Κατασκευές: Πώς τα ιδιωτικά projects αποτελούν πόλο έλξης για ΤΕΡΝΑ, Intrakat - ΑΚΤΩΡ, ΑΒΑΞ, ΜΕΤΚΑ

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Κατασκευές: Πώς τα ιδιωτικά projects αποτελούν πόλο έλξης για ΤΕΡΝΑ, Intrakat - ΑΚΤΩΡ, ΑΒΑΞ, ΜΕΤΚΑ
Η προώθηση δεκάδων ιδιωτικών έργων και αναπτύξεων προσελκύει το ενδιαφέρον των ισχυρών, και όχι μόνο, εργοληπτικών ομίλων. Η εναλλακτική πηγή αντικειμένου για τις κατασκευαστικές και η δικλείδα ασφαλείας. Κτήρια, ξενοδοχεία, υποδομές, ενέργεια, γραφεία, logistics και άλλοι τομείς που ανοίγουν την βεντάλια των δραστηριοτήτων.

Μπορεί να μην αποτελεί μια ξεκάθαρη «στροφή», καθώς έτσι κι αλλιώς είναι σε εξέλιξη έργα ή διαγωνιστικές διαδικασίες για μια σειρά από δημόσιες συμβάσεις, παραχωρήσεις και ΣΔΙΤ, ωστόσο, είναι σαφές ότι οι μεγάλοι κατασκευαστικοί όμιλοι ΤΕΡΝΑ (όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ), Intrakat - ΑΚΤΩΡ, ΑΒΑΞ, ΜΕΤΚΑ (όμιλος Μυτιληναίος) ποντάρουν πολλά στη διεκδίκηση πλήθους συμβολαίων που σχετίζονται με κτηριακά έργα, ιδιωτικά projects ή αναπλάσεις.

Με την οικοδομική δραστηριότητα σε πολλά μέτωπα να ανεβάζει ρυθμούς, τα μεγάλα έργα να βρίσκονται σε εξέλιξη και μία σειρά από επενδύσεις να προγραμματίζονται μέσα στο επόμενο διάστημα ή να είναι ήδη στα «σκαριά», η αναζήτηση τεχνικής εταιρείας για την υλοποίηση μεγάλων ιδιωτικών projects αφενός είναι απαραίτητη, αφετέρου αποτελεί και μια δύσκολη «εξίσωση» καθώς δεν περισσεύουν προσωπικό και στελέχη.

Ωστόσο, οι μεγάλες κατασκευαστικές επιχειρήσεις, αλλά και μικρότερες όπως οι ΕΚΤΕΡ, Δομική Κρήτης, ΕΡΓΟΚΑΤ, ΕΘΝΟΚΑΤ κ.α. «χτυπάνε» συμβάσεις δεκάδων ή εκατοντάδων εκατομμυρίων ανά περίπτωση, και συνολικά μπίζνες μερικών δισ. ευρώ. Όπως σημειώνουν στελέχη του χώρου, «η διεκδίκηση ιδιωτικών έργων, που βέβαια δεν αποτελεί κάτι καινούργιο, εσχάτως έχει πάρει μια δυναμική λόγω του όγκου των επενδύσεων που προωθούνται, προσφέροντας καλή εναλλακτική για τους κατασκευαστές, μια νέα δικλείδα ασφαλείας, υγιή συμβόλαια όπου υπάρχει ισχυρός επενδυτής και βέβαια, νέες δράσεις και “άπλωμα” του αποτυπώματος».

«Χτυπάνε» σε όλα τα μέτωπα

Δεν είναι τυχαίο, άλλωστε, ότι, για παράδειγμα, ο κορυφαίος όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ έχει ποσοστό σχεδόν 65% ιδιωτικών αλλά και ίδιων έργων – επενδύσεων στο χαρτοφυλάκιό του, «σαρώνοντας» πλήθος τέτοιων συμβάσεων στο παρελθόν (και πρόσφατα), βάζοντας στο ανεκτέλεστό του projects όπως το The Grid της Noval, το κτήριο του ΤΕΕ στο Μαρούσι, παλιότερα τον Πύργο Πειραιά της Dimand, ξενοδοχεία, ενώ δεν λείπουν από τη Δευτέρα κιόλας οι πληροφορίες ότι είναι κοντά στη σύμβαση για το data center της Microsoft στα Σπάτα, που διεκδικούν και οι ΜΕΤΚΑ, Intrakat – ΑΚΤΩΡ. Αλλά και η Intrakat έχει αρχίσει να ανεβάζει στροφές στο «κομμάτι των ιδιωτικών έργων, έχοντας «καπαρώσει» συμβάσεις όπως του Riviera Tower και των αθλητικών εγκαταστάσεων στο Ελληνικό της Lamda, την κατασκευή του νέου Δικαστικού Μεγάρου Πειραιά (80 εκατ. ευρώ, της Dimand), έργου αστικής αναζωογόνησης του Δήμου Θεσσαλονίκης κ.α.. Κατά πληροφορίες τελευταία είναι σε συζητήσεις με πολλούς ομίλους για να αναλάβει νέα ιδιωτικά έργα, κτηριακά και τουριστικά, αναμένοντας την ωρίμανση των διαδικασιών.

Παράλληλα, και η ΑΒΑΞ έχει πάρει πλήθος ιδιωτικών συμβάσεων σε ενέργεια, κτήρια - νοσοκομεία, υποδομές (π.χ. στο Ελληνικό), αλλά και τον ρόλο συμβούλου στο Vouliagmenis Mall, όπου ολοκληρώνει την κοστολόγηση και το μοντέλο ανάπτυξης του project που θα περιλαμβάνει και γραφεία. Θεωρητικά είναι στην φάση επαφών και διαπραγματεύσεων με τη Lamda για να «βγει», εφόσον όλα πάνε καλά, το μοντέλο ανάπτυξης καθώς τα κόστη έχουν ανέβει, ευελπιστώντας να πάρει και το κατασκευαστικό συμβόλαιο, με τους ΤΕΡΝΑ και ΑΚΤΩΡ να καιροφυλαχτούν (με ξένους εταίρους). Προφανώς, και η ΜΕΤΚΑ έχει αρχίσει να δίνει το παρών σε αυτά τα ιδιωτικά projects, όπως για παράδειγμα με τις αθλητικές εγκαταστάσεις στο Ελληνικό, την διεκδίκηση της προβλήτας του ΟΛΘ κ.α., έχοντας στο στόχαστρο και άλλες ανάλογες αναπτύξεις, όπως τη Riviera Galleria στο παραλιακό μέτωπο (υπήρχαν σενάρια ότι είχε τον πρώτο λόγο έναντι ΤΕΡΝΑ, Intrakat – ΑΚΤΩΡ, ωστόσο, αυτό μένει να επιβεβαιωθεί καθώς ενίοτε τα δεδομένα αλλάζουν). Επίσης, θυμίζουμε ότι είναι αυτή που είχε αναλάβει το υπερσύγχρονο data center της Lamda Hellix.

Είναι προφανές ότι η προώθηση επενδύσεων σε διάφορους τομείς (γραφεία, logistics κ.α.) από ιδιωτικές εταιρείες ακινήτων και ΑΕΕΑΠ (Prodea, Dimand, Lamda, Premia, Trastor, Noval, Trade Estates κ.α.) απαιτούν «κατασκευαστικά χέρια» που σε έναν βαθμό θα αναζητηθούν και στις τάξεις των μεγάλων ομίλων των υποδομών. Κοντά σε αυτά έρχονται μεγάλα ή μεσαίου μεγέθους τουριστικά έργα ανά την Ελλάδα, αναπλάσεις περιοχών και υποδομών έργα, με μορφή ΣΔΙΤ, διαγωνισμοί του ΤΑΙΠΕΔ, logistics centers αξίας εκατοντάδων εκατ. ευρώ.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Έρχεται η σειρά του Λιμένα Ζακύνθου – Το master plan και η γειτονική Μαρίνα για τα σκάφη

Ο Τούρκος μεγαλοεπιχειρηματίας με έδρα το Μονακό που «ρίχνει δίχτυα» σε ακίνητα/τουρισμό στο Μεγανήσι

Δυνατά αποτελέσματα – Τα «ασημικά» στο εξωτερικό – Τι ζητούν οι βιομήχανοι

gazzetta
gazzetta reader insider insider