Σούπερ μάρκετ: Ποιες είναι οι «φυλές» των αγοραστών και ποιες αλυσίδες προτιμούν

Μαρίνα Φούντα
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Σούπερ μάρκετ: Ποιες είναι οι «φυλές» των αγοραστών και ποιες αλυσίδες προτιμούν
Σε τρεις κατηγορίες χωρίζονται οι καταναλωτές. Ποια τα χαρακτηριστικά τους και ποια τα κριτήρια. Το εγχώριο λιανεμπόριο μετασχηματίζεται.

Σε μια αναλυτική χαρτογράφηση της εγχώριας αγοράς των σούπερ μάρκετ, η οποία ξεκινάει από το προφίλ των καταναλωτών και φτάνει μέχρι την αξιολόγηση των «ισχυρών παικτών» του κλάδου, προχώρησε η εταιρεία Long Lust, παρουσιάζοντας τα ευρήματα της έρευνας που εκπόνησε τους προηγούμενους μήνες στο 12ο συνέδριο του Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), με αντικείμενο «Meta – Grocery: Doing Business Unusual».

Σύμφωνα με τον ιδρυτή της Long Lust, Βαγγέλη Σκούρα, οι καταναλωτές που δίνουν ψήφο εμπιστοσύνης στην οργανωμένη λιανική χωρίζονται σε τρεις βασικές κατηγορίες, πραγματοποιούν τις αγορές τους με διαφορετικά κίνητρα και επιλέγουν σε ποια αλυσίδα σούπερ μάρκετ θα στραφούν με συγκεκριμένα κριτήρια.

Οι τρεις «φυλές» των αγοραστών

Όπως προκύπτει από την έρευνα, οι καταναλωτές επιμερίζονται σε τρεις «φυλές» αγοραστών, με τα εξής χαρακτηριστικά:

- Η πρώτη «φυλή» είναι εκείνη που κατά την επίσκεψή της σε ένα σούπερ μάρκετ αναζητά ποικιλία προϊόντων και δίνει έμφαση στη μοναδικότητα του κάθε προϊόντος. Σε αυτή την κατηγορία ανήκουν συνήθως νέοι καταναλωτές που διαθέτουν υψηλά εισοδήματα και επιλέγουν σε μεγάλο βαθμό και τα online κανάλια των σούπερ μάρκετ. Η συγκεκριμένη «φυλή» αντιστοιχεί στο 35% του συνόλου των αγοραστών.

- Η δεύτερη «φυλή» αφορά στο 36% του συνόλου των καταναλωτών και είναι εκείνη που αναζητά στα σούπερ μάρκετ τις πιο συμφέρουσες τιμές και προσφορές. Σε αυτή την κατηγορία συναντά κανείς καταναλωτές όλων των ηλικιών, χαμηλότερων εισοδημάτων και με μεγάλο αυθορμητισμό ως προς τις αγορές τους. Επίσης, η συγκεκριμένη ομάδα έχει την τάση να επισκέπτεται πολύ συχνά τα σούπερ μάρκετ.

- Η τρίτη «φυλή» αντιστοιχεί στο 29% του συνόλου των αγοραστών και είναι εκείνη που εκφράζει μεγάλο ενδιαφέρον για την ατμόσφαιρα που αποπνέει ένα σούπερ μάρκετ. Σε αυτή την κατηγορία ανήκουν, συνήθως, καταναλωτές μεγαλύτερης ηλικίας.

Τι αναζητούν στα σούπερ μάρκετ

Σύμφωνα πάντα με την έρευνα της Long Lust, οι τρεις «φυλές» αγοραστών αναζητούν διαφορετικά πράγματα σε ένα σούπερ μάρκετ. Το ενδιαφέρον της πρώτης κατηγορίας κεντρίζουν τα εξεζητημένα προϊόντα, η δεύτερη επικεντρώνεται πάντα στις χαμηλές τιμές, ενώ η τρίτη κατηγορία δίνει μεγάλη έμφαση στην καλή εξυπηρέτηση, καθώς και στο πόσο ζεστό και φιλικό είναι το περιβάλλον στο κατάστημα.

Διαφορετικοί είναι όμως και οι λόγοι που «εκνευρίζουν» τους επίδοξους αγοραστές κατά την επίσκεψή τους στα σούπερ μάρκετ. Η πρώτη κατηγορία απογοητεύεται με τις ουρές και την αναμονή, η δεύτερη αποθαρρύνεται από τις υψηλές τιμές και την απουσία προσφορών, ενώ η τρίτη «φυλή» δυσανασχετεί όταν η εξυπηρέτηση στο κατάστημα δεν είναι καλή.

Ποιες αλυσίδες επιλέγουν

Άκρως ενδιαφέροντα είναι τα ευρήματα και ως προς τις αλυσίδες των σούπερ μάρκετ που επιλέγουν οι τρεις κατηγορίες αγοραστών. Σε ρόλο καταλύτη και με ποσοστό 55%, ο βασικός λόγος που στρέφει έναν καταναλωτή σε μια συγκεκριμένη αλυσίδα οργανωμένης λιανικής είναι οι καλές προσφορές.

Όπως εξήγησε ο κ. Σκούρας, οι αλυσίδες Σκλαβενίτης και ΑΒ Βασιλόπουλος βρίσκονται ψηλά στις προτιμήσεις και των τριών «φυλών» αγοραστών, με την πρώτη «φυλή» να δίνει ψήφο εμπιστοσύνης και στο ΒΑΖΑΑR, τη δεύτερη να προτιμά ιδιαιτέρως τη Lidl Hellas και την τρίτη κατηγορία να στρέφεται στις υπόλοιπες αλυσίδες.

Σε ερώτηση για ποιον λόγο ένας καταναλωτής να εμπιστευθεί την αλυσίδα Σκλαβενίτης για τις αγορές του, ως πρώτη απάντηση έρχεται «η ποικιλία προϊόντων» με 62%, ακολουθεί το «βρίσκω εύκολα αυτό που θέλω» με 60%, ενώ πολύ κοντά με 59% βρίσκονται «οι καλές προσφορές».

«Η ποικιλία προϊόντων» είναι η πρώτη απάντηση με ποσοστό 63% και για την ΑΒ Βασιλόπουλος, ενώ ακολουθούν με το ίδιο ποσοστό - 50% - τόσο «το καλό πρόγραμμα ανταπόδοσης» όσο και το «βρίσκω εύκολα αυτό που θέλω». Ωστόσο δεν είναι λίγοι οι καταναλωτές (ποσοστό 40%) που κάνουν λόγο για «απουσία καλών προσφορών» στην εν λόγω αλυσίδα, παρά το γεγονός πως η ΑΒ Βασιλόπουλος αποτελεί για πολλούς το σούπερ μάρκετ που «αποπνέει τη μεγαλύτερη έμπνευση για αγορές».

Με ποσοστό 75% οι καταναλωτές επιλέγουν για τις αγορές τους τη Lidl Hellas λόγω των «καλών προσφορών», ενώ ακολουθεί με 50% «η καλή σχέση τιμής και ποιότητας» σε ένα προϊόν. Ωστόσο, ένα πολύ μικρό ποσοστό - μόλις 7% - δηλώνει ότι επιλέγει την εν λόγω αλυσίδα για «το φιλικό της προσωπικό».

Στην ερώτηση για ποιον λόγο ένας καταναλωτής να εμπιστευθεί τα My market για τις αγορές του, ως πρώτη απάντηση έρχονται «οι καλές προσφορές» με 57%, ενώ ακολουθεί το «είναι πιο κοντά σε μένα» με ποσοστό 52%.

Στο ερώτημα «ποιο σούπερ μάρκετ θα θέλατε να έχετε δίπλα σας για να το επισκέπτεστε συχνά» το 37% δηλώνει την αλυσίδα Σκλαβενίτης. Επιπλέον, στην ερώτηση «σε ποιο σούπερ μάρκετ θα επιλέγατε να εργαστείτε», το 65% δηλώνει την αλυσίδα Σκλαβενίτης και ακολουθούν με μεγάλη διαφορά η ΑΒ Βασιλόπουλος (ποσοστό 14%) και Lidl Hellas (ποσοστό 7%).

Απόρροια όλων των ανωτέρω είναι ο επιμερισμός της οργανωμένης λιανικής σε τρεις επιπλέον κατηγορίες. Στην πρώτη κατηγορία ανήκουν η Σκλαβενίτης και η ΑΒ Βασιλόπουλος που ξεχωρίζουν ως προς το δίκτυό τους, την ποικιλία των προϊόντων τους και τις προσφορές, στη δεύτερη κατηγορία βρίσκεται μόνη της η Lidl Hellas ως η πιο «value for money» αλυσίδα, ενώ στην τρίτη κατηγορία ανήκουν οι λοιπές μικρότερες αλυσίδες, τις οποίες οι καταναλωτές επιλέγουν κυρίως για λόγους εγγύτητας.

Το λιανεμπόριο τροφίμων μετασχηματίζεται

Παρουσιάζοντας πολύ σημαντικά στοιχεία για τον εγχώριο κλάδο, ο πρόεδρος του ΙΕΛΚΑ, Κωνσταντίνος Μαχαίρας, ανέφερε πως το λιανεμπόριο απασχολεί σήμερα 220.000 εργαζομένους, κάνοντας τζίρους που σωρευτικά ξεπερνούν τα 19 δισ. ευρώ. Ο ίδιος εκτίμησε πως έρχονται μεγάλες αλλαγές στο εγχώριο λιανικό εμπόριο τροφίμων, καθώς συνεχώς οι απαιτήσεις αυξάνονται, όσο δημιουργούνται νέα δεδομένα.

Παράλληλα, χαρακτήρισε «θεϊκά έτη» το 2019 και το 2020 για το λιανεμπόριο διεθνώς, με σημαντική ώθηση από το e-commerce, ενώ εστιάζοντας στο ζήτημα της σπατάλης τροφίμων, το χαρακτήρισε ζωτικό για την επιβίωση του λιανικού εμπορίου, αφού, όπως εξήγησε, είναι θέμα πρωτίστως οικονομικό και μετά περιβαλλοντικό.

Σύμφωνα με τον κ. Μαχαίρα, όχι μία, ούτε δύο αλλά συνολικά «πέντε προκλήσεις καλούμαστε να αντιμετωπίσουμε» και οι οποίες αφορούν:

- Στην πανδημία

- Στην οικονομική κρίση που απορρέει από την πανδημία

- Στην κλιματική αλλαγή

- Στην κατάρρευση του οικοσυστήματος

- Στη διαχείριση του χώρου διαστήματος.

«Η πανδημία συνεχίζει να δείχνει τα δόντια της, αλλά το λιανεμπόριο εξακολουθεί να πρωταγωνιστεί», δήλωσε από την πλευρά του, στο πλαίσιο του χαιρετισμού του στο συνέδριο, ο Γενικός Διευθυντής του ΙΕΛΚΑ, Λευτέρης Κιοσές. Όπως τόνισε, το οργανωμένο λιανεμπόριο τροφίμων, τόσο στην Ελλάδα, όσο και στο εξωτερικό μετασχηματίζεται με καταλύτη την πανδημία και εισέρχεται σε μια νέα εποχή, η οποία προμηνύει μεγάλες αλλαγές στη λειτουργία του κλάδου.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider