Τα τρία «κλειδιά» για την ανάπτυξη του λιανικού εμπορίου

Μαρίνα Φούντα
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Τα τρία «κλειδιά» για την ανάπτυξη του λιανικού εμπορίου
Η διασύνδεση των εμπορικών επιχειρήσεων με τον κλάδο του τουρισμού, η μετάβαση στην ψηφιακή εποχή και η επανεκπαίδευση του ανθρώπινου δυναμικού συνθέτουν το τριπλό στοίχημα του λιανικού εμπορίου. Το retail γυρίζει σελίδα. Τι φέρνει η επόμενη μέρα.

Με βήματα γοργά βαδίζει προς το μέλλον ο κλάδος του λιανικού εμπορίου στη χώρα μας, αναζητώντας λύσεις και απαντήσεις σε όλα εκείνα τα προβλήματα που καθυστερούν τη μετάβασή του στη σύγχρονη εποχή. Μια εποχή που κρύβει μέσα της σημαντικές προκλήσεις και δύσκολα διλήμματα, αλλά ταυτόχρονα και νέες ευκαιρίες που θα φέρουν την ανάπτυξη.

Με κύκλο εργασιών της τάξης των 165 δισ. ευρώ, το ελληνικό εμπόριο παραμένει άλλωστε ο μεγαλύτερος εργοδότης της ελληνικής οικονομίας, καθώς περί τις 227.000 εμπορικές επιχειρήσεις απασχολούν σχεδόν 700.000 άτομα.

Το νέο τοπίο που ξημερώνει για τις εμπορικές επιχειρήσεις απαιτεί μεγάλες αλλαγές και ταχύτητα στην προσαρμοστικότητα σε αυτές, ώστε την επόμενη μέρα να μην χάσει κανείς το «τρένο» της ανάπτυξης.

Καθοριστικός παράγοντας για το ραντεβού του λιανικού εμπορίου με ένα βιώσιμο μέλλον είναι η διασύνδεσή του με τον κλάδο του τουρισμού, τη «βαριά βιομηχανία» της ελληνικής οικονομίας.

«Οι συνέργειες είναι απαραίτητες. Η συνεργασία του εμπορίου με τον τουρισμό είναι επιβεβλημένη. Όσο καλύτερο είναι το εισόδημα του τουρίστα που έρχεται στη χώρα μας, τόσο περισσότερο ωφελείται και ο κλάδος του εμπορίου. Για αυτό τον λόγο στόχος όλων μας είναι ο καλύτερος επισκέπτης», ανέφερε χαρακτηριστικά ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ, Γιώργος Καρανίκας, μιλώντας στο πλαίσιο των εργασιών του διεθνούς συνεδρίου της Συνομοσπονδίας «Future of Retail 2024». Όπως δε αποκάλυψε, το 15% της ταξιδιωτικής δαπάνης διοχετεύεται στο εμπόριο και δη ένα 9% στο γενικό εμπόριο, ενώ το υπόλοιπο 6% απορροφάται από τον κλάδο των τροφίμων. Ταυτόχρονα εξέφρασε τη βεβαιότητα πως το 15% είναι ένα μικρό ποσοστό το οποίο έχει περιθώρια να αυξηθεί. Βασική προϋπόθεση προς αυτή την κατεύθυνση είναι η διασύνδεση του εμπορίου και με επιμέρους κλάδους, όπως η χειροτεχνία, η αργυροχρυσοχοΐα κλπ.

«Η Ελλάδα δεν είναι μόνο ήλιος και θάλασσα αλλά είναι πολλά περισσότερα όπως πολιτισμός, γαστρονομία, δραστηριότητες», σημείωσε από την πλευρά του ο πρόεδρος του ΣΕΤΕ, Ιωάννης Παράσχης, εκφράζοντας την ανάγκη να γίνουν άμεσα επενδύσεις στις υποδομές ώστε η χώρα να είναι σε θέση να καλύψει μια δωδεκάμηνη τουριστική περίοδο. Αναφερόμενος μάλιστα στη φετινή χρονιά εκτίμησε ότι θα είναι μια πάρα πολύ καλή τουριστική σεζόν σε συνέχεια ενός πολύ δυνατού τουριστικά 2023, γεγονός που αναμένεται να ωφελήσει πολλαπλά και τον κλάδο του εμπορίου.

«Είναι στρατηγική απόφαση της εταιρείας να προβάλλει ότι καλύτερο έχει η Ελλάδα. Αυτό το βλέπει ο επισκέπτης. Όταν μπει στην πτήση είναι σαν να έχει πατήσει ήδη Ελλάδα», τόνισε η Διευθύντρια Εταιρικών Υποθέσεων και Επικοινωνίας της Αegean, Μαρίνα Σπυριδάκη, εκφράζοντας την ανάγκη ενίσχυσης της παραγωγικότητας αλλά και της τοπικότητας των Ελλήνων παραγωγών. «Πρέπει να προβάλλουμε τα τοπικά μας προϊόντα, ώστε να τα δοκιμάσει ο κόσμος και να είναι σε θέση να στραφούν σε διεθνείς αγορές», πρόσθεσε.

Βασική προτεραιότητα για το λιανικό εμπόριο αποτελεί, επίσης, η όσο το δυνατόν ταχύτερη μετάβασή του σε μια νέα, ψηφιακή εποχή, μέσω της υιοθέτησης της πληθώρας εργαλείων που προσφέρουν οι νέες τεχνολογίες.

«Στην εποχή του ψηφιακού μετασχηματισμού, αναμορφώνεται το επιχειρηματικό περιβάλλον και οι εμπορικές επιχειρήσεις κοιτάζουν πως θα πορευτούν στη συνέχεια. Το λιανικό εμπόριο έχει ήδη αλλάξει σελίδα», παραδέχτηκε από την πλευρά του ο Διευθυντής Πωλήσεων του ομίλου Epsilon Net, Πέτρος Κοραλής, αναγνωρίζοντας μάλιστα πως οι εμπορικές επιχειρήσεις δίνουν αγώνα για να αφομοιώσουν τις νέες τεχνολογίες. «Οι επιχειρήσεις του κλάδου χρειάζονται χρηματοδότηση, κίνητρα, εκπαίδευση στελεχών και χρόνο ώστε να ωριμάσουν οι νέες τεχνολογικές τάσεις», σχολίασε.

«Οι εμπορικές επιχειρήσεις χρειάζονται ψηφιακή ωριμότητα. Πρέπει να αξιοποιήσουν τις νέες τεχνολογίες ώστε να ενωθούν οι δύο κόσμοι, το φυσικό και το ψηφιακό κατάστημα», σημείωσε με τη σειρά του ο επίκουρος καθηγητής του ΕΛΜΕΠΑ και co-founder της Bizrupt, Κωνσταντίνος Βασσάκης, εξηγώντας το ηλεκτρονικό εμπόριο είναι καταλύτης για την οικονομική ανάπτυξη. «Ο τουρισμός και το εμπόριο είναι δυο τομείς που μπορούν να ωφεληθούν από το ecommerce», ανέφερε, επισημαίνοντας πως κάθε επιχείρηση θα πρέπει να έχει ισχυρή ψηφιακή παρουσία, αλλά και πως απαιτούνται συνέργειες των επιχειρήσεων με άλλους οργανισμούς.

«Το online εμπόριο ήρθε για να μείνει», παραδέχθηκε η Μarketing Manager της Klarna, Μαρία Ηλιάδου, υπενθυμίζοντας ότι σχεδόν ένας στους τρεις Έλληνες (29%) ψωνίζει online τουλάχιστον μια φορά την εβδομάδα, αλλά και πως η συντριπτική πλειοψηφία (97%) των καταναλωτών πρώτα κάνει μια σύγκριση τιμών ηλεκτρονικά και μετά σπεύδει να ψωνίσει. «Το ίδιο ακριβώς ποσοστό ζητά καινοτομία από τον κλάδο του εμπορίου», σημείωσε.

«Ο καταναλωτής έχει αλλάξει ραγδαία την τελευταία δεκαετία και έχει στραφεί στο online εμπόριο. Αυτή η στροφή είναι μη αναστρέψιμη, καθώς οι καταναλωτές βλέπουν τα οφέλη των ηλεκτρονικών αγορών», τόνισε με τη σειρά του ο Διευθυντής του Συνηγόρου του Καταναλωτή, Αριστοτέλης Σταμούλας. Σύμφωνα με τον ίδιο, ο κάθε έμπορος προτού προχωρήσει σε κάποια επένδυση θα πρέπει να επανεξετάσει τη βιωσιμότητα της επιχείρησής του, αλλά και να χτίσει ένα επιχειρηματικό προφίλ που θα σέβεται τον καταναλωτή.

«Ο τρόπος που παρέχονται καινοτόμες εφαρμογές στους επιχειρηματίες είναι πλέον πιο εύκολος. Πλέον υπάρχουν πάρα πολλά προϊόντα στο διαδίκτυο για να διαλέξουν οι επιχειρηματίες και να υιοθετήσουν για τις επιχειρήσεις τους. Πρέπει όμως πάνω από όλα να αλλάξει ο τρόπος διοίκησης, χρειάζεται ενσυναίσθηση ώστε να υιοθετούμε όλα τα καινούργια εργαλεία στις επιχειρήσεις μας. Οι υπηρεσίες σήμερα είναι φτιαγμένες ως φτηνές και για πολλούς επιχειρηματίες», σημείωσε χαρακτηριστικά η πρόεδρος και διευθύνουσα σύμβουλος της Allweb και μέλος του ΔΣ του ΣΕΚΕΕ, Ιωάννα Ιωαννίδου. Σύμφωνα με την ίδια, «οι εξελίξεις είναι ραγδαίες. Κάθε νέα τεχνολογία αλλάζει πλέον πολύ γρήγορα. Ο κάθε επιχειρηματίας πρέπει να κάνει ενδοσκόπηση στην επιχείρηση του και να δει τι του κοστίζει πάρα πολύ ώστε να το ψηφιοποιήσει», τόνισε.

Μεγάλο «κλειδί» δε για την ανάπτυξη του λιανικού εμπορίου στο μέλλον είναι η επανεκπαίδευση του εργατικού δυναμικού που απασχολείται στον κλάδο ώστε όλοι να είναι σε θέση να διαχειριστούν τις προκλήσεις του μέλλοντος.

«Η διασύνδεση της έρευνας με τον επιχειρηματικό κόσμο είναι επιτακτική ώστε και οι επιχειρηματίες να διευκολυνθούν, όσο και να αποκτήσει ουσία η δουλειά της ερευνητικής κοινότητας», υπογράμμισε ο πρόεδρος του ΙΤΕ και καθηγητής της Ιατρικής Σχολής στο Πανεπιστήμιο της Κρήτης, Νεκτάριος Ταβερναράκης.

«Χρειαζόμαστε πόρους για να απασχολήσουμε περισσότερους ερευνητές», τόνισε από την πλευρά της η καθηγήτρια στο Πάντειο Πανεπιστήμιο και πρόεδρος της ΕΚΚΕ, Βασιλική Γεωργιάδου.

«Έχουμε στην Ελλάδα τον πιο μορφωμένο πληθυσμό και πολύ πάνω από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο κι όμως έχουμε πολύ χαμηλό ποσοστό απορροφητικότητας των νέων εργαζόμενων. Είναι γεγονός ότι υπάρχει υποτονικότητα στην αγορά εργασίας. Η ανεργία πέφτει αλλά έχουμε συσσωρευμένο πληθυσμό που δεν αξιοποιείται», σχολίασε ο καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Κρήτης, Νίκος Παπαδάκης, κάνοντας λόγο για την ανάγκη μετάβασης προς μια κοινωνία δεξιοτήτων. Χρειάζονται στοχευμένες δεξιότητες. Υπάρχουν άνθρωποι υψηλών προσόντων που δεν φεύγουν έξω, υπάρχουν άνθρωποι εγκλωβισμένοι στη γραφειοκρατία…», τόνισε ο ίδιος, επαναδιατυπώνοντας την ανάγκη εξεύρεσης πόρων για την έρευνα.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Ψηφιακό πελατολόγιο: Ποιοι επαγγελματίες θα είναι υποχρεωμένοι να το τηρούν – Τι θα «βλέπει» η εφορία

gazzetta
gazzetta reader insider insider