Η πανδημία του κορονοϊού θα συνεχίσει να επηρεάζει την αγορά και τη οικονομία και το 2022, εκτιμά ένα στα δύο στελέχη του κλάδου Λιανεμπορίου Τροφίμων-FMCG. Προβλέπουν ωστόσο σταθεροποίηση των πωλήσεων το Β’ εξάμηνο του έτους αλλά συνολικά αυξημένες πωλήσεις συνολικά το 2020.
Τα παραπάνω προκύπτουν σύμφωνα με μελέτη του ΙΕΛΚΑ για την εξάπλωση τουCOVID-19, η οποία καταγράφει τις απόψεις των στελεχών επιχειρήσεων του κλάδου για τα κύρια κλαδικά θέματα και προκλήσεις η οποία διεξήχθη την περίοδο 1 έως 11 Νοεμβρίου 2020.
Αναλυτικά τα αποτελέσματα καταγράφουν την αξιολόγηση των εξελίξεων από τα στελέχη του κλάδου για το Β’ εξάμηνο 2020 οι οποίες συνοψίζονται σε:
- Σταθερές πωλήσεις το Β’ 6μηνο σε σχέση με το αντίστοιχο του 2020, αλλά συνολικά αυξημένες πωλήσεις συνολικά το 2020
- Νέα επιδείνωση του οικονομικού κλίματος
- Ανησυχία, αλλά ψύχραιμη αντιμετώπιση του VOCID-19
Σε σχέση με τις προσδοκίες για τις πωλήσεις του κλάδου, καταγράφεται μεγάλο ποσοστό ερωτηθέντων 48% οι οποίοι θεωρούν ότι οι πωλήσεις του κλάδου θα αυξηθούν το β' εξάμηνο και μεγάλο ποσοστό οι οποίοι θεωρούν ότι θα παρουσιάσουν μείωση 37%. Μεσοσταθμικά τα στελέχη που συμμετείχαν στην έρευνα εκτιμούν ότι θα καταγραφεί αύξηση της τάξης του 0,2% στις πωλήσεις το εξάμηνο Ιούλιος 2020-Δεκέμβριος 2020 σε σχέση με το ίδιο εξάμηνο του 2019, ενώ για το σύνολο του έτους 2020 εκτιμούν αύξηση πωλήσεων της τάξης του 1,6% μεσοσταθμικά. Η εξέλιξη αυτή σε μεγάλο βαθμό αποδίδεται στα μέτρα για τον περιορισμό της εξάπλωσης του κορονοϊού, το κλείσιμο της εστίασης και την παραμονή των πολιτών στα σπίτια.

Η θετική τάση που καταγράφηκε στην αποτίμηση της εξέλιξης της οικονομικής κατάστασης της χώρας το 2019 παρουσιάζει πλήρη αναστροφή και σε αυτή τη μέτρηση. Συγκεκριμένα, ενώ τον Ιανουάριο 2020 η πλειοψηφία σε ποσοστό 74% θεωρούσε ότι η οικονομική κατάσταση βελτιώθηκε και το 1% ότι χειροτέρεψε, 10 μήνες μετά το 3% θεωρεί ότι η οικονομική κατάσταση βελτιώθηκε και το 89% ότι χειροτέρεψε. Αντίστοιχα ποσοστά είχαν να καταγραφούν από τον Ιούλιο του 2017.
Το οικονομικό κλίμα παρουσιάζει αντίστοιχη εικόνα, η οποία οφείλεται κυρίως στις εκτιμήσεις των στελεχών για τις οικονομικές συνθήκες. Ο δείκτης καταγράφεται στο -0,22, ενώ αρνητικό πρόσημο στον δείκτη είχε να καταγραφεί από ον Ιούλιο του 2017.
Παράλληλα το 58% πιστεύει ότι η έκτακτη κατάσταση με τον COVIC-19 θα διαρκέσει τουλάχιστον ως το τέλος του 2021, ενώ το 80% πιστεύει ότι η αγορά και η οικονομία θα επηρεάζονται από την έκτακτη κατάσταση έως το τέλος του 2021 ή και περισσότερο.
Το 84% δηλώνει ότι η αγορά ήταν έτοιμη για το δεύτερο lockdown
Η πλειοψηφία των στελεχών σε ποσοστό 84% εκτιμά ότι οι εταιρείες είναι καλύτερα προετοιμασμένες στο νέο lockdown . Σε σχέση με τις δράσεις που έχουν αναλάβει οι εταιρείες, το 86% έχει εφαρμόσει πρωτόκολλα υγιεινής αυστηρότερα από αυτά που θέτει η πολιτεία, το 83% έχει δώσει ιδιαίτερη έμφαση στη σωστή παράδοση των προϊόντων και το 76% στο ηλεκτρονικό εμπόριο συγκεκριμένα, το 82% έχει κάνει κάποιου τύπου δωρεάς προς τον κρατικό μηχανισμό. Σε σχέση με τους ανθρώπινους πόρους το 44% έχει κάνει έκτακτες προσλήψεις (σημειώνεται ότι μόνο στο οργανωμένο λιανεμπόριο έχουν γίνει πάνω από 7.000 προσλήψεις), ενώ το για το 37% η διοίκηση της εταιρείας λειτουργεί από απόσταση.
Διαβάστε επίσης:
Αυξημένες κατά 17,1% οι πωλήσεις των σούπερ μάρκετ την πρώτη εβδομάδα του lockdown