Την πλάτη στις ψηφιακές πλατφόρμες των εταιρειών διαχείρισης, που δημιουργήθηκαν με τον νόμο 5072/2023 για την διαφάνεια στα δάνεια, γυρνούν οι οφειλέτες δανειολήπτες. Το Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και η Τράπεζα της Ελλάδος προώθησαν το αυστηρό θεσμικό πλαίσιο για την επικοινωνία servicers – οφειλετών, προκειμένου να διασφαλίζονται τα δικαιώματα των δεύτερων και να επιτυγχάνεται διαφάνεια και ταχύτητα στην επικοινωνία τους με τις εταιρείες που διαχειρίζονται τα δάνειά τους.
Βάσει του νόμου 5072/2023 που ψηφίστηκε από την Βουλή τον περασμένο Δεκέμβριο, οι εταιρείες διαχείρισης προχώρησαν σε επενδύσεις για να στήσουν ειδικές πλατφόρμες επικοινωνίας με τους δανειολήπτες, για την παροχή προσωποποιημένης πληροφόρησης σε αυτούς, καλύτερης εξυπηρέτησης και διαφάνειας. Από την 1η Απριλίου όλες οι εταιρείες λειτούργησαν η καθεμία την δική της ψηφιακή πλατφόρμα.
Οκτώ μήνες μετά, η ανταπόκριση των οφειλετών παραμένει περιορισμένη. Ενδεικτικά, όπως αναφέρει στο insider.gr στέλεχος μίας από τις τέσσερις μεγάλες εταιρείες διαχείρισης, από τους 800.000 δανειολήπτες των οποίων τα δάνεια διαχειρίζεται, μόλις οι 20.000 μπαίνουν στην ψηφιακή πλατφόρμα. Όπως συμπληρώνει, ειδικά με τα ανεξασφάλιστα χαρτοφυλάκια, η επικοινωνία με τους οφειλέτες μέσω της ψηφιακής πλατφόρμας δεν ξεπερνάει το 15% - 20% αυτών. Στα δάνεια με εξασφαλίσεις κινείται στο 60% - 65%.
Οι εταιρείες διαχείρισης ενημερώνουν επανειλημμένως τους δανειολήπτες να προσέλθουν να ζητήσουν κωδικούς προκειμένου να μπαίνουν στην ψηφιακή πλατφόρμα. Αλλά αναμένουν στο ακουστικό τους, καθώς φαίνεται ότι αρκετοί δανειολήπτες προτιμούν την αδιαφάνεια. Μέσω των ψηφιακών πλατφορμών των servicers πάνω από 2,4 εκατομμύρια δανειολήπτες έχουν τη δυνατότητα να ενημερώνονται online για την οφειλή τους, χωρίς χρονοβόρες διαδικασίες, άμεσα, έγκυρα και χωρίς κόστος.
Στο ηλεκτρονικό της site, η κάθε εταιρεία διαχείρισης έχει δημιουργήσει πλατφόρμα e-servicing στην οποία ο δανειολήπτης μπορεί να μπαίνει με προσωπικούς κωδικούς, όπως ακριβώς το κάνει με το e-banking της τράπεζάς του. Για να πάρει ο δανειολήπτης τους προσωπικούς τους κωδικούς για είσοδο στο portal της εταιρείας διαχείρισης, θα πρέπει να προηγηθεί η ταυτοποίησή του μέσω του gov.gr ή του Taxisnet.
Μόλις ταυτοποιηθεί, στο e-mail που του έχει ζητηθεί, ο δανειολήπτης λαμβάνει από την εταιρεία διαχείρισης τους προσωπικούς του κωδικούς με τους οποίους θα μπορεί να εισέρχεται στην πλατφόρμα του e-servicing. Εκεί θα μπορεί να δει αναλυτικά κάθε πληροφορία που σχετίζεται με το δάνειό του και συγκεκριμένα:
- πληροφορίες σχετικά με τα ποσά που οφείλει ο δανειολήπτης, με αναλυτική καταγραφή των ποσών για κεφάλαιο, τόκους, προμήθειες, τυχόν άλλες χρεώσεις, καθώς και το ισχύον επιτόκιο
- την περιοδικότητα των δόσεων, το ύψος τους, την ημερομηνία πληρωμής κάθε δόσης, το τρέχον υπόλοιπο, καθώς και τον λογαριασμό εξυπηρέτησης της οφειλής
Σημειώνεται ότι αν ο δανειολήπτης έχει οφειλές υπό τη διαχείριση περισσότερων servicers, θα πρέπει να ενημερώνεται για την οφειλή του από το e-servicing της καθεμίας εταιρείας διαχείρισης. Είναι προφανές ότι οι προσωπικοί κωδικοί για τη σύνδεση στο e-servicing της εταιρείας διαχείρισης δεν είναι ίδιοι με αυτούς για την είσοδο του δανειολήπτη στο e-banking της τράπεζάς του.
Ωστόσο, εάν η εταιρεία διαχείρισης προέρχεται από τράπεζα (π.χ. Intrum – Τράπεζα Πειραιώς, doValue – Eurobank κ.λπ.) και έχει αναλάβει να διαχειρίζεται τα δάνειά της, τιτλοποιημένα στον «Ηρακλή» ή μη, τότε ο δανειολήπτης μπορεί να παραπέμπεται σε διαφορετικό portal όπου μπορεί να χρησιμοποιήσει τους κωδικούς e-banking της τράπεζας.
Σε κάθε περίπτωση, οι δανειολήπτες θα μπορούν να επικοινωνούν τηλεφωνικά για απορίες με την εταιρεία διαχείρισης, ενώ θα μπορούν να συνεχίσουν την επικοινωνία τους με την εταιρεία και εκτός ψηφιακής πλατφόρμας, όπως γινόταν μέχρι τις 31/3/2024.