Τι «παίζει» με τις μαρίνες του ΤΑΙΠΕΔ – Στις «ελληνικές καλένδες» η Καλαμαριά, γιατί δόθηκε παράταση για Κέρκυρα

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Μοιράσου το
Τι «παίζει» με τις μαρίνες του ΤΑΙΠΕΔ – Στις «ελληνικές καλένδες» η Καλαμαριά, γιατί δόθηκε παράταση για Κέρκυρα
Το ΣτΕ ακυρώνει το μοντέλο του διαγωνισμού που «τρέχει» για την Αρετσού. Ποιο είναι το πρόβλημα, τι κάνει το Ταμείο. Υψηλό ενδιαφέρον από εγχώριους και ξένους, κατασκευαστές και… μαρινάδες για τη mega yacht της Κέρκυρας. Κανονικά προχωρά η Πύλος.

Μετά τις μικρές ανατροπές στο χρονοδιάγραμμα για τα λιμάνια και την Αττική Οδό, τις οποίες πρόσφατα αποκάλυψε το insider.gr, αλλαγές υπάρχουν και στο πρόγραμμα του ΤΑΙΠΕΔ στο μέτωπο των μαρίνων, είτε λόγω ειδικών συνθηκών που έχουν διαμορφωθεί μετά από δικαστικές εξελίξεις που προέκυψαν προ ημερών μόλις, είτε και γιατί τέθηκαν ανάλογα αιτήματα από ενδιαφερόμενους που επιθυμούν περισσότερο χρόνο για να εξετάσουν τη συμμετοχή τους και να ετοιμάσουν τις προσφορές τους. Αυτή η αλλαγή στα χρονοδιαγράμματα για την υποβολή προσφορών και εκδήλωσης ενδιαφέροντος αφορά στο project της μαρίνας mega yacht στην Κέρκυρα (περίπου δύο μηνών, για τα μέσα Ιουνίου), ενώ αυτό της Καλαμαράς (μαρίνα Αρετσού) φαίνεται να… παραπέμπεται στις «ελληνικές καλένδες», με τη μαρίνα της Πύλου για την ώρα να μένει… σταθερή για τις αρχές Μαΐου (11/05 οι προσφορές).

Ξεκινώντας από την περίπτωση της μαρίνας στην Καλαμαριά, προ ημερών μόλις, στις αρχές της εβδομάδας, το Ταμείο ενημερώθηκε για μια απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας η οποία, σε πρώτη «ανάγνωση», ανατρέπει όχι μόνο το χρονοδιάγραμμα, που έτσι κι αλλιώς έχει αλλάξει όπως έχει αποκαλύψει το insider.gr, αλλά ακόμα και τον ίδιο τον διαγωνισμό ή έστω το μοντέλο του. Το ΣτΕ, όπως αναφέρουν σχετικές πηγές, έκρινε ότι έπρεπε πρώτα να εκδοθεί το σχετικό Προεδρικό Διάταγμα (Π.Δ.), να καταρτιστεί ένα σχετικό business plan και να υπογραφούν οι απαραίτητες ΚΥΑ και στη συνέχεια να γίνει ο διαγωνισμός. Βέβαια, το ΤΑΙΠΕΔ έχει ήδη προχωρήσει τη διαδικασία με το Π.Δ. το οποίο έχει πάει προς έλεγχο και έγκριση σε άλλο κλιμάκιο – τμήμα του ΣτΕ. Ωστόσο, ήδη υπάρχει ο χρησμός έτερου τμήματος που αναφέρεται στο χρονοδιάγραμμα των διαδικασιών. Δεδομένου ότι πρέπει λοιπόν πρώτα να υπάρξει «οκ» για το ΠΔ αλλά και να καργαριστεί ένα έστω σχετικό business plan και να «υπογραφούν» οι ΚΥΑ, εκ των πραγμάτων τα «δένονται τα χέρια» του ΤΑΙΠΕΔ και ο διαγωνισμός μάλλον «παγώνει». Πηγές του Ταμείου σημειώνουν ότι από την πλευρά τους έχουν κάνει προβλεπόμενες κινήσεις, σε κάθε περίπτωση βέβαια οι αποφάσεις τις δικαιοσύνης είναι προφανώς απολύτως σεβαστές. Στο ΤΑΙΠΕΔ μελετούν την απόφαση αλλά και το πώς θα κινηθούν προσεχώς, δίχως βέβαια να αποκλείεται σε επόμενο στάδιο να επανέλθουν με νέες διαδικασίες.

Όσον αφορά στην Κέρκυρα, το ΤΑΙΠΕΔ προχώρησε επισήμως σε αυτό που κυκλοφορούσε ως ενδεχόμενο στην αγορά, δηλαδή στην χορήγηση παράτασης στην Πρόσκληση Υποβολής Εκδήλωσης Ενδιαφέροντος για την υπο-παραχώρηση του δικαιώματος κατασκευής, λειτουργίας, διαχείρισης, συντήρησης και εκμετάλλευσης του τουριστικού λιμένα Κέρκυρας (Μαρίνα Mega Yachts). Το Ταμείο παράτεινε την ημερομηνία υποβολής έως την Πέμπτη 16 Ιουνίου 2022. Όπως από καιρό έχει αναφέρει το insider.gr, υπάρχουν πολλοί ενδιαφερόμενοι για το εν λόγω project, Έλληνες και ξένοι, μεταξύ των οποίων και κατασκευαστικοί όμιλοι καθώς ο διαγωνισμός έχει και σημαντικό τεχνικό αντικείμενο. Παράλληλα, υπάρχει αυξημένο ενδιαφέρον και από ομίλους που δραστηριοποιούνται στον τομέα του yachting με αποτέλεσμα να απαιτείται, κατά τα φαινόμενα, περισσότερος χρόνος για να «χτιστούν» συμμαχίες και συνεργασίες αλλά και να ετοιμαστούν οι προσφορές. Όπως έχουμε αναφέρει αρκετές φορές, στο ΤΑΙΠΕΔ έχουν στόχο να αξιοποιήσουν τις προοπτικές ανάπτυξης του εν λόγω κλάδου που ενισχύεται ολοένα και περισσότερο, ενισχύοντας ταυτόχρονα και το τουριστικό προϊόν της χώρας.

Να σημειωθεί ότι γενικότερα καταγράφεται μια αυξανόμενη τάση για yachting στην Ευρώπη και παγκοσμίως, την οποία επιχειρεί να εκμεταλλευθεί το ΤΑΙΠΕΔ, με τον σχετικό κορεσμό στη Δυτική Μεσόγειο να ενισχύει θεωρητικά τη ζήτηση και τις προοπτικές για την Ελλάδα, μια χώρα με ναυτική παράδοση, καλές συνθήκες και το κυριότερο, πάνω από 16 χιλ. χλμ. ακτογραμμής, η μεγαλύτερη στη λεκάνη της Μεσογείου. Προς την κατεύθυνση αυτή, θεωρείται σημαντική η αύξηση του αριθμού θέσεων ελλιμενισμού, η βελτίωση των υποδομών και η δυνατότητα παροχής υπηρεσιών (φιλοξενία) για μεγαλύτερα και πολυτελή σκάφη αναψυχής. Για αυτό και παρατηρείται συντονισμένη προσπάθεια από την πλευρά του ΤΑΙΠΕΔ για αξιοποίηση μαρίνων και τουριστικών λιμένων του χαρτοφυλακίου του στο πλαίσιο της στρατηγικής του για την ανάπτυξη περιουσιακών στοιχείων με σημαντικό τοπικό αποτύπωμα και την ενίσχυση της τουριστικής ανάπτυξης μέσω των σκαφών αναψυχής.

Όσον αφορά στη μαρίνα mega yacht Κέρκυρας, το insider έχει αναδείξει το σχετικό teaser του ΤΑΙΠΕΔ. Σύμφωνα με το σχεδιασμό του Ταμείου, η μαρίνα για mega - yacht στην Κέρκυρα προβλέπεται να καλύπτει 98 θέσεις ελλιμενισμού, με μέγιστο μήκος (LOA) 140 μέτρων. Στόχος, είναι να δημιουργηθεί μια υπερσύγχρονη μαρίνα αποκλειστικά για μεγάλα και πολυτελή σκάφη, λειτουργώντας όχι μόνο ως σημείο διέλευσης αλλά και ως αρχικό λιμάνι (homeport). Η διάρκεια της Σύμβασης Υπο-Παραχώρησης θα είναι ίση με τριάντα πέντε (35) χρόνια τουλάχιστον. Σύμφωνα με όσα αναφέρονταν στη προκήρυξη, η αδειοδοτημένη Μαρίνα χωροθετείται δυτικά του λιμένα, πλησίον του Σταθμού Επιβατών. Δύναται να εξυπηρετεί 98 Yachts μέχρι 140 μ. και έχει Χερσαία Ζώνη 39.400 τ.μ., ενώ με την προβλεπόμενη επέκταση η Μαρίνα θα καλύψει χερσαία ζώνη περίπου, κατά μέγιστο, 100.000 τ.μ.. Η δυναμικότητα του λιμένα είναι 98 θέσεις ελλιμενισμού σκαφών αναψυχής (θαλαμηγούς), με μέγιστο μήκος (LOA) 140 μέτρων. Εξ αυτών, το 50% θα είναι έως 30 μ. μήκος και 8 μ. πλάτος, ενώ 20 θα είναι από 30 έως 40 μέτρα, άλλες 17 έως 50μ., 5 θέσεις για 60-70 μ. και 2 για πάνω από 140 μέτρα μήκος. Οι χρήσεις περιλαμβάνουν ξενοδοχείο, εμπορικά καταστήματα, γυμναστήριο, 2 γήπεδα τένις, σούπερ μάρκετ, εγκαταστάσεις συντήρησης σκαφών, πύργο ελέγχου, εστιατόριο, γραφεία, Τελωνεία, Κέντρο υγείας, μπαρ, πρατήριο καυσίμων, συλλογή αποβλήτων κ.λπ., συνολικού εμβαδού άνω των 39 χιλ. τ.μ. και με μέγιστη συνολική κάλυψη 7.800 τ.μ. Υπάρχουν σχετικά λίγες και μόνο μικρές μαρίνες στην ευρύτερη περιοχή του Ιονίου Πελάγους. Ως εκ τούτου, επί του παρόντος υπάρχει μεγάλη ζήτηση για μαρίνες στις οποίες μεγάλα σκάφη θα ήταν σε θέση να αγκυροβολήσουν και πολύ μικρή προσφορά. Επί του παρόντος, δεν υπάρχει πλησίον ανταγωνισμός κοντά, επομένως αναμένεται υψηλή εκμετάλλευση των θέσεων ελλιμενισμού της μαρίνας εξαρχής. Ο διαγωνισμός για την αξιοποίηση της μαρίνας μεγάλων σκαφών αναψυχής (mega yachts) στην Κέρκυρα φέρεται σε διερευνητικό στάδιο να έχει προσελκύσει το ενδιαφέρον από Ελληνικούς, Ευρωπαϊκούς αλλά και Αμερικανούς επενδυτές, με τον συγκεκριμένο κλάδο να παρουσιάζει σημαντική ανάπτυξη. Επίσης, λόγω του κατασκευαστικού αντικειμένου που περιλαμβάνεται στο έργο, ενδέχεται το project να προσελκύσει ενδιαφερόμενους και από τον χώρο των κατασκευαστικών ομίλων, αν και αυτό μένει να φανεί.

Αναφορικά με τη μαρίνα Καλαμαριάς (Αρετσού)», για την… ιστορία να αναφέρουμε ότι αρχικό ενδιαφέρον για το project εκδήλωσαν πέρυσι το καλοκαίρι οι EMMA ALPHA HOLDING, ΑΒΑΞ, ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ, ΠΟΡΤΟ ΚΑΡΡΑΣ ΜΑΡΙΝΑ, ΤΕΚΑΛ, ΤΕΧΝΙΚΗ ΟΛΥΜΠΙΑΚΗ. Η μαρίνα Καλαμαριάς βρίσκεται στη Θεσσαλονίκη, στη θέση «Αρετσού», εντός των ορίων του δήμου Καλαμαριάς, κι έχει δυνατότητες ελλιμενισμού άνω των 380 σκαφών, μήκους έως 50μ. Η χερσαία επιφάνειά της καλύπτει έκταση της τάξεως των 78.000 τ.μ. Βέβαια, εκκρεμούσε η έκδοση Προεδρικού Διατάγματος που θα καθόριζε, μεταξύ άλλων, και το συντελεστή δόμησης για τις κατοικίες που προβλέπονται στο πλάνο ανάπτυξης και αξιοποίησης της μαρίνας. Σημειώνεται ότι έχουν εκδηλωθεί αντιδράσεις από τοπικούς φορείς. Στα σχέδια του ΤΑΙΠΕΔ ήταν εξαρχής να αναπτυχθεί μια νέα σύγχρονη μαρίνα, ένα έργο πνοής που όχι μόνο θα επιφέρει ουσιαστική αναβάθμιση του τουριστικού προϊόντος και του γιότινγκ στην περιοχή της Β. Ελλάδας, αλλά και θα γίνει σημαντικός πόλος έλξης και αναψυχής και για τους κατοίκους της περιοχής. Κατά το Ταμείο, η μαρίνα Καλαμαριάς, όπως και η μαρίνα του Αλίμου στην Αθήνα, αποτελούν χώρους υπερ-τοπικής σημασίας. Η αξιοποίηση και ανάπτυξη της μαρίνας Καλαμαριάς θα συμβάλει σημαντικά στην ανάδειξη της πόλης ως τουριστικό και οικονομικό πόλο όλης της Β. Ελλάδας

Όσον αφορά στη μαρίνα Πύλου, σύμφωνα με το master plan (εγκεκριμένο με Προεδρικό Διάταγμα), παρέχονται οι ακόλουθες χρήσεις γης: (α) τουρισμός – αναψυχή, (β) ανάπτυξη κατοικιών προς μίσθωση, (γ) διαχείριση και λειτουργία της μαρίνας και (δ) εναπόθεση και συντήρηση σκάφους. Η μαρίνα Πύλου βρίσκεται στο κεντρικό και βορειανατολικό τμήμα της παραλιακής ζώνης της πόλης της Πύλου, στην προκυμαία της πόλης στον κόλπο του Ναβαρίνου. Έχει δυνατότητα ελλιμενισμού 129 γιοτ μήκους έως 30 μέτρων. Η χερσαία ζώνη της μαρίνας είναι 32.195 τ.μ. ενώ η θαλάσσια έκτασή της είναι 85.379 τ.μ.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Το παγκόσμιο yachting των 8,5 δισ. δολαρίων και οι περιφερειακές μαρίνες του ΤΑΙΠΕΔ

ΤΑΙΠΕΔ: Ενδιαφέρον από DIVING STATUS – Fokis Development για την παραχώρηση της μαρίνας Ιτέας

Όλες οι ειδήσεις

14:50

NATO - Στόλτενμπεργκ: Η Φινλανδία και η Σουηδία πλέον θα συμμετέχουν στις συζητήσεις του ΝΑΤΟ

14:49

Kaspersky: Τα σχόλια στο YouTube γίνονται νέο εργαλείο για απατεώνες κρυπτονομισμάτων

14:44

Διακήρυξη του Λουγκάνο: Οι υποστηρικτές της Ουκρανίας παρουσιάζουν τις αρχές για την ανάκαμψή της χώρας

14:40

Πλακιωτάκης: Φοράτε μάσκες στα πλοία για ένα ασφαλές καλοκαίρι

14:39

ΕΤΕπ: Οι εταιρείες σε Ελλάδα και Κύπρο δεν επενδύουν πολύ στο κλίμα και στην Ενεργειακή απόδοση

14:36

Γεωργιάδης: Σημαντική πρόοδος της αμερικανικής παρουσίας στην Ελλάδα

14:32

Economist 2022 - Μυτιληναίος: Δεν βλέπω πρόβλημα στον εφοδιασμό της χώρας - Fukuyama: Ο πόλεμος αφορά όλη την Ευρώπη

14:31

BoE: Προειδοποιεί τους Βρετανούς για «οικονομική θύελλα» - Αυξημένο το κόστος δανεισμού στις αγορές

14:28

Economist 2022 - Τιμοσένκο: Η Ουκρανία φλέγεται - Οι Ρώσοι καταλαβαίνουν μόνο από βία

14:22

Ιράν: Βέλγος πολίτης κρατείται επί 5 μήνες με την κατηγορία της «κατασκοπείας»

14:17

Ρώσος επιχειρηματίας «συζητάει» την ενδεχόμενη συγχώνευση Nornickel - Rusal

14:13

Ανδρουλάκης στο Ευρωκοινοβούλιο: Οι πολιτικές της συντηρητικής παράταξης άνοιξαν το κουτί της Πανδώρας

14:09

Πέφτει υπό των 800 μονάδων το Χρηματιστήριο, με «βαρίδι» τις τράπεζες

14:07

Ιταλία: Για το πρόγραμμα ψηφιακής μετάβασης, εμπνευστήκαμε από το ελληνικό μοντέλο

13:58

Φραγκογιάννης - Export Credit Greece: Μια σύγχρονη, ευέλικτη υπηρεσία, για τις ανάγκες των Ελλήνων εξαγωγέων

13:49

Οι ευρωαγορές «παραδίνονται» στις ανησυχίες για ύφεση στην παγκόσμια οικονομία

13:49

Συνάντηση Μητσοτάκη - Μετσόλα: Η Ελλάδα μπορεί να αποτελέσει κόμβο μεταφοράς ενέργειας

13:44

Πράσινο φως από την Κομισιόν για τα ψηφιακά έργα του ΕΣΠΑ - Οι 7 μεγάλες επενδύσεις

13:41

ΔΙΑΣ: Εκτόξευση των κερδών κατά 114% το 2021 - Αυξημένα κατά 19% τα έσοδα

13:31

Οικονόμου: Ο ΣΥΡΙΖΑ πανηγυρίζει γιατί έχει μπερδευτεί με την υπόθεση Παπαγγελόπουλου

13:30

ΤτE: Σταθερά τα επιτόκια καταθέσεων τον Μάιο

13:29

Μαγιορκίνης: Σε κάθε έξαρση του κορονοϊού ακούγονται «φωνές» για τη λήψη μέτρων

13:23

Τουριστικό άνοιγμα της Σκιάθου στην τουρκική αγορά

13:23

Citi: Στα 65 δολάρια «βλέπει» το πετρέλαιο σε περίπτωσης ύφεσης και μειωμένης ζήτησης

13:22

UBS: Τον Σεπτέμβριο το «ταβάνι» του πληθωρισμού στην Ευρωζώνη - Στο 9%

13:20

Ουκρανία: Συμφωνία για την πώληση σιτηρών στη Μ. Ανατολή από την φιλορωσική ηγεσία της Ζαπορίζια

13:16

Economist 2022 - Ζάεφ: Άμεση έναρξη διαπραγματεύσεων για ένταξη της Β. Μακεδονίας στην ΕΕ

13:08

Τουρκία: Έξι εκατομμύρια νέοι ψηφοφόροι θα «κρίνουν» το μέλλον του Ερντογάν

12:59

Μεντβέντεφ: Το πετρέλαιο μπορεί να φτάσει τα 300-400 δολάρια/βαρέλι αν εφαρμοστεί το πλαφόν

12:58

Motor Oil: Στα 0,66949 ευρώ το καθαρό υπόλοιπο μέρισμα - Στις 13 Ιουλίου η πληρωμή