Στη δημιουργία μιας κοινής ευρωπαϊκής ψηφιακής αγοράς για εταιρείες που δραστηριοποιούνται στο ηλεκτρονικό εμπόριο και την παροχή υπηρεσιών προσανατολίζεται η ΕΕ προκειμένου να αντιμετωπίσει τα φορολογικά θέματα που προκύπτουν κατά τις ηλεκτρονικές συναλλαγές σε διεθνές επίπεδο.

Μάλιστα, ο αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Andrus Ansip σε συνέντευξη τύπου που έδωσε πρόσφατα στις Βρυξέλλες σχετικά με το θέμα τόνισε ότι το ΑΕΠ (και αντίστοιχα τα φορολογικά έσοδα) της ΕΕ εφόσον εφαρμοστεί μια ενιαία αγορά στο πεδίο μπορεί να αυξηθεί ακόμα και κατά 415 δισ. ευρώ ετησίως. 

 

Τα οφέλη 

Η δημιουργία της ενιαίας ψηφιακής αγοράς θα συμπεριλάβει δραστηριότητες όπως είναι το ηλεκτρονικό εμπόριο, η παροχή υπηρεσιών Internet, οι αποστολές δεμάτων και αλληλογραφίας, αλλά και τα πνευματικά δικαιώματα. 

Μάλιστα, παρά το γεγονός ότι μια τέτοια κίνηση αναμένεται να αντιμετωπίσει σοβαρές αντιδράσεις από διάφορα κράτη μέλη, είναι βέβαιο ότι μπορεί να ενισχύσει ριζικά την ανάπτυξη του κλάδου, αλλά και να προσφέρει καλύτερες υπηρεσίες σε χαμηλότερες τιμές για τους Ευρωπαίους καταναλωτές. 

Παράλληλα, θα οδηγήσει στη λύση φορολογικών προβλημάτων που σχετίζονται με τις διαφορές ΦΠΑ από χώρα σε χώρα, τις τριγωνικές συναλλαγές, τις ειδικές φορολογικές συμφωνίες (όπως αυτές της Ιρλανδίας με πλήθος εταιρειών τεχνολογίας). 

Επιπλέον, θα ενισχύσει το εμπόριο μεταξύ των ευρωπαϊκών χωρών, τη στιγμή που μόνο 15% των καταναλωτών στην ΕΕ επιλέγουν να αγοράσουν προϊόντα ή υπηρεσίες από μια εταιρία σε άλλη ευρωπαϊκή χώρα και μόνο το 7% των μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων δραστηριοποιείται πέραν των εθνικών "τειχών". 

 

Τα εμπόδια 

Η πρόθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής έχει πολύ δρόμο μέχρι να εφαρμοστεί. Οι κυβερνήσεις των κρατών μελών είναι σίγουρο ότι θα εγείρουν εμπόδια, ειδικά στο πεδίο της φορολογικής πολιτικής. 

Αντιδράσεις υπάρχουν ήδη και από τις ΗΠΑ, οι οποίες βλέπουν μεγάλες και σημαντικές εταιρείες τους (όπως η Apple, η Google και Amazon) να μπαίνουν στο στόχαστρο. Φυσικά, οι ίδιες οι εταιρείες ακολουθούν εδώ και χρόνια παρελκυστικές τακτικές, ειδικά στο θέμα των κανόνων ελεύθερου ανταγωνισμού και θα αξιοποιήσουν όλες τους τις δυνάμεις να καθυστερήσουν τη δημιουργία μιας κοινής ευρωπαϊκής ψηφιακής αγοράς.