Αττική Οδός: «Τρέχουν» κυκλοφορία και έσοδα στον... «δρόμο» προς τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Αττική Οδός: «Τρέχουν» κυκλοφορία και έσοδα στον... «δρόμο» προς τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ
attiki odos geniki
Με ρυθμό ανόδου 5% σε μέση ημερήσια κυκλοφορία και 7,5% στα έσοδα κινήθηκε το πρώτο τρίμηνο 2024 η υποδομή, έναντι του 2023. Η «αλλαγή φρουράς», οι κινήσεις για ομαλό handover τον Οκτώβριο. Ο οδικός άξονας και τα οφέλη για τον νέο παραχωρησιούχο.

Λίγους μήνες πριν η Αττική Οδός περάσει υπό τον έλεγχο και τη διαχείριση της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, που επικράτησε στον σχετικό διαγωνισμό που διενήργησε το ΤΑΙΠΕΔ για τη νέα 25ετή σύμβαση παραχώρηση του αυτοκινητόδρομου, η οδική υποδομή συνεχίζει την ανοδική της πορεία το 2024, έστω και αν έδειξε κάποια σημάδια «ωρίμανσης», τουλάχιστον σε σχέση με την εικόνα της τον προηγούμενο μήνα.

Σύμφωνα με πληροφορίες, μέσα στο πρώτο τρίμηνο του 2024, η κυκλοφορία στην Αττική Οδό είναι ενισχυμένη κατά περίπου 5% έναντι του α’ τριμήνου 2023, ενώ τα έσοδα του asset εμφανίζονται αυξημένα κατά σχεδόν 7,5% στο Q1 2024, έναντι του ίδιου χρονικού διαστήματος πέρυσι.

Αξίζει να αναφέρουμε ότι, σύμφωνα πάντα με ίδιες πηγές, τον προηγούμενο μήνα, δηλαδή τον Μάρτιο του 2024, τα μεγέθη είχαν οριακή ενίσχυση σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2024 (σχεδόν 0,2% με 0,4%), όταν, για παράδειγμα, τον Ιανουάριο η μέση ημερήσια κυκλοφορία έναντι του ίδιου μήνα του 2023 ήταν ενισχυμένη κατά 5%, όσο και τα έσοδα, τον δε Φεβρουάριο η μέση ημερήσια κυκλοφορία «έγραφε» σχεδόν +15% και τα έσοδα κινήθηκαν με +18% έναντι του δεύτερου μήνα του 2023. Ενδεχομένως, να πρόκειται για κάτι συγκυριακό. Πάντως, σε επίπεδο τριμήνου, οι διελεύσεις στην Αττική Οδό ανά ημέρα φθάνουν κατά μέσο όρο τα 255 χιλ. οχήματα περίπου (σχεδόν 240 χιλ. οχήματα κατά μέσο όρο την ημέρα πέρσι στο 3μηνο) και τα έσοδα από τα διόδια ήδη ξεπερνούν, κατά τις ίδιες πληροφορίες, τα 53 εκατ. ευρώ στο πρώτο τρίμηνο 2024 (κάτι λιγότερο από 50 εκατ. πέρυσι στο τρίμηνο). Δεδομένου ότι ο ρυθμός ανόδου των εσόδων είναι μεγαλύτερος της κυκλοφορίας (σχεδόν +2,5%), μάλλον έχει αυξηθεί και η κίνηση οχημάτων που πληρώνουν ακριβότερα διόδια (π.χ. φορτηγά).

Υπενθυμίζεται ότι, όπως κατά καιρούς έχει αναδείξει το insider.gr, στο τέλος 2023 τα έσοδα (προ ΦΠΑ) ξεπερνούσαν συνολικά τα 214 εκατ. ευρώ, έναντι 196 εκατ. το 2022 ή 194 εκατ. το 2019 (η χρονιά προ της πανδημίας), ήτοι, τα μεγέθη του αυτοκινητόδρομου είχαν ήδη αρχίσει να ανακάμπτουν με την τάση αυτή να συνεχίζεται. Αντίστοιχα, η μέση ημερήσια κυκλοφορία το 2023 ανήλθε σε σχεδόν 260 χιλ. οχήματα, το 2022 σε 236 χιλ. οχήματα περίπου και το 2019 σε επίσης 236 χιλ. οχήματα κατά μέσο όρο.

Στον... «δρόμο» προς τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ

Προφανώς, οι ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις και ΑΒΑΞ θα έχουν για λίγους ακόμα μήνες μια «χρυσή» σύμβαση παραχώρησης στα χαρτοφυλάκιά τους (αν και φέρονται να ζητούν αποζημιώσεις κοντά 200 εκατ. από απώλειες εσόδων λόγω ελεύθερων διελεύσεων από σταθμούς κ.λπ., αλλά και να αναμένουν δεκάδες εκατ. ευρώ ο κάθε όμιλος από μερίσματα και επιστροφή κεφαλαίου προσεχώς), με τον όμιλο ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ να αναμένει με τη σειρά του να βάλει ο ίδιος στο portfolio Παραχωρήσεων το εν λόγω asset. Όπως έχουμε αναφέρει, πρόσφατα το ΣτΕ απέρριψε την προσφυγή της κοινοπραξίας Vinci – Mytilineos κατά του διαγωνισμού της νέας παραχώρησης για την Αττική Οδό, με αποτέλεσμα να ανοίγει ο δρόμος για τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, που είχε δώσει προσφορά 3,27 δισ. ευρώ.

Πάντως, η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ έχει ολοκληρώσει τις διαδικασίες χρηματοδότησης (οι διοικήσεις των τεσσάρων συστημικών τραπεζών έχουν εγκρίνει κοινοπρακτικό δάνειο 2,7 δισ. ευρώ, μέσω του οποίου οι Alpha, Eurobank, Πειραιώς και Εθνική θα χρηματοδοτήσουν με 675 εκατ. ευρώ, η κάθε μία, την επένδυση του ομίλου για τη νέα σύμβαση παραχώρησης, με την ίδια να εισφέρει το υπόλοιπο ποσό), ενώ, θεωρητικά, υπάρχει χρόνος για να γίνουν οι απαραίτητες διεργασίες μέχρι τη λήξη της υφιστάμενης σύμβασης, τον Οκτώβριο 2024. Να σημειωθεί ότι η σύμβαση πρέπει να «περάσει» από Ελεγκτικό Συνέδριο και Βουλή. Πάντως, πρέπει να γίνουν ενέργειες και από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών ώστε να επιτευχθεί η ομαλή μετάβαση και το handover, ήτοι η παράδοση της υποδομής και η «αλλαγή φρουράς» στην ώρα της, για να μην έχουμε καθυστερήσεις και στο υπουργείο υποχρεωθούν να βρούνε για μια περίοδο «γέφυρα» μέχρι να αναλάβει ο νέος παραχωρησιούχος στην θέση των ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις – ΑΒΑΞ. Πρόσφατα, ο υφυπουργός Υποδομών, Ν. Ταχιάος, μιλώντας στο φόρουμ των Δελφών, επανέλαβε ότι πρόθεση της κυβέρνησης είναι να προχωρήσει τις διαδικασίες, από την πλευρά της, ώστε η παράδοση να γίνει τον προσεχή Οκτώβριο.

Τα οφέλη και η υποδομή

Η βαριά του συντήρηση θα έχει ολοκληρωθεί κατά την ημερομηνία μεταβίβασης στη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ. Τα δεδομένα κυκλοφορίας των τελευταίων 20 χρόνων, σε συνδυασμό με τις προβλέψεις της σύμβασης παραχώρησης, δείχνουν ότι το συγκεκριμένο έργο μπορεί να ανταπεξέλθει αποτελεσματικά σε δύσκολες καταστάσεις, κατατάσσοντάς το μεταξύ αυτών με το χαμηλότερο ρίσκο. Ταυτόχρονα, οι προοπτικές υλοποίησης των επεκτάσεων του έργου (μέσω άλλων συμβάσεων) επιτρέπουν την προσδοκία αυξημένης κυκλοφορίας και αυξημένων εσόδων. Σε αυτό το πλαίσιο η απόδοση του έργου αναμένεται εντός του εύρους αποδόσεων που παραδοσιακά στοχεύει και επιτυγχάνει η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ σε ομοειδή έργα, προσδίδοντας επιπλέον αξία στην εταιρεία και σημαντικά οφέλη στους μετόχους της.

Σύμφωνα με στελέχη του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, πρόκειται για ένα έργο χαμηλού ρίσκου και σταθερών αποδόσεων, με ιδιαίτερη ανθεκτικότητα, όπως απέδειξε η απόδοσή του τόσο κατά την οικονομική κρίση όσο και κατά την πρόσφατη πανδημία, ενώ εκτιμούμε πως υπό τη διαχείριση της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ μπορεί να αποφέρει κατά μέσο όρο EBITDA άνω των 300 εκατ. ευρώ σε ετήσια βάση, για τα 25 χρόνια της σύμβασης

Η Αττική Οδός είναι ένας σύγχρονος αυτοκινητόδρομος μήκους περίπου 70 χλμ., που κατασκευάστηκε τη δεκαετία του 1990 με τη μέθοδο της παραχώρησης. Αποτελεί τον περιφερειακό οδικό άξονα της ευρύτερης μητροπολιτικής περιοχής της Αθήνας και τμήμα της σπονδυλικής στήλης του οδικού δικτύου του Νομού Αττικής.

Πρόκειται για ένα προαστιακό οδικό δίκτυο και αυτοκινητόδρομο, με δύο ή τρεις λωρίδες κυκλοφορίας και μία λωρίδα έκτακτης ανάγκης (ΛΕΑ), ανά κατεύθυνση. Σε ορισμένα τμήματα στο μέσον του αυτοκινητόδρομου, σε ειδικά διαμορφωμένο χώρο, κινείται ο προαστιακός σιδηρόδρομος, που δεν αποτελεί μέρος της σύμβασης παραχώρησης της Αττικής Οδού.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Εφορία: Δεύτερη ευκαιρία για «αναβίωση» 232.000 «χαμένων» ρυθμίσεων – Σε ειδική πλατφόρμα της ΑΑΔΕ όλες οι εκπρόθεσμες δόσεις

gazzetta
gazzetta reader insider insider