«Made in Greece» δράσεις για ανάπτυξη μέσω ηλεκτροκίνησης

Viber Whatsapp Μοιράσου το
«Made in Greece» δράσεις για ανάπτυξη μέσω ηλεκτροκίνησης

Η ηλεκτροκίνηση αναμένεται να αποκτήσει το δικό της μερίδιο στην ελληνική αγορά και να ανοίξει νέες θέσεις εργασίας για τους άμεσα και έμμεσα εμπλεκομένους. Η ανάπτυξή της έχει ενταθεί στο πρόγραμμα εθνικής στρατηγικής με δράσεις για την ηλεκτρική κινητικότητα ενώ η βιομηχανία και τα ελληνικά εκπαιδευτικά ιδρύματα ήδη αναπτύσσουν πρωτοβουλίες «made in Greece».

Ο τομέας των ηλεκτρικών οχημάτων (Η/Ο) είναι ένας αναδυόμενος τομέας, ο οποίος μπορεί, σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, να δημιουργήσει έως και 700.000 νέες θέσεις εργασίας στην Ευρωπαϊκή Ένωση τα επόμενα 10 χρόνια. Από αυτές τις θέσεις εργασίας, τεκμηριωμένα η Ελλάδα μπορεί να δημιουργήσει τουλάχιστον τις 7.000.

Η ηλεκτροκίνηση στην Ελλάδα

Η ύπαρξη ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων στην Ελλάδα ξεκίνησε πριν από 40 χρόνια στη Σύρο. Η εταιρεία «ENFIELD AUTOMOTIVE Ltd» με έδρα το Λονδίνο, ειδικευόταν στη σχεδίαση και κατασκευή ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Το 1972 εξαγοράστηκε από τους αδελφούς Γουλανδρή, οι οποίοι τη μετονόμασαν σε «ENFIELD NEORION Ε.Π.Ε.» και μετέφεραν τη γραμμή παραγωγής σε τμήμα των Ναυπηγείων Σύρου. Ένα από τα μοντέλα που παράχθηκαν ήταν το Ε8000, ένα διθέσιο ηλεκτρικό αυτοκίνητο, που προερχόταν από το αγγλικό μοντέλο Ε465, με μέγιστη ταχύτητα 65 χλμ/ώρα και αυτονομία μικρότερη από 100 χλμ. Από τη μία πλευρά το όχημα δεν πήρε έγκριση τύπου στην Ελλάδα και από την άλλη είχε σχετικά υψηλή τιμή, με αποτέλεσμα να παραχθούν 140 περίπου κομμάτια, που αγοράστηκαν από το Electricity Council της Αγγλίας. Για τους λόγους αυτούς σταμάτησε η εξέλιξη και σύντομα, το 1975, και η παραγωγή του αυτοκινήτου. Την ίδια περίοδο, στο Νεώριο σχεδιάστηκαν άλλοι δύο τύποι ηλεκτρικών αυτοκινήτων, βασισμένοι στα μηχανικά μέρη του Ε8000. Τα αυτοκίνητα αυτά ήταν το Bicini, ένα τετραθέσιο αλουμινένιο τζιπ, με 65 χλμ/ώρα τελική ταχύτητα και 110-130 χλμ αυτονομία, και το κλειστό βαν Miner, τα οποία έφυγαν και αυτά σε μικρές ποσότητες για το εξωτερικό. Το τζιπ πήγε στην Αγγλία και το βαν σε ορυχεία της Σουηδίας. Η παραγωγή και των αυτοκινήτων αυτών σταμάτησε το 1975, όταν έκλεισε η μονάδα παραγωγής.

Green E-motion: Φόρτιση με συμβάσεις roaming

Ενδιαφέρον όμως παρουσιάζει και η ένταξη της Ελλάδας στην ευρωπαϊκή πρωτοβουλία Green E-motion, η οποία προωθεί την ενιαία αγορά ηλεκτροκίνησης. Με κοινούς κανόνες κοστολόγησης, πρότυπα και διαδικασίες, η ενιαία αγορά, στοχεύει στη δημιουργία ενός σταθερού ευρωπαϊκού επενδυτικού περιβάλλοντος για όλους τους εμπλεκόμενους. Το σχετικό πρόγραμμα Green E-motion για την Ελλάδα «τρέχει» η ΔΕΗ μαζί με άλλους 42 εταίρους και εντάσσεται στο πρόγραμμα για «πράσινα αυτοκίνητα» (European Green Cars Initiative – EGCI).

Το πιλοτικό έργο ηλεκτροκίνησης στην Ελλάδα περιλαμβάνει την εγκατάσταση δημόσιων σταθμών φόρτισης σε πεζοδρόμια και χρήση ηλεκτροκίνητων οχημάτων με βάση το Πρόγραμμα Green e-Motion για την ανάπτυξη της πανευρωπαϊκής ηλεκτροκίνησης.

Στην κοινοπραξία συμμετέχουν εταίροι από τους τομείς της βιομηχανίας, της ηλεκτρικής ενέργειας, των κατασκευαστών ηλεκτρικών οχημάτων, κοινοτικών αρχών, πανεπιστημίων και κέντρων ερευνών. Βασική μέριμνα είναι να καθοριστούν οι ευρωπαϊκές προδιαγραφές που θα επισπεύσουν την ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης μέσα από έρευνες, δοκιμές και πιλοτικά προγράμματα.

Αξίζει να σημειωθεί ότι έως τώρα στα σημεία των επιδείξεων χρησιμοποιούνται περίπου 2.000 ηλεκτρικά οχήματα ενώ έχει δημιουργηθεί έναν δίκτυο με πάνω από 2.500 σημεία φόρτισης. Σύμφωνα με εκτιμήσεις των επικεφαλής του προγράμματος, το 2015 στην Ευρώπη τα ηλεκτρικά οχήματα θα φθάσουν τις 70.000 και τα σημεία φόρτισης θα ξεπεράσουν τις 80.000.

«Προσαρμοσμένο marketing» από τις εταιρείες του κλάδου

Η χρήση της ηλεκτροκίνησης ενθαρρύνεται και από τις προωθητικές ενέργειες όλων των άμεσα και έμμεσα εμπλεκόμενων κλάδων όπως είναι εταιρίες που διαχειρίζονται χώρους στάθμευσης, αυτοκινητοβιομηχανίες κλπ.

Για παράδειγμα, επιχείρηση χώρων στάθμευσης στην Αθήνα παρέχει στους οδηγούς ηλεκτρικών οχημάτων τη δυνατότητα δωρεάν φόρτισης του αυτοκινήτου τους κατά τη διάρκεια παραμονής του οχήματος στο χώρο στάθμευσης ενώ πολλές αυτοκινητοβιομηχανίες παρέχουν κίνητρα και επιδοτήσεις αγοράς ηλεκτρικών οχημάτων.

Διεθνής διάκριση για το ηλεκτροκίνητο όχημα της ομάδας ΠΟΣΕΙΔΩΝ του ΤΕΙ Πειραιά

Τις δυνατότητες κατασκευής και λειτουργίας ηλεκτροκίνητων οχημάτων στην Ελλάδα κατέδειξε η προσπάθεια φοιτητών από την ομάδα ΠΟΣΕΙΔΩΝ του Τ.Ε.Ι. Πειραιά στον 30ό ευρωπαϊκό μαραθώνιο οικονομίας SHELL ECO MARATHON 2014 που διεξήχθη στο Rotterdam της Ολλανδίας από 15-18 Μαΐου, με συμμετοχή 198 ομάδων από 27 χώρες. Η ομάδα συμμετείχε στην κατηγορία prototype (battery electric) κατακτώντας την 11η θέση ανάμεσα στις 49 ομάδες που έλαβαν μέρος στη συγκεκριμένη κατηγορία επιτυγχάνοντας πανελλήνιο ρεκόρ οικονομίας.

Η ομάδα ΠΟΣΕΙΔΩΝ προέβη σε πλήρη μελέτη, σχεδίαση και υλοποίηση ιδιοκατασκευής ηλεκτροκίνητου οχήματος στις εγκαταστάσεις του Τ.Ε.Ι. Πειραιά. Νικητής στο διαγωνισμό αναδεικνύεται όποια ομάδα καλύψει τα περισσότερα χιλιόμετρα με 1 kWh. Το όχημα ΤΡΙΗΡΗΣ που κατασκευάστηκε, πέτυχε να διανύσει απόσταση 528 χιλιομέτρων με 1 kWh ενέργειας. Σε ισοδύναμο καυσίμου η κατανάλωση του οχήματος ήταν περί τα 5.000 χιλιόμετρα με 1 λίτρο βενζίνης.

Το όχημα έδειξε μεγάλη αξιοπιστία και τερμάτισε σε όλες τις προσπάθειες στην πίστα του Rotterdam. Από τις 49 ομάδες κατάφεραν να τερματίσουν οι 18. Η όλη κατασκευή στοίχισε περί τα 5000 €. Η επίδοση αξιολογείται θετικά εάν λάβει κανείς υπόψη του το χαμηλό προϋπολογισμό της ομάδας σε σχέση με τις άλλες που στις περισσότερες περιπτώσεις κυμαίνεται από 50.000-200.000€.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider