Όλοι γνωρίζουν πόσα προβλήματα δημιουργεί το στρες στην καθημερινότητά μας, αλλά και στην υγεία μας. Ωστόσο, οι συνθήκες εργασίας σήμερα κάθε άλλο παρά μειώνουν το στρες, ενώ τα οικονομικά δεδομένα στη χώρα μας επιτείνουν το πρόβλημα. Το ερώτημα είναι τι μπορεί να κάνει κάποιος για να μειώσει το άγχος του; Πως μπορεί να λαμβάνει αποφάσεις με «καθαρό» μυαλό; Το χρειάζεται για να διατηρεί την ψυχραιμία του;

Το πρώτο που πρέπει να σκεφτεί κανείς είναι ότι η μείωση του στρες είναι κρίσιμη για την υγεία: το στρες έχει αποδειχθεί ότι επηρεάζει τη λειτουργία του εγκεφάλου, συντελεί στην αύξηση της πίεσης και την αδυναμία ελέγχου του διαβήτη, συμβάλει στην αύξηση της παχυσαρκίας, στις μειωμένες σωματικές και εγκεφαλικές επιδόσεις και πιθανώς συνδέεται με την κατάθλιψη. Από την άλλη, το ελεγχόμενο στρες μπορεί να αποτελεί κινητήριο δύναμη στην επαγγελματική και προσωπική μας ζωή και να ενισχύσει τη μνήμη μας. 

Με γνώμονα τη διατήρηση της ψυχραιμίας, τη λήψη σωστών αποφάσεων και τελικά τη μείωση του στρες, υπάρχουν απλές κινήσεις που μπορούν να βελτιώσουν τα πράγματα. Σας παρουσιάζουμε κάποιες από αυτές:

Μη διστάζετε να πείτε όχι

Έρευνα του Πανεπιστημίου της Καλιφόρνια στο Σαν Φρανσίσκο έχει δείξει ότι όσο πιο δύσκολο είναι για κάποιον να πει ξεκάθαρα όχι, τόσο πιο πιθανό είναι να έχει υψηλά επίπεδα άγχους. Μάλιστα, πολλοί προτιμούν αντί να πουν «όχι», φράσεις όπως «δεν είμαι σίγουρος», «δεν νομίζω» κ.α. 

Απολαύστε ό,τι ήδη έχετε

Όσο απλό και αν ακούγεται, σπάνια αισθανόμαστε ικανοποιημένοι με ό,τι έχουμε ήδη πετύχει. Ωστόσο, στοιχεία της έρευνας που αναφέρθηκε πιο πάνω δείχνουν ότι όταν απολαμβάνουμε τις επιτυχίες μας, αυτόματα βελτιώνεται η διάθεσή μας, καθώς μειώνονται τα επίπεδα της κορτιζόλης (ορμόνης που σχετίζεται με το στρες) σε ποσοστό 23%. 

Κάντε διαλείμματα

Το να κλείνει κανείς τους διακόπτες, τόσο μέσα στη μέρα, όσο και εκτός ωρών εργασίας είναι εξίσου σημαντικό. Το να είναι κανείς διαθέσιμος 24 ώρες το 24ωρο, τσεκάροντας e-mail, κινητό τηλέφωνο ή facebook απλά εκτινάσσει τα επίπεδα στρες. 

Μειώστε την κατανάλωση καφέ και τσαγιού

Μπορεί όλοι να χρειαζόμαστε έναν καφέ για να ξεκινήσουμε τη μέρα μας (ή οι πιο εναλλακτικοί να έχουμε βάλει στη θέση του καφέ ένα τσάι γιατί είναι πιο «υγιεινό»), ωστόσο το να το παρακάνουμε μας βλάπτει αρκετά. Η καφεΐνη (ή η τεΐνη) οδηγούν στην έκκριση αδρεναλίνης, η οποία μπορεί να εκτινάξει το στρες μας.  

Κοιμηθείτε περισσότερο

Ο ύπνος αποτελεί τη διαδικασία επαναφόρτισης του εγκεφάλου και όταν είναι λιγότερος από ό,τι πρέπει ο αυτοέλεγχος, η προσοχή και η μνήμη υπολειτουργούν. Η έλλειψη ύπνου ενισχύει το στρες και στη συνέχεια το στρες μειώνει τη διάθεση για ύπνο, σε μια κυκλική διαδικασία από την οποία είναι δύσκολο κανείς να ξεφύγει. 

Βάλτε την άσκηση στη ζωή σας

Πληθώρα ερευνών δείχνουν ότι η σωματική άσκηση μειώνει το στρες και διευκολύνει τον έλεγχο των συναισθημάτων. Όσοι συνηθίζουν να επιστρέφουν στο σπίτι τους μετά τη δουλειά με τα πόδια ή το ποδήλατο, θα έχουν διαπιστώσει πόσο πιο χαλαροί αισθάνονται, ακόμα και με 10 λεπτά σωματικής άσκησης. 

Σβήστε τις αρνητικές σκέψεις

Όσο περισσότερο επικριτικοί είστε απέναντι στον εαυτό σας, αλλά και τους συνεργάτες σας, τόσο ενισχύετε το στρες. Οι αρνητικές σκέψεις δεν είναι τίποτε άλλο από σκέψεις, με καθαρό μυαλό θα αντιληφθείτε ότι τις περισσότερες φορές απέχουν πολύ από την πραγματικότητα.