ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ: Ο τομέας Παραχωρήσεων, οι νέες συμβάσεις και ο χρονικός ορίζοντας υλοποίησης

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Viber Whatsapp Μοιράσου το
ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ: Ο τομέας Παραχωρήσεων, οι νέες συμβάσεις και ο χρονικός ορίζοντας υλοποίησης
Είναι προφανές ότι ο τομέας Παραχωρήσεων αποτελεί για όλους τους μεγάλους κατασκευαστικούς ομίλους έναν κλάδο με ιδιαίτερη σημασία και αξία.

Οι κινήσεις του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ αναφορικά με τον τομέα των συμβάσεων παραχώρησης κινούνται σε δύο ευρύτερα διαφορετικά μέτωπα, τα οποία όμως, είναι σαφές ότι στο μέλλον, όταν ολοκληρωθούν κάποιες διεργασίες, αναπόφευκτα θα… «ενοποιηθούν». Το ένα μέρος σχετίζεται με ωριμότερες διαδικασίες, όπως είναι η διεκδίκηση σχεδόν κάθε διαγωνισμού που προκηρύσσεται (και) με το μοντέλο της σύμβασης παραχώρησης, ανεξαρτήτως τομέα. Το δεύτερο έχει να κάνει με τις διεργασίες που είναι σε εξέλιξη στο εσωτερικό του ομίλου αναφορικά με τη δημιουργία ενός ξεχωριστού φορέα, υπό την «ομπρέλα» του οποίου θα μεταφερθούν τα μερίδια του ισχυρού ομίλου στις Παραχωρήσεις, στη θυγατρική δηλαδή ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Παραχωρήσεις.

Είναι προφανές ότι ο τομέας Παραχωρήσεων αποτελεί για όλους τους μεγάλους κατασκευαστικούς ομίλους έναν κλάδο με ιδιαίτερη σημασία και αξία, καθώς, βάσει των μέχρι τώρα δεδομένων, εισφέρει εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ σε επίπεδο λειτουργικής κερδοφορίας, εγγυημένη ροή κεφαλαίων (με τα… σκαμπανεβάσματα βέβαια αναλόγως συνθηκών), έσοδα από μερίσματα, ενισχύοντας έτσι τον ισολογισμό και την χρηματοοικονομική εικόνα. Επιπρόσθετα, η δημιουργία ενός φορέα ξεχωριστού, με τα μερίδια στις Συμβάσεις Παραχώρησης, επιτρέπει στους ομίλους να ανεβάσουν το fair value, να αντλήσουν ευκολότερα χρηματοδότηση με εγγύηση αυτές τις ροές κ.α.

Σημειώνεται σε αυτό το σημείο, ότι ο όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ έχει από καιρό στον σχεδιασμό του τη σύσταση ξεχωριστού φορέα παραχωρήσεων, της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Παραχωρήσεων, η οποία θα αποτελέσει μια εταιρεία «ομπρέλα» (100% θυγατρική της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ), κάτω από την οποία θα «κολλήσουν» τα μερίδια και ποσοστά στις συμβάσεις παραχώρησης. Μάλιστα, ανάλογα με τον τομέα δράσης θα υπάρχει και σχετικό ξεχωριστό «κομμάτι» μέσα στον ευρύτερο τομέα, δηλαδή για μερίδια σε οδικούς άξονες, σε αεροδρόμια, λιμάνια, Καζίνο κ.α. Γιατί ως γνωστόν, το γκρουπ κινείται προς όλες τις κατευθύνσεις και προσδοκά το χαρτοφυλάκιο παραχωρήσεων να διευρυνθεί σημαντικά.

Και αυτό το σημείο ίσως να «κουμπώνει» με το χρονοδιάγραμμα τελικής υλοποίησης αυτού του φορέα που είναι σε εξέλιξη. Όπως αναφέρθηκε στην αρχή, ο όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ διεκδικεί σχεδόν κάθε σύμβαση παραχώρησης, είτε πρόκειται για οδικούς άξονες, είτε για διαδικασίες ιδιωτικοποίησης όπως η παραχώρηση της Εγνατίας Οδού, είτε συνδέεται με διαγωνισμούς για αξιοποίηση λιμένων, ενώ ως γνωστόν, υπάρχουν και τα projects που σχετίζονται με αεροδρόμια ή Καζίνο. Θεωρείται πιθανότερο, κατά πληροφορίες, όσο προχωρούν οι διαγωνισμοί να ξεκαθαρίζει το τοπίο για τις παραχωρήσεις που τυχόν «κερδίσει» η εισηγμένη, κατά συνέπεια το timing για την τελική διαμόρφωση του ξεχωριστού φορέα Παραχωρήσεων να εξαρτηθεί και από τις εξελίξεις προσεχώς σε μια σειρά από έργα που «βγαίνουν» ως σύμβαση παραχώρησης. Προφανώς και δεν πρόκειται για μια διαδικασία που θα υλοποιηθεί «αύριο», ωστόσο, είναι «στα σκαριά».

Μέσω της «ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Παραχωρήσεις» θα είναι σαφώς πιο εύκολη η ανάδειξη της εν λόγω αξίας αυτού του κλάδου, που εισφέρει δεκάδες εκατομμύρια ευρώ στον όμιλο, η εξασφάλισης χρηματοδότησης με ευνοϊκότερους όρους για νέα έργα κι επενδύσεις ή ακόμα και η προσέλκυσης νέων επενδυτών.

Να υπενθυμίσουμε ότι στον λειτουργικό τομέα των Παραχωρήσεων, τα βασικά οικονομικά μεγέθη κατά το εννεάμηνο του 2020 (δεν έχουν ακόμα ανακοινωθεί τα μεγέθη για το σύνολο της περασμένης χρονιάς) είχαν ως εξής:

  • Ο κύκλος εργασιών διαμορφώθηκε στα 118,6 εκατ. ευρώ (εκ των οποίων τα 51,3 εκατ. ευρώ αφορούν στο γ’ τρίμηνο του 2020) έναντι 137,4 εκατ. ευρώ την αντίστοιχη περίοδο του 2019.
  • Η λειτουργική κερδοφορία (προσαρμοσμένο EBITDA) διαμορφώθηκε στα 79,7 εκατ. ευρώ (εκ των οποίων 30 εκατ. ευρώ αφορούν στο γ’ τρίμηνο του 2020) έναντι 77,6 εκατ. ευρώ την αντίστοιχη περίοδο του 2019.
  • Τα λειτουργικά κέρδη προ τόκων και φόρων (ΕΒΙΤ) διαμορφώθηκαν στα 34 εκατ. ευρώ (εκ των οποίων τα 15 εκατ. ευρώ αφορούν στο γ΄ τρίμηνο του 2020) έναντι 39,3 εκατ. ευρώ την αντίστοιχη περίοδο του 2019.

Ο όμιλος κατέχει, μεταξύ άλλων, το 100% στις εταιρείες παραχώρησης «ΝΕΑ ΟΔΟΣ» (αυτοκινητόδρομος ΠΑΘΕ και Ιόνια Οδός) και «ΟΔΟΣ ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ», ενώ διατηρεί ποσοστό 17% και στην ΟΛΥΜΠΙΑ ΟΔΟ. Παράλληλα, κατέχει το 32,46% της εταιρείας παραχώρησης «ΔΙΕΘΝΗΣ ΑΕΡΟΛΙΜΕΝΑΣ ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ ΚΡΗΤΗΣ Α.Ε. ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΗΣ», που έχει αναλάβει τη μελέτη, κατασκευή και λειτουργία του νέου διεθνούς αερολιμένα Ηρακλείου Κρήτης. Περαιτέρω, μέσω της ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ, ο Όμιλος συμμετέχει με ποσοστό 70% στην Ανώνυμη Εταιρεία Παροχής Υπηρεσιών Ηλεκτρονικού Εισιτηρίου – HELLAS SMARTICKET ΑΕ καθώς και στην ΑΕΙΦΟΡΙΚΗ ΗΠΕΙΡΟΥ ΜΑΕΧ με ποσοστό συμμετοχής 100% η οποία έχει αναλάβει το έργο της ολοκληρωμένης διαχείρισης των απορριμμάτων της Περιφέρειας Ηπείρου. Αξίζει να σημειωθεί ότι αρχές του 2021 έγινε η έναρξη υλοποίησης της ΣΔΙΤ για την ολοκληρωμένη διαχείριση απορριμμάτων της Περιφέρειας Πελοποννήσου. Όπως αναγράφεται στην ιστοσελίδα του ομίλου, η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ έχει συμμετάσχει στην κατασκευή και λειτουργία δέκα (10) σταθμών αυτοκινήτων.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider