«Πληγή» η σχολική διαρροή στην επαγγελματική εκπαίδευση - Πιλοτική δράση από Παγκόσμια Tράπεζα και ΔΥΠΑ

Αγγελική Μαρίνου
Μοιράσου το
«Πληγή» η σχολική διαρροή στην επαγγελματική εκπαίδευση - Πιλοτική δράση από Παγκόσμια Tράπεζα και ΔΥΠΑ
Η μαθητική διαρροή από ΕΠΑΛ και σχολές μαθητείας έχει εκτιναχθεί στο 11,2%, όταν στο Γυμνάσιο είναι 4,23% και στο Γενικό Λύκειο 1,92%.

Η πρόωρη εγκατάλειψη του σχολείου και η μαθητική διαρροή από το εκπαιδευτικό σύστημα θεωρούνται σήμερα από τα κρισιμότερα κοινωνικά προβλήματα που αφορούν την εκπαίδευση σε παγκόσμια κλίμακα.

Για τον λόγο αυτό καταβάλλονται προσπάθειες για την αντιμετώπισή τους, εστιάζοντας στους εκπαιδευτικούς θεσμούς και στην αντιμετώπιση των θεσμικών ανεπαρκειών ή των κοινωνικών εμποδίων που συντηρούν ή και ενισχύουν το φαινόμενο της μαθητικής διαρροής.

Οι λόγοι εγκατάλειψης του σχολείου και ειδικά των επαγγελματικών σχολών είναι πολλοί και έχουν να κάνουν τόσο με την οικογένεια και το περιβάλλον μέσα στο οποίο μεγαλώνουν οι μαθητές, όσο και με την κοινωνική σύνθεση των σχολείων. Συμπερασματικά, έχει διαπιστωθεί πως:

  • τα ποσοστά εγκατάλειψης είναι υψηλότερα μεταξύ των αγοριών
  • τα ποσοστά πρόωρης εγκατάλειψης του σχολείου είναι υψηλότερα στους σπουδαστές που έχουν χαμηλές εκπαιδευτικές και επαγγελματικές
    φιλοδοξίες
  • απουσίες και κακή συμπεριφορά στο σχολείο ευνοούν την απόφαση για εγκατάλειψή του
  • το φτωχό ακαδημαϊκό επίτευγμα είναι ένας ισχυρός παράγοντας σχολικής διαρροής.

Το project ΔΥΠΑ- Παγκόσμιας τράπεζας

Σύμφωνα με στοιχεία μελέτης του υπουργείου Παιδείας, η μαθητική διαρροή από ΕΠΑΛ και σχολές μαθητείας έχει εκτιναχθεί στο 11,2%, όταν στο Γυμνάσιο είναι 4,23% και στο Γενικό Λύκειο 1,92%.

Το γεγονός ότι 11 στους 100 μαθητές εγκαταλείπουν την σχολή τους πριν την αποφοίτηση, αποδεικνύει την απαξίωση των επαγγελματικών σπουδών στην Ελλάδα, η οποία πάρα πολλές φορές οφείλεται σε κρατική ολιγωρία αλλά και κοινωνικά στερεότυπα.

Για τον λόγο αυτό η Renata Lemos, Ανώτερη Οικονομολόγος στην Παγκόσμια Τράπεζα, τόνισε στο πλαίσιο του Οικονομικού Φόρουμ των Δελφών, ότι η εκπαίδευση μπορεί να προσφέρει τις κατάλληλες δεξιότητες στους φοιτητές, γι΄ αυτό και χρειάζεται να βελτιωθεί το μάνατζμεντ των δημοσίων πανεπιστημίων.

Αναφέρθηκε επίσης σε ένα πρότζεκτ που «τρέχουν» πιλοτικά η Παγκόσμια Τράπεζα και η ΔΥΠΑ για τη σχολικά διαρροή, με στόχο να βελτιώσει την κατάσταση σε ΕΠΑΛ και σχολές μαθητείας και να περιοριστεί ο αριθμός των μαθητών που εγκαταλείπει το σχολείο.

Οι οδηγίες της Κομισιόν

Σύμφωνα με την Κομισιόν, οι οδηγίες για την αποτροπή του φαινομένου συνοψίζονται στις εξής:

  • Πρόσβαση σε καλή ποιοτική προσχολική εκπαίδευση και φροντίδα
  • Σχετικό και ελκυστικό πρόγραμμα σπουδών
  • Ευέλικτες εκπαιδευτικές οδούς
  • Ομαλή μετάβαση μεταξύ των διαφόρων επιπέδων εκπαίδευσης
  • Υψηλή ποιότητα, ελκυστική και συναρπαστική επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση
  • Συμμετοχή των μαθητών και των γονέων στη λήψη αποφάσεων στο σχολείο (οι γνώμες των νέων πρέπει να αποτιμώνται ιδιαίτερα)
  • υψηλή ποιότητα, ενημερωμένη καθοδήγηση που διατίθεται σε πρώιμο στάδιο είναι απαραίτητη για την παροχή στους νέους των πληροφοριών που χρειάζονται για να κάνουν τεκμηριωμένες εκπαιδευτικές και επαγγελματικές επιλογές.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Δημογραφικό: Υπό... εξαφάνιση οι μαθητές της Α' Δημοτικού - Που οδηγεί η μείωσή τους

Τι αλλάζει στην επαγγελματική κατάρτιση - Νέες ψηφιακές δεξιότητες για 30.000 ανέργους και δημοσίους υπαλλήλους