Έως και τις 10 Νοεμβρίου θα διαρκέσει το 10ημερο των ενδιάμεσων εκπτώσεων που ξεκίνησε  την περασμένη Κυριακή.

Σύμφωνα με τους εμπόρους και φέτος τα είδη  που θα διαθέσουν οι επιχειρήσεις με έκπτωση θα αφορούν το σύνολο των εμπορευμάτων τους, ενώ το μεγαλύτερο μέρος θα αποτελεί νέες παραλαβές της σεζόν, καθιστώντας έτσι το εκπτωτικό δεκαήμερο αρκετά δελεαστικό ως προς την εποχή, τη ποικιλία και τις τιμές για τους καταναλωτές. 
Ωστόσο  έρευνα της Εθνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας (ΕΣΕΕ)  δείχνει ότι   ο ένας στους δυο εμπόρους δεν θέλει  την κατάργηση  του  ενδιάμεσων δεκαημέρου εκπτώσεων.

 «Οι προσδοκίες μας φέτος είναι να βελτιώσουμε τα περυσινά ποσοστά και τα αποτελέσματα του τζίρου και της επισκεψιμότητας στα καταστήματα μας. Οι εξελίξεις δυστυχώς συντηρούν την ισχνή οικονομική δραστηριότητα, ενώ οι «πολλά υποσχόμενες» ενδιάμεσες εκπτώσεις, δεν κατάφεραν μέχρι σήμερα να τονώσουν τον τζίρο των μικρομεσαίων εμπορικών επιχειρήσεων», δηλώνει ο  πρόεδρος της ΕΣΕΕ, κ. Βασίλης Κορκίδης  προσθέτοντας ότι ο εμπορικός κόσμος θέλει να ότι « το φετινό εκπτωτικό δεκαήμερο του Νοεμβρίου, ο καταναλωτής που θα βρεθεί αντιμέτωπος με δελεαστικές διπλές τιμές, θα τις εκμεταλλευτεί στο μέτρο του δυνατού, για να κάνει "έξυπνες" χειμερινές αγορές.»

Τι δείχνει η έρευνα της ΕΣΕΕ για πέρσι

 Πάντως σύμφωνα με στοιχεία της ΕΣΕΕ η περυσινή εκπτωτική περίοδος του Νοεμβρίου, όσον αφορά τις πωλήσεις των εμπορικών καταστημάτων συνολικά κινήθηκε σε χαμηλά επίπεδα. Το 40% των επιχειρήσεων είδε τις πωλήσεις τη συγκεκριμένη περίοδο του 2014 να παραμένουν στα ίδια επίπεδα του 2013 και το 37% σε χαμηλότερα.

Σε μεγαλύτερο βαθμό είχαν πληγεί οι επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται σε πωλήσεις ειδών οικιακού εξοπλισμού, όπου το 47% εμφάνισε χαμηλότερες πωλήσεις. Μεγάλη μείωση είχε παρατηρηθεί και για το 44% των επιχειρήσεων της περιφέρειας. Μόνο μία στις πέντε εμπορικές επιχειρήσεις εμφάνισε αύξηση πωλήσεων την συγκεκριμένη εκπτωτική περίοδο.

Όσο για τις επιχειρήσεις που επέλεξαν να μην συμμετάσχουν στις  στο προαιρετικό εκπτωτικό δεκαήμερο του Νοεμβρίου πέρυσι, πανελλαδικά  άγγιξαν το ένα τρίτο του συνόλου του δείγματος και συγκεκριμένα το 28%. Ενδιαφέρον παρουσίασε το επίπεδο των εκπτώσεων ανάλογα με τον τομέα δραστηριότητας των επιχειρήσεων, αφού το επίπεδο των ποσοστών των εκπτώσεων κυμάνθηκε στην πλειονότητά τους μεταξύ 10% και 20%.  Πάντως είναι χαρακτηριστικό  τρεις στις πέντε επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στην ένδυση πραγματοποίησαν μάλλον μικρές εκπτώσεις.

 Χαμηλές οι εισπράξεις  υψηλό κόστος 

Το εκπτωτικό δεκαήμερο του Νοεμβρίου, το 2014, δεν επηρέασε τον συνολικό τζίρο, στο διάστημα της φθινοπωρινής και την αρχή της χειμερινής σεζόν, για το 43% των επιχειρήσεων. Επίσης ένας στους τέσσερις εμπόρους πιστεύει ότι τελικά μειώθηκε ο συνολικός τζίρος, ενώ ένας στους τρεις ότι έχει θετικό αντίκτυπο. 
Το ίδιο περίπου ποσοστό με τις επιχειρήσεις που αύξησαν τον τζίρο τους λόγω του εκπτωτικού δεκαημέρου, δηλαδή το ένα τρίτο, βρίσκει σύμφωνο η εφαρμογή του συγκεκριμένου μέτρου, αντιθέτως η πλειονότητα (52%) του εμπορικού κόσμου διαφωνεί με τη συνέχιση της εφαρμογής του.

Όσο για την λειτουργιά των εμπορικών καταστημάτων την Κυριακή    που τους εκχωρεί η υπουργική απόφαση, για να ανοίγουν  τα καταστήματά τους τη πρώτη Κυριακή του Νοεμβρίου, οι τρεις στους τέσσερις  έμποροι απάντησαν ότι τελικά η Κυριακή δεν επηρέασε θετικά τον τζίρο τους καθώς όπως λένε  ο τζίρος της Κυριακής απορρόφησε εκείνο των προηγούμενων και επόμενων ημερών. Αναφορικά με την απασχόληση της κυριακάτικης λειτουργίας, το 65% των περιπτώσεων επωμίστηκε προσωπικά την κάλυψη της ανάγκης εργαζομένων, ενώ το 33% είχε επεκτείνει το ωράριο του προσωπικού του. Για το λειτουργικό κόστος της επιχείρησης, το 45% των επιχειρήσεων απάντησαν ότι επιβαρύνεται είτε πάρα πολύ, είτε πολύ, από το άνοιγμα των Κυριακών, το 35% λίγο, ενώ μόλις το 16% δήλωσε ότι δεν έχει επιβαρυνθεί καθόλου. 

Δήμητρα Μάρκου