Τα πέντε στοιχήματα των αποκρατικοποιήσεων

Δημήτρης Πεφάνης
Viber Whatsapp
Μοιράσου το
Τα πέντε στοιχήματα των αποκρατικοποιήσεων
Ελληνικό, Ελευθέριος Βενιζέλος, ΔΕΔΔΗΕ, ΕΛΠΕ και Εγνατία είναι τα πέντε ανοικτά μέτωπα για την κυβέρνηση που θέλει να δείξει ότι έχει πάρει σοβαρά το θέμα των αποκρατικοποιήσεων.

Σαφές μήνυμα προς τους διεθνείς επενδυτές ότι η Ελλάδα έχει πάρει σοβαρά το ζήτημα των αποκρατικοποιήσεων θέλει να δώσει η κυβέρνηση, προκειμένου να τους πείσει ότι αξίζει να επενδύσουν στη χώρα μας. Παράλληλα, επιδιώκει να μεταφέρει την εικόνα ενός κυβερνητικού σχήματος που δεν μένει στα λόγια αλλά υλοποιεί συγκεκριμένες δράσεις και ταυτόχρονα να ενισχύσει με «ζεστό χρήμα» τα κρατικά ταμεία.

Έτσι, μέσα στους επόμενους μήνες, η κυβέρνηση έχει πέντε ανοικτά «στοιχήματα». Το καζίνο στο Ελληνικό, η πώληση του 30% στο Ελευθέριος Βενιζέλος, η πώληση του ΔΕΔΔΗΕ προκειμένου να βελτιωθεί η εικόνα της ΔΕΗ, η πώληση ποσοστού του δημοσίου στα ΕΛΠΕ και η επέκταση της Εγνατίας Οδού είναι οι αποκρατικοποιήσεις που βρίσκονται πιο ψηλά στην κυβερνητική ατζέντα.

Η αποκρατικοποίηση με το μεγαλύτερο ύψος αλλά και τη μεγαλύτερη συμβολική σημασία δείχνει να παίρνει σάρκα και οστά, καθώς στις 4  Οκτωβρίου λήγει η προθεσμία του διαγωνισμού για το καζίνο στο Ελληνικό. Οι δύο ενδιαφερόμενοι, η Hard Rock και η Mohegan είναι έτοιμες να καταθέσουν προσφορές για ένα έργο συνολικής αξίας άνω του 1 δισ. ευρώ και ο ανταγωνισμός αναμένεται ιδιαίτερα σκληρός. Ο διαγωνισμός για το καζίνο στο Ελληνικό είναι κομβικής σημασίας για ολόκληρο το έργο, καθώς μαζί με την κατασκευή του Integrated Gaming Resort θα ξεκινήσουν οι εργασίες για όλο το υπόλοιπο Μητροπολιτικό Πάρκο. Εκτός απροόπτου, η διαδικασία του διαγωνισμού, μαζί με τις σχετικές εγκρίσεις θα ολοκληρωθεί εντός του 2019 και έτσι κατά πάσα πιθανότητα στις αρχές του 2020 θα δούμε (επιτέλους) μπουλντόζες στο Ελληνικό.

Στις 29 Οκτωβρίου είναι η καταληκτική ημερομηνία για την πώληση ποσοστού που κατέχει το Δημόσιο στο Διεθνές Αεροδρόμιο Αθηνών Ελευθέριος Βενιζέλος. Η σχετική διαδικασία είχε ξεκινήσει ήδη από τις 28 Ιουνίου και την προηγούμενη Τετάρτη η κυβέρνηση αποφάσισε να επιταχύνει το έργο, όπως έγινε γνωστό μετά το πέρας της συνεδρίασης του Κυβερνητικού Συμβουλίου Οικονομικής Πολιτικής (ΚΥΣΟΙΠ), το οποίο συνήλθε το μεσημέρι της Τετάρτης υπό τον πρωθυπουργό, Κυριάκο Μητσοτάκη, στο υπουργείο Οικονομικών. Σημειώνεται ότι σήμερα μέτοχοι του Ελευθέριος Βενιζέλος είναι η Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας (25%), το ΤΑΙΠΕΔ (30%, το οποίο και πωλείται), η AviAlliance GmbH (26,7% +8 μετοχές), η AviAlliance Capital GmbH (13,3%) και η οικογένεια Δ. Κοπελούζου (5% -8 μετοχές).

Μέσω Χρηματιστηρίου αναμένεται να πουλήσει το Δημόσιο ποσοστό που κατέχει στα ΕΛΠΕ, καθώς όπως όλα δείχνουν εγκαταλείπεται το μοντέλο της προηγούμενης κυβέρνησης που προέβλεπε την αναζήτηση επενδυτών μέσω διαγωνισμού. Συγκεκριμένα, το Δημόσιο, το οποίο διαθέτει ποσοστό 35,48% θα είναι η μόνη πλευρά που θα πουλήσει ενώ η πλευρά Λάτση (Paneuropean) δεν έχει σκοπό να διαθέσει μετοχές. Η λύση αυτή εκτιμάται από την αγορά ότι είναι σαφώς πιο εύκολη και βιώσιμη προκειμένου να «ξεμπλοκάρει» η διαδικασία της ιδιωτικοποίησης, μετά και τον άγονο, προηγούμενο διαγωνισμό. Σύμφωνα με πληροφορίες του insider.gr, ήδη έχουν ξεκινήσει οι διαδικασίες για την εξεύρεση πιθανών επενδυτών, ενώ ανάλογα με την ανταπόκριση και το εύρος των προσφερομένων τιμών θα αποφασιστεί και το ποσοστό που θα πουλήσει στο τέλος το Δημόσιο.

Η «πώληση» πλειοψηφικού πακέτου του Διαχειριστή Ελληνικού Δικτύου Διανομής Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΔΕΔΔΗΕ) θεωρείται ότι έχει πλέον κλειδώσει και εκτιμάται ότι είναι η καλύτερη λύση προκειμένου η ΔΕΗ –στην οποία ανήκει σε ποσοστό 100%- να βγει από το οικονομικό αδιέξοδο που έχει περιέλθει. Προς αυτή την κατεύθυνση κινείται εξάλλου και η νέα διοίκηση της ΔΕΗ, που αναζητά το βέλτιστο τρόπο για να υλοποιηθεί η διαδικασία το συντομότερο αλλά και με όσο το δυνατόν υψηλότερο τίμημα. Σύμφωνα με πληροφορίες, «μπούσουλας» για την πώληση του ΔΕΔΔΗΕ θα αποτελέσει η επιτυχημένη πώληση του ΔΕΣΦΑ, η οποία σύμφωνα με τον Διευθύνοντα Σύμβουλο του ΤΑΙΠΕΔ ήταν μια «πώληση win-win» τόσο για το δημόσιο όσο και για τους αγοραστές. Μέχρι στιγμής πάντως δεν έχει ξεκαθαριστεί με ποιο ακριβώς μοντέλο θα γίνει η ιδιωτικοποίηση και αν θα αφορά το σύνολο του δικτύου ή αν θα «σπάσει» σε επιμέρους, μικρότερες εταιρείες, προκειμένου να γίνει πιο δελεαστική η πώληση. 

Η περίπτωση της Εγνατίας Οδού είναι μια αρκετά περίπλοκη ιδιωτικοποίηση, καθώς μέσα στο επόμενο χρονικό διάστημα αναμένεται να επαναδημοπρατηθεί εκ νέου και με νέους όρους. Το «το μεγαλύτερο asset που έχει το ελληνικό Δημόσιο», όπως το αποκάλεσε από το βήμα της Βουλής ο υπουργός Μεταφορών Κώστας Καραμανλής είναι μια αποκρατικοποίηση που έχει περάσει «από σαράντα κύματα». Αυτή τη στιγμή τυπικά βρίσκεται σε εξέλιξη ο σχετικός διαγωνισμός, όμως, όπως όλα δείχνουν, αυτός θα προκηρυχθεί εκ νέου και με διαφορετικούς όρους. Ένα από τα «αγκάθια» στη διαδικασία είναι το ύψος των διοδίων, το οποίο και –με βάση τα όσα προβλέπονται στην ΚΥΑ που είχαν υπογράψει οι κ.κ. Τσακαλώτος και Σπίρτζης- θεωρείται πλέον υπερβολικό. Σύμφωνα πάντως με πληροφορίες του insider.gr, το ΤΑΙΠΕΔ έχει πάρει ζεστά το θέμα της ιδιωτικοποίησης και η νέα διοίκηση της Εγνατίας ήδη έχει ξεκινήσει τις διαδικασίες για να «τρέξει» το έργο. Με βάση τις ίδιες εκτιμήσεις, ουσιαστική πρόοδος θα υπάρχει, αλλά εκτιμάται ότι αυτό θα γίνει από τις αρχές του 2020. 

Προηγούμενο
Επόμενο

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Όλες οι ειδήσεις

23:55

ΗΠΑ: Πρώιμη γεύση του χειμώνα από τις Μεγάλες Λίμνες έως τη νότια Φλόριντα

23:45

Νορβηγία: Ο ταχυδρόμος ίσως να χτυπά μόνο μια φορά

23:35

Δανία: Απαγορεύτηκε σε ανηλίκους κάτω των 15 ετών η πρόσβαση σε κοινωνικά δίκτυα

23:27

Πολωνία: Άρθηκε η ασυλία του πρώην υπουργού Δικαιοσύνης που κατηγορείται για κατάχρηση εξουσίας

23:15

Μικτή εικόνα στη Wall Street - Η χειρότερη εβδομάδα από τον Απρίλιο για Nasdaq

23:06

Scope Ratings: Αναβάθμισε το outlook του ελληνικού χρέους, σταθερή αξιολόγηση BBB

23:00

ΟΗΕ: Με μεγάλη βραδύτητα εισέρχεται η ανθρωπιστική βοήθεια στη Γάζα

22:46

Ανδρουλάκης: Δεν ονομάζεται ανάπτυξη το ξεπούλημα της ελληνικής περιουσίας στην παραμεθόριο

22:31

Πεζεσκιάν: Εάν δεν βρέξει μέχρι το τέλος του έτους, η Τεχεράνη θα πρέπει να εκκενωθεί

22:20

Άνοδος για το πετρέλαιο - Απώλειες στην εβδομάδα

22:07

Συνάντηση Μελόνι με τον πρόεδρο της Εθνικής Παλαιστινιακής Αρχής Μαχμούντ Αμπάς

21:52

Χατζηδάκης προς κτηνοτρόφους Κρήτης: Το συντομότερο δυνατόν η πληρωμή της βασικής ενίσχυσης

21:39

Νταγκ Μπέργκαμ: Έχουμε τα εργαλεία για την επιβολή εμπάργκο στο ρωσικό αέριο

21:37

Κέρδη για τον χρυσό καθώς επιμένει η ανησυχία για το shutdown

21:20

Το σχέδιο ψηφίσματος των ΗΠΑ προβλέπει παρουσία της ειρηνευτικής δύναμης στη Γάζα μέχρι τα τέλη του 2027

21:06

Τουρκία: Ένταλμα σύλληψης εναντίον του Νετανιάχου για τη «γενοκτονία» στη Γάζα

20:50

Η Ρωσία ζητάει εξηγήσεις από τη Σερβία για την πώληση όπλων στην Ουκρανία

20:40

Meta: Σχεδιάζει επενδύσεις 600 δισ. δολ. στις ΗΠΑ την επόμενη τριετία

20:35

Τραμπ: Πιθανή η εξαίρεση της Ουγγαρίας από τις κυρώσεις για την αγορά ρωσικού πετρελαίου

20:20

Βορίδης για ΟΠΕΚΕΠΕ: Ούτε ψήγμα εμπλοκής μου - Από ένα πρόσωπο μόνο οι κατηγορίες εναντίον μου

20:04

Ο «χάρτης» των πληρωμών από e-ΕΦΚΑ και ΔΥΠΑ έως τις 14 Νοεμβρίου

19:52

Euronext: Στο 50%+1 μετοχή το ελάχιστο όριο αποδοχής της Δημόσιας Πρότασης για την ΕΧΑΕ

19:44

Trump Media: Καθαρές ζημίες 54,8 εκατ. δολαρίων το γ' τρίμηνο - Υψηλότερα από τις εκτιμήσεις

19:30

ΕΕ: Στροφή από το «πράσινο καθήκον» στο «πράσινο συμφέρον» - Γιατί επιβραδύνει την πράσινη μετάβαση

19:28

Γάζα: Η Χαμάς θα παραδώσει σήμερα μια ακόμη παράδοση σορού Ισραηλινού ομήρου

19:21

Κίεβο: «Τροφή για τα κανόνια» οι περισσότεροι από 1.400 Αφρικανοί που πολεμούν για τη Ρωσία

19:09

Σε αρνητικό έδαφος τα ευρωπαϊκά χρηματιστήρια - «Βουτιά» 12,5% για Rightmove

19:08

ΟΠΑΠ: Εγκρίθηκε από το Δ.Σ. το σχέδιο διάσπασης και η μεταφορά της έδρας

19:04

ΗΠΑ: Κατηγορούν το Ιράν για απόπειρα δολοφονίας της πρεσβευτή του Ισραήλ στο Μεξικό

18:47

EE: Στηρίζει την καθαρή μετάβαση με πάνω από 358 εκατ. ευρώ σε 132 νέα έργα σε ολόκληρη την Ευρώπη

gazzetta
gazzetta reader insider insider