Ο Απρίλιος είναι ο κατεξοχήν «μήνας φορολόγησης» στις ΗΠΑ, καθώς μόνο τότε έρχονται στην πρώτη γραμμή της ενημέρωσης τα φορολογικά νέα. Και συνήθως το επόμενο εξάμηνο, μετά τις φορολογικού χαρακτήρα αναγγελίες, είναι κενό φορολογικών ειδήσεων και δη αποφάσεων. Όμως κάτι διαφορετικό συνέβη φέτος...

«Ο φόρος Netflix»

Τον περασμένο Ιούνιο, το Σικάγο αποφάσισε πως ο «φόρος διασκέδασης» 9% θα πρέπει να επιβληθεί και στους αμερικανικούς κολοσσούς του διαδικτύου Netflix, Spotify, Hulu, Amazon Prime, προκειμένου να αντισταθμιστεί ο έλεγχος των εσόδων, σε άμεση συνάρτηση και με την επιβολή φόρου επί των πωλήσεων προϊόντων όπως DVDs και CDs. Στην αναγγελία της απόφασης για επιβολή «φόρου διασκέδασης» οι εταιρείες απάντησαν με προσφυγή στα αρμόδια δικαστήρια.

Η απόφαση για τη φορολόγηση της Netflix δεν γεννήθηκε πάντως στο Σικάγο, το οποίο, μαζί με άλλες τοπικές κυβερνήσεις, δίνουν μάχη για την εξοικονόμηση εσόδων, με στόχο την καταβολή συντάξεων. Πριν από μερικούς μήνες, η Αυστραλία πρότεινε την επιβολή φόρου 10% στη χορήγηση ψηφιακών υπηρεσιών, με στόχο αυτός να τεθεί σε ισχύ από το 2017, ενώ την ίδια στιγμή στην Αργεντινή, η επιβολή φόρου 3% στους παρόχους ξένης οnline ψυχαγωγίας τίθεται σε ισχύ από την 1η Νοεμβρίου.

H επιβολή φόρου στην online ψυχαγωγία (μουσική, ταινίες κλπ) είναι ένα πεδίο που έχει ήδη αρχίσει να επιδέχεται μεγάλης κριτικής. Τον περασμένο Ιούλιο και υπό τις ασφυκτικές πιέσεις των πολιτικών της Αλαμπάμα, το τμήμα Εσόδων της Πολιτείας απέσυρε πρότερη νομοθετική διάταξη περί επιβολής φόρου 4% στις εταιρείες παροχής ψηφιακών υπηρεσιών.

«Εάν υπάρχει κάτι που πρέπει να φορολογηθεί, οι ανά τον κόσμο κυβερνήσεις γρήγορα θα ανακαλύψουν πώς μπορεί να γίνει αυτό», σχολιάζει χαρακτηριστικά ο Michael Karu, σύμβουλος επί των φορολογικών ζητήματων της Levine Jacobs & Co. Όπως προσθέτει, όλα εξαρτώνται από το μέγεθος της φορολόγησης που μπορούν να αντέξουν οι πολίτες, καθώς και από το βαθμό διατύπωσης παραπόνων.

Είναι γνωστό πως τις περισσότερες φορές οι κυβερνήσεις προσανατολίζονται στην επιβολή νέων φόρων, καθώς αδειάζουν τα ταμεία τους και ξεμένουν, επικίνδυνα, από ρευστότητα. Υπάρχουν ωστόσο και μερικές άλλες φορές, κατά τις οποίες, η επιβολή φόρων συνδέεται με την ανάγκη εναρμόνισης νέων τεχνολογικών, ή ακόμη και κοινωνικών τάσεων. Η νομιμοποίηση της μαριχουάνας σε ορισμένες αμερικανικές Πολιτείες οδήγησε στην επιβολή νέων φόρω, όπως ο «νέος φόρος μαριχουάνας» κλπ.

Ηλεκτρονικό τσιγάρο

Ο κλάδος των καπνικών προϊόντων και τα παραδοσιακά τσιγάρα φορολογούνται βαριά σχεδόν παντού στις ΗΠΑ, όμως την ίδια στιγμή τα περισσότερα κράτη δεν γνωρίζουν ακόμη πως πρέπει να ανταποκριθούν στην αυξανόμενη δημοφιλία του ηλεκτρονικού τσιγάρου.  Η Μινεσότα ήταν η πρώτη Πολιτεία που εισήγαγε την επιβολή φόρου επί του ηλεκτρονικού τσιγάρου το 2012, για να ακολουθήσουν στη συνέχεια η Βόρεια Καρολίνα, το Κάνσας, η Λουιζιάνα και η Ουάσιγκτον. Μόλις τον περασμένο μήνα, ο δήμαρχος του Σικάγο, Rahm Emanuel, πρότεινε την επιβολή φόρου στο ηλεκτρονικό τσιγάρο, με στόχο την άντληση εσόδων ύψους 1 εκατ. δολαρίων ετησίως, προκειμένου να στηριχθεί η παροχή υπηρεσιών υγείας.

Φόροι στον τουρισμό και η περίπτωση της Airbnb

Τα ξενοδοχεία καταβάλλουν φόρους στα κράτη και τις κυβερνήσεις για ολόκληρες δεκαετίες, αλλά εάν κάποιος αποφασίσει να νοικιάσει κατάλυμα ηλεκτρονικά, μέσω της εταιρείας – κολοσσού που δραστηριοποιείται στον κλάδο του τουρισμού, Airbnb, το φορολογικό του βάρος δεν πάντοτε ξεκάθαρο.

Οι κυβερνήσεις έχουν ασκήσει πιέσεις στην Airbnb να ενισχύσει την προσπάθεια συλλογής φόρων και πλέον η εταιρεία έχει ξεκινήσει να εργάζεται προς αυτή την κατεύθυνση, αρχής γενομένης από τα μέσα Οκτωβρίου και δη την Ουάσιγκτον. Ακολουθούν συμφωνίες για τη συλλογή φόρων από τη Βόρεια Καρολίνα, το Σικάγο, τη Φιλαδέλφεια.

Φόρος και στις μεταφορές – Πρωταγωνίστρια η Uber

Ο δήμαρχος του Σικάγο έχει επιδοθεί σε αγώνα δρόμου προκειμένου να καλύψει τις τρύπες του προϋπολογισμού, μέσω άντλησης εσόδων ύψους 700 εκατ. δολαρίων από την επιβολή φόρων. Τον περασμένο μήνα αποφάσισε να επιβάλλει φόρο στις μεταφορές, με τις πρώτες εκτιμήσεις να αναφέρουν πως το 80% των συγκεκριμένων φόρων θα προέλθει αποκλειστικά από δύο εταιρείες και συγκεκριμένα την Uber και τη Lyft.

Φόρος και στο junk food

Μπορούν άραγε οι νέοι φόροι να ανοίξουν τον δρόμο για μια πιο υγιεινή ζωή; Την περασμένη χρονιά, το Μεξικό αποφάσισε να προχωρήσει στην επιβολή φόρου στα ζαχαρούχα ποτά, με στόχο να μειωθεί η κατανάλωση σόδας. Με βάση τα μέχρι στιγμής δεδομένα, υπάρχουν ενδείξεις ότι το εν λόγω μέτρο αποδίδει. Να σημειωθεί ότι πρόκειται για φόρο της τάξης του ενός πέσο. Την ίδια στιγμή, αυτόνομη περιοχή της Γιούτα, αλλά και η Αριζόνα αποφάσισαν να προχωρήσουν στην επιβολή φόρου στο junk food...