Κομισιόν κατά Facebook για τις μικρές αγγελίες

Νίκη Παπάζογλου
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Κομισιόν κατά Facebook για τις μικρές αγγελίες
Στόχος να διαπιστωθεί αν προωθούνται καταχρηστικές πολιτικές από δημοφιλείς τεχνολογικούς κολοσσούς που εκμεταλλεύονται την δεσπόζουσα θέση τους στην αγορά.

Στο στόχαστρο των εποπτικών αρχών μπαίνουν όλο και περισσότερες ψηφιακές υπηρεσίες, με στόχο να διασφαλιστεί ο ανταγωνισμός αλλά και να αποφευχθούν καταχρηστικές μονοπωλιακές πολιτικές των «ισχυρών» προς τους «αδύναμους». Το παραπάνω αποδεικνύουν και οι πρόσφατες πληροφορίες για την έρευνα που δρομολογεί να ξεκινήσει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή κατά της Facebook.

Οι αρμόδιες ρυθμιστικές αρχές, σύμφωνα με πληροφορίες από διεθνή Μέσα, στρέφουν το ενδιαφέρον τους στο Facebook Marketplace, στην ειδική ενότητα μικρών αγγελιών του δημοφιλούς κοινωνικού δικτύου, η οποία λειτουργεί σήμερα σε 70 χώρες μεταξύ των οποίων και η δική μας.

Αφορμή για την έρευνα αποτελούν οι καταγγελίες μικρότερων αντίστοιχων πλατφορμών, βάσει των οποίων το κοινωνικό δίκτυο εκμεταλλεύεται την δεσπόζουσα θέση του και την μεγάλη αναγνωρισιμότητά του μην αφήνοντας χώρο σε τρίτους να λειτουργήσουν και να αναπτυχθούν.

Να σημειωθεί ότι το Facebook Marketplace το οποίο δημιουργήθηκε το 2016 χρησιμοποιείται σήμερα από 800 εκατ. χρήστες του δημοφιλούς κοινωνικού δικτύου οι οποίοι πουλούν σε αυτό οτιδήποτε επιθυμούν, από μεταχειρισμένα παπούτσια μέχρι σπίτια.

Η λειτουργία του μάλιστα έχει κεντρίσει το ενδιαφέρον της Ευρωπαϊκής Επιτροπής ήδη από το 2019. Από τότε μέχρι και σήμερα η αρμόδια επιτροπή έχει ζητήσει σειρά διευκρινίσεων σχετικά με την πολιτική προώθησης του marketplace έναντι ανταγωνιστικών υπηρεσιών που διαφημίζονται μέσω του Facebook.

Το Marketplace ωστόσο δεν έχει κεντρίσει αποκλειστικά το ενδιαφέρον της Koμισιόν. Υπό διερεύνηση φέρεται να είναι και στην Μεγάλη Βρετανία, με τις εκεί αρμόδιες αρχές να εξετάσουν αντίστοιχες κατηγορίες.

Η εν λόγω έρευνα θα μπορούσε να ξεκινήσει μέσα στις επόμενες εβδομάδες, η ολοκλήρωσή της ωστόσο θα μπορούσε να διαρκέσει χρόνια, με τον φόβο οι ανταγωνιστές που υπέβαλαν τις καταγγελίες να έχουν μέχρι τότε αφανιστεί.

Το αισιόδοξο νέο προς αυτή την κατεύθυνση είναι ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή σχεδιάζει δύο σχετικά νομοθετήματα, μέσω των οποίων αφενός θα περιοριστεί η ισχύς των τεχνολογικών κολοσσών, όπως το Facebook, αλλά και θα μειωθούν οι απαιτούμενες πολυετείς διαδικασίες διερεύνησης υποθέσεων τέτοιου τύπου. Και τα δύο αναμένεται να βοηθήσουν το έργο της επιτροπής που ηγείται η Margrethe Vestager, η οποία ουκ ολίγες φορές έχει βάλει στο στόχαστρο μεγάλους αμερικανικούς κολοσσούς.

Στη μάχη κατά των τεχνολογικών κολοσσών

Να θυμίσουμε ότι η Κομισιόν έχει ξεκινήσει αντίστοιχες έρευνες για την Alphabet, μητρική της Google, την Apple, την Amazon και την Microsoft.

Στην περίπτωση της Amazon η έρευνα προχώρησε μετά από καταγγελίες ότι χρησιμοποιεί δεδομένα χρηστών για να προωθήσει διαδικτυακά τα δικά της προϊόντα.

Όσον αφορά την Apple οι καταγγελίες σχετίζονται με τις προμήθειες που επιβάλει στους δημιουργούς εφαρμογών μέσω του App Store αφού αυτές παραβιάζουν την ευρωπαϊκή νομοθεσία. Η υπόθεση ήρθε στο φως με αφορμή την Epic Games και το γνωστό online game Fortnite.

Αναφορικά με την Google διερευνώνται οι διαφημιστικές της δραστηριότητες, οι προ-εγκατεστημένες εφαρμογές στην πλατφόρμα Android αλλά και η προτεραιότητα που δίνει στα δικά της προϊόντα μέσω της μηχανής αναζήτησης του Google.

Tέλος στην περίπτωση της Microsoft η ιστορία τραβά επί μακρόθεν, και αφορά από την εξαγορά του LinkedIn μέχρι την συμπερίληψη του Internet Explorer και του Media Player στο λειτουργικό σύστημα Windows.

Δεδομένου μάλιστα ότι η διασφάλιση των Ενωσιακών Κανόνων Ανταγωνισμού δεν επιβάλλεται αποκλειστικά σε ευρωπαϊκό επίπεδο αλλά προωθείται και σε συνεργασία με τις εθνικές κάθε φορά αρχές, δεν αποκλείεται διαδικτυακές υπηρεσίες να μπουν στο μικροσκόπιο και των αρμόδιων οργάνων της Ελλάδας.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider