Τεκτονικές αλλαγές έχουν καταγραφεί στην αγοραστική συμπεριφορά των Ελλήνων καταναλωτών τα τελευταία χρόνια, καθώς τα νοικοκυριά επιχειρούν να προσαρμοστούν στη νέα πραγματικότητα που επιτάσσει ο σύγχρονος τρόπος ζωής και να ακολουθήσουν τις νέες καταναλωτικές συνήθειες. «Ο καταναλωτής αλλάζει και στην Ελλάδα αλλά και σε παγκόσμιο επίπεδο», σημείωσε χθες από το βήμα της ετήσιας γενικής συνέλευσης του ΣΕΒΤ ο αντιπρόεδρος και γενικός διευθυντής της Circana Hellas, Παναγιώτης Μπορέτος, κάνοντας λόγο για μια σειρά παραγόντων που τον απασχολούν και επηρεάζουν εντέλει και το σύνολο της αγοράς.
Επίκαιρος ο καταναλωτής, ενδιαφέρεται εκ νέου για τον εαυτό του
«Είτε λέγεται περιβάλλον, είτε λέγεται instagram, είτε λέγεται μετακίνηση από το ένα κανάλι στο άλλο, είτε λέγεται τι θα βρεις στο ράφι, τι προσφορά, τι τιμή, ποια προϊόντα είναι καλά για εκείνον, βλέπουμε σιγά σιγά ότι ο καταναλωτής ενδιαφέρεται πάλι για τον εαυτό του», τόνισε ο κ. Μπορέτος, μιλώντας για την πληθώρα των παραγόντων που επηρεάζουν σήμερα την αγοραστική συμπεριφορά. Ταυτόχρονα έκανε λόγο για τον επίκαιρο καταναλωτή που θέλει να βλέπει νέα πράγματα.
Η αγορά των σνακ
Μιλώντας ο ίδιος αναλυτικότερα για τις αλλαγές που σημειώνονται στις διατροφικές συνήθειες των καταναλωτών, έκανε ειδική μνεία στην αγορά των σνακ. «Το σνακ έχει πλέον αλλάξει. Καταναλώνεται οποιαδήποτε ώρα της ημέρας, το βρίσκω οπουδήποτε, θέλω να είναι υγιεινό, να ακουμπάει στις δικές μου διατροφικές συνήθειες, να θρεπτικό, να μπορώ να το αγοράσω και να μπορώ να το μεταφέρω. Και επίσης να είναι και λιγότερο επεξεργασμένο. Αυτή είναι μια νέα τάση», εξήγησε χαρακτηριστικά ο κ. Μπορέτος.
Η κατανάλωση στο σπίτι
Ταυτόχρονα, εξήγησε ότι κερδίζει ολοένα και περισσότερο έδαφος η κατανάλωση μέσα στο σπίτι, αφού πλέον το 86% των γευμάτων βρίσκονται μέσα στο σπίτι. Η δε κατηγορία των heat and eat γευμάτων (μέχρι πέντε λεπτά ζέσταμα δηλαδή) κάνει τζίρους 144 εκατ. ευρώ παγκοσμίως και αυξάνεται με ρυθμό 7,5%. Η εν λόγω κατηγορία στο εξωτερικό έχει μερίδιο της τάξης του 16%, όταν στην Ελλάδα, στο σύνολο των σούπερ μάρκετ, εκτιμάται στο 1,5%.
Τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας
Παράλληλα, τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας εξακολουθούν να κερδίζουν το ενδιαφέρον των καταναλωτών, οι οποίοι αναζητούν οικονομικές λύσεις για την κάλυψη των βασικών τους αναγκών.
Σύμφωνα δε με τα στοιχεία που παρουσίασε ο κ. Μπορέτος, στις ΗΠΑ το μερίδιο των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας ανέρχεται στο 22%, στις δυτικό-ευρωπαϊκές χώρες στο 39% και στην Ελλάδα στο 27% στην Ελλάδα.
Την ίδια στιγμή, στην Ελλάδα παρατηρείται για πρώτη φορά κάμψη στη δυναμική της προωθητικής ενέργειας, λόγω του νέου Κώδικα Δεοντολογίας που τέθηκε σε ισχύ τον περασμένο Μάρτιο, με τον κ. Μπορέτο να εξηγεί, ωστόσο, ότι «η προωθητική πίεση βοηθάει να κρατηθούν οι τιμές χαμηλά».
Θετικές οι τάσεις της ελληνικής βιομηχανίας τροφίμων
Μιλώντας και ο γενικός διευθυντής του ΙΟΒΕ, Νίκος Βέττας, στην ετήσια γενική συνέλευση του ΣΕΒΤ, χαρακτήρισε θετικές τις τάσεις του κλάδου τροφίμων στην Ελλάδα, γεγονός που αποδίδεται στις επενδύσεις που έχουν σημειωθεί τα τελευταία χρόνια.
Ειδικά δε για τις επιχειρήσεις τροφίμων ανέφερε ότι μέσα σε μια δεκαετία κατάφεραν να υπερδιπλασιάσουν σε αξία την εξαγωγική τους δραστηριότητα, με τις εξαγωγές τους να ανέρχονται πλέον στα 7 δισ. ευρώ.
Ωστόσο, όπως εξήγησε, το αφήγημα της ελληνικής οικονομίας είναι μεικτό και όχι απόλυτα καθαρό. Και αυτό γιατί παγιώνεται μία εικόνα για την Ελλάδα, σύμφωνα με την οποία οι ελληνικές επιχειρήσεις, το τελευταίο διάστημα, έχουν θετικότερες προσδοκίες από τον μέσο όρο της Ευρώπης, ενώ την ίδια ώρα τα ελληνικά νοικοκυριά έχουν χειρότερες προσδοκίες από τον μέσο όρο της Ευρώπης.
Γιατί τα ελληνικά νοικοκυριά δεν αισθάνονται πλούσια
«Εάν δει κανείς τη συνολική χρηματοδότηση, θα αντιληφθεί πως σιγά σιγά έχει ανακάμψει το σύστημα χρηματοδότησης σε επενδύσεις, στην αγορά εργασίας... Παρ' όλα αυτά το μέσο ελληνικό νοικοκυριό δεν νιώθει πλούσιο. Και αν συγκρίνουμε τις δαπάνες τις οποίες έχει να κάνει με τον πραγματικό μισθό δίκιο έχει και δεν νιώθει πλούσιο», τόνισε χαρακτηριστικά ο κ. Βέττας.