Κάμψη παρουσίασε το 2022 η εγχώρια αγορά γεωργικών ελκυστήρων στη χώρα μας, καθώς σύμφωνα με στοιχεία του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Μηχανημάτων (ΣΕΑΜ) οι πωλήσεις τρακτέρ μειώθηκαν κατά 38%, ακολουθώντας την ευρωπαϊκή τάση, όπου καταγράφηκε πτώση των πωλήσεων κατά 8-10%.
«Στην Ελλάδα η αγορά των γεωργικών ελκυστήρων μετά από 2 πολύ καλές χρονιές, παρουσίασε μια πτώση το 2022 σε ποσοστό 38%, ενώ η τάση αυτή συνεχίζεται και το πρώτο 3μηνο του 2023» δήλωσε στο Αθηναϊκό - Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων, ο Πρόεδρος του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Μηχανημάτων (ΣΕΑΜ), Σάββας Μπαλουκτσής.
Ο γεωργικός ελκυστήρας αποτελεί βασικό εργαλείο πάνω στο οποίο «κτίζεται» όλη η εκμηχάνιση μιας αγροτικής εκμετάλλευσης και επηρεάζεται καταλυτικά τόσο το κόστος παραγωγής όσο και ο όγκος και η ποιότητα της παραγωγής. «Η βελτίωση των συνθηκών εργασίας, τα φορολογικά κίνητρα και η δυνατότητα χρήσης των σύγχρονων τεχνολογιών, είναι επίσης σημαντικοί λόγοι για να επενδύουν τόσο οι Έλληνες όσο και οι Ευρωπαίοι αγρότες σε καινούργια τρακτέρ» σημείωσε ο ίδιος.
Η επιλογή για την αγορά ενός τρακτέρ σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΣΕΑΜ, εκτός από αντικειμενικά κριτήρια της τιμής και της ποιότητας του μηχανήματος διαμορφώνονται ανάλογα με το είδος και το μέγεθος της αγροτικής εκμετάλλευσης. «Διαφορετικά είναι τα κριτήρια για μια δυναμική καλλιέργεια (δενδροκομία, αμπελουργία, κηπευτικά, θερμοκήπια κλπ) και άλλα για μια εκτατική καλλιέργεια, όπως είναι τα δημητριακά, το βαμβάκι, το καλαμπόκι κλπ» προσθέτοντας πως «οι διαστάσεις, ο όγκος και η ισχύς του ελκυστήρα, η ευελιξία του, η ευκολία στον χειρισμό του και η προσαρμογή του στις σύγχρονες τεχνολογίες, όπως για παράδειγμα προϋποθέτει η εφαρμογή της γεωργίας ακριβείας, είναι σημαντικά επί μέρους κριτήρια. Φυσικά επιπρόσθετα σε όλα αυτά, είναι η μάρκα του μηχανήματος, η τεχνική υποστήριξη που παρέχει ο προμηθευτής και η εμπορική αξία σε περίπτωση μεταπώλησης».
Ο κ. Μπαλουκτσής μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ επισήμανε ότι τα «Σχέδια Βελτίωσης» παίζουν καθοριστικό ρόλο στην αγορά γεωργικών μηχανημάτων, αλλά όχι πάντα θετικό. Όπως εξηγεί «τα μεγάλα διαστήματα αναμονής θέτουν την αγορά σε αδράνεια, περιορίζεται πολύ η ζήτηση και οι επιχειρήσεις του κλάδου μπαίνουν κατά κανόνα σε ζημιογόνα ζώνη. Αντίθετα, όταν είναι σε εξέλιξη τα Σχέδια Βελτίωσης η αγορά ανακάμπτει και πολλές φορές η ζήτηση είναι υπερβολικά μεγάλη και δύσκολα ικανοποιείται». Σύμφωνα με τον ίδιο «οι τόσο μεγάλες αυξομειώσεις δεν κάνουν καλό στην αγορά, η αγορά θα μπορούσε να κινείται πιο ομαλά και πιο αποτελεσματικά αν τα Σχέδια Βελτίωσης ήταν κυλιόμενα ή τουλάχιστον να είχαμε περισσότερες και μικρότερες προκηρύξεις σε κάθε προγραμματική περίοδο».
Σημείωσε ότι απαιτείται γρηγορότερος ρυθμός αντικατάστασης των παλιών παρελκομένων από τους Έλληνες αγρότες επισημαίνοντας ότι υπάρχουν μεγάλες εξελίξεις στον κλάδο σε όλες τις φάσεις των γεωργικών εργασιών που έχει ως αποτέλεσμα «την καλύτερη προετοιμασία των χωραφιών και την ορθολογική χρήση των γεωργικών εφοδίων, επιτυγχάνοντας απόλυτη ακρίβεια στην χρήση τους και μεγάλη οικονομία».
Η πανδημία του κορονοϊού και τα ηλεκτρικά τρακτέρ
Η πανδημία του κορονοϊού που ταλαιπώρησε τον πλανήτη τα τελευταία τρία χρόνια, όσο και η εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία δημιούργησαν από τη μια κατακόρυφη αύξηση της ζήτησης παγκοσμίως, ωστόσο από την άλλη η ενεργειακή κρίση που προκλήθηκε είχε ως αποτέλεσμα την μεγάλη αύξηση των τιμών των γεωργικών μηχανημάτων, ως συνέπεια της αύξησης του κόστους της ενέργειας, των πρώτων υλών, των μεταφορικών και άλλων συντελεστών κόστους.
Επίσης, σύμφωνα με τον πρόεδρο το ΣΕΑΜ «άλλο πρόβλημα που παρουσιάστηκε ήταν η αδυναμία των εργοστασίων να ανταπεξέλθουν στην ζήτηση με αποτέλεσμα την μεγάλη επιμήκυνση των χρόνων παράδοσης που από 3 μήνες που ήταν συνήθως, εκτινάχθηκε στο 12μηνο!» τονίζοντας όμως πως «σταδιακά αυτό το πρόβλημα αποκαθίσταται».
Τέλος, μιλώντας για το μέλλον των γεωργικών ελκυστήρων και συγκεκριμένα για τα ηλεκτρικά τρακτέρ, ο κ. ανέφερε στο Αθηναϊκό - Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων «ήδη παρουσιάζονται στην αγορά πλήρως ηλεκτρικά τρακτέρ, τα οποία όμως περισσότερο εξυπηρετούν στόχους marketing παρά εμπορικούς στόχους. Φυσικά κάποια στιγμή, όχι πολύ σύντομα, θα μπουν στην ζωή μας».
Κάτι που όπως τονίζει θα εξαρτηθεί «από τις υποδομές που πρέπει να δημιουργηθούν όσο και από τις πολιτικές της Ευρωπαϊκής Ένωσης που σχετίζονται με την αλλαγή της χρήσης ενέργειας σε όλα τα οχήματα γενικώς» συμπληρώνοντας ότι «ήδη στα αυτοκίνητα βλέπουμε κάποια μακροπρόθεσμα προγράμματα και κάποιες ημερομηνίες για απεξάρτηση από τα ορυκτά καύσιμα. Κάτι ανάλογο θα γίνει και στα τρακτέρ».
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ