ΑΒΑΞ: Το «τέλος εποχής» για τη J&P και η ενίσχυση μετοχικής θέσης του Χρ. Ιωάννου

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Viber Whatsapp Μοιράσου το
ΑΒΑΞ: Το «τέλος εποχής» για τη J&P και η ενίσχυση μετοχικής θέσης του Χρ. Ιωάννου
Τι σημαίνει η μεταβίβαση ποσοστού 22,04% από τον ελληνοκυπριακό όμιλο στον Χρ. Ιωάννου. Οριακά κάτω του 33,33% η έμμεση συμμετοχή του επικεφαλής του κατασκευαστικού ομίλου. Το ανενεργό ποσοστό, το παρελθόν και τα μεγάλα έργα. 

Το προδιαγεγραμένο τέλος εποχής στη συμμετοχή του άλλοτε ισχυρού Ελληνο-Κυπριακού ομίλου Ιωάννου & Παρασκευαΐδη (J&P) στην κατασκευαστική εταιρεία ΑΒΑΞ και την αντίστοιχη ενίσχυση του ποσοστού του ισχυρού άνδρα του ομίλου, Χρ. Ιωάννου, σηματοδότησε η μεταβίβαση πακέτου 31.810.000 μετοχών, ήτοι 22,041% της ελληνικής εισηγμένης στο ΧΑ, μια συναλλαγή που ανήλθε σε περίπου 24,5 εκατ. ευρώ (0,77 ευρώ ανά μετοχή).

Άλλωστε, η πλευρά Χρ. Ιωάννου δεν είχε κρύψει το ενδιαφέρον της να αποκτήσει το μερίδιο αυτό το οποίο προστίθεται στο ποσοστό λίγο άνω του 11,2% που κατείχε ήδη η οικογένεια του προέδρου της ΑΒΑΞ.

Χτες, όπως ανέφερε το insider.gr σε σχετικό του θέμα, η ΑΒΑΞ ανακοίνωσε ότι η πλευρά του Χρ. Ιωάννου απέκτησε (στις 31/08) το παραπάνω ποσοστό μέσω 2 διαφορετικών χαρτοφυλακίων/σχημάτων που βρίσκονται κοντά στον ίδιον. Πλέον, συνυπολογίζοντας και το μερίδιο που κατείχε από πριν, η πλευρά του προέδρου του Δ.Σ. της ΑΒΑΞ ελέγχει έμμεσα ποσοστό 33,326% συνολικά, δηλαδή οριακά χαμηλότερο από το όριο του 33,333% που αν ξεπερνούσε θα επέφερε και υποβολή δημόσιας πρότασης.

Την εξέλιξη, όπως αναφέραμε και χτες, είχε προαναγγείλει το insider.gr σε σχετικό του θέμα στις αρχές Ιουνίου, όταν τότε είχε «περάσει» από το ΧΑ ένα μικρότερο «πακέτο» μετοχών της τάξεως του 1,7% το οποίο και κατέληξε, όπως σημείωναν πηγές της αγοράς, σε εγχώρια θεσμικά χαρτοφυλάκια. Μερίδιο που προέρχονταν από το χαρτοφυλάκιο της J&P Investments.

Πλέον, και με τη νέα αυτή μετοχική κίνηση, μακράν ισχυρότερος μέτοχος στην ΑΒΑΞ καθίσται η οικογένεια του Χρ. Ιωάννου, προέδρου του Διοικητικού Συμβουλίου της εταιρείας. Οι μετοχές μεταβιβάσθηκαν από την J&P Investments σε δύο εταιρικά σχήματα ελεγχόμενα από την οικογένεια Ιωάννου.

Η οριστική αποχώρηση της J&P Investments από τη μετοχική βάση της ΑΒΑΞ ανοίγει μία νέα εποχή και προσφέρει αυξημένα περιθώρια κινήσεων στους μετόχους και τη διοίκηση της ΑΒΑΞ. Το ποσοστό 23,8% το οποίο ήλεγχε μέχρι πρότινος η J&P Investments ήταν μετοχικά και διοικητικά ανενεργό επί πολλά έτη λόγω διαμάχης μεταξύ των δύο οικογενειών, με τελική κατάληξη την πτώχευση του διεθνούς κατασκευαστικού ομίλου J&P Overseas το 2018. Ταυτόχρονα, με την αύξηση του ποσοστού συμμετοχής στην ΑΒΑΞ, η οικογένεια Ιωάννου δείχνει εκ νέου την εμπιστοσύνη της στις προοπτικές της εταιρείας και γενικότερα του εγχώριου κατασκευαστικού κλάδου. Επισημαίνεται ότι στενό συγγενικό πρόσωπο της οικογένειας Ιωάννου ελέγχει επιπλέον ποσοστό περίπου 8,5% των μετοχών της ΑΒΑΞ.

Υπενθυμίζεται ότι η J&P Investments, ως μετοχικό όχημα του ομίλου Ιωάννου & Παρασκευαΐδη, κατείχε περίπου το 45% του ομίλου ΑΒΑΞ επί μία περίπου 20ετία, όταν είχε σχηματισθεί ο Όμιλος με την συνένωση της ΑΒΑΞ, της J&P Hellas, και της ΕΤΕΘ. Όμως το ποσοστό της περιορίστηκε στο 23,8% λόγω μη συμμετοχής στην αύξηση μετοχικού κεφαλαίου ύψους 20 εκατομμυρίων ευρώ που πραγματοποιήθηκε στις αρχές του 2020. Αντιθέτως, μέσω της ίδιας αύξησης κεφαλαίου, είχαν ενισχυθεί τα ποσοστά όλων των βασικών μετόχων της ΑΒΑΞ (οικογένειες Χρ .Ιωάννου, Κων/νου Μιτζάλη και Κων/νου Κουβαρά). Πλέον, με τις νέες μεταβιβάσεις, οι βασικοί μέτοχοι της ΑΒΑΞ ελέγχουν αθροιστικά ποσοστό κοντά στο 70% της εταιρείας.

Τα μεγάλα έργα

Ως γνωστόν, η ΑΒΑΞ προωθεί μεγάλα έργα (Μετρό, υποδομές Ελληνικού, οδικά, σιδηροδρομικά κ.α.) εντός χρονοδιαγραμμάτων ενώ υπενθυμίζεται ότι διεκδίκησε με επιτυχία το έργο ΣΔΙΤ για το Flyover της Θεσσαλονίκης (ύψους 370 εκατ. ευρώ, με Μυτιληναίο σε κοινοπραξία, αναμένεται υπογραφή σύμβασης εντός Οκτωβρίου). «Η νέα γενιά έργων του Ομίλου τα οποία σταδιακά περνάνε σε φάση υλοποίησης, παρουσιάζουν σαφώς καλύτερες προοπτικές κερδοφορίας λόγω πολύ μειωμένων εκπτώσεων σε σχέση με το παρελθόν», είχε αναφέρει ο κ. Ιωάννου στο πλαίσιο της πρόσφατης τακτικής Γ.Σ. της εισηγμένης. Ειδικά τα έργα ΣΔΙΤ και οι παραχωρήσεις απαιτούν σημαντική ίδια συμμετοχή σε κεφάλαια. Αξίζει να σημειωθεί ότι η ΑΒΑΞ δεν αποκλείει την πώληση non core assets της, που δεν εντάσσονται δηλαδή στον στενό πυρήνα των δραστηριοτήτων της

Το ανεκτέλεστο

Αξίζει να θυμίσουμε ότι σε υψηλά επίπεδα επανήλθε το ανεκτέλεστο του κατασκευαστικού ομίλου ΑΒΑΞ. Στο τέλος του 2021 έφτανε τα 1,4 δισ. ευρώ περίπου, έναντι 1 δισ. στο τέλος του 2020. Στη συνέχεια ο όμιλος υπέγραψε νέες συμβάσεις, ενώ υπάρχουν και αρκετές συμβάσεις προς υπογραφή, συνολικής αξίας που προσεγγίζει τα 0,8 δισ. ευρώ. Συνυπολογίζοντας όλα τα παραπάνω έργα, το ανεκτέλεστο υπόλοιπο ανέρχεται σε 2,2 δισ. ευρώ περίπου με το γκρουπ να «καλείται», όπως και οι άλλοι όμιλοι του χώρου, να «μετατρέψουν» τις συμβάσεις αυτές σε κερδοφορία μέσα σε ένα δύσκολο περιβάλλον, με ραγδαία αύξηση του κόστους σε υλικά και ενέργεια. Σε ενοποιημένη βάση, λαμβάνοντας υπόψη τις συνεχιζόμενες δραστηριότητες, ο Όμιλος ΑΒΑΞ παρουσίασε καθαρό κέρδος μετά φόρων ύψους €2 εκατομμυρίων το 2021 έναντι κέρδους €10,5 εκατομμυρίων το 2020. Τα κέρδη προ φόρων, χρηματοοικονομικών εξόδων και αποσβέσεων (ΕΒΙΤDA) του Ομίλου από συνεχιζόμενες δραστηριότητες ανήλθαν σε €51,0 εκ το 2021 έναντι €62,3 εκ στο προηγούμενο έτος.

Από τις αρχές του 2022, η Εταιρεία έχει υπογράψει ορισμένες νέες συμβάσεις και έχει ανακηρυχθεί προτιμητέος ανάδοχος σε σχετικούς διαγωνισμούς, αναπληρώνοντας επαρκώς το ανεκτέλεστο υπόλοιπο του Ομίλου σε μία περίοδο όπου επιταχύνεται συνολικά ο ρυθμός εκτέλεσης έργων.

Ανάμεσα στα σημαντικότερα έργα είναι:

i. Ανατολική Περιφερειακή Οδός Θεσσαλονίκης (ΣΔΙΤ), ανακήρυξη ως προτιμητέου αναδόχου σε κοινοπραξία 50%-50% με τον Όμιλο Μυτιληναίου, συνολικού προϋπολογισμού περίπου €380 εκ.

ii. Αναβάθμιση ηλεκτρονικών συστημάτων σηματοδότησης και αλλαγών τροχιάς στο σιδηροδρομικό τμήμα Θεσσαλονίκη - Ειδομένη, υπογραφή σύμβασης σε κοινοπραξία με την ALSTOM Transport SA, συνολικής αξίας περίπου €41 εκ.

iii. Κατασκευαστικά έργα υποδομών Α’ φάσης του Ellinikon Project, ανακήρυξη ως κύριου αναδόχου.

iv. Συντήρηση και Λειτουργία του Κέντρου Επεξεργασίας Λυμάτων Ψυττάλειας (ΚΕΛΨ) για 5ετή περίοδο, υπογραφή σύμβασης σε κοινοπραξία με τις εταιρείες Άκτωρ και ΕΡΓΟΤΕΜ στην οποία η Εταιρεία έχει ποσοστό 40%, μετά από μακρά διαδικασία προσφυγών στον διαγωνισμό που διενεργήθηκε από την ΕΥΔΑΠ το 2019.

Επίσης, σχετικά πρόσφατα, όπως είχε αποκαλύψει το insider.gr, στην ΑΒΑΞ κατέληξε (με ανατροπή) το οδικό έργο με τίτλο: «Οδικό τμήμα Μπράλος – Άμφισσα του διαγώνιου άξονα Λαμία - Ιτέα - Αντίρριο», ύψους 285,5 εκατ. ευρώ (με ΦΠΑ) που δημοπρατήθηκε τον περασμένο Φεβρουάριο (15/02) με δημόσιο μοντέλο. Τελικά, η αρμόδια επιτροπή του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών απέρριψε την προσφορά της ΤΕΚΑΛ, που μαζί με την ιταλική CMC SpA και την ΙΝΤΕΡΚΑΤ είχαν μειοδοτήσει με έκπτωση 14%, ανακηρύσσοντας ως προσωρινό ανάδοχο την ΑΒΑΞ που ακολουθούσε με έκπτωση 10,1% και οικονομική προσφορά 207.159.200 ευρώ (χωρίς ΦΠΑ).

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Χρηματιστήριο: «Σπάνε το φράγμα» των 2 - 2,1 δισ. ευρώ οι χρηματικές διανομές

«Επιμήκυνση» της τουριστικής περιόδου σε 12+1 νησιά με υψηλές προ-κρατήσεις στα Airbnb

Intrakat: «Κλειδώνει» τη σύμβαση για την αναβάθμιση του αεροδρομίου της Πάρου

gazzetta
gazzetta reader insider insider