Γερμανικό «ναυάγιο» στη ναυτιλία

Γιώργος Κύρτσος
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Γερμανικό «ναυάγιο» στη ναυτιλία

Η γερμανική οικονομία είναι η ισχυρότερη στην Ευρωζώνη και έχει πίσω της εννέα συνεχή χρόνια σταθερής ανάπτυξης, γι’ αυτό άλλωστε οι αναλυτές θεωρούν εξαιρετικά πιθανή την επικράτηση της κ. Μέρκελ και των Χριστιανοδημοκρατών στις βουλευτικές εκλογές του Σεπτεμβρίου.

Ακόμη και οι πιο επιτυχημένες οικονομίες, όπως η γερμανική, έχουν κλάδους στους οποίους δεν τα καταφέρνουν. Τα τελευταία χρόνια οι γερμανικές κυβερνήσεις πρόσφεραν σημαντικές φοροαπαλλαγές στους επενδυτές σε μια προσπάθεια να αναπτύξουν τον εμπορικό στόλο που ελέγχεται από γερμανικά συμφέροντα. Η επιλογή είναι απόλυτα σωστή, εφόσον οι πολύ καλές επιδόσεις της γερμανικής οικονομίας μεταφράζονται σε δυναμική αύξηση του εξαγωγικού εμπορίου και σε ρεκόρ στο εμπορικό πλεόνασμα.

Φαίνεται όμως ότι οι γερμανικές ναυτιλιακές εταιρίες δεν έχουν την ευελιξία και την αποτελεσματικότητα των ελληνικών, οι οποίες ενισχύουν τον ρόλο τους σε έναν απόλυτα ανταγωνιστικό, παγκοσμιοποιημένο κλάδο παρά τις δυσκολίες των τελευταίων ετών.

Τη γερμανική αποτυχία μας θύμισε η ανακοίνωση της χρεοκοπίας του ναυτιλιακού ομίλου Rickmers, ο οποίος έχασε την εμπιστοσύνη των πιστωτριών τραπεζών. Πρόκειται για την τρίτη μεγαλύτερη ναυτιλιακή εταιρία της Γερμανίας, η οποία διαχειρίζεται 114 εμπορικά πλοία και έχει μια μεγάλη ιστορία στον κλάδο. Η χρεοκοπία της Rickmers προκλήθηκε από την άρνηση της βασικής πιστώτριας τράπεζας Nord Bank να συνεχίσει να την χρηματοδοτεί. Με τη σειρά της, η τράπεζα, η οποία ελέγχεται, σε ποσοστό 85%, από τις περιφερειακές κυβερνήσεις του Αμβούργου και του Σλέσβιγκ-Χόλσταϊν, κινδυνεύει με κατάρρευση εξαιτίας της απώλειας περισσότερων από 2 δισ. ευρώ σε «κόκκινα» ναυτιλιακά δάνεια. Με βάση απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η συγκεκριμένη τράπεζα, η οποία ελέγχεται από περιφερειακές κυβερνήσεις, μπορεί να συνεχίσει να λειτουργεί και να ανακεφαλαιοποιηθεί μόνο εάν ιδιωτικοποιηθεί μέχρι τον Φεβρουάριο του 2018. Διαφορετικά θα πληρώσει και αυτή το τίμημα των αποτυχημένων επενδύσεων στη ναυτιλία, διακόπτοντας τη λειτουργία της.

Οι Γερμανοί λοιπόν, οι οποίοι είναι πρωταθλητές στη βιομηχανία και στο εξαγωγικό εμπόριο είναι πολύ λιγότερο αποτελεσματικοί από τους Έλληνες στην εμπορική ναυτιλία. Δεν πρέπει όμως να ζητούν την επιβολή πρόσθετης φορολογίας στον ελληνόκτητο στόλο γιατί η συνέχιση της ελληνικής παράδοσης των επιτυχιών στον χώρο της ελληνικής ναυτιλίας αποτελεί μία από τις βασικές προϋποθέσεις για να μείνει η Ελλάδα στην Ευρωζώνη με θετικό ρόλο και να εξυπηρετηθεί σε βάθος χρόνου το χρέος του ελληνικού Δημοσίου, στη χρηματοδότηση του οποίου η Γερμανία έχει την μεγαλύτερη συμμετοχή.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider