Π. Τζαννετάκης (Motor Oil): Οι τρεις λόγοι επένδυσης στη μονάδα φυσικού αερίου στην Κομοτηνή

Κώστας Δεληγιάννης
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Π. Τζαννετάκης (Motor Oil): Οι τρεις λόγοι επένδυσης στη μονάδα φυσικού αερίου στην Κομοτηνή
Η εκτιμώμενη αύξηση της εγχώριας κατανάλωσης ρεύματος τα επόμενα 15 χρόνια και οι οικονομίες κλίμακας στην προμήθεια φυσικού αερίου αποτελούν τα κίνητρα της επένδυσης, ανέφερε ο Αναπληρωτής Διευθύνων Σύμβουλος της Motor Oil.

Ως καλή στρατηγική κίνηση χαρακτήρισε σύμφωνα με πληροφορίες στο χθεσινό conference call με αναλυτές ο Αναπληρωτής Διευθύνων Σύμβουλος της Motor Oil, Πέτρος Τζαννετάκης, τη συνεργασία του πετρελαϊκού Ομίλου με τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, για την κατασκευή της νέας ηλεκτροπαραγωγικής μονάδας φυσικού αερίου ισχύος 877 MW στην Κομοτηνή.

Όπως σημειώνουν αναλυτές που παρακολούθησαν το conference call της Motor Oil για τα αποτελέσματα του πρώτου τριμήνου, ο κ. Τζαννετάκης ενέταξε στα κίνητρα της επένδυσης κατ΄ αρχάς τις εκτιμήσεις για αύξηση της κατανάλωσης ρεύματος στη χώρα μας τα επόμενα 15 χρόνια, όπου η νέα θερμοηλεκτρική ισχύς σε συνδυασμό με τις ΑΠΕ (στις οποίες επίσης επεκτείνει την παρουσία του ο Όμιλος) θα αναλάβει να καλύψει τη σταδιακή απόσυρση των λιγνιτικών μονάδων.

Παράλληλα, επισήμανε πως, χάρις στη νέα μονάδα, η δραστηριοποίηση τόσο η Motor Oil όσο και της ΤΕΡΝΑ στον κλάδο ηλεκτρικής ενέργειας, μέσω της NRG και της ΉΡΩΝ αντίστοιχα, θα αποκτήσει πιο καθετοποιημένα χαρακτηριστικά. Την ίδια στιγμή, με δεδομένο ότι και οι δύο εταιρείες αποτελούν καταναλωτές υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG), η αγορά μεγαλύτερων όγκων για την κάλυψη των αναγκών της υποδομής θα βελτιώσει την αποδοτικότητά τους στην προμήθεια καυσίμου.

Όχι άλλη επένδυση σε μονάδα αερίου

Ο κ. Τζαννετάκης υπογράμμισε πως η μονάδα θα έχει απόδοση πάνω από 64%, τη μεγαλύτερη από όσους ηλεκτροπαραγωγικούς σταθμούς λειτουργούν σήμερα ή έχουν ανακοινωθεί. Όπως συμπλήρωσε, οι μελέτες που πραγματοποιήθηκαν από τον Όμιλο, καθώς και λεπτομερής έρευνα από τη McKinsey, δείχνουν ότι η απόδοση της επένδυσης (equity IRR) θα κινείται μεταξύ 10-13%. Παράλληλα, είναι πιθανό να υπάρξουν στο μέλλον επιπλέον έσοδα από την παροχή υπηρεσιών εξισορρόπησης ή αποζημιώσεις για την επάρκεια ισχύος, τα οποία δεν μπορούν να ποσοτικοποιηθούν προς το παρόν.

Σύμφωνα με το στέλεχος της Motor Oil, η επένδυση για την κατασκευή της μονάδας, ύψους 375 εκατ. ευρώ, θα χρηματοδοτηθεί μέσω project finance και θα καλυφθεί κατά 75% με δανεισμό και κατά 25% με ίδια κεφάλαια των δύο εταιρειών. Επομένως, κάθε μέτοχος θα εισφέρει περίπου 50 εκατομμύρια. Παράλληλα, υπάρχει ήδη συμφωνία με κοινοπραξία τραπεζών για τη χρηματοδότηση του έργου.

Αξίζει να σημειωθεί ότι, απαντώντας σύμφωνα με πληροφορίες σε σχετική ερώτηση, το στέλεχος της Motor Oil απέρριψε το ενδεχόμενο επένδυσης και σε άλλη μονάδα. Σημείωσε πως το συγκεκριμένο πρότζεκτ εναρμονίζεται με την ανάπτυξη του Ομίλου στη λιανική ηλεκτρικής ενέργειας, μέσω της NRG. Όπως επισήμανε, η NRG διαθέτει σήμερα περίπου 150.000 πελάτες, από 9.000 όταν εξαγοράστηκε από τη Motor Oil. Την ίδια στιγμή, δομικά προβλήματα της ελληνικής αγοράς ηλεκτρισμού, όπως π.χ. στην αγορά Εξισορρόπησης, καθιστούν υποχρεωτικό να έχει ο Όμιλος τη δική του ηλεκτροπαραγωγής.

Όσον αφορά τις ΑΠΕ, τόνισε πως από το δεύτερο τρίμηνο θα αρχίσουν να αποτυπώνονται στα οικονομικά αποτελέσματα του Ομίλου τα νέα έργα που απέκτησε ο Όμιλος, μετά την πρόσφατη ολοκλήρωση της συναλλαγής με την Teforto, στο πλαίσιο της οποίας μεταξύ άλλων εξαγοράστηκαν 11 εν λειτουργία αιολικά πάρκα. Σημείωσε πως το 2022 η συνολική εγκατεστημένη ισχύς των εν λειτουργία μονάδων ΑΠΕ του Ομίλου θα ανέρχεται σε 364 MW. Από τη «δεξαμενή» υποψήφιων έργων 650 MW που διαθέτει η Motor Oil, αυτή την περίοδο επιλέξει τα πιο ώριμα προς υλοποίηση, ώστε να πετύχει τον πρώτο στόχο που έχει θέσει στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, για την ανάπτυξη ενός χαρτοφυλακίου 500-600 MW.

Ισχυρές επιδόσεις το 2ο τρίμηνο

Κληθείς να σχολιάσει πώς εξελίσσεται το δεύτερο τρίμηνο για τη Motor Oil, ο κ. Τζαννετάκης σημείωσε πως τα μεγέθη είναι πολύ ικανοποιητικά, με το περιθώριο διύλισης, αλλά και τους όγκους να κινούνται σε πολύ υψηλά επίπεδα. Όπως σημείωσε, η τοπική αγορά παρουσιάζει καθαρή αύξηση στη ζήτηση καυσίμων κίνησης από τα μέσα του Μαΐου, με περαιτέρω ενίσχυση τον Ιούνιο. Μάλιστα, όπως εκτίμησε, είναι πιθανό οι καταναλώσεις του Ιουνίου να αγγίξουν τα επίπεδα του αντίστοιχου μήνα του 2019.

Κάνοντας έναν απολογισμό του πρώτου τριμήνου, το στέλεχος της Motor Oil σημείωσε πως σηματοδότησε την έναρξη μετάβασης στην ανάκαμψη από την περίοδο της ανθεκτικότητας στις συνέπειες της πανδημίας, που επικράτησαν το προηγούμενο έτος. Έτσι, τους πρώτους τρεις μήνες του 2020 καταγράφηκαν οι πρώτες αχτίδες αισιοδοξίας σε διεθνές επίπεδο, με την άνοδο των τιμών του αργού και των προϊόντων διύλισης.

Παράλληλα, καταγράφεται αύξηση της κατανάλωσης βενζίνης (σε πρώτη φάση στις ΗΠΑ και στη συνέχεια στην Ευρώπη), την αύξηση ζήτησης στα καύσιμα ναυτιλίας και την έστω οριακή αύξηση ζήτησης σε αεροπορικά καύσιμα. Η εγχώρια αγορά καυσίμων επηρεάστηκε ωστόσο από το lockdown που διήρκεσε σχεδόν όλο το πρώτο τρίμηνο, εμφανίζοντας μείωση 14,7% της κατανάλωσης, έναντι του πρώτου τριμήνου 2020. Πάντως, η Motor Oil κατάφερε να αυξήσει τις πωλήσεις της, κυρίως μέσω των εξαγωγών.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider