Αεροδρόμια: Πώς προχωρούν οι διαδικασίες για την Καλαμάτα και τα υπόλοιπα 22 περιφερειακά

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Αεροδρόμια: Πώς προχωρούν οι διαδικασίες για την Καλαμάτα και τα υπόλοιπα 22 περιφερειακά
Έτοιμη προς… «απογείωση» η ΕΕΣΥΠ. Μέσα στο 2022 ο διαγωνισμός για την παραχώρηση του αεροδρομίου στη Μεσσηνία. Εν αναμονή… μοντέλου και διεκδικητών. Οι φάσεις της διαδικασίας. Το υπόλοιπο «πακέτο» ανά την Ελλάδα και ο παράγοντας τουρισμός. «Κλειδώνουν» στο ΠΔΕ πιστώσεις για έργα σε Πάρο και Χίο.

Μέσα στο 2022, και μάλλον στο β’ εξάμηνο του έτους, θα προχωρήσει, σύμφωνα με σχετικές εκτιμήσεις, ο διαγωνισμός για την αξιοποίηση του Αεροδρομίου Καλαμάτας, του πρώτου από τους 23 νέους περιφερειακούς αερολιμένες που «βγάζει» προσεχώς προς εκμετάλλευση η ΕΕΣΥΠ (Υπερταμείο).

Όπως προκύπτει και από τον «Απολογισμό του 2021» που δημοσίευσε προ ημερών το Υπερταμείο, ολοκληρώθηκε ο διαγωνισμός για την επιλογή χρηματοοικονομικών, τεχνικών και νομικών συμβούλων για την αξιοποίηση του Αεροδρομίου Καλαμάτας με την επιλογή της κοινοπραξίας των Deloitte - FCNC Financial Advisors - Γραφείο Δοξιάδη – Your Legal Partners – DVLaw. Οι σύμβουλοι ανέλαβαν να αποτυπώσουν την υφιστάμενη κατάσταση στο Αεροδρόμιο (φάση Α), να εντοπίσουν και να αξιολογήσουν τις επενδυτικές ανάγκες σε συνδυασμό με τις εναλλακτικές συμβατικές και χρηματοδοτικές δομές (φάση Β) καθώς και τον σχεδιασμό του διαγωνισμού για την ανάθεση μακροχρόνιας σύμβασης παραχώρησης και τη συνδρομή στην διαδικασία υλοποίησης του σχετικού διεθνούς διαγωνισμού για την επιλογή παραχωρησιούχου (φάση Γ). Οι Σύμβουλοι έχουν ήδη ξεκινήσει την υλοποίηση της Α φάσης του Έργου.

Επιπρόσθετα, αναμένονταν μέσα στο πρώτο τρίμηνο του 2022 η διαδικασία επικαιροποίησης της μελέτης για την αξιοποίηση των λοιπών 22 περιφερειακών αεροδρομίων της χώρας, η οποία και θα υποβληθεί στο Υπερταμείο. Ήδη στα τέλη Δεκεμβρίου 2021 υπεβλήθη η μελέτη και αναμένονταν η οριστικοποίηση αυτής. Η διαδικασία αξιοποίησης των 23 περιφερειακών αεροδρομίων της χώρας είναι ένα θέμα άρρηκτα συνδεδεμένο με την τουριστική και περιφερειακή ανάπτυξη της χώρας και ιδίως των απομακρυσμένων νησιών στο Αιγαίο Πέλαγος. Μάλιστα, στον απολογισμό γίνεται αναφορά για σημαντική συμβολή στην τουριστική και περιφερειακή ανάπτυξη της χώρας από την αξιοποίηση των αερολιμένων, για 2,2 εκατ. επιβάτες αλλά και για 40 χιλ. κινήσεις αεροσκαφών. Βέβαια, μένει να επιβεβαιωθούν τα χρονοδιαγράμματα καθώς, λόγω και των συνθηκών, γενικότερα έχουν πάει πίσω πολλές διεργασίες και εξελίξεις.

Όπως πολλές φορές έχει αναδείξει το insider, υψηλά στην ατζέντα της Ελληνικής Εταιρείας Συμμετοχών & Περιουσίας (ΕΕΣΥΠ) βρίσκεται η αξιοποίηση των υπόλοιπων περιφερειακών αεροδρομίων της χώρας, με αυτό της Καλαμάτας να αποτελεί, ως γνωστόν, κάτι σαν τη… «ναυαρχίδα» του πακέτου των 23 αερολιμένων.

Η αξιοποίηση του αεροδρομίου της Καλαμάτας θα δώσει ισχυρή ώθηση στον τουρισμό, όχι μόνον της περιοχής, αλλά και της κεντρικής και νότιας Πελοποννήσου συνολικότερα. Θα διευρύνει και αναβαθμίσει την ποιοτική αεροπορική σύνδεση της Καλαμάτας με σημαντικές ταξιδιωτικές αγορές του εξωτερικού λειτουργώντας ως καταλύτης για την περαιτέρω ανάπτυξη και αναβάθμιση του τουριστικού προϊόντος, με προφανή οφέλη για την κοινωνία και την οικονομία της ευρύτερης περιοχής».

Σύμφωνα με στοιχεία του 2019, από το αεροδρόμιο της Καλαμάτας διακινήθηκαν 341.000 επιβάτες, εκ των οποίων, οι 317.000 προέρχονταν από το εξωτερικό. Συνολικά, το 2019, η επιβατική κίνηση στα 22 περιφερειακά αεροδρόμια της χώρας διαμορφώθηκε σε 1.8 εκατ. ταξιδιώτες, ενώ οι πτήσεις ξεπέρασαν τις 36.000, δείχνοντας τη δυναμική και κυρίως τις προοπτικές που δημιουργεί η αξιοποίησή τους. Στην περιοχή, εξάλλου, ξεχωρίζει το τουριστικό συγκρότημα Costa Navarino, συμφερόντων της οικογένειας Κωνσταντακόπουλου, με το νέο σύγχρονο αεροδρόμιο να του εξασφαλίσει περισσότερη αλλά και μεγαλύτερη σε διάρκεια-εντός του 12μηνου- κίνηση. Άλλωστε το αεροδρόμιο έχει μετονομαστεί σε «Καπετάν Βασίλης Κωνσταντακόπουλος», τιμώντας τον επιχειρηματία που άφησε έντονο αποτύπωμα στη Μεσσηνία.

Αν η μητρική Fraport, η Aegean, ο όμιλος Κωνσταντακόπουλος, η ινδική GMR, η οποία έχει αναλάβει μαζί με τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ την κατασκευή και τη λειτουργία του αεροδρομίου στο Καστέλι, και άλλα εγχώρια ή διεθνή σχήματα δώσουν το παρών, θα φανεί στον διαγωνισμό του 2022, όπως και στις διαδικασίες για τα υπόλοιπα αεροδρόμια.

Από κει και πέρα, η ΕΕΣΥΠ αναζητάει το βέλτιστο μοντέλο που θα μπορέσει να προσελκύσει επενδυτές και να αξιοποιήσει τα υπόλοιπα 22 περιφερειακά αεροδρόμια της χώρας που παραμένουν υπό κρατική επιρροή και χρηματοδότηση. Προϋπόθεση είναι να δοθεί ένας χαρακτήρας παραχώρησης και αξιοποίησης που θα προσελκύσει ενδιαφερόμενους, καθώς τα χαρακτηριστικά των αεροδρομίων δεν προδικάζουν υποχρεωτικά στο μοντέλο που είχε ακολουθηθεί για τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια. Λογικά ο διαγωνισμός αναμένεται για το 2023 ενώ προσεχώς, αναλόγως και των μελετών, των υποδείξεων του συμβούλου κ.α., θα αποφασιστεί και το μοντέλο (παραχώρηση, ΣΔΙΤ ή δημόσιο, διαγωνισμοί σε ομάδες κ.λπ.).

Από την επεξεργασία στοιχείων που έχει γίνει στο παλιότερα, τα περιφερειακά αεροδρόμια είχαν κατηγοριοποιηθεί σε τρία clusters. Στο πρώτο ήταν εκείνα με υψηλή επιβατική κίνηση, άνω των 100.000 επιβατών ετησίως (Καλαμάτα, Χίος, Αλεξανδρούπολη, Άραξος, Κάρπαθος), στο δεύτερο τα μεσαίας επιβατικής κίνησης, από 30.000 έως 100.000 επιβάτες ετησίως (Λήμνος, Ιωάννινα, Μήλος, Νάξος, Πάρος, Ικαρία, Κύθηρα), και στο τρίτο τα χαμηλής κίνησης, κάτω των 30.000 επιβατών ετησίως (Λέρος, Σητεία, Ν. Αγχίαλος, Κάλυμνος, Σκύρος, Σύρος, Αστυπάλαια, Καστελόριζο, Καστοριά, Κάσος, Κοζάνη). Πάντως, το Υπερταμείο φέρεται να έχει προχωρήσει στην κατάταξη των αεροδρομίων σε πέντε κατηγορίες με βασικό κριτήριο τη γεωγραφική θέση και την επισκεψιμότητά τους, χωρίς να αποκλείεται να γίνουν κάποιες αλλαγές σε αυτό προκείμενου να γίνουν πιο ελκυστικά στους επενδυτές, όταν θα προκηρυχθεί ο διαγωνισμός.

Στη λίστα υπάρχουν και αεροδρόμια σε τουριστικά νησιά (π.χ. Πάρος, Νάξος, Μήλος, Σύρου κ.α.), αεροδρόμια με στρατιωτικό χαρακτήρα καθώς και αεροδρόμια που χρήζουν αναγκαστικής αναβάθμισης για να καλύπτουν τους κανονισμούς των διεθνών οργανισμών αεροπλοΐας. Ήδη έχουν προχωρήσει ή προωθούνται διαγωνισμοί αναβάθμισης αεροδρομίων, όπως αυτός για την Πάρο (σχεδόν 46 εκατ. ευρώ), τη Χίο κ.α. Σε κάθε περίπτωση, τα αεροδρόμια παρουσιάζουν ανομοιογενή χαρακτηριστικά σε ό,τι αφορά την επιβατική και τη διεθνή κίνηση, τις προοπτικές ανάπτυξης ,τις υποδομές και τη δυνατότητα εξυπηρέτησης πτήσεων αλλά και τις επενδυτικές και χρηματοδοτικές ανάγκες, κάτι που αφήνει ανοιχτό να μην ακολουθήσουν όλα τον ίδιο σχεδιασμό.

Να θυμίσουμε επίσης ότι μόλις προ ημερών προχώρησε πρόσθετος διαγωνισμός για τον εκσυγχρονισμό των εγκαταστάσεων του αεροδρομίου «ΟΜΗΡΟΣ» στη Χίο (όπως είχε γίνει παλιότερα με αυτό της Πάρου), ενώ το υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων «κλείδωσε» την ένταξη στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ) 2022 των έργων για την «ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΚΑΙ ΒΕΛΤΙΩΣΗ ΥΠΟΔΟΜΩΝ ΤΟΥ ΝΕΟΥ ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟΥ ΠΑΡΟΥ» (ύψους άνω των 43 εκατ. ευρώ, πιστώσεις 10 εκατ. για φέτος) και «Βελτίωση και ανάπτυξη υποδομών Κρατικού Αερολιμένα Χίου» (ύψους 31.16 εκατ. ευρώ, πιστώσεις για φέτος 13 εκατ. ευρώ). Επίσης, εγκρίθηκε και μέρος κονδυλίου (44 χιλ. ευρώ επί συνόλου 214 χιλ.) που σχετίζεται με την αγορά εδαφικών εκτάσεων για τη «ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗ ΚΡΑΤΙΚΟΥ ΑΕΡΟΛΙΜΕΝΑ ΣΥΡΟΥ».

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Τι περιλαμβάνει το «πακέτο» αναβάθμισης του αεροδρομίου «Όμηρος» στην Χίο

ΕΕΣΥΠ: Σε θέση «απογείωσης» το αεροδρόμιο Καλαμάτας

gazzetta
gazzetta reader insider insider