Μία από τις ενδείξεις ότι υπάρχει υπερπροσφορά πετρελαίου στον κόσμο δείχνει να ξεθωριάζει καθώς κάποιες άλλες ενδείξεις ότι η αγορά μπαίνει σε φάση διόρθωσης έχουν αρχίσει να αχνοφαίνονται.

Μόλις πριν από έναν μήνα οι πετρελαιοπαραγωγοί αναζητούσαν τρόπους για να διοχετεύσουν τις πλεονάζουσες ποσότητες ενώ ο Διευθύνοντας Σύμβουλος της BP, Bob Dudley, αστειεύθηκε λέγοντας ότι ίσως η πλεονάζουσα ποσότητα να «γεμίσει τις πισίνες». Ωστόσο, αντί για υπέρογκα κέρδη, όπως συνέβαινε σε άλλες περιπτώσεις, o μεγάλος αριθμός βαρελιών που υπάρχουν στα πλοία «δείχνει» απώλειες κερδών ακριβώς όπως είχε συμβεί κατά το προηγούμενο εξάμηνο, αποτελώντας ένα σημάδι ότι η πλεονάζουσα ποσότητα που υπάρχει αυτή  τη στιγμή μπορεί να μην είναι τόσο μεγάλη όσο φοβόμασταν.

H πτώση στην παραγωγή του αμερικανικού αργού, συνέπεσε με τις συζητήσεις για πάγωμα της παραγωγής από το Ιράκ και τη Νιγηρία και ώθησαν την τιμή σε άνοδο φθάνοντας τα 40 δολάρια το βαρέλι. Αυτό οδήγησε τον Διεθνή Οργανισμό Ενέργειας (ΙΕΑ) να δηλώσει ότι τα χειρότερα πέρασαν. Αντίθετα με τις προβλέψεις ότι θα χρειαζόντουσαν τάνκερ για την αποθήκευση του πετρελαίου, οι αποθηκευτικοί χώροι στην ξηρά αποδείχθηκαν επαρκείς, σύμφωνα με τον Torbjoern Kjus, αναλυτή στην DNA ASA, η οποία εδρεύει στο Όσλο.

«Πλέον αποθηκεύεται λιγότερο πετρέλαιο σε σχέση με τις ποσότητες που αποθηκεύαμε πριν από λίγους μήνες», όπως ανέφερε ο Kjus. «Τα στοιχεία βελτιώνονται σταδιακά, το ίδιο και η κατρακύλα των τιμών», σημειώνει.

Ένας παραγωγός πετρελαίου θα έχανε περίπου 7,6 εκατ. δολάρια σε περίπτωση που παρέμεναν 2 εκατομμύρια βαρέλια σε βαρέλια σε δεξαμενόπλοια για ένα διάστημα έξι μηνών και οι απώλειες θα ήταν πάνω από διπλάσιες σε σχέση με αυτές του Φεβρουαρίου σύμφωνα με στοιχεία που συνέλεξε το Bloomberg από την εταιρεία E.A. Gibson Shipbrokers.

Οι ζημιές από την αποθήκευση κατά ένα μέρος αποδεικνύουν ότι η ενοικίαση τάνκερ για καθίσταται πιο ακριβή όταν η ζήτηση για αργό είναι υψηλή.  Οι ημερήσιες τιμές σε αγορές που αποτελούν σημεία αναφοράς όπως είναι της Ιαπωνίας και της Σαουδικής Αραβίας σημείωσαν αύξηση της τάξεως του 30% στα 66,64 δολάρια το βαρέλι σύμφωνα με στοιχεία της Baltic Exchange στο Λονδίνο. Σύμφωνα με εκτιμήσεις της E.A. Gibson το κόστος για τη χρήση πλοίων για την αποθήκευση του πετρελαίου αυξήθηκε στα 6,80 δολάρια το βαρέλι αντί για 6,16 δολάρια κατά τη διάρκεια του μήνα.

Ακόμη, οι σχετικές εκτιμήσεις δίνουν άλλο ένα στοιχείο που αφορά στην οικονομική διάσταση της αποθήκευσης του πετρελαίου. Η αποθήκευση του αργού σε τάνκερ θεωρείται συμφέρουσα όταν το spread (διασπορά) μεταξύ της τρέχουσας τιμής και της μακροπρόθεσμης τιμής είναι μεγάλο και η αγορά είναι σε contango (οι μελλοντικές τιμές είναι ακριβότερες από ό,τι οι τρέχουσες).

Η μεγαλύτερη αλλαγή σε σχέση με πριν ένα μήνα είναι ότι η προμήθεια πετρελαίου έχει περιοριστεί απρόσμενα: ένας αγωγός που περνούσε από το βορειότερο τμήμα του Ιράκ στη Μεσόγειο σταμάτησε να λειτουργεί στα μέσα Φεβρουαρίου ενώ ένας άλλος από τη Νιγηρία χτυπήθηκε ύστερα από σαμποτάζ. Παράλληλα, η παραγωγή πετρελαίου στις ΗΠΑ τείνει να πέσει κάτω από τα 9 εκατ. βαρέλια τη μέρα για πρώτη φορά ύστερα από το Νοέμβριο του 2014.

Μόνο από αυτές τις τρεις περιοχές, η συνδυασμένη παραγωγή περιορίστηκε κατά 1 εκατ. βαρέλια τη μέρα σε σύγκριση με ένα μήνα νωρίτερα και ως ποσοστό φθάνει περίπου το 50% της συνολικής πλεονάζουσας ποσότητας. Από τότε η ροή από το Ιράκ άρχισε να περιορίζεται.

Οι επιχειρήσεις από την αγορά εμπορίας πετρελαιοειδών όπως είναι η Vitol, η Koch Supply & Trading LP και  Glencore Plc αλλά και η BP και Royal Dutch Shell κέρδισαν εκατομμύρια δολάρια από το 2008 έως το 2009 με την αποθήκευση πετρελαίου σε πλοία.