ΑΒΑΞ: Επιστροφή στα κέρδη μετά 10 χρόνια – Οι προοπτικές για τη συνέχεια

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Viber Whatsapp Μοιράσου το
ΑΒΑΞ: Επιστροφή στα κέρδη μετά 10 χρόνια – Οι προοπτικές για τη συνέχεια
Μετά από ένα σερί αρνητικών χρήσεων ο όμιλος ΑΒΑΞ έκανε come back το 2020 και γύρισε σε κερδοφορία.

Μετά από ένα σερί αρνητικών χρήσεων ο όμιλος ΑΒΑΞ επέστρεψε το 2020 σε κερδοφορία, επιβεβαιώνοντας και την πρόβλεψη της διοίκησης του κατασκευαστικού γκρουπ, όπως αυτή είχε διατυπωθεί τον Μάρτιο σε σχετική διαδικτυακή ενημέρωση, ότι μέσα την οικονομική διετία 2020-2021 θα γυρίσει σε θετικό έδαφος όσον αφορά στην τελική γραμμή.

Χτες, ο όμιλος ανακοίνωσε κέρδη και αυξημένα EBITDA για το 2020. Σε μετά φόρων βάση, ο όμιλος το 2020 κατέγραψε κέρδος ύψους 6,5 εκατομμυρίων έναντι ζημιάς 17,6 εκατ. ευρώ στο προηγούμενο έτος (2019). Και αποτελεί σαφέστατα ένα θετικό «μήνυμα» αυτή η επίδοση καθώς τα αμέσως προηγούμενα έτη ο όμιλος εμφάνιζε συνεχώς ζημίες για το διάστημα 2011-2019, αθροιστικά κάμποσο άνω των 200 εκατ. ευρώ. Το γκρουπ κατάφερε να αντιστρέψει μια πορεία ετών, καθώς η τελευταία κερδοφόρος χρήση ήταν το 2010 με θετικό αποτέλεσμα (μετά από φόρους & δικαιώματα μειοψηφίας) ύψους 5,4 εκατ. ευρώ.

Το αποτέλεσμα EBITDA εμφάνισε κέρδος ύψους €61,0 εκ. το 2020, ενισχυόμενο ελαφρά έναντι των €58,1 εκ του προηγούμενου έτους.

Η θετική επίδοση του Ομίλου, τόσο σε επίπεδο εσόδων όσο και κερδοφορίας, μέσα σε ένα δυσμενές παγκόσμιο επιχειρηματικό περιβάλλον, στηρίχτηκε στην κερδοφορία των έργων υπό εκτέλεση, κυρίως EPC ενεργειακού χαρακτήρα στο εξωτερικό, και την είσπραξη μερισμάτων από τις παραχωρήσεις. Ο εγχώριος κλάδος της ενέργειας και των ΑΠΕ μέσω της θυγατρικής Volterra επίσης εισφέρει σημαντικά έσοδα και θετική λειτουργική κερδοφορία. Αναφορικά με τις ΑΠΕ, εντός του 2021 αναμένεται η εγκατάσταση δύο έργων συνολικής ισχύ 36MW σε Κοζάνη/Καστοριά, ανεβάζοντας τη συνολική εγκατεστημένη ισχύ σε περίπου 100MW. Ηδη, μέσω της θυγατρικής Volterra λειτουργεί δύο αιολικά πάρκα συνολικής ισχύος 72 MW (με την ΔΕΗ να είναι μέτοχος μειοψηφίας). Επίσης, υπάρχει σημαντικό pipeline έργων με στόχο ο όμιλος να έχει τα επόμενα χρόνια εγκατεστημένη ισχύ 300MW.

Η περσινή επίδοση επιτρέπει στον όμιλο ΑΒΑΞ να αισιοδοξεί για τη συνέχεια, καθώς, λαμβάνοντας υπόψη τα νέα έργα που έχουν ήδη αναληφθεί στους πρώτους μήνες του 2021 (ήδη 4 συμβάσεις) και τις εξασφαλισμένες προς υπογραφή συμβάσεις, το ανεκτέλεστο υπόλοιπο του ομίλου προσεγγίζει τα 2 δισ. ευρώ περίπου, με το project της Γραμμής 4 του Μετρό να δεσπόζει.

Ο βραχυπρόθεσμος δανεισμός του Ομίλου αυξήθηκε σε 104,1 εκατ. ευρώ στο τέλος του 2020 έναντι €75,7 εκ στο τέλος του 2019. Η αξία των συμμετοχών του Ομίλου μειώθηκε κατά τη διάρκεια του 2020, φτάνοντας τα €237,3 εκ στο τέλος του έτους έναντι €252,6 εκ το 2019.

Αξίζει να σημειωθεί ότι ο όμιλος βρίσκεται μέσα στη διεκδίκηση σχεδόν του συνόλου των μεγάλων έργων και διαγωνισμών που προωθούνται, είναι σε εξέλιξη ή αναμένονται, όπως είναι η παραχώρηση της Εγνατίας Οδού (σε κοινό σχήμα με Vinci, Μυτιληναίο), τα σιδηροδρομικά έργα της ΕΡΓΟΣΕ ύψους 3,3 δις ευρώ (με ανταγωνιστικό διάλογο), τον ΒΟΑΚ, τα κτηριακά ΣΔΙΤ (φοιτητικές εστίες, σχολεία κ.λπ.), έργα απορριμμάτων και περιβάλλοντος, τα μεγάλα οδικά projects (Καλαμάτα-Μεθώνη, Fly Over Θεσσαλονίκης κ.α.).

Επίσης, προσδοκά συμμετοχή στα μεγάλα έργα, άνω των 2,5 δις ευρώ, που αναμένεται να προωθηθούν στην έκταση του παλιού αεροδρομίου στο Ελληνικό εκτιμώντας ότι μπορεί να αναλάβει σημαντικό μέρος των εργασιών.

Στις Παραχωρήσεις, ο περιορισμός μετακινήσεων οδήγησε και σε μείωση των εσόδων όπως τα έσοδα των διοδίων από την Αττική Οδό όπου καταμετρήθηκε μείωση κυκλοφορίας κατά 23% κατά το 2020 σε σχέση με το 2019. Το Α’τρίμηνο του 2021 καταγράφηκε μείωση 27% σε σχέση με το Α΄ τρίμηνο του 2020 και 35% σε σχέση με το Α’ τρίμηνο του 2019.

Στον τομέα της ενέργειας (εμπορία ηλεκτρικής ενέργειας), ο κύκλος εργασιών το 2020 αυξήθηκε κατά 5% σε σχέση με το 2019. Επίσης υπήρξε αύξηση των καθυστερήσεων/χρόνου πληρωμής από πελάτες λόγω των μειωμένων εισοδημάτων που επέφεραν τα μέτρα για την καταπολέμηση της πανδημίας. Η χονδρική αποτελεί λιγότερο από 10% του ετήσιου συνολικού κύκλου εργασιών.

Όπως είχε δηλώσει ο πρόεδρος και εκτελεστικός σύμβουλος του ομίλου, κ. Ιωάννου, η ΑΒΑΞ σε συνεργασία με την αμερικάνικη εταιρεία Macklowe συμμετείχε στο διαγωνισμό της Lamda Development για τον πύργο με τα διαμερίσματα που θα κατασκευαστεί στο παραλιακό μέτωπο (στη Μαρίνα) στο Ελληνικό. Γενικότερα πάντως, η ΑΒΑΞ προωθεί έργα στο οικιστικό κομμάτι, είτε με την ανάπτυξη project 16 διαμερισμάτων στην περιοχή του Ελληνικού είτε στις Καλύβες Χανίων με την ανάπτυξη περίπου 20 διαμερισμάτων, στοχεύοντας κυρίως σε ξένους αγοραστές (οι δύο αυτές επενδύσεις είναι συνολικού ύψους 11 εκατ. ευρώ).

Επίσης, όπως έχει αναδείξει το insider, η απόφαση της σταδιακής μεταφοράς του χαρτοφυλακίου παραχωρήσεων της ΑΒΑΞ σε ξεχωριστή εταιρεία, όπως είχε αναφέρει, μεταξύ άλλων, ο πρόεδρος και εκτελεστικός σύμβουλος του Ομίλου ΑΒΑΞ, κ. Χρ. Ιωάννου, στην πρόσφατη διαδικτυακή συνέντευξη, εξυπηρετεί μία βασική στόχευση της εισηγμένης κατασκευαστικής. Που δεν είναι άλλη από την ανάδειξη ενός σημαντικού μέρους της αξίας αυτών των παραχωρήσεων η οποία στην παρούσα φάση δεν καταγράφεται στον ενοποιημένο ισολογισμό, μειώνοντας έτσι τα Ίδια Κεφάλαια του ομίλου. Μάλιστα, σχετικές πληροφορίες αναφέρουν ότι αυτή η… «απώλεια» ανέρχεται σχεδόν στα επίπεδα των 200 εκατ. ευρώ, ο δε λόγος για τον οποίο εμφανίζεται αυτή η υστέρηση σχετίζεται με τη διαφοροποίηση στον τρόπο ενοποίησης και αποτίμησης που επιβάλλουν τα λογιστικά πρότυπα.

Η εισηγμένη προσβλέπει σε σημαντική άνοδο του όγκου κατασκευαστικής δραστηριότητας σε μακροπρόθεσμο ορίζοντα στη χώρα μας, χάρη και στο Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας της περιόδου 2021-2026 για την Ελλάδα, το οποίο περιλαμβάνει πλήθος έργων που άπτονται του κατασκευαστικού κλάδου και στηρίζεται σε ένα θεμελιωδώς διαφορετικό οικονομικό μοντέλο σε σχέση με προηγούμενα πακέτα οικονομικής στήριξης της Ελλάδος.

Σημειώνεται, ότι οι βασικές συμμετοχές στο χαρτοφυλάκιο παραχωρήσεων της ΑΒΑΞ είναι οι εξής: Αττική Οδός μερίδιο 34,21%, Μαρίνα Λεμεσού μερίδιο 33,50%, Γέφυρα Ρίου-Αντιρρίου ποσοστό συμμετοχής 20,53%, Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου μερίδιο 23,61%, Ολυμπία Οδός ποσοστό 19,10%, Αυτοκινητόδρομος Μορέας 15,00%, Διάφοροι Χώροι Στάθμευσης Αυτοκινήτων (σε Αθήνα, Πειραιά και Θεσσαλονίκη) μερίδιο κάτω του 20%.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider