Αττική: «Μπαράζ» δημοπρατήσεων και συμβάσεων 1 δισ. ευρώ για οδικά έργα, Μετρό, προαστιακό

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Αττική: «Μπαράζ» δημοπρατήσεων και συμβάσεων 1 δισ. ευρώ για οδικά έργα, Μετρό, προαστιακό
Με «πακέτο» νέων δημοπρατήσεων και συμβασιοποιήσεων έργων στην Αττική, μέχρι τα τέλη του έτους ή έστω στις αρχές 2023, βάσει του μέχρι πρότινος τουλάχιστον σχεδιασμού, επιχειρεί το υπουργείο Υποδομών & Μεταφορών να αναβαθμίσει τις υποδομές στο Λεκανοπέδιο.

Με «μπαράζ» νέων δημοπρατήσεων και συμβασιοποιήσεων έργων στην Αττική, συνολικού ύψους σχεδόν 1 δισ. ευρώ, μέχρι τα τέλη του έτους ή έστω στις αρχές 2023, βάσει του μέχρι πρότινος τουλάχιστον σχεδιασμού και προγραμματισμού, επιχειρεί το υπουργείο Υποδομών & Μεταφορών να αναβαθμίσει τις υποδομές στο Λεκανοπέδιο, την ποιότητα των μεταφορών και της ζωής των πολιτών και βέβαια, να αντιμετωπίσει το κυκλοφοριακό πρόβλημα στους δρόμους της πρωτεύουσας και της περιφέρειας αυτής.

Στη λίστα περιλαμβάνονται έργα όπως η δημοπράτηση της Δυτικής Περιφερειακής Αιγάλεω και της επέκτασης του Μετρό προς Ίλιον, ο προαστιακός προς τη Δυτική Αττική, ενώ παράλληλα αναμένεται η υπογραφή της σύμβασης με την ανάδοχο κοινοπραξία (ΤΕΡΝΑ – ΑΚΤΩΡ – Intrakat) για την επέκταση της Λ. Κύμης προς την Εθνική Οδό ή και τα περαιτέρω βήματα στις μεγάλες επεκτάσεις της Αττικής Οδού προς Ραφήνα, Λαύριο και την υπογειοποίηση της Ηλιουπόλεως, με την τελευταία να έχει «βγει στην επιφάνεια» λόγω και της ανάπτυξης της Lamda στο Ελληνικό.

Όπως αναφέρουν στο υπουργείο, και επανέλαβε μόλις προ ημερών ο υφυπουργός Υποδομών, Γ. Καραγιάννης, «η λογική μας είναι να αντιμετωπίσουμε το κυκλοφοριακό με την επέκταση του δικτύου σταθερής τροχιάς και των οδικών αξόνων», κάτι που για παράδειγμα μπορεί να επιτευχθεί και μέσω της παράδοσης, προ ενάμιση μήνα, της επέκτασης της Γραμμής 3 προς Πειραιά.

Η Δυτική Περιφερειακή Αιγάλεω και οι κόμβοι σε Σκαραμαγκά, Σχιστό

Σχετικά με την επέκταση του δικτύου των οδικών αξόνων στην Αττική, ο κ. Καραγιάννης προανήγγειλε ότι «έως το τέλος του 2022 θα ξεκινήσει ο διαγωνισμός για τη Δυτική Περιφερειακή Αιγάλεω που με τους τρεις αναβαθμισμένους κόμβους σε Ναυπηγεία, Σκαραμαγκά και Σχιστό θα αποφορτίσει τη δυτική πλευρά της πόλης». Με παλιότερα δεδομένα (αρχικές μελέτες) το κόστος υπολογίζονταν σε περίπου 60 εκατ. ευρώ. Πρόκειται για έργο που θεωρείται «ανάσα για τη Δυτική Αττική. Με την κατασκευή του τριπλού κόμβου θα υπάρχει απευθείας σύνδεση της Εθνικής Οδού με τη Λ. Σχιστού, θα συνδεθεί η ημιδιανοιγμένη στο νότιο άκρο της, Περιφερειακή Αιγάλεω, ενώ θα ολοκληρωθούν και θα λειτουργήσουν και ο διανοιγμένες Σήραγγες που είναι στη στροφή προς Σκαραμαγκά. Με την ολοκλήρωση και λειτουργία του θα βελτιωθεί σημαντικά η κυκλοφοριακή ροή από την Αθήνα προς το βιομηχανικό κέντρο του Ασπροπύργου και την Ολυμπία Οδό, προς Σχιστό και το λιμάνι του Πειραιά. Το έργο «Σύνδεση της Δυτικής Περιφερειακής Λεωφόρου Αιγάλεω με την Εθνική Οδό (Ε.Ο.) Αθηνών - Κορίνθου και ολοκλήρωση του Κόμβου Σκαραμαγκά», περιλαμβάνει την:

  • Ολοκλήρωση της Δυτικής Περιφερειακής Λεωφόρου Αιγάλεω στο τελευταίο τμήμα της μήκους 1,4χλμ. μέχρι την Ε.Ο. Αθηνών - Κορίνθου με την κατασκευή του ανισόπεδου ημικόμβου (Η/Κ) Σκαραμαγκά.
  • Αναβάθμιση του υφιστάμενου Ανισόπεδου Κόμβου (Α/Κ) Σχιστού με κατασκευή ενός ακόμη υπερυψωμένου κλάδου με νέα γέφυρα υπεράνω της Εθνικής Οδού (Ε.Ο.) Αθηνών - Κορίνθου.
  • Αναβάθμιση της Ε.Ο. Αθηνών -Κορίνθου στο τμήμα της μεταξύ του Η/Κ Σκαραμαγκά και του Α/Κ Σχιστού με αύξηση και αναδιαμόρφωση των λωρίδων κυκλοφορίας αυτής.
  • Κατασκευή του νέου Α/Κ Ναυπηγείων επί της Λεωφόρου Σχιστού ανάντη των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά που είναι αναγκαίος για την κατάργηση του ισόπεδου σηματοδοτημένου κόμβου στη διασταύρωση με Λεωφόρο Σχιστού και του Ναυτικού Οχυρού Σκαραμαγκά καθώς και την ολοκλήρωση των απαιτούμενων κυκλοφοριακών απαιτήσεων του οδικού δικτύου της περιοχής. Στα πλαίσια της κατασκευής του εν λόγω Ανισόπεδου Κόμβου αλλά και της αναβάθμισης του Α/Κ Σχιστού προβλέπεται και αναδιαμόρφωση της Λεωφόρου Σχιστού στο μεταξύ των δύο αυτών κόμβων τμήμα αυτής.
  • Κατασκευή του απαιτούμενου δικτύου συλλεκτήρων όμβριων της περιοχής που εντάσσεται και εξυπηρετεί και τα παραπάνω οδικά έργα.
  • Εργασίες μετατόπισης/προστασίας των δικτύων Ο.Κ.Ω. (Φυσικό Αέριο, Ελληνικά Πετρέλαια, ΕΥΔΑΠ κ.λπ.

Οι οδικές επεκτάσεις

Να υπενθυμίσουμε επίσης ότι ήδη «τρέχουν» διαδικασίες με απαλλοτριώσεις για τη διάνοιξη της Λ. Κύμης και την επέκταση της Αττικής οδού προς την Εθνική Οδό (αρχικού εκτιμώμενου κόστους 350 εκατ. ευρώ), ενώ επίκειται η υπογραφή της σύμβασης με την ανάδοχος κοινοπραξία ΤΕΡΝΑ – ΑΚΤΩΡ – INTRAKAT. Είναι το πρώτο μεγάλο οδικό project, μεγάλου προϋπολογισμού, που ανατίθεται εντός του Λεκανοπεδίου μετά από πολλά χρόνια. το έργο (δημοπρατήθηκε ως δημόσιο, άρα δεν θα έχει διόδια) έχει ιδιαίτερη σημασία καθώς θα πρόκειται για έναν οδικό άξονα εξαιρετικής σημασίας ο οποίος θα εξυπηρετεί μέση ημερήσια κυκλοφορία 35.000 οχημάτων την ημέρα, τα οποία θα διακινούνται μεταξύ του κέντρου της Αθήνας (περιλαμβανομένων των περιοχών Ψυχικού, Χαλανδρίου, Αμαρουσίου) και της εθνικής οδού Αθηνών – Λαμίας, βόρεια της Κηφισιάς. Η επέκταση της λεωφόρου Κύμης θα ξεκινά από τον ομώνυμο κόμβο της Αττικής Οδού και θα καταλήγει, μετά από σχεδόν 3,8 χλμ., στον κόμβο Καλυφτάκη της εθνικής οδού στην Κάτω Κηφισιά, προσφέροντας εναλλακτική δίοδο και συμβάλλοντας στην αποσυμφόρηση της κορεσμένης Αττικής Οδού και ιδίως του κόμβου της Μεταμόρφωσης.

Επίσης, αναμένονται στο μέλλον εξελίξεις και οι τελικές αποφάσεις από το υπ. Υποδομών και Μεταφορών για άλλες επεκτάσεις της Αττικής Οδού, όπως π.χ. έως τη Ραφήνα, η οποία θα ενισχύσει σημαντικά την ανταγωνιστικότητα του λιμένα της Ραφήνας, ενδεχομένως το Λαύριο, και βέβαια το έργο που αφορά στη σύνδεση της περιφερειακής Υμηττού (με υπόγεια σήραγγα) με την λεωφόρο Βουλιαγμένης και η αναμόρφωση της τελευταίας σε ελεύθερη λεωφόρο με ανισόπεδους κόμβους, δίχως σηματοδότες. Μια επέκταση η οποία θεωρείται κρίσιμη για την επένδυση στο Ελληνικό. Σημειώνεται ότι κατά κάποια στελέχη του κατασκευαστικού κλάδου δεν αποκλείεται να δούμε στο «κάδρο» και μια νέα προέκταση του οδικού άξονα προς Μεσόγεια.

Μετρό και Προαστιακός προς τα Δυτικά

Μέσα στο έτος, εκτός απροόπτου πάντα, αναμένεται η δημοπράτηση δύο επιπλέον διαγωνισμών για μέσα σταθερής τροχιάς, της επέκτασης του Μετρό προς Ιλιον (σχεδόν 350 - 400 εκατ. ευρώ) και του Προαστιακού προς τη Δυτική αττική (περίπου 130 εκατ. ευρώ), όπως από καιρό έχει αναδείξει το insider.gr.

«Χρειαζόμαστε περαιτέρω ενίσχυση του δικτύου μετρό» υπογράμμισε εκ νέου προ ημερών ο Υφυπουργός Υποδομών και σημείωσε ότι «έως το τέλος του 2022 θα προκηρυχθεί η επέκταση της Γραμμή 2 προς Ίλιον, με τρεις νέους σταθμούς, Παλατιανή, Ίλιον και Άγ. Νικόλαος». Σύμφωνα με τον κ. Καραγιάννης «τις επόμενες ημέρες θα προκηρυχθεί και ο Προαστιακός Δυτικής Αττικής, που μαζί με τους διαγωνισμούς επέκτασης του Προαστιακού προς Ραφήνα και Λαύριο που ήδη “τρέχουν” θα ενισχύσουν σημαντικά το δίκτυο». «Ουσιαστικά, θα έχουμε σε εξέλιξη τρεις διαγωνισμούς για την ενίσχυση του δικτύου του Προαστιακού Σιδηροδρόμου» πρόσθεσε ο Υφυπουργός Υποδομών.

Σε σχέση με τον Προαστιακό και την προέκτασή τους προς τη Δυτική Αττική, αφορά στην κατασκευή νέας γραμμής προαστιακού σιδηροδρόμου μήκους 36 χλμ. στα δυτικά της Αθήνας, από τα Άνω Λιόσια μέχρι τον ΣΣ Μεγάρων της Σιδηροδρομικής Γραμμής Υψηλών Ταχυτήτων, με υπουργείο ευθύνης το Υποδομών και Μεταφορών και φορέα υλοποίησης τον ΟΣΕ. Κατά τη λειτουργία του θα εξυπηρετεί τις κατοικημένες περιοχές Ασπροπύργου, Ελευσίνας, Λουτρόπυργου, καθώς και Νερακίου, Νέας Περάμου και Μεγάρων. Επιπροσθέτως, θα εξυπηρετεί και τις εγκαταστάσεις των ΕΛΠΕ Ασπροπύργου (BEA) και Ελευσίνας (BEE). Στο πλαίσιο του Έργου προβλέπεται και η μελέτη αποκατάστασης των κάθετων οδικών διελεύσεων που θίγονται από την αναβάθμιση της υφιστάμενης Σιδηροδρομικής Γραμμής. Επιπρόσθετα, θα εξυπηρετεί το φορτίο μεταφοράς των εμπορευμάτων για τις εγκαταστάσεις των ΕΛΠΕ στον Ασπρόπυργο και την Ελευσίνα, ενώ θα υπάρχει πρόβλεψη για διέλευση επιβατών στις γραμμές του υφιστάμενου Προαστιακού Σιδηροδρομικού Δικτύου (ΣΚΑ-Κιάτο, Α. Λιοσίων και σταθμός Μεγάρων). Το τελικό έργο θα περιλαμβάνει την ηλεκτροκίνηση και τη σηματοδότηση μετά τις διασυνδέσεις με το ΣΚΑ-Κιάτο. Παράλληλα, θα συνδέει τη Δυτική Αττική με την Αθήνα, τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών, τον Πειραιά και το υπόλοιπο σιδηροδρομικό δίκτυο.

Αναφορικά με το έργο της επέκτασης του Μετρό της γραμμής 2 προς Ίλιον με τρεις νέους σταθμούς, με συνολικό μήκος τέσσερα χιλιόμετρα, προβλέπεται πως θα εξυπηρετεί καθημερινά πάνω από 50.000 επιβάτες, ενώ μελλοντικά η Αττικό Μετρό επεξεργάζεται σχέδιο επέκτασης προς περιοχές όπως το Καματερό, τα Νέα Λιόσια, το Μενίδι – Αχαρνές. Η πρώτη στάση θα είναι ο σταθμός ΠΑΛΑΤΙΑΝΗ στη συμβολή των οδών Θηβών και Καππαδοκίας και ο δεύτερος είναι ο σταθμός ΙΛΙΟΝ στη συμβολή των οδών Θηβών και Ελαιών. Ο νέος τερματικός σταθμός θα ονομάζεται ΑΓΙΟΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ και θα κατασκευαστεί στη συμβολή των οδών Αγίου Νικολάου και Παραμυθιάς στα σύνορα Ιλίου και Καματερού. Από κει και πέρα, ως γνωστόν, σχεδιάζονται και άλλες επεκτάσεις του Μετρό στην Αθήνα, σε επόμενο στάδιο βέβαια, όπως της Γραμμής 1 (Ηλεκτρικός) προς Καλλιθέα και Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος, οι επεκτάσεις προς Γλυφάδα και Κηφισιά, από το Άλσος Βεΐκου προς Πετρούπολη και από Ευαγγελισμό προς Ηλιούπολη - Υμηττό - ΠΥΡΚΑΛ, αν και προφανώς απαιτούνται μελέτες, χρόνος ωρίμανσης, χρηματοδοτήσεις κ.α.

Ο κ. Καραγιάννης έκανε ιδιαίτερη αναφορά στη Γραμμή 4 του Μετρό, η κατασκευή της οποίας έχει ξεκινήσει και όπως είπε «με τη νέα Γραμμή Μετρό θα καταφέρουμε να πυκνώσουμε τους σταθμούς στο κέντρο της Αθήνας». Όπως εξήγησε «η Γραμμή 4 του Μετρό θα απορροφήσει σημαντική κίνηση, καθώς καθημερινά θα εξυπηρετεί 340.000 επιβάτες». Ο κ. Καραγιάννης αναφέρθηκε και στην ανάγκη ενίσχυσης του τροχαίου υλικού, τονίζοντας ότι «στις αρχές του 2023 θα προχωρήσουμε σε διαγωνισμό για την προμήθεια 15 νέων συρμών, ενώ έχουμε και την ανακαίνιση των συρμών της Γραμμής 1». Σε ό,τι αφορά τα λεωφορεία, σημείωσε ότι «ο στόχος είναι αρχές του 2023 να φτάσουν τα πρώτα λεωφορεία και να αυξήσουμε τον στόλο».

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider