Δεν αποδέχθηκαν την πρόταση των τραπεζών για τη διεύρυνση του χρόνου φορολογικής απόσβεσης της ζημίας από διαγραφές δανείων από τα 5 στα 15 έτη οι Θεσμοί και το υπουργείο Οικονομικών και ζήτησαν πιο αναλυτική τεκμηρίωση από την Τράπεζα της Ελλάδος.
Αν και οι τράπεζες ζητούσαν η σχετική διάταξη να ψηφισθεί έως την προσεχή Τετάρτη - οπότε κλείνει η Βουλή για τις γιορτές Χριστουγέννων - με το επιχείρημα ότι θα έπρεπε να ενσωματώσουν τις σχετικές προβλέψεις στις οικονομικές καταστάσεις του 2016 αυτό δεν έγινε δεκτό από τους θεσμούς .
Αντιθέτως ζητήθηκε να τεκμηριωθεί η πρόταση της PricewaterhouseCoopers για τη διεύρυνση του χρόνου φορολογικής απόσβεσης της ζημίας από διαγραφές δανείων καθώς θεωρήθηκε πως δεν είχε αναλυθεί επαρκώς από την Τράπεζα της Ελλάδος ως προς τις επιπτώσεις της.
Αν και άπαντες αναγνωρίζουν πως η λύση αυτή θα περιορίσει λογιστικά τις ζημιές των τραπεζών από τις διαγραφές δανείων ωστόσο ως χειρισμός δεν θεωρείται "εποπτικά διαυγής".
Πλέον το θέμα μετατίθεται για τον Ιανουάριο μαζί με τα υπόλοιπα ζητήματα που αφορούν στον εξωδικαστικό μηχανισμό ρύθμισης οφειλών επιχειρήσεων. Στο ενδιάμεσο διάστημα οι θεσμοί θα λάβουν και τη σχετική εισήγηση της Γενικής Διεύθυνσης Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
Να τονιστεί πως σήμερα όταν μια τράπεζα προχωρεί σε διαγραφή δανειακών απαιτήσεων, για τις οποίες έχει σχηματίσει προβλέψεις έχει τη δυνατότητα να συμψηφίσει μέρος της ζημίας μέσα σε 5 έτη.
Η διάταξη αυτή λειτουργεί ως εμπόδιο στην επίτευξη του στόχου μείωσης των μη εξυπηρετούμενων ανοιγμάτων κατά περίπου 40,2 δισ. ευρώ τα επόμενα τρία χρόνια, καθώς θα πρέπει να διενεργηθούν διαγραφές δανείων 13,9 δισ. ευρώ, κάτι που καθιστά δυσχερή τη φορολογική απόσβεση της ζημίας εντός πενταετίας.
Κατά τους τραπεζίτες η διεύρυνση του χρόνου φορολογικής απόσβεσης της ζημίας από διαγραφές δανείων θα δημιουργήσει προϋποθέσεις για μείωση των κόκκινων δανείων με βάση τους στόχους που έχουν ήδη τεθεί και δεδομένου ότι θα περιορίσει το απόθεμα ζημιών θα ελαχιστοποιήσει την περίπτωση διενέργειας νέων αυξήσεων κεφαλαίου.
Σημειώνεται πως ο νόμος για την αναβαλλόμενη φορολογία του 2014 προβλέπει πως οι τράπεζες έχουν τη δυνατότητα για προβλέψεις που σχημάτισαν επί δανείων ως τις 31.12.2015 να αναγνωρίζουν αναβαλλόμενη φορολογική απαίτηση, η οποία προσμετράται άμεσα κατά 100% στα εποπτικά τους κεφάλαια καθώς είναι εγγυημένη από το Δημόσιο.
Στην περίπτωση, όμως, που μια τράπεζα εμφανίσει ζημίες από την τρέχουσα χρήση και επομένως δεν μπορεί να συμψηφίσει την αναλογούσα αναβαλλόμενη φορολογική απαίτηση, τότε ενεργοποιείται η εγγύηση του Δημοσίου, το οποίο πρέπει να καλύψει υποχρεωτική την αύξηση κεφαλαίου της τράπεζας για την κάλυψη της ζημιάς.
Αν και οι τράπεζες προβάλλουν το ενδεχόμενο αυτό ως σοβαρό κίνδυνο, οι θεσμοί δεν είναι εξίσου ανήσυχοι υποστηρίζοντας πως το βάρος των χειρισμών πέφτει στις τραπεζικές διοικήσεις που έχουν την ευθύνη να εξασφαλίσουν την κερδοφορία των ιδρυμάτων με πρόσφορα μέσα και από επαναλαμβανόμενες πηγές εσόδων.