Κατασκευές: Ανεβαίνουν «χέρι – χέρι» ανεκτέλεστο συμβάσεων, προσδοκίες και κεφαλαιοποιήσεις στο Χρηματιστήριο

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Κατασκευές: Ανεβαίνουν «χέρι – χέρι» ανεκτέλεστο συμβάσεων, προσδοκίες και κεφαλαιοποιήσεις στο Χρηματιστήριο
Μαζί με την εκτίναξη του ανεκτέλεστου των ισχυρών ομίλων σε επίπεδα που ξεπερνούν τα 14 δισ. (ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΑΒΑΞ, ΑΚΤΩΡ, INTRAKAT και ο βραχίονας υποδομών της Mytilineos), εδώ και κάμποσο χρονικό διάστημα καταγράφεται και επανατιμολόγηση της αξίας των γκρουπ στο Ελληνικό Χρηματιστήριο, όπως αυτή αποτυπώνεται με την άνοδο των μετοχών από 35%-40% έως και 100% το τελευταίο 12μηνο. Στο «παιχνίδι» και μικρές όπως οι ΕΚΤΕΡ, Δομική Κρήτης με κέρδη μαμούθ.

Μαζί με την εκτίναξη του ανεκτέλεστου των ισχυρών κατασκευαστικών ομίλων σε επίπεδα που ξεπερνούν τα 14 δισ. και προσεγγίζουν τα 15 δισ. ευρώ (ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΑΒΑΞ, ΑΚΤΩΡ, INTRAKAT και ο βραχίονας υποδομών της Mytilineos), εδώ και κάμποσο χρονικό διάστημα καταγράφεται και η περίφημη επανατιμολόγηση της αξίας των γκρουπ στο Ελληνικό Χρηματιστήριο, όπως αυτή αποτυπώνεται με την άνοδο των μετοχών των εισηγμένων και κατ’ επέκταση των κεφαλαιοποιήσεών τους, από 35%-40% έως και 100% ανά περίσταση (το τελευταίο 12μηνο), ενώ στο «παιχνίδι» έχουν μπει και μετοχές όπως η Δομική Κρήτης και η ΕΚΤΕΡ (+400% και +130% αντίστοιχα).

Με την… υποσημείωση, ότι μπορεί αυτό το rerating να έχει γίνει πιο εμφανές τους τελευταίους μήνες, πλην όμως, όπως από πέρυσι τέτοια εποχή (και νωρίτερα, τουλάχιστον) είχε αναδείξει το insider.gr, είχε γίνει ορατή η αναζωπύρωση του ενδιαφέροντος του επενδυτικού κοινού για τα «χαρτιά» των κατασκευών – υποδομών, εν όψει τότε κάποιων νέων μετοχικών και επιχειρηματικών διεργασιών και κινήσεων (που προφανώς εντάθηκαν στη συνέχεια με αποκορύφωμα το deal ΑΚΤΩΡ – Intrakat για την ΑΚΤΩΡ, ενώ είχαν γίνει κινήσεις σε ΕΛΛΑΚΤΩΡ και Intrakat με Motor Oil και Μπάκο – Καϋμενάκη – Εξάρχου), αλλά και λόγω των προσδοκιών που σημειώνονταν ήδη από τα πολλά έργα που «έβγαιναν» προς διεκδίκηση.

Περιβάλλον προσδοκιών

Όλα αυτά, στην πορεία εντάθηκαν, οι ζυμώσεις, οι διεργασίες, τα deals και το «ανακάτεμα της τράπουλας» (όχι μόνο μετοχικά, αλλά και επιχειρηματικά, σε σχέση με συμμετοχές σε παραχωρήσεις, ενεργειακές εταιρείες κ.α.) έγιναν ακόμα πιο εμφανή, ενώ βδομάδα με τη βδομάδα, μήνα με τον μήνα, προχωρούσε η προκήρυξη και διεκδίκηση ενός τεράστιου πακέτου υποδομών, ύψους δεκάδων δισ. ευρώ. Το οποίο, καλούνται να αναλάβουν και προφανώς να υλοποιήσουν οι μεγάλοι του χώρου, που «είδαν» την ευκαιρία που διαγράφεται από την προώθηση του μεγαλύτερου προγράμματος δημόσιων και ιδιωτικών έργων των τελευταίων δεκαετιών, μαζί με projects που σχετίζονται με το Ταμείο Ανάκαμψης, και βέβαια με ΣΔΙΤ και Παραχωρήσεις, που «υπόσχονται» σταθερές ροές και έσοδα επί 25-35 έτη (διόδια πληρωμές διαθεσιμότητας κ.α.), με το ΕΣΠΑ όπως και με τις αποκρατικοποιήσεις – αξιοποιήσεις δημόσιας περιουσίας (ΤΑΙΠΕΔ, Υπερταμείο κ.α.).

Όπως πολλές φορές έχουμε αναφέρει, έχει δημιουργηθεί ένα περιβάλλον προσδοκιών για τον κλάδο, που σε έναν βαθμό έχει ήδη αποτυπωθεί και σε οικονομικά μεγέθη όπου καταγράφεται κερδοφορία ή επάνοδος σε θετικό αποτέλεσμα (ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, αλλά και ΑΒΑΞ), αύξηση σε EBITDA, συρρίκνωση ζημίων σε «δύσκολους» τομείς και σαφείς εκτιμήσεις των ομίλων για break even και ολική επαναφορά φέτος ή το 2024 (π.χ. Intrakat). Την ίδια ώρα, ήδη υπάρχουν παροχές bonus προς τους μετόχους μέσω διανομής μερίσματος ή επιστροφής κεφαλαίου (π.χ. ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ενώ και η ΑΒΑΞ επανήλθε μετά από μια δεκαετία και άνω «στειρότητας» σε διανομή μερίσματος, η δε Intrakat ευελπιστεί να «μοιράσει» προσεχώς), που προφανώς καταγράφονται από το επενδυτικό κοινό.

Κινήσεις ενίσχυσης

Που παράλληλα, ίσως ποντάρει σε περαιτέρω διεργασίες στον κλάδο, σε νέα deals, σε συναλλαγές σε θυγατρικές ή περιουσιακά στοιχεία προς όφελος των ομίλων. Οι οποίοι έχουν αντιληφθεί από καιρό, και ήδη έχουν κάνει κινήσεις προς αυτή την κατεύθυνση, ότι απαιτείται ενίσχυση σε όλους τους τομείς, επιχειρησιακά, σε επίπεδο στελεχών, μέσω συγχωνεύσεων, σε επίπεδο κεφαλαιακής επάρκειας, καθώς ο «πακτωλός» των έργων απαιτεί ισχύ σε τεχνογνωσία, στελεχιακό δυναμικό και οικονομικό προφίλ. Και βέβαια, δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι ζυμώσεις γίνονται και σε μικρότερα σχήματα του χώρου (π.χ. έκτης τάξης), όπως η ΕΚΤΕΡ («ψάχνεται» για άνοδο στη μεγάλη εργοληπτική βαθμίδα), η Δομική Κρήτης (με την είσοδο του Δ. Κούτρα στο μετοχικό της κεφάλαιο) κ.α., όπως άλλωστε κατά καιρούς έχει αποκαλύψει το insider.gr.

Τι συμβαίνει το τελευταίο 12μηνό στο ταμπλό

Τη… συνέχεια της πορείας στο χρηματιστηριακό ταμπλό των μετοχών ουδείς μπορεί να την προβλέψει, αναμφίβολα όμως όλοι έχουν παρατηρήσει την εκτίναξη των κεφαλαιοποιήσεων των ομίλων του χώρου κατασκευών. Για παράδειγμα, η μετοχή της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ σε 12μηνη βάση έχει κινηθεί από τα 9,7 ευρώ έως και τα 13,3 ευρώ, έχοντας όμως κάνει και υψηλό φέτος στα 14,5 ευρώ, σε απόσταση από τις τιμές – στόχους άνω των 20 ευρώ που έχουν δώσει αναλυτές. Άρα, σε ετήσιο επίπεδο η μετοχή κέρδισε άνω των 35% (με την αποτίμηση στο ΧΑ να προσεγγίζει τα 1,4 δις ευρώ). Για τη μετοχή της έχουν υπάρξει αλλεπάλληλες ανοδικές αναθεωρήσεις της τιμής - στόχου από τις χρηματιστηριακές (σ.σ. είναι η μόνη που παρακολουθείται από πολλούς και διαφορετικούς αναλυτές) το τελευταίο διάστημα. Συγκεκριμένα, από την αρχή του χρόνου η Πειραιώς έχει αναβαθμίσει την τιμή-στόχο για την ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ πηγαίνοντας από 11,50 ευρώ το 2021-22 στα 17,00 ευρώ στις αρχές του 2023 και πιο πρόσφατα στα 20,70 ευρώ. Στο ίδιο μοτίβο, η ΑΧΙΑ από 9,80 ευρώ το 2021-22 πήγε στα 18,20 ευρώ τον Φεβρουάριο του 2023 και στα 21,20 τον Ιούλιο, ενώ η Wood&Co έδωσε τον Απρίλιο τιμή στόχο 18,20 ευρώ από 12,80 προηγουμένως. Σύμφωνα με τα reports των αναλυτών, η συνεχής αναθεώρηση της τιμής-στόχο προς τα πάνω αντικατοπτρίζει το γεγονός ότι η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ διαθέτει το μεγαλύτερο ανεκτέλεστο έργων ύψους 5,5 δισ. ευρώ, είναι ο μεγαλύτερος παραχωρησιούχος με εξασφαλισμένα πάνω από 6 δισ. ευρώ σε μερίσματα από τα έργα παραχωρήσεων, και κατέχει το 37% του μεγαλύτερου παίκτη ΑΠΕ στην χώρα (ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ), μερίδιο που αποτιμάται από τους αναλυτές κοντά στο 1 δισ. ευρώ. Η παρουσία του ομίλου σε παραχωρήσεις (οδικές, συν την Εγνατία), εμβληματικές επενδύσεις 4-5 δισ. ευρώ όπως το αεροδρόμιο στο Καστέλι Ηρακλείου, το νέο IRC – Καζίνο στο Ελληνικό κ.α., οι ενεργειακές μπίζνες κ.λπ. έχουν φέρει το γκρουπ στην πρώτη θέση του χώρου, ενώ οι συμμετοχές της σε παραχωρήσει εγγυώνται πάνω από 160 εκατ. ευρώ μερίσματα ετησίως από το 2027 έως το 2056.

Ο τίτλος της ΕΛΛΑΚΤΩΡ ήταν στα 1,7 - 1,8 ευρώ πέρυσι τέτοια εποχή και πλέον βρίσκεται κάπου στα 2,4 ευρώ, έχοντας προλάβει να δώσει και υψηλό στα 2,7 ευρώ. Αρα, έχει κερδίσει ποσοστά πέριξ του 40% (κεφαλαιοποίηση σχεδόν 850 εκατ. ευρώ). Η μεγάλη αναδιάρθρωση δραστηριοτήτων του ομίλου θα ολοκληρωθεί με την πώληση της ΑΚΤΩΡ, εκκρεμεί η πώληση για το εναπομείναν 25% της ΑΝΕΜΟΣ, για την οποία η εισηγμένη δήλωσε πρόσφατα ότι έχει αναθέσει σε εξειδικευμένο χρηματοοικονομικό σύμβουλο τη διερεύνηση των στρατηγικών επιλογών για τη συμμετοχή της στην εταιρεία. Προφανώς, η κατάληξη διαγωνισμών όπως ο ΒΟΑΚ και η Αττική Οδός θα δώσουν πιο ξεκάθαρη εικόνα για τον τομέα των παραχωρήσεων.

Ο τίτλος της ΑΒΑΞ τα έχει πάει ακόμα καλύτερα με κίνηση από τα 0,8 ευρώ (πέρυσι τον Αύγουστο) έως και τα 1,6 ευρώ περίπου προ ημερών (υψηλό άνω των 1,7 ευρώ), ήτοι επίδοση κοντά στο 100% (και κεφαλαιοποίηση 231 εκατ. ευρώ). Πέραν της πώλησης συμμετοχών (παραχωρήσεις) και θυγατρικών (π.χ. Volterra), ο όμιλος με μπαράζ αναλήψεων έργων έχει εκτινάξει το ανεκτέλεστό του κοντά στα 3 δισ. ευρώ. Ενώ συμμετέχει, ως γνωστόν, και σε εμβληματικά έργα (Μετρό, FlyOver, υποδομές Ελληνικού κ.α.).

Η δε Intrakat έχει επίσης ξεχωρίσει με άνοδο σε 12μηνη βάση από τα 1,9 ευρώ προς τα 3,2 ευρώ (έχει κάνει και 3,3 ευρώ, όπως όμως και ΑΜΚ, πλέον η αποτίμηση φτάνει στο μισό δισ. ευρώ). Προφανώς, εταιρεία και μετοχή εμφανίζονται ενισχυμένες από τις κινήσεις της διοίκησης του κ. Αλέξανδρου Εξάρχου σε όλους τους επιχειρηματικούς τομείς, η δε εξαγορά της ΑΚΤΩΡ θα οδηγήσει το κοινό γκρουπ στη δεύτερη θέση των κατασκευών (με ανεκτέλεστο 4,9 δισ. ευρώ), αλλά και θα δυναμώσει τον όμιλο σε προσωπικό, τεχνογνωσία.

Η Mytilineos είναι μια ειδική περίπτωση καθώς κατά βάση η «πτήση» προς τα ιστορικά υψηλά των 37-38 ευρώ, έναντι 16 ευρώ πέρυσι τέτοια εποχή, ενσωματώνει τομείς όπως η ενέργεια, τα μέταλλα και ο κλάδος βιώσιμης ανάπτυξης, αλλά εσχάτως η εισηγμένη έχει μπει δυνατά (αλλά και διακριτά μέσω θυγατρικών) σε κατασκευές – υποδομές και ΣΔΙΤ/Παραχωρήσεις. Εδώ η αποτίμηση έχει περάσει τα 5,1 δισ. ευρώ (χτες η μετοχή έκλεισε στα 35,7 ευρώ) με τις προσδοκίες της αγοράς να μην έχουν προφανώς στερεύσει.

Η αντίδραση των «μικρών» που θέλουν να μεγαλώσουν

Πάντως, όπως έχουμε αναδείξει μέσω θεμάτων ή και από τη στήλη BackStory, «παιχνίδι» σε επιχειρηματικό αλλά και μετοχικό επίπεδο γίνεται και σε μικρότερους ομίλους που φαίνεται ότι επιχειρούν τη μεγέθυνσή τους και τη διεκδίκηση μέρους της «πίτας» των έργων. Η σχεδόν… flat διαγραμματική εικόνα της μετοχής της Δομικής Κρήτης στα 0,6 έως το πολύ 0,8 ευρώ επί μήνες (με κάποιες σποραδικές κινήσεις προς τα 0,9 ευρώ) αντικαταστάθηκε από την έντονη ανοδική κίνηση στις παρυφές των 3,4 ευρώ, στον απόηχο της εισόδου του Δ. Κούτρα στην εισηγμένη (με μερίδιο άνω των 29,3% και σε τιμή 0,9 ευρώ/μετοχή). Μάλιστα, χτες η μετοχή έγραψε +15% με όγκο 210 χιλ. τεμαχίων, έχοντας σε βάθος 12μήνου κέρδη άνω του 400%!

Η δε ΕΚΤΕΡ, της οποίας η μετοχή πέρυσι τέτοια εποχή ήταν κάπου στα 1,2 με 1,3 ευρώ, εσχάτως ανέβασε στροφές και κινήθηκε προς τα 3 ευρώ, ήτοι επίσης τεράστια απόδοση, ενώ χτες ενισχύθηκε κατά 13% (όγκος 281 χιλ. τεμάχια). Ο όμιλος, με ειδίκευση σε κτηριακά έργα, προωθεί την άνοδό της στους «μεγάλους» αλλά και πλήθος έργων (π.χ. και τουριστικά). Φέτος το ανεκτέλεστο της εταιρείας υπολογίζεται να φτάσει στα 174 εκατ. ευρώ. Κατά πόσο οι εταιρείες καταφέρουν να καρπωθούν μέρος της ανάκαμψης του κλάδου ή αποτελέσουν «στήριγμα» τους ισχυρούς, θα φανεί στην πορεία. Μια φορά, οι εταιρείες αυτές, όπως και η μη εισηγμένη ΤΕΚΑΛ ή και άλλες μικρότερες, κατά καιρούς έχουν εμπλακεί σε διάφορα σενάρια.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Ναυτιλία: Το «πισωγύρισμα» της ελληνικής ακτοπλοΐας, οι κίνδυνοι και οι ευκαιρίες ανάκαμψης

Αττική Οδός: «Χρυσά» έσοδα/κέρδη για «προίκα» στους νέους επενδυτές – Το 6μηνο 2023 και ο mega διαγωνισμός της νέας σύμβασης

Ακίνητα - Γραφεία: Πού φτάνουν τα ενοίκια σε prime «πράσινους» χώρους της Αθήνας – Η τάση, η «λάμψη», οι επενδύσεις και οι αποδόσεις

gazzetta
gazzetta reader insider insider