Πώς το ΤΑΙΠΕΔ «χτίζει» σε Ιόνιο Πέλαγος, Δυτική Ελλάδα «δίκτυο» με assets – Γιατί ποντάρει σε μαρίνες και θαλάσσιο τουρισμό

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Πώς το ΤΑΙΠΕΔ «χτίζει» σε Ιόνιο Πέλαγος, Δυτική Ελλάδα «δίκτυο» με assets – Γιατί ποντάρει σε μαρίνες και θαλάσσιο τουρισμό
Μετά το λιμάνι της Ηγουμενίτσας, το Ταμείο σπεύδει να εκμεταλλευθεί περιουσιακά στοιχεία σε Κέρκυρα, Κεφαλονιά και Πύλο. Έπονται Ζάκυνθος, Λευκίμμη κ.α. Η γεωγραφική θέση, τα περιθώρια ανάπτυξης του τουρισμού, τα mega yachts, οι συμπληρωματικές δράσεις και οι αντιδράσεις.

Αν και στο θαλάσσιο «μέτωπο» του Ιονίου Πελάγους η περίπτωση της αξιοποίησης του σημαντικού λιμένα της Ηγουμενίτσας (κατέληξε στον όμιλο Grimaldi με προσφορά άνω των 84 εκατ. ευρώ για το 67%) αποτέλεσε την πλέον κομβική αποκρατικοποίηση στην περιοχή, εντούτοις, στο ΤΑΙΠΕΔ σχεδιάζουν το «χτίσιμο» και την εκμετάλλευση ενός δικτύου από περιουσιακά στοιχεία στη Δυτική Ελλάδα όπως, για παράδειγμα, οι μαρίνες που βρίσκονται στο χαρτοφυλάκιό του.

Ο «άξονας» Κέρκυρα – Κεφαλονιά – Πύλος

Μπορεί ο διαγωνισμός για την αξιοποίηση της μαρίνας Καλαμαριάς, ως γνωστόν, να «ναυάγησε» (μετά και τις έντονες αντιδράσεις τοπικών φορέων), ωστόσο, ήδη «τρέχει» η διαδικασία για την αναζήτηση επενδυτή για τη Μαρίνα Κέρκυρας (mega yacht), με 4 υποψήφιους «μνηστήρες» (ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις – ΑΒΑΞ, Lamda μέσω της Lamda Marinas Investments SMSA., CVC μέσω της D Marinas Hellas AE. αλλά και ΤΕΚΑΛ) οι οποίο αναμένεται σύντομα να λάβουν και τα συμβατικά κείμενα ώστε ν προχωρήσει περαιτέρω ο διαγωνισμός. Παράλληλα, ήδη εκκίνησαν αρχικές διαδικασίες για την αξιοποίηση της μαρίνας Αργοστολίου ενώ σύντομα, στις 4 Νοεμβρίου (μετά από παράταση και σχετικές τροποποιήσεις), θα υποβληθούν προσφορές για τη μαρίνα Πύλου.

Οι χρήσεις και τα άλλα projects

Όπως είναι αντιληπτό, πρόκειται για ένα «σύμπλεγμα» assets (μαρίνες) στη Δυτική Ελλάδα και το Ιόνιο, με το ΤΑΙΠΕΔ να επιχειρεί να εκμεταλλευθεί αυτή την «θαλάσσια τουριστική αγορά» προς όφελος και των τοπικών κοινωνιών, με το Ταμείο βέβαια να γνωρίζει ότι αφενός πρέπει να «βάλει στο παιχνίδι» συμπληρωματικές δράσεις (εμπορικές, καταλύματα, καταστήματα, εστίαση, γραφεία, τουρισμό κ.α.) ώστε να προσελκύσει επενδυτικό ενδιαφέρον, αφετέρου, να «ζυγίσει» τις τοπικές ιδιαιτερότητες και τις τυχόν προθέσεις ή αντιδράσεις Δήμων, φορέων και πολιτών.

Βέβαια, αξίζει να αναφέρουμε ότι το ΤΑΙΠΕΔ δεν προωθεί μόνο τις παραπάνω 3 περιπτώσεις αξιοποίησης, αλλά προσδοκά οφέλη από ανάλογα assets (μαρίνες) τόσο στο νησί της Κέρκυρας (Λευκίμμη), όσο και στη Ζάκυνθο. Ενώ αν θέλουμε να βγούμε εκτός Ιονίου, ως γνωστόν στο χαρτοφυλάκιό του είναι οι μαρίνες σε Ιτέα, Ρόδο, Μύκονο κ.λπ.

Η παγκόσμια αγορά yachting και θαλάσσιου τουρισμού

Σε κάθε περίπτωση όμως, ήδη στο ΤΑΙΠΕΔ, υπό τον CEO Δημήτρη Πολίτη, και βέβαια σε συνεργασία με τα υπόλοιπα μέλη του Δ.Σ. και του Ταμείου, έχουν στόχο να αξιοποιήσουν τις προοπτικές ανάπτυξης του εν λόγω κλάδου που ενισχύεται ολοένα και περισσότερο, ενισχύοντας ταυτόχρονα και το τουριστικό προϊόν της χώρας. Αξίζει να αναφέρουμε ότι σχετικά πρόσφατα στοιχεία (προ 2ετίας) που επικαλούνταν το Ταμείο σε σχετικές παρουσιάσεις, έδειχναν ότι η αγορά σκαφών αναψυχής σε παγκόσμιο επίπεδο (το 2020) υπολογίζονταν στα 8,15 δισ. δολάρια και αναμένονταν, βάσει εκτιμήσεων, να επεκταθεί με σύνθετο ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης («CAGR») 5,2% έως το 2028.

Να σημειωθεί ότι γενικότερα καταγράφεται μια αυξανόμενη τάση για yachting στην Ευρώπη και παγκοσμίως, την οποία επιχειρεί να εκμεταλλευθεί το ΤΑΙΠΕΔ, με τον σχετικό κορεσμό στη Δυτική Μεσόγειο να ενισχύει θεωρητικά τη ζήτηση και τις προοπτικές για την Ελλάδα. Προς την κατεύθυνση αυτή, θεωρείται σημαντική η αύξηση του αριθμού θέσεων ελλιμενισμού, η βελτίωση των υποδομών και η δυνατότητα παροχής υπηρεσιών (φιλοξενία) για μεγαλύτερα και πολυτελή σκάφη αναψυχής. Για αυτό και παρατηρείται συντονισμένη προσπάθεια από την πλευρά του ΤΑΙΠΕΔ για αξιοποίηση μαρίνων και τουριστικών λιμένων του χαρτοφυλακίου του στο πλαίσιο της στρατηγικής του για την ανάπτυξη περιουσιακών στοιχείων με σημαντικό τοπικό αποτύπωμα και την ενίσχυση της τουριστικής ανάπτυξης μέσω των σκαφών αναψυχής.

Ωστόσο, όλα αυτά μένει να επιβεβαιωθούν καθώς έκτοτε έχει επιβαρυνθεί το γεωπολιτικό «σκηνικό», το ευρύτερο οικονομικό περιβάλλον αλλά και το κατασκευαστικό κόστος. Πλην όμως, η Ελλάδα προβάλλει εκ νέου, μετά από μια διετία δύσκολη που προηγήθηκε και λόγω πανδημίας, ως ελκυστικός τουριστικός προορισμός και μάλιστα υψηλής προβολής.

Η μαρίνα mega yacht Κέρκυρας

Όσον αφορά στη μαρίνα mega yacht Κέρκυρας, σύμφωνα με το σχεδιασμό του Ταμείου, η μαρίνα για mega – yacht στην Κέρκυρα προβλέπεται να καλύπτει 98 θέσεις ελλιμενισμού, με μέγιστο μήκος (LOA) 140 μέτρων. Στόχος, είναι να δημιουργηθεί μια υπερσύγχρονη μαρίνα αποκλειστικά για μεγάλα και πολυτελή σκάφη, λειτουργώντας όχι μόνο ως σημείο διέλευσης αλλά και ως αρχικό λιμάνι (homeport). Η διάρκεια της Σύμβασης Υπο-Παραχώρησης θα είναι ίση με τριάντα πέντε (35) χρόνια τουλάχιστον. Σύμφωνα με όσα αναφέρονταν στη προκήρυξη, η αδειοδοτημένη Μαρίνα χωροθετείται δυτικά του λιμένα, πλησίον του Σταθμού Επιβατών. Δύναται να εξυπηρετεί 98 Yachts μέχρι 140 μ. και έχει Χερσαία Ζώνη 39.400 τ.μ., ενώ με την προβλεπόμενη επέκταση η Μαρίνα θα καλύψει χερσαία ζώνη περίπου, κατά μέγιστο, 100.000 τ.μ.. Η δυναμικότητα του λιμένα είναι 98 θέσεις ελλιμενισμού σκαφών αναψυχής (θαλαμηγούς), με μέγιστο μήκος (LOA) 140 μέτρων. Εξ αυτών, το 50% θα είναι έως 30 μ. μήκος και 8 μ. πλάτος, ενώ 20 θα είναι από 30 έως 40 μέτρα, άλλες 17 έως 50μ., 5 θέσεις για 60-70 μ. και 2 για πάνω από 140 μέτρα μήκος. Οι χρήσεις περιλαμβάνουν ξενοδοχείο, εμπορικά καταστήματα, γυμναστήριο, 2 γήπεδα τένις, σούπερ μάρκετ, εγκαταστάσεις συντήρησης σκαφών, πύργο ελέγχου, εστιατόριο, γραφεία, Τελωνεία, Κέντρο υγείας, μπαρ, πρατήριο καυσίμων, συλλογή αποβλήτων κ.λπ., συνολικού εμβαδού άνω των 39 χιλ. τ.μ. και με μέγιστη συνολική κάλυψη 7.800 τ.μ. Υπάρχουν σχετικά λίγες και μόνο μικρές μαρίνες στην ευρύτερη περιοχή του Ιονίου Πελάγους. Ως εκ τούτου, επί του παρόντος υπάρχει μεγάλη ζήτηση για μαρίνες στις οποίες μεγάλα σκάφη θα ήταν σε θέση να αγκυροβολήσουν και πολύ μικρή προσφορά. Επί του παρόντος, δεν υπάρχει πλησίον ανταγωνισμός κοντά, επομένως αναμένεται υψηλή εκμετάλλευση των θέσεων ελλιμενισμού της μαρίνας εξαρχής.

Προσφορές για Πύλο

Όσον αφορά στη μαρίνα Πύλου, σύμφωνα με το master plan (εγκεκριμένο με Προεδρικό Διάταγμα), παρέχονται οι ακόλουθες χρήσεις γης: (α) τουρισμός – αναψυχή, (β) ανάπτυξη κατοικιών προς μίσθωση, (γ) διαχείριση και λειτουργία της μαρίνας και (δ) εναπόθεση και συντήρηση σκάφους. Η μαρίνα Πύλου βρίσκεται στο κεντρικό και βορειανατολικό τμήμα της παραλιακής ζώνης της πόλης της Πύλου, στην προκυμαία της πόλης στον κόλπο του Ναβαρίνου. Έχει δυνατότητα ελλιμενισμού 129 γιοτ μήκους έως 30 μέτρων. Η χερσαία ζώνη της μαρίνας είναι 32.195 τ.μ. ενώ η θαλάσσια έκτασή της είναι 85.379 τ.μ.

Εκκίνησε διαδικασία για την αξιοποίηση της Μαρίνας Αργοστολίου

Πρόσφατα το ΤΑΙΠΕΔ προχώρησε και στην προκήρυξη πλειοδοτικού διαγωνισμού για την αξιοποίηση της Μαρίνας Αργοστολίου στο νησί της Κεφαλονιάς. Όπως αναφέρει το ΤΑΙΠΕΔ, ο διαγωνισμός αφορά στην παραχώρηση υπηρεσιών λειτουργίας λιμένος (υπηρεσίες ελλιμενισμού και άλλες υπηρεσίες) και του δικαιώματος χρήσης, λειτουργίας, διαχείρισης και εκμετάλλευσης των περιουσιακών στοιχείων εντός της χερσαίας και της θαλάσσιας ζώνης της Μαρίνας Αργοστολίου. Η διαγωνιστική διαδικασία θα διεξαχθεί σε δύο φάσεις και η καταληκτική ημερομηνία για την εκδήλωση ενδιαφέροντος έχει οριστεί η 16η Νοεμβρίου 2022. Η διάρκεια της παραχώρησης ανέρχεται σε τουλάχιστον 35 έτη, ενώ δύναται να θεσπιστεί δικαίωμα προαίρεσης του Ταμείου για την περαιτέρω παράταση της διάρκειας παραχώρησης για επιπλέον 10 έτη, κατά το μέγιστο.

Τα άλλα assets

Η Μαρίνα Ζακύνθου γειτνιάζει με τον κύριο λιμένα της Ζακύνθου. Διαθέτει 150 θέσεις ελλιμενισμού και χερσαία ζώνη 37.000 τ.μ., ενώ η θαλάσσια έκταση που περιλαμβάνει ανέρχεται σε 65.000 τ.μ. Στους χώρους της μαρίνας επιτρέπεται η ανάπτυξη εμπορικών χρήσεων, όπως ενδεικτικά ξενοδοχεία, καταστήματα εστίασης, κέντρα ψυχαγωγίας.

Ο Λιμένας Λευκίμμης βρίσκεται στη Νότια Κέρκυρα σε απόσταση 43χλμ. από την πόλη της Κέρκυρας. Εξυπηρετεί την ακτοπλοϊκή σύνδεση της Νότιας Κέρκυρας με την Ηγουμενίτσα και ανήκει στη διοικητική αρμοδιότητα του Οργανισμού Λιμένος Κέρκυρας (ΟΛΚΕ). Στον ΟΛΚΕ έχει ανατεθεί η διαχειριστική αρμοδιότητά του ο Λιμένας της Λευκίμης, μια λιμενική υποδομή στην περιοχή «Σπηλιά» και μια λιμενική υποδομή στην περιοχή «Ημερολιά». O ιδιώτης επενδυτής θα μπορούσε να αναλάβει να μετατρέψει τον λιμένα σε μαρίνα τουριστικών σκαφών και σκαφών αναψυχής στο χώρο που εκτελείται σήμερα η πορθμειακή γραμμή, ενώ, όπως είχε ακουστεί παλιότερα, τα ferry θα μπορούσαν να μεταφερθούν στην άκρη της εγκατάστασης, σε προβλήτα που πρόκειται να κατασκευαστεί με μικρή επέκταση του λιμενοβραχίονα.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Μυτιληναίος: «Γεμίζει» το οδικό «καλάθι» με έργα - συμβάσεις συνολικής αξίας 400 εκατ. ευρώ

Αλλάζω συσκευή: Έως τέλος Οκτωβρίου τα voucher στους 200.000 νέους δικαιούχους

Εθνική ΑΕΕΓΑ: Παριζιάνικο άρωμα; - Παγκρήτια: Τι φέρνουν τα νέα δεδομένα; - Όμιλος Κυπριώτη: Νέο δικαστικό «επεισόδιο»

gazzetta
gazzetta reader insider insider