Τα σχέδια για ηλεκτρονικά διόδια και αναλογική χρέωση

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Τα σχέδια για ηλεκτρονικά διόδια και αναλογική χρέωση
Οι αναφορές για ένα δίκαιο αναλογικό σύστημα χρέωσης των διοδίων με βάση την απόσταση. Ο παλιός διαγωνισμός που ακυρώθηκε, το ηλεκτρονικό υβριδικό μοντέλο και η «βινιέτα».
Στο Εθνικό Σχέδιο για το Ταμείο Ανάκαμψης, που αποκαλύφθηκε με λεπτομέρειες χθες το μεσημέρι, συμπεριλαμβάνεται και το θέμα των ηλεκτρονικών διοδίων, για τα οποία η ελληνική πρόταση αναφέρεται σε «επένδυση σε ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΑ ΔΙΟΔΙΑ με κόστος 65 εκατ. ευρώ». Όπως μάλιστα σημειώνεται, πρόκειται για ανάπτυξη ενός αξιόπιστου, οικονομικού και φιλικού στους χρήστες διαλειτουργικού συστήματος ηλεκτρονικών διοδίων για όλη την Ελλάδα. Το έργο αναπτύσσει έναν δίκαιο και διαφανή μηχανισμό χρέωσης για όλους τους χρήστες των αυτοκινητοδρόμων, βελτιώνει το επίπεδο εξυπηρέτησης που προσφέρουν (διαθεσιμότητα διαφορετικών επιλογών για αυτόματες ηλεκτρονικές πληρωμές) και δημιουργεί πολλαπλές οικονομίες στην λειτουργία τους.

Πριν από λίγες εβδομάδες, στις αρχές Φεβρουαρίου 2021, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, κ. Καραμανλής, από το βήμα της Βουλής έδινε τη διαβεβαίωση ότι θα εφαρμοστεί ένα δίκαιο αναλογικό σύστημα χρέωσης των διοδίων. «Δεσμευθήκαμε για δίκαιη χρέωση των διοδίων με βάση την απόσταση και θα το κάνουμε πράξη, ώστε να διορθωθεί μια και καλή ένα ζήτημα που θέτουν οι πολίτες εδώ και χρόνια. Είναι κοινωνικά δίκαιο και πλέον αρχίζει να γίνεται πραγματικότητα», τόνιζε χαρακτηριστικά. «Ο διαγωνισμός θα βγει πολύ σύντομα στον αέρα και εκεί θα γίνει προσπάθεια εξορθολογισμού. Παντού στο κόσμο γίνεται η χρέωση των χρηστών εθνικών οδών, βάσει χιλιομετρικής απόστασης», υπογράμμιζε ο κ. Καραμανλής.

Μπορεί ο παλιός διαγωνισμός, ύψους σχεδόν 400 εκατ. ευρώ, της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ για την ανάπτυξη δορυφορικού συστήματος προκειμένου να εισπράττονται τα διόδια με αναλογική χρέωση να ακυρώθηκε, ωστόσο, η τωρινή ηγεσία του υπουργείο Υποδομών φαίνεται να προωθεί διαδικασίες για την υλοποίηση και εφαρμογή ενός συστήματος αναλογικής χρέωσης.

Μάλιστα, όπως είχε σημειώσει προ εβδομάδων ο κ. Καραμανλής ότι «ολοκληρώνεται η εξέταση των χρηματοοικονομικών παραμέτρων για τον νέο διαγωνισμό που θα αφορά ένα ηλεκτρονικό σύστημα χρέωσης λιγότερο εξεζητημένο και σαφώς φθηνότερο». Προφανώς μέσα στις παραμέτρους εντάσσονται οι επαφές με τις τράπεζες και τους παραχωρησιούχους καθώς οι αλλαγές στα διόδια σημαίνουν και αλλαγές στις συμβάσεις και αυτό… απαιτεί μια διαδικασία ώστε να μην επαναληφθούν φαινόμενα όπως με τον προ ετών διαγωνισμό που φαίνεται να προκάλεσε ενστάσεις και αντιρρήσεις από πλευράς τραπεζών αλλά και κοινοπραξιών.

Αξίζει να σημειωθεί ότι τον περασμένο Δεκέμβριο (2020) ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, κ. Κώστας Καραμανλής, συνοδεία του γενικού γραμματέα Υποδομών, κ. Καραγιάννη, χρησιμοποίησε το νέο σύστημα Hybrid στην Ολυμπία Οδό, βάσει του οποίου, με χρήση πομποδέκτη οι οδηγοί χρεώνονται με βάση την απόσταση στο μεγαλύτερο τμήμα του οδικού άξονα Ελευσίνα – Κόρινθος – Πάτρα. Τότε μάλιστα δήλωνε ότι «επόμενος στόχος είναι η χιλιομετρική χρέωση. Και το πρώτο βήμα γίνεται σήμερα, στην Ολυμπία Οδό. Οι οδηγοί θα χρεώνονται μόνο για το τμήμα του δρόμου που χρησιμοποιούν. Έτσι θα διορθωθεί μία αδικία και λύνεται ένα ζήτημα που θέτουν οι πολίτες εδώ και χρόνια. Δεσμευθήκαμε για δίκαιη χρέωση των διοδίων με βάση την απόσταση και το κάνουμε πράξη».

Να προσθέσουμε ότι και ο Γενικός Γραμματέας Υποδομών, κ. Γ. Καραγιάννης, σε πρόσφατη μόλις συνέντευξή του, αναφερόμενος στον προγραμματισμό του Υπουργείου, τόνιζε ότι για το αμέσως επόμενο διάστημα βρίσκονται στα σχέδια και άλλα σημαντικά έργα υποδομών μέσω ΣΔΙΤ, μεταξύ αυτών και το καινοτόμο σύστημα των ηλεκτρονικών διοδίων με αναλογική χρέωση.

Πάντως, στα τέλη Φεβρουαρίου σε σχετικό νομοσχέδιο αναφέρονταν το ενδεχόμενο της εισαγωγή της βινιέτας στο δίκτυο των ελληνικών αυτοκινητόδρομων, μοντέλο το οποίο είναι ιδιαίτερα διαδεδομένο σε αρκετές χώρες της Ευρώπης και θεωρείται ως ένα μέσο για την αρχή της αναλογικότητας στην πληρωμή διοδίων στους μεγάλους άξονες της χώρας. Η βινιέτα μπορεί να χρησιμοποιηθεί είτε με την εφάπαξ πληρωμή ανά χρονικό διάστημα (μήνα-έτος) είτε με χιλιομετρική χρέωση η οποία θα μπορεί να συνδέεται με κάποιο λογαριασμό που θα διατηρεί ο χρήστης.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider