπό διαβούλευση πολυνομοσχέδιο του υπουργείου- αφορά τη διεξαγωγή διαγωνισμών για την κινητροδότηση έργων που βρίσκονται σε ανάπτυξη και δεσμεύουν ήδη ηλεκτρικό «χώρο», ώστε οι παραγωγοί να αποδεχθούν είτε αυξημένους «κόφτες» στην παραγωγή τους (περιορισμούς έγχυσης), είτε να προσθέσουν μπαταρίες στα έργα τους, παράλληλα με το ενισχυμένο «ψαλίδι». Η κινητροδότηση θα δοθεί μέσω λειτουργικής ενίσχυσης, που θα «κλειδώσουν» τα έργα συμμετέχοντας στις δημοπρασίες.

Τόσο με τους αυξημένους περιορισμούς έγχυσης, όσο και με την προσθήκη μπαταριών σε ώριμες μονάδες ανανεώσιμων πηγών, θα μπορέσει να απελευθερωθεί σημαντικό ποσοστό από την ήδη δεσμευμένη δυναμικότητα στα δίκτυα. Όπως έχει γράψει το insider.gr, αυτή τη στιγμή η δεσμευμένη δυναμικότητα ξεπερνά τους «πράσινους» στόχους του 2030. Ως συνέπεια, χωρίς τις δρομολογούμενες παρεμβάσεις του ΥΠΕΝ, κανονικά το επόμενο «κύμα» έργων θα αποκτούσε πρόσβαση στο ηλεκτρικό σύστημα μετά το 2030, με συνέπεια να ανακοπεί το επενδυτικό momentum.

Αλλαγές στο υφιστάμενο σχήμα

Όπως αναφέρεται και στη σχετική ρύθμιση στο πολυνομοσχέδιο, προϋπόθεση για να ενεργοποιηθεί το μέτρο είναι να υπάρξει έγκριση από την Κομισιόν. Στην πράξη, αυτό που θα ζητηθεί από τις Βρυξέλλες είναι να δοθεί το «πράσινο φως» στο να τροποποιηθεί το σχήμα διαγωνισμών ΑΠΕ που βρίσκεται αυτή τη στιγμή σε ισχύ. Το σχήμα αυτό έχει εγκριθεί τον Νοέμβριο του 2021, για τη δρομολόγηση έργων ΑΠΕ συνολικής ισχύος 4.200 MW.

Ωστόσο, προέβλεπε ότι από αυτή τη «δεξαμενή», μόλις τα 200 MW θα είναι έργα με μπαταρία. Επομένως, βασική αλλαγή που προωθεί η ελληνική πλευρά είναι η σημαντική διεύρυνση των διαγωνισμών για ΑΠΕ με μπαταρίες. Σύμφωνα με τη ρύθμιση, το ακριβές μέγεθος αυτού του χαρτοφυλακίου θα προσδιοριστεί έπειτα από εισήγηση της Ομάδας Διοίκησης Έργου, που έχει συστήσει το υπουργείο για τα θέματα του ηλεκτρικού «χώρου».

Αξίζει να σημειωθεί ότι η πρόθεση του υπουργείου είναι να τροποποιηθεί το υφιστάμενο σχήμα και όχι να συσταθεί ένα νέο σχήμα διαγωνισμών. Κι αυτό γιατί ένα νέο σχήμα θα σήμαινε πως θα χρειαζόταν να γίνει κοινοποίησή του στις Βρυξέλλες, καθιστώντας τη διαδικασία έγκρισης πολύ πιο χρονοβόρα.

Προκήρυξη 1ου διαγωνισμού τον Μάιο

Το υπουργείο εκτιμά ότι υπάρχουν πολλές πιθανότητες να γίνει δεκτό από τις Βρυξέλλες το αίτημα τροποποίησης. Ανεξάρτητα πάντως από τη διαπραγμάτευση, το σχέδιο του ΥΠΕΝ είναι να δρομολογηθεί ο διαγωνισμός για τις μονάδες ΑΠΕ 200 MW με μπαταρία, ο οποίος περιλαμβάνεται στην υφιστάμενη εκδοχή του εγκεκριμένου προγράμματος.

Το ενδεικτικό χρονοδιάγραμμα είναι μετά το Πάσχα (δηλαδή μετά τις αρχές Μαΐου) να εκδοθεί η απαραίτητη Υπουργική Απόφαση, η οποία θα καθορίζει τις παραμέτρους της δημοπρασίας (π.χ. τις τεχνικές παραμέτρους των μπαταριών και την τιμή εκκίνησης της δημοπρασίας). Στη συνέχεια, θα μπορεί η ΡΑΑΕΥ να προχωρήσει στην προκήρυξη του διαγωνισμού, ώστε να μπει στις ράγες η διεξαγωγή του.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Ο πρωταθλητισμός των τραπεζών – Το mea culpa των servicers – Το μήνυμα του Σ. Κόκκαλη

Μετρό – Ηλεκτρικός: Τι «τρέχει» με τα 15+14 νέα «βαγόνια» 

gazzetta
gazzetta reader insider insider