Ελλάδα
28-05-2021 | 08:06

Γιατί τα υδροπλάνα θέλουν να «κουμπώσουν» με την… κρουαζιέρα – Μοντέλο «Καραϊβικής» στο Ιόνιο

Γιατί τα υδροπλάνα θέλουν να «κουμπώσουν» με την… κρουαζιέρα – Μοντέλο «Καραϊβικής» στο Ιόνιο
live updates: Ανανεώθηκε πριν

Μπορεί επισήμως και με τα μέχρι τώρα δεδομένα το δοκιμαστικό πτητικό έργο των υδροπλάνων πάνω από τις ελληνικές θάλασσες να αναμένεται για τον προσεχή Σεπτέμβριο, στο Ιόνιο Πέλαγος και με βάση την Κέρκυρα, ωστόσο, ήδη στελέχη της εταιρείας «Ελληνικά Υδατοδρόμια», που αποτελεί έναν από τους εταίρους της νέας αεροπορικής «Grecian Air Seaplanes», έχουν επεκτείνει τους… ορίζοντες ανάπτυξης του project «υδροπλάνα».

Όπως σημειώνει ο κ. Αναστάσιος Γκόβας, Πρόεδρος της «Ελληνικά Υδατοδρόμια», επίκεινται συνέργειες με έναν άλλο τομέα με τουριστικό ενδιαφέρον για την Ελλάδα και την οικονομία, την Κρουαζιέρα. Μια σύμπραξη αξίας πολλών εκατομμυρίων ευρώ.

Πώς «κουμπώνουν» τα «υδροπλάνα» με τα «κρουαζιερόπλοια»;

Όπως αναφέρθηκε, από τον Σεπτέμβριο αναμένεται να ξεκινήσουν τα πρώτα δοκιμαστικά δρομολόγια με υδροπλάνα στη χώρα μας στο Ιόνιο Πέλαγος. Ως γνωστόν, η «Ελληνικά Υδατοδρόμια», μαζί με ισχυρό γερμανικό fund, που επενδύει στην χώρα μας μέσω της AXIONAIR, και την κα. Μαρία Τόκτωρ έχουν συστήσει την Grecian Air Seaplanes η οποία θα ξεκινήσει πτήσεις με 2 ή 3 αμφίβια υδροπλάνα 19 θέσεων στο Ιόνιο. Ωστόσο, η Κέρκυρα, τα άλλα νησιά και οι ομορφιές του Ιονίου Πελάγους προσελκύουν κάθε χρόνο εκατοντάδες δρομολόγια με κρουαζιερόπλοια. Υπολογίζεται ότι προ πανδημίας ετησίως στην Κέρκυρα «έδεναν» περί τα 450 κρουαζιερόπλοια κατά μέσο όρο, αριθμός που οι άνθρωποι της Grecian Air Seaplanes ελπίζουν να προσεγγιστεί εκ νέου όταν περάσει η υγειονομική κρίση.

Επισκέπτονταν, βάσει υπολογισμών, την Κέρκυρα περίπου 700.000 επιβάτες που «κατέβαιναν» για αρκετές ώρες στο νησί. Δεδομένου ότι η Κέρκυρα συνήθως λειτουργεί και ως home port για εταιρείες κρουαζιέρας αλλά και ότι το υδατοδρόμιο είναι χωροθετημένο στο λιμάνι, γίνεται σαφές ότι οι δύο αυτές πλευρές, υδροπλάνα και κρουαζιέρα, μπορούν να συνεργαστούν, να συμπράξουν. Όπως αναφέρει ο κ. Γκόβας, «στην Κέρκυρα κάθε χρόνο πιάνουν 450 κρουαζιερόπλοια και ένας τουρίστας από αυτά συνήθως παραμένει στην Κέρκυρα οκτώ ώρες. Θα μπορούσε να πάρει ένα υδροπλάνο και είτε να κάνει περιήγηση δια αέρος για να απολαύσει και με αυτόν τον τρόπο στο νησί, είτε μέσα σε 15-20 λεπτά να βρεθεί στις ομορφιές των Παξών ή στα Διαπόντια νησιά. Από τους περίπου 700 χιλ. επισκέπτες/επιβάτες κρουαζιερόπλοιων θα μπορούσε μίνιμουμ το 10% εξ αυτών να χρησιμοποιήσει τα υδροπλάνα. Αρα, μιλάμε το λιγότερο για 70.000 δυνητικούς επιβάτες».

Μοντέλο «Καραϊβικής»

Γίνεται αντιληπτό ότι με αυτόν τον τρόπο δημιουργούνται πρόσθετα οικονομικά οφέλη για τον τομέα υδροπλάνων, αλλά και για τις εταιρείες κρουαζιέρας που θα μπορούν να «πουλήσουν» στους επιβάτες/πελάτες ένα πακέτο υπηρεσιών που δυνητικά περιλαμβάνει και την αξιοποίηση των υδροπλάνων. Αυτό το μοντέλο χρησιμοποιείται κατά κόρον σε διάφορες τουριστικές περιοχές στον πλανήτη, όπως για παράδειγμα στην Καραϊβική. Μάλιστα, όπως αναφέρει ο κ. Γκόβας, για μια διαδρομή, από αέρος, 15-20 λεπτών στα νησιά και τα νερά της Καραϊβικής μπορεί να δοθούν από τους ενδιαφερόμενους περί τα 200 δολάρια ώστε να απολαύσουν τις ομορφιές της περιοχής.

Κατά συνέπεια, προσαρμοσμένο στις δικές μας συνθήκες, το «μοντέλο Καραϊβικής» θα μπορούσε να αξιοποιηθεί μελλοντικά και στο Ιόνιο με βάση την Κέρκυρα. Μια σύμπραξη με οφέλη προφανώς και για την ευρύτερη τοπική οικονομία, όπως βέβαια για τις αεροπορικές και τις εταιρίες κρουαζιέρας.  Αλλωστε, όπως αναφέρθηκε, το πιλοτικό πρόγραμμα των δρομολογίων θα ξεκινήσει τον Σεπτέμβριο στο Ιόνιο με βάση την Κέρκυρα και θα επεκταθεί στα άλλα δύο αδειοδοτημένα υδατοδρόμια, τους Παξούς και την Πάτρα, ενώ προωθούνται ανάλογες διαδικασίες για υδατοδρόμια σε Διαπόντια Νησιά (Ερείκουσα, Οθωνούς, Μαθράκι), Ιθάκη, Λευκάδα, Μεγανήσι ή Ζάκυνθο. 

Κινητικότητα στις αδειοδοτήσεις

Γενικότερα πάντως, υπάρχει μια κινητικότητα στον τομέα των αδειοδοτήσεων αν και πρέπει να επισημανθεί ότι υπάρχει απόσταση από μια αρχική άδεια για ίδρυση υδατοδρομίου μέχρι την έγκριση της μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων, την χωροθέτηση, την κατασκευή προβλήτας, οικίσκου και άλλων υποδομών και βέβαια, την τελική άδεια λειτουργίας, Ωστόσο, έστω κι έτσι, το τελευταίο χρονικό διάστημα υπεγράφησαν δύο ακόμη αδειοδοτήσεις για υδατοδρόμια σε Ρέθυμνο και Βόλο. Σημειώνεται ότι στην Κρήτη έχουν σχεδόν ολοκληρωθεί οι τεχνικοί φάκελοι για Ιεράπετρα, Χανιά (Κίσσαμος), Φαιστό και Μαλεβίζι και εκκρεμούν οι Μελέτες Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων για να κατατεθούν στα αρμόδια όργανα. Επίσης, επιτυχώς ολοκληρώθηκαν και οι έλεγχοι για τη ίδρυση υδατοδρομίου στην Ίο, το πρώτο στις Κυκλάδες. Η άδεια θα ανήκει στο Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Ίου το οποίο είχε ορίσει ως ανάδοχο για την αδειοδότηση του υδατοδρομίου την εταιρεία «Ελληνικά Υδατοδρόμια» και θεωρείται σημαντικό βήμα γιατί γενικότερα οι Κυκλάδες αποτελούν… φουλ τουριστικό προορισμό.

Παράλληλα, με πρωτοβουλίας της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου προχωρούν οι διαδικασίες για τη δημιουργία των εξής υδατοδρομίων: Ρόδου, Ρόδου (Περιοχή Λάρδος), Χάλκης, Σύμης, Τήλου, Καρπάθου, Καστελόριζου, Αγαθονησίου, Νισύρου, Αστυπάλαιας, Κάσου, Κω, Κω (Περιοχή Κέφαλος), Καλύμνου, Λέρου, Λειψών, Μυκόνου, Σαντορίνης, Κύθνου, Κέας, Άνδρου, Σίκινου, Σερίφου, Δονούσας, Ανάφης, Νάξου, Αμοργού, Σύρου, Μήλου και Πάρου. Μπαίνουν έτσι οι βάσεις για τη δημιουργία ενός εκτενούς δικτύου περίπου 100-150 υδατοδρομίων στη χώρα σε ορίζοντα 5ετίας.

Σημειώνεται, όπως έχει αποκαλύψει το insider, ότι «βάσεις» για υδροπλάνα αναμένεται, καλώς εχόντων των πραγμάτων, να υπάρξουν μελλοντικά και σε μεγάλες λίμνες στη Βόρειας και Δυτικής Ελλάδας (Πρέσπες, Πολυφύτου, Βεγορίτιδα, Καστοριάς, Ιωαννίνων κ.α.) αλλά και της Πελοποννήσου, ενώ γίνονται προσπάθειες δημιουργίας δικτύου υδατοδρομίων στα νησιά του Αργοσαρωνικού. Οι εξελίξεις «σκάνε» το τελευταίο διάστημα με καταιγιστικό ρυθμό και σε αυτό βοηθάει η εφαρμογή και των νομοθετικών ρυθμίσεων που έγιναν από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών για την επιτάχυνση της ανάπτυξης ενός επαρκούς δικτύου στη χώρα και ευρύτερη η βούληση που δείχνει το ΥΠΟΜΕ, δια του υφυπουργού Μεταφορών, κ. Γ. Κεφαλογιάννη, για προώθηση του μοντέλου των υδροπλάνων σε ελληνικούς αιθέρες και ελληνικά πελάγη, μια μπίζνα που στα επόμενα χρόνια μπορεί να φέρει επενδύσεις 200-300 εκατ. ευρώ (υδροπλάνα, υδατοδρόμια, εγκαταστάσεις κ.α.) αλλά και σε μεγαλύτερο χρονικό ορίζοντα συνδυαστικά να προσφέρει στην οικονομία αποτύπωμα περί το 1 δισ. ευρώ.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Υδροπλάνα: Τα 100 εκατ. ευρώ των Γερμανών, η νέα «αεροπορική» και το στρατηγικό δίκτυο των… λιμνών