Προφανώς δεν μπορεί να υπάρχει σύγκριση σε σχέση με το 2023, καθώς επί της ουσίας το asset της (παλιάς) Αττικής Οδού των ΕΛΛΑΚΤΩΡ – ΑΒΑΞ «πέρασε στα χέρια» της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ (νέος παραχωρησιούχος, Νέα Αττική Οδός) από τις αρχές Οκτωβρίου πέρυσι (τα αποτελέσματα δεν είναι ευθέως συγκρίσιμα, διότι το 2023 είναι πλήρες 12μηνο ενώ το 2024 είναι μέχρι 05.10.2024), ωστόσο, η δημοσίευση των οικονομικών μεγεθών για το 2024 (ουσιαστικά 9μηνο συν μερικές ημέρες) δείχνει το αποτύπωμα της υποδομές. Η χρήση 2024 εντάσσεται στην Περίοδο Λειτουργίας - Συντήρησης (Τ2) από 01.01.2024 έως 05.10.2024 και Περίοδο Συντήρησης (Τ3) από 06.10.2024-31.12.2024.
Μένει η συντήρηση για 2 έτη
Όπως αναφέρεται, σε ό,τι αφορά την εταιρεία ΑΤΤΙΚΗ ΟΔΟ Α.Ε. (η παλιά) στις 05.10.2024 έληξε η Περίοδος Παραχώρησης/ Λειτουργίας (Τ2) του Έργου της Αττικής Οδού και στις 06.10.2024 εκκίνησε η διετής Περίοδος Συντήρησης (Τ3), η οποία λήγει στις 05.10.2026. Ως εκ τούτου, από τις 06.10.2024 το αντικείμενο της εταιρείας ΑΤΤΙΚΗ ΟΔΟΣ ΑΕ περιορίζεται πλέον στη συντήρηση του Κυρίου Έργου Παραχώρησης (ΚΕΠ), κατά τα ειδικότερα οριζόμενα στις διατάξεις της Σύμβασης Παραχώρησης.
Ειδικότερα, η εταιρεία από την 6η Οκτωβρίου 2024, βάσει της Σύμβασης Παραχώρησης (Ν.2445/1996) και σύμφωνα με το άρθρο 44.1.1.(1) της Σ.Π., είναι υποχρεωμένη να συντηρεί τα Έργα ΚΕΠ (με τα παρακολουθήματά τους και όλο τον εξοπλισμό τους, κινητό και ακίνητο) για όλη τη συμβατική Περίοδο Παραχώρησης, ήτοι μέχρι την 5η Οκτωβρίου 2024, και επιπλέον δύο χρόνια μετά τη λήξη της. Η περίοδος των δύο χρόνων βάσει του άρθρου 3.1.26 της Σ.Π. αναφέρεται στη Σύμβαση Παραχώρησης ως η Περίοδος Συντήρησης («Περίοδος Τ3») και ορίζεται ως όλο το χρονικό διάστημα που λήγει για το ΚΕΠ δύο χρόνια μετά τη λήξη της Περιόδου Εκμετάλλευσης, δηλαδή από 06/10/2024 έως και 05/10/2026.
Τα μεγέθη
Τα έσοδα της χρήσης προέρχονται κυρίως από την εκμετάλλευση του αυτοκινητόδρομου, λειτουργικές μισθώσεις, από πιστωτικούς τόκους τραπεζών και από έσοδα χρεογράφων. Τα έσοδα της χρήσης από την εκμετάλλευση του αυτοκινητόδρομου έφθασαν τα 174,779 εκατ. ευρώ έναντι 215 εκατ. ευρώ της χρήσεως 2023. Η μείωση οφείλεται προφανώς το γεγονός ότι έληξε η εκμετάλλευση του αυτοκινητόδρομου την 05.10.2024. Τα αποτελέσματα εκμετάλλευσης ανήλθαν σε 101 εκατ. ευρώ.
Oι πιστωτικοί τόκοι ανέρχονταν σε 8.257 εκατ.. ευρώ έναντι 5,2 εκατ.. ευρώ της χρήσης 2023. Τα έσοδα από λειτουργικές μισθώσεις ανέρχονταν στο ποσό 2,066 εκατ.. ευρώ έναντι 3,271 χιλ. εκατ. για τη χρήση 2023. Οι αποσβέσεις των άυλων περιουσιακών στοιχείων ενεργητικού ανέρχονταν στο ποσό 28,285 εκατ.. ευρώ για το έτος 2024 έναντι 40,570 εκατ. Ευρώ της χρήσης 2023. Τα κέρδη προ φόρων ανήλθαν σε 104,405 εκατ.. Ευρώ έναντι 107,745 εκατ.. ευρώ της χρήσης 2023 και τα μετά φόρων σε 81,231 εκατ. ευρώ έναντι 83,443 εκατ.. ευρώ της χρήσης 2023. Τα ίδια κεφάλαια ανέρχονταν στο ποσό των 169,443 εκατ.. ευρώ, ενώ τα ταμειακά διαθέσιμα ανέρχονταν στο ποσό των 87,971 εκατ. ευρώ και περιλαμβάνουν τα μετρητά, τις καταθέσεις όψεως και τις βραχυπρόθεσμες μέχρι 3 μήνες επενδύσεις υψηλής ρευστοποίησης και χαμηλού ρίσκου.
Η εταιρεία βάσει απόφασης του Διοικητικού Συμβουλίου που έλαβε χώρα στις 29/10/2024, αποφάσισε τη διανομή προμερίσματος στους μετόχους έναντι των κερδών του έτους 2024 ποσού 40 εκατ. ευρώ ευρώ με βάση τη Λογιστική Κατάσταση του εννεάμηνου 2024. Το συνολικό μέρισμα χρήσης 2024 ήταν συνολικά στα 83,85 εκατ., ενώ τώρα πριν λίγες μέρες «κλείδωσε» η διανομή και για το υπόλοιπο των 43,85 εκατ. ευρώ που κατέληξε στα ταμεία των τότε μετόχων ΕΛΛΑΚΤΩΡ – ΑΒΑΞ.
Ως γνωστόν, η εταιρεία δεν είχε δανεισμό ενώ, όπως αναφέρθηκε, τα ίδια κεφάλαια προσέγγιζαν τα 170 εκατ. ευρώ και τα ταμειακά διαθέσιμα και ισοδύναμα τα 88 εκατ. ευρώ. Στο τέλος 2024 υπήρχαν προθεσμιακές καταθέσεις 65,45 εκατ. και ομόλογα αξίας 7,755 εκατ. ευρώ. Στα τελευταία γίνεται λόγος για εταιρικό Ομόλογο 1 εκατ. της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ με επιτόκιο 3,95% και λήξη 04.04.2025, εταιρικό Ομόλογο της MOTOR OIL με επιτόκιο 2,125% και λήξη 19.07.2026, της ΔΕΗ με επιτόκιο 3,875% και λήξη 30.03.2026, της ΕΘΝΙΚΗΣ ΤΡΑΠΕΖΑΣ (1,9 εκατ.), για ομόλογα Ελληνικού Δημοσίου, εταιρικό Ομόλογο της ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ ΑΕ με επιτόκιο 2,25% και λήξη 30.10.2026 κ.α..
Υπενθυμίζεται ότι πρόσφατα είχαμε αναφερθεί στις εσωτερικές διεργασίες ανάμεσα σε ΕΛΛΑΚΤΩΡ και ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις (προσεχώς ολοκληρώνεται η πώλησή της στην AKTOR, με τα «ασημικά» της παλιάς Αττικής Οδού να μένουν εκτός deal και να «περνάνε» στην ΕΛΛΑΚΤΩΡ που παραμένει τριψήφιο αριθμό σε εκατ. ευρώ υπό μορφή μερίσματος και επιστροφής κεφαλαίου (λύση – εκκαθάριση εταιρείας), έχοντας μερίδιο 65,75%, με την ΑΒΑΞ να αναμένει περί τα 60 εκατ. ευρώ. Επίσης δόθηκαν ήδη με τη μορφή μερίσματος σε είδος προς την ΕΛΛΑΚΤΩΡ 970 χιλ. μετοχές (που αντιπροσωπεύουν 40,9905% εκ της συνολικής συμμετοχής), ή αλλιώς 51,943 εκατ. ευρώ.
Η κυκλοφορία
Κατά τη χρήση του 2024 αυξήθηκε η κυκλοφορία στην Αττική Οδό κατά +5,5% το 2024 έναντι του 2023.
Για την περίοδο Οκτωβρίου-Δεκεμβρίου 2024, από τότε που ανέλαβε την υποδομή η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ο συνολικός αριθμός διελεύσεων ανήλθε σε 25,8 εκατ. έναντι 24,4 εκατ. την αντίστοιχη περίοδο του 2023, με τον μέσο ημερήσιο αριθμό διελεύσεων (ADT) να διαμορφώνεται σε περίπου 280,1 χιλ. (από 265,6 χιλ. το 2023). Για το σύνολο του 2024, ο συνολικός αριθμός διελεύσεων στην Αττική Οδό ανήλθε σε 100,2 εκατ. έναντι 94,7 εκατ. για το 2023, με τον μέσο ημερήσιο αριθμό διελεύσεων (ADT) να ανέρχεται σε 273,8 χιλ. (από 259,2 χιλ. το 2023).
Προ ημερών ο νέος παραχωρησιούχος έδωσε στοιχεία για το α’ εξάμηνο του έτους, βάσει των οποίων ο μέσος ημερήσιος αριθμός διελεύσεων (ADT) ανήλθε σε 283.908 παρουσιάζοντας ετήσια αύξηση +4,6% σε σχέση με το πρώτο εξάμηνο του 2024 (271,4 χιλ.), με τον συνολικό αριθμό διελεύσεων να διαμορφώνεται σε 51,4 εκατ. (από 49,4 εκατ.).
Η βαριά συντήρηση
Όπως αναφέρεται, βάσει των υποχρεώσεων που απέρρεαν από τη Σύμβαση Παραχώρησης, η εταιρεία σχημάτιζε σε μόνιμη βάση Πρόβλεψη Βαριάς Συντήρησης για τις υπολειπόμενες, μέχρι το τέλος της Παραχώρησης (2024), οικονομικές χρήσεις. Ο μηδενισμός της πρόβλεψης της βαριάς συντήρησης οφείλεται στην εντατικοποίηση και ολοκλήρωση των εργασιών βαριάς συντήρησης μέσα στο 2024, βάσει των υποχρεώσεων που απορρέουν για την εταιρεία από τη Σύμβαση Παραχώρησης και οι οποίες σχετίζονται κυρίως με την αντικατάσταση της αντιολισθηρής στρώσης του αυτοκινητόδρομου, του ηλεκτρολογικού και μηχανολογικού εξοπλισμού και της κατακόρυφης σήμανσης του αυτοκινητόδρομου, λόγω της λήξης της Περιόδου Τ2, δηλαδή της παραχώρησης του Έργου, τον Οκτώβριο 2024.